آشنایی با الگوریتم Mobile First Index گوگل

آشنایی با الگوریتم Mobile First Index گوگل

در این مقاله می خوانید:

در ادامه معرفی مهمترین الگوریتم های جستجوی گوگل، نوبت به الگوریتمی رسیده که بهینگی سایت را برای دستگاه های تلفن همراه بررسی می کند. تا انتهای مقاله با کلیک اول همراه باشید تا با چگونگی کارکرد الگوریتم Mobile first index گوگل آشنا شویم.

مقدمه

دنیای وب هر روز در حال گسترش و پیشرفت است و به همین دلیل افراد زیادی به دلیل فراگیر و در دسترس بودن اینترنت در هر موقعیت مکانی، امکان متصل شدن به اینترنت را دارند و استفاده از تلفن همراه را ترجیح می دهند. به همین دلیل نیز پیاده سازی و اجرایی کردن عملکرد این الگوریتم مفید و حتی ضروری است. در واقع گوگل قصد دارد با افزایش عملکرد الگوریتم Mobile First Index تجربه کاربری را برای کاربران آسان تر و لذت بخش تر کند

الگوریتم Mobile First Index

از آن جا که هدف از راه اندازی موتور جستجوی گوگل رضایت کاربران است به همین منظور با معرفی الگوریتم Mobile First Index در سال 2018، به طور مستقیم مدیران سایت و وب مستران را آگاه کرد تا ابتدا صفحه سایت خود را برای صفحه موبایل بهینه سازی و ریسپانسیو نمایند.

بیشتر بخوانید: تاثیر طراحی سایت واکنش گرا بر روی سئوی سایت

پس از طراحی و راه اندازی سایت، وقتی گوگل برای اولین بار سایت شما را بررسی می کند، سایت از نظر گوگل مانند یک معما ناشناخته است. در صورت ریسپانسیو نبودن طراحی سایت برای وب، گوگل محتوای سایت را بررسی و ایندکس کرده و در صورت استفاده صحیح از کلمات کلیدی، استفاده صحیح از تکنیک لینک سازی می توانید رتبه خوبی را دریافت کنید. اما این نکات برای دریافت رتبه تطبیق دادن سایت برای موبایل کافی نیست و یک فرصت و امتیاز ویژه را از دست می دهید.

 

الگوریتم Mobile First Index

شرکت گوگل با معرفی و شروع عملکرد الگوریتم Mobile First Index نشان داده است که تمرکز خود را روی کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می کنند قرار داده است.

اما این به معنی نیست که پس از بهینه سازی سایت برای موبایل، محتوای صفحه به کاربرانی که از دسکتاپ استفاده می کنند نمایش داده نمی شود و این به عهده تیم طراحی کاربری و همچنین متخصصان سئوی سایت هست تا با پیاده سازی روشی صحیح و دقیق، محتوای صفحه سایت هم به کاربران موبایل و هم به افرادی غیر از آنان کامل و بدون ایراد و با دسترسی راحت و سریع نمایش داده شود.

یکی شدن با الگوریتم Mobile First Index و بهبود SEO

همان طور که در مقالات گذشته سایت کلیک اول در مورد اهمیت کیفیت محتوای سایت صحبت شد، در نظر داشته باشید که تولید محتوا برای این الگوریتم هم مهم است و در صورتی که می خواهید محتوای ویدئویی و تصویری منتشر کنید، حتی زمان استفاده از تگ های تصاویر، تگ توضیحات و تگ عنوان و زمان استفاده از کدهای اسکیما، باید برای هر دو نسخه صفحه سایت و صفحه موبایل قابل مشاهده و در دسترسی سریع کاربر قرار گیرد.

به این هماهنگی که باعث نمایش محتوای صفحه سایت در هر دو نسخه می باشد، ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت می گویند که بررسی و پیاده سازی این کار یکی از پارامترهای مهم از نظر گوگل است که در مقاله معیارهای رتبه بندی سایت به آن اشاره شد. استفاده و توجه به ریسپانسیو بودن طراحی سایت یک استراتژی صحیح و موفق است که در یک کلام باعث سازگاری هر چه بیشتر و بهتر سایت با دستگاهی مانند تلفن همراه می شود.

یکی شدن با الگوریتم Mobile First Index و بهبود SEO

با طراحی بهینه سایت برای موبایل نگران الگوریتم نباشید

اقدام به بهینه کردن سایت برای موبایل و ایجاد طراح کاربری و رابط کاربری صحیح و مفید برای کاربر از اقدامات اولیه ای که در نگاه اول باعث جلب نظر کاربر و در نهایت رضایت او می شود. در صورتی که فقط یک بار سایت را برای تلفن همراه بهینه کرده اید، دیگر نگران به روز رسانی های الگوریتم Mobile First Index نباشید.

معیارهای مهم گوگل را فراموش نکنید

در مقالات قبلی سایت کلیک اول از جمله مقاله معیارهای رتبه بندی سایت به معرفی پارامترهای مهم از نظر گوگل پرداخته شده است. از جمله این معیارها عبارتند از:

  1. محتوای سایت
  2. لینک سازی داخلی
  3. نرخ کلیک سایت
  4. بررسی رفتار کاربران هنگام جستجو
  5. سرعت لود شدن محتوای صفحه

بیشتر بخوانید: معیارهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل

در سطرهای بالا در مورد اهمیت تولید محتوای مفید و صحیح صحبت شد. محتوای صحیح به شما امکان لینک سازی معتبر و قوی را می دهد. پس از این که لینک سازی با استفاده از انکرتکست های مختلف و متنوع و با کلمات صحیح و مرتبط با کلمه کلیدی انجام شد، این جا رفتار کاربر دخیل است که مشخص می کن:

  • محتوای سایت شما و نحوه لینک سازی در صفحه موبایل ریسپانسیو و در دسترس بوده است یا خیر؟
  • آیا کاربر پس از مشاهده لینک به راحتی می تواند وارد صفحه فرود جدید شود یا خیر؟
  • آیا انکرتسکت های قرار داده شده برای لینک با قالب سایت و صفحه موبایل همخوانی دارد و کاربر لینک را می بیند یا خیر؟

این موارد توسط الگوریتمی با نام الگوریتم رنک برین بررسی می شود که رفتار کاربران را در صفحه سایت ها بررسی و دنبال می کنند و بر اساس معیارهای خودش به سایت رتبه می دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم رنک برین (Rank Brain) گوگل

زمان طراحی و پرداختن به ریسپانسیو بودن نباید فراموش کنید که از نظر الگوریتم Mobile First Index ریسپانسیو بودن هم برای موبایل و هم برای دستکتاپ باید یکسان باشد. حتی در صورتی که سایت برای دستکتاپ ریسپانسیو باشد اما برای موبایل بهینه نباشد، باعث ضعیف شدن وضعیت سئو سایت می شود.

معیارهای مهم گوگل را فراموش نکنید

توجه به سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری و لود شدن محتوای سایت از مهم ترین مواردی است که باید در سایت رعایت شود. شما می توانید با استفاده از یک فناوری با نام AMP که تحت نظارت و حمایت شرکت گوگل است باعث افزایش سرعت سایت خود شوید.

AMP یک فریمورک متن باز است که با استفاده صحیح از کدهای آن و تلفیق آن در برنامه نویسی HTML در افزایش سرعت سایتتان از سایت رقبا عقب نمانید. اگر خودتان را جای کاربر بگذارید و روی لینک سایت کلیک کنید اما به سرعت و پس از چند ثانیه محتوای سایت را نبینید چه اقدامی می کنید؟ از سایت خارج می شوید، غیر از این است؟ قطعا نه.

استفاده از روش بالا هم باعث افزایش سرعت سایت، هم افزایش رضایت کاربر و در نهایت باعث افزایش رضایت الگوریتم رنک برین گوگل و کسب رتبه قابل قبول از طرف سایت می شوید.

بیشتر بخوانید: گوگل AMP چیست و چه کاربردی برای سایت دارد؟

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06