جایگاه صفر گوگل (Google Position Zero) چیست؟

جایگاه صفر گوگل (Google Position Zero) چیست؟

در این مقاله می خوانید:

جایگاه صفر گوگل یا Google Position Zero یک نتیجه خاص در صفحه نتایج جستجو است که به صورت مستقیم به سوالات کاربران پاسخ می دهد. این نتیجه بالاتر از نتایج ارگانیک و تبلیغاتی قرار می گیرد و معمولا شامل یک پاراگراف، یک فهرست، یک جدول یا یک باکس پاسخ است.

جایگاه صفر گوگل به چه معناست؟

با افزایش تعداد کسب و کارهای آنلاین، همه ما شاهد به وجود آمدن اصطلاحات جدیدی در دنیای دیجیتال مارکتینگ هستیم. یکی از اصطلاحات جدیدی که امروزه پس از جستجو کردن در گوگل با آن روبرو می شویم، و درباره آن می شنویم، جایگاه صفر گوگل است. جایگاه صفر گوگل (Position Zero)، به اولین نتیجه جستجوی گوگل که در بالاترین سطح قرار می گیرد و اطلاعات اجمالی اما مهم به کاربران ارائه می کند، می گویند.

جایگاه صفر گوگل به اطلاعاتی اجمالی و خلاصه از محتوای کلی یک مقاله یا مطلب گفته می شود که در بالاترین قسمت نتایج جستجو قرار می گیرد. در واقع Position Zero قطعه ای از محتواست که به عنوان یک پاسخ به کلمه کلیدی و جستجو کاربران شناخته می شود. همان طور که می دانید، گوگل از ابتدا تاکنون تکامل داشته و الگوریتم های جدیدی ارائه کرده که همواره به دنبال جلب رضایت کاربران و ارائه جواب های سریع و واضح به کاربران است.

به همین منظور به تازگی گوگل از طریق ارزیابی کردن با عبارت جستجو، Feather Snippets را راه اندازی کرد. Feather Snippets اطلاعات کامل و جامعی را به صورت مستقیم از وب سایت ها دریافت می کند. سپس آن ها را آنالیز کرده و اطلاعاتی اجمالی اما نسبتا کامل و واضح از مورد جستجو و سوالات کاربران به آن ها نمایش می دهد.

جایگاه صفر گوگل به عنوان یک پاسخ ویژه (Feather Snippet) شناخته می شود که به سوالات کاربران در اولین و بالاترین نتیجه، به صورت مستقیم پاسخ می دهد.

جایگاه صفر گوگل به چه معناست؟

هدف از ایجاد جایگاه صفر

این جایگاه به دلیل ارائه پاسخ مستقیم و خلاصه به سوالات کاربران، بدون نیاز به کلیک بر روی لینک، برای جستجوهایی که به دنبال پاسخ های سریع و دقیق هستند، ایده آل است. گوگل برای تعریف دقیق تر در مورد این اصطلاح می گوید:

هدف از جایگاه صفر گوگل، برای جلب کردن نگاه و توجه مردم از نظر کاربران است.

این جایگاه به حالت های مختلف نوشتاری گفته می شود که طبق الگوریتم های گوگل، به صورت چند سطری، و به صورت یک پاراگراف 40 تا 60 کاراکتری ویدیوهای یوتیوب، یک لیست یا یک جدول، به کاربران نمایش داده می شود. اما به طور معمول، این جایگاه به صورت پاراگراف نمایش داده می شود.

خرید ورودی گوگل
خرید ورودی گوگل
اگر قصد دارید ورودی گوگل سایت خود را افزایش داده و بر روی الگوریتم های گوگل به صورت هدفمند تاثیر بگذارید، ابزار افزایش ورودی گوگل کلیک اول در اختیار شماست.

مزایای قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل

قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل، که به عنوان پاسخ برجسته نیز شناخته می شود، مزایای قابل توجهی برای وب سایت ها به همراه دارد. این جایگاه به معنای نمایش در بالاترین نقطه نتایج جستجوی گوگل است، حتی قبل از نتایج اولین صفحه . بنابراین حتی در صورتی که از نتیجه اول هم بالاتر باشید، سایت شما از نظر جایگاه، کلیک، بازدید، ترافیک و حتی درآمد هم افزایش چشمگیری خواهید داشت. بنابراین قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل کلیه این مزایا را به همراه دارد و می توانید تمام ترافیک های ارگانیک را به سمت سایت خود هدایت کنید.

افزایش CTR

جایگاه صفر گوگل، که به عنوان Position Zero شناخته می شود، نقش مهمی در افزایش نرخ کلیک (CTR) وب سایت ها دارد. این جایگاه به محتوایی اختصاص داده می شود که به طور مستقیم و بدون نیاز به کلیک بر روی لینک، پاسخی مختصر و مفید به سوال کاربر ارائه می دهد. دستیابی به این جایگاه می تواند ترافیک وب سایت را به طور قابل توجهی افزایش دهد، زیرا مطالعات نشان داده اند که جایگاه صفر به طور میانگین 30% کلیک بیشتری نسبت به رتبه اول دریافت می کند.

بنابراین، می توان گفت که قرارگیری در چنین جایگاهی، به شدت در افزایش وروردی گوگل سایت موثر است.

این افزایش CTR می تواند به بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل (SERP)، ارتقای برند، و در نهایت به افزایش درآمد منجر شود. برای رسیدن به جایگاه صفر، محتوای وب سایت باید از نظر کیفیت و اعتبار برتر از رقبا باشد و به طور مستقیم به نیازهای کاربران پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

افزایش اعتبار سایت

دستیابی به این جایگاه می تواند به افزایش قابل توجه اعتبار و بازدید سایت کمک کند، زیرا نشان دهنده کیفیت بالای محتوا و ارتباط آن با نیازهای کاربران است. برای رسیدن به جایگاه صفر، محتوای سایت باید از نظر کیفیت و اعتبار برتر از رقبا باشد و به طور مستقیم به کلیدواژه ها و سوالات مرتبط پاسخ دهد. همچنین، این جایگاه می تواند به بهبود نرخ تبدیل و افزایش ترافیک وب سایت منجر شود، که در نهایت به افزایش درآمد و موفقیت کسب وکارهای آنلاین کمک می کند.

بهبود جایگاه در جستجوهای صوتی

جایگاه صفر گوگل نقش مهمی در جستجوهای صوتی دارد. با توجه به افزایش استفاده از دستیارهای صوتی و جستجوهای صوتی، جایگاه صفر می تواند تاثیر قابل توجهی بر افزایش دیده شدن محتوا و بهبود ترافیک وب سایت ها داشته باشد. همچنین، با توجه به اینکه موتورهای جستجو مانند گوگل به سمت ارائه بهترین پاسخ ها به کاربران پیش می روند و از اطلاعات جایگاه صفر برای نتایج جستجوی صوتی نیز استفاده می کنند، داشتن محتوای باکیفیت و مرتبط که بتواند جایگاه صفر را کسب کند، برای وبمسترها و صاحبان محتوا اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

مزایای قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل

چگونه جایگاه صفر گوگل را به دست آوریم؟

در عرصه رقابتی بهینه سازی موتورهای جستجو، دستیابی به نخستین رتبه ی گوگل، موسوم به اسنیپت برتر یا گزیده ی ویژه، به منزله ی کسب موفقیتی شگرف است. این موقعیت ارزشمند که در صدر صفحه ی نتایج جستجوی گوگل قرار دارد و پیش از فهرست نتایج طبیعی آمده است، پتانسیلی بی نظیر برای جذب نگاه ها و افزایش چشمگیر بازدیدکنندگان وب سایت شما را به همراه دارد. با وجود این که گوگل فرمول دقیقی برای تضمین این جایگاه رویایی ارائه نمی دهد، با اتکا به استراتژی های کارآمد و تلاش مداوم می توانید شانس خود را برای تصاحب آن به طور قابل توجهی افزایش دهید.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب

اولین و مهم ترین قدم برای دستیابی به رتبه صفر گوگل، انتخاب کلمه کلیدی مناسب است که شامل چند مرحله می شود.

  • تحقیق کلمات کلیدی: گام اول، شناسایی کلمات کلیدی مرتبط و با حجم جستجوی مناسب است. از ابزارهای قدرتمند مانند Google Keyword Planner یا Ahrefs برای یافتن کلماتی که کاربران برای جستجوی محتوای مرتبط با وب سایت شما استفاده می کنند، بهره ببرید.
  • هدف گیری کلمات کلیدی طولانی: به جای تمرکز بر کلمات کلیدی پرطرفدار و رقابتی که فتح آن ها دشوار است، بر روی کلمات کلیدی دم بلند (Long-Tail Keywords) که خاص تر و مرتبط تر با محتوای شما هستند، سرمایه گذاری کنید. این کلمات نرخ تبدیل بالاتری را به ارمغان می آورند.
  • قرار دادن کلمات کلیدی در محتوا: به طور طبیعی و متعادل از کلمات کلیدی انتخابی در عناوین، عناوین فرعی، متن، تصاویر و متا توضیحات (Meta Description) خود استفاده کنید. از استفاده بیش از حد کلمات کلیدی که به تجربه کاربری (UX) ضربه می زند، خودداری کنید.
  • استفاده از عناوین جذاب: استفاده زا عنوان جذابی که کاربر معمولا آن را در گوگل جستجو می کند، شدت می تواند به قرار گیری سایت شما در این جایگاه موثر باشد.

برای تحقیق کلمات کلیدی می توانید از ابزارهای قدرتمند مانند Google Keyword Planner ،Ahrefs و SEMrush استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می کنند تا کلمات کلیدی مرتبط با صنعت، موقعیت مکانی و مخاطبان هدف خود را کشف کنید و بهترین فرصت ها را برای جذب ترافیک شناسایی کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای وب سایت

تولید محتوای با کیفیت

پس از این که کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کردید، نوبت به تولید محتوای اصولی می رسد که که قلب تپنده جایگاه صفر به شمار می رود و ما قصد داریم در چند مرحله، به بررسی آن بپردازیم:

  • محتوای مرتبط و مفید: محتوای خود را حول محور کلمات کلیدی هدف خود بسازید و به طور جامع به سوالات و نیازهای کاربران پاسخ دهید. به جای بازنویسی صرف مطالب موجود، به دنبال ارائه دیدگاه ها و ایده های جدید باشید.
  • محتوای منحصر به فرد و جذاب: محتوای خود را به گونه ای بنویسید که از سایر رقبا متمایز باشد و برای کاربران جذاب و ارزشمند باشد. از خلاقیت، تصاویر و ویدئوهای جذاب برای ارتقای تعامل و اشتراک گذاری محتوا استفاده کنید.
  • بروز رسانی و انتشار منظم محتوا: به طور مرتب محتوای جدید و باکیفیت منتشر کنید تا نشان دهید که وب سایت شما فعال و معتبر است. این امر به گوگل برای کشف و ایندکس سریع تر محتوای شما کمک می کند.

بیشتر بخوانید: 10 برابر شدن ترافیک سایت با تولید محتوای بهینه

بهینه سازی و سئوی سایت

گام سوم برای دستیابی به جایگاه صفر گوگل، سئو و بهینه سازی سایت است که زیربنای مهمی برای رسیدن به رتبه صفر گوگل به شمار می رود و شامل چندین بخش مختلف است:

  • ساختار واضح و منظم: از عناوین و عناوین فرعی به درستی برای سازماندهی محتوای خود و ایجاد خوانایی آسان استفاده کنید. این امر به ربات های گوگل کمک می کند تا ساختار وب سایت شما را به درستی درک کنند.
  • بهینه سازی سرعت بارگذاری: سرعت بارگذاری وب سایت خود را با فشرده سازی تصاویر، بهینه سازی کد و استفاده از CDN (شبکه توزیع محتوا) افزایش دهید.
  • سئوی On-Page: از تگ های عنوان، تگ های متا و توضیحات متا به درستی و با کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.
  • سئوی تکنیکال: مواردی مانند Robot.txt، نقشه سایت و ساختار داده ها را برای کمک به موتورهای جستجو در درک بهتر وب سایت خود بهینه سازی کنید.

بیشتر بخوانید: انواع سئو کدامند؟ معرفی 64 روش سئو و بهینه سازی سایت

لینک سازی قوی

از عناصر بسیار مهم و حیاتی در بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو که می تواند یک محرک قوی برای رسیدن به پوزیشن صفر گوگل نیز باشد، لیجاد لینک های مناسب و با کیفیت است. در لینک سازی حتما به موارد زیر دقت کنید:

  • بک لینک های باکیفیت: از وب سایت های معتبر و مرتبط با حوزه کاری خود بک لینک دریافت کنید.
  • ساخت لینک های داخلی: بین صفحات مرتبط وب سایت خود با استفاده از لینک های داخلی مرتبط، ساختار پیوند قوی ایجاد کنید.
  • اجتناب از لینک های اسپم: از ساخت لینک های غیرطبیعی یا اسپم خودداری کنید، چرا که این کار می تواند به رتبه شما در نتایج جستجو آسیب برساند.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی در سئو سایت

افزایش سیگنال کاربران

روش های زیادی برای افزایش Social Signal کاربران وجود دارد که می تواند باعث افزایش اعتبار مقالات ما نزد گوگل و همچنین افزایش جایگاه و رسیدن به Position Zero گوگل شود. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشویق به اشتراک گذاری: محتوای خود را به گونه ای طراحی کنید که کاربران را به اشتراک گذاری آن در رسانه های اجتماعی تشویق کند.
  • پاسخ به نظرات: به نظرات و سوالات کاربران در وب سایت و شبکه های اجتماعی خود به طور فعال پاسخ دهید.
  • ایجاد تعامل: با کاربران خود از طریق نظرسنجی ها، پرسش و پاسخ و سایر روش های تعاملی ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: سوشیال سیگنال چیست؟ تاثیر Social Signal روی سئو سایت

بروز رسانی محتوای قدیمی

در دنیای پویای سئو، محتوای قدیمی مانند گنجی پنهان در انبار وب سایت شماست که می تواند با کمی توجه و به روزرسانی، شما را به قله جایگاه صفر گوگل رهنمون کند.

بسیاری از صاحبان وب سایت ها به اشتباه تصور می کنند که تنها محتوای جدید و به روز می تواند به رتبه های برتر در نتایج جستجو دست یابد. اما واقعیت این است که بروزرسانی محتوای قدیمی نیز می تواند به اندازه تولید محتوای جدید در جذب ترافیک و ارتقای رتبه وب سایت شما موثر باشد.

چگونه جایگاه صفر گوگل را به دست آوریم؟

نکات تکمیلی درباره رعایت اصول سئو برای رسیدن به جایگاه صفر گوگل

یکی از مهم ترین اقداماتی که کارشناسان تولید محتوا برای نوشتن محتوا رعایت می کنند، پیروی و توجه به اصول سئو در تولید محتوا است. بنابراین می توان گفت رعایت اصول سئو تاثیر زیادی در افزایش احتمال قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل خواهد داشت. مهم ترین اصول سئو در این مورد به شرح زیر است:

  • از کلمات کلیدی اصلی و فرعی در عناوین استفاده کنید.
  • از کلمات جذاب، شفاف و گیرا در عناوین استفاده کنید.
  • محتوای جدید و مختصر در نقشه سایت خود قرار دهید.
  • از URL های کوتاه و گویا استفاده کنید تا کاربر در نگاه اول پس از جستجو از موضوع هر صفحه اطمینان حاصل کند.
  • ظاهر سایت را بهینه سازی کنید.
  • همواره به کیفیت محتوای سایت و گویا و شفاف بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • از تگ عنوان (Title)، و تگ توضیحات (Meta Description) جذاب و بهینه استفاده کنید.
  • لینک های داخلی و کاربردی و انکرتکست های جذاب در محتوای سایت و هر صفحه سایت استفاده کنید.
  • به جای استفاده زیاد از کلمات کلیدی زیاد و انجام Keyword Stuffing، از کلمات کلیدی مرتبط و کاربردی استفاده کنید.
  • برای نوشتن محتوای جدید در سایت خود، به دانش قبلی خود، و سایت های فارسی زبان اکتفا نکنید. بلکه برای نوشتن محتواهای جدید و درج آن در سایت، از منابع دیگر استفاده کنید.
  • محتوای همیشه سبز بنویسید تا مدت های طولانی نیازی به آپدیت کردن آن نباشد.
  • برای جذاب تر شدن محتوای سایت و بهبود خوانایی آن، از تگ های هدینگ H1 تا H5 استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: توضیحات متا (Meta Description) چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

سخن پایانی

تا این جا آموختیم که جایگاه صفر گوگل، که به عنوان Position Zero نیز شناخته می شود، اولین نتیجه جستجوی ارگانیک در گوگل است که بالاتر از تمام نتایج دیگر، حتی قبل از اولین رتبه، نمایش داده می شود. این جایگاه برای محتوایی که به طور مستقیم و به خلاصه ترین شکل به سوالات کاربران پاسخ می دهد، اختصاص داده شده است.

شما می توانید با استفاده از روش های ذکر شده در بالا، باعث شوید که صفحات سایت شما با کلمات کلیدی موردنظر به Position Zero رسیده و ترافیک این صفحات افزایش پیدا کند. این مسئله می تواند به سرعت در جذب کاربر و تبدیل آن ها به مشتری، برای شما موثر باشد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06