آشنایی و کار با قسمت Sitemap و Removals گوگل سرچ کنسول

آشنایی و کار با قسمت Sitemap و Removals گوگل سرچ کنسول

در این مقاله می خوانید:

قسمت Sitemap و Removals در گوگل سرچ کنسول، ابزاری است که به وبمسترها کمک می کند تا سایت خود را بهتر شناسایی کنند و بهینه سازی کنند. در این قسمت، می توانید نقشه سایت خود را بارگیری کنید تا گوگل بتواند صفحات سایت شما را بهتر شناسایی کند.

یکی از مهم ترین بخش های دیگر در قسمت سرچ کنسول گوگل که اطلاعات مهم و کاربردی در اختیار کارشناسان سئو قرار می دهد، بخش Removals و Sitemap است. این بخش به تازگی به سرچ کنسول جدید اضافه شده و می توان به راحتی از آن استفاده کرد. در واقع در برخی مواقع به دلیل تغییر محتوای صفحه، در نظر گرفتن موارد قانونی طبق قوانین کشور یا اطلاعیه های جدید گوگل یا از همه مهم تر به دلیل هک شدن، لازم است که صفحه یا صفحاتی از سایت را که وجود آن ها برای سایت مخرب است یا کمکی در حال حاضر به سایت نمی کند از نتایج جستجو حذف کنید.

به طور کلی سرچ کنسول با وجود این که یک ابزار تحلیل رایگان شناخته می شود، اما استفاده از آن برای همه سایت ها در حوزه های مختلف کاملا ضروری و لازم است. در ادامه این مطلب به طور کامل تر به معرفی و کار با قسمت Sitemap و Removals می پردازیم.

آشنایی با قسمت Sitemaps (نقشه سایت)

یکی از بهترین روش های مطمئن برای افزایش بازدید سایت، و افزایش سرعت روند ایندکس شدن آن و نمایش به کاربران، ایجاد نقشه سایت توسط سرچ کنسول گوگل است. زمانی که با استفاده از ابزار سرچ کنسول Sitemap ایجاد می کنید، ربات های گوگل هوشمندانه تر سایت و صفحات مختلف آن را بررسی می کنند.

بنابراین انجام این روش برای سریع تر ایندکس شدن هر سایتی پیشنهاد می شود. یکی از بهترین مزایای ثبت نقشه سایت این است که می توانید مستقیما به سرچ کنسول و گوگل اعلام کنید که چه صفحاتی اهمیت بیشتری دارند و آن ها را سریع تر بررسی می کند.

در واقع در برخی موارد به دلیل زیاد بودن صفحات سایت، ممکن است خزنده ها زمان انتخاب آدرس صفحات فرعی و اصلی سایت سردر گم شده و با روال خاصی صفحات را کراول و ایندکس نکنند. با معرفی صفحات مهم به ربات های گوگل شناخت بیشتری می دهید تا بر اساس اهمیت صفحات آن را سریع تر و بهتر خزش و سپس ایندکس کنند.

به همین منظور در مقالات تخصصی دیگر به بررسی کامل تر Sitemaps در سرچ کنسول و نحوه ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول می پردازیم تا از مزایای ویژه آن بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید: نقشه سایت چیست؟ آموزش قدم به قدم ساخت سایت مپ (Sitemap)

آشنایی با قسمت Removals در سرچ کنسول

یکی از قسمت های کاربردی دیگر در سرچ کنسول که امکان حذف کردن آدرس لینک های مختلف را به کارشناسان سئو می دهد. هدف اصلی استفاده از ابزار Removals، حذف کردن URL های مشخص از نتایج جستجوی گوگل به مدت 6 ماه است است. این لینک ها ممکن است توسط گوگل بررسی شده و ایندکس شده باشد.

بدین صورت که این صفحات زمان جستجو کردن توسط کاربران، به آن ها نمایش داده می شود، اما به دلایلی که در پاراگراف بالا ذکر شد، فعلا باید از نتایج جستجو برای مدتی حذف شود. برای مثال می توانید صفحه ای را که URL اشتباه دارد، حذف کرده و مجددا آن را ویرایش کرده و در سرچ کنسول ثبت کنید.

بدیهی است که در صورت تغییر URL لینک صفحات ایندکس شده، کاربر با ارور 404 روبرو می شود که تاثیر زیادی در افزایش Bounce Rate (نرخ پرش) سایت و کاهش رضایت کاربر خواهد داشت. نکته مهم این است که زمان استفاده از قسمت Removals صرفا می توان برای حذف موقت لینک صفحات مورد نظر استفاده کرد. اما در صورتی که برای همیشه بخواهید صفحه حذف شود، لازم است که از ریدایرکت 410 استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: انواع خطاهای سایت که باید بدانیم

آشنایی با قسمت Removals در سرچ کنسول

درخواست حذف صفحه مورد نظر با قسمت Removals

برای این که درخواست حدف صفحه مورد نظرتان را دارید، وارد سرچ کنسول شده و گزینه Removals را انتخاب کنید. سپس در صفحه New Request، ابتدا روی گزینه New Request کلیک کرده و سپس در قسمت Enter URL آدرس صفحه مورد نظر را درج کنید. سپس در ادامه مطابق با آن چه در تصویر زیر مشاهده می کنید، دو گزینه مشاهده می کنید:

درخواست حذف صفحه مورد نظر با قسمت Removals

Remove this URL only

با انتخاب این گزینه صرفا انتخاب می کنید همین آدرسی که وارد کرده اید، حذف شود.

Remove all URLs with this prefix

این گزینه مشخص می کند که تمام URL هایی که دارای پیشوند انتخاب شده و در آدرس درج شده است، را حذف کن. برای مثال همه آدرس های موجود در سایت که با آدرسی که در URL آن را وارد کرده اید، یکسان باشد، شامل  www و non-www و http و https از نتایج جستجوی گوگل حذف می شود.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

گزینه Clear cash

با کلیک روی این گزینه می توانید آدرس لینک صفحه ای را وارد کنید که فعلا می خواهید قسمت توضیحات اضافه آن (current snippet) حذف شده؛ اما خود URL حذف نشود. از این گزینه زمانی استفاده می شود که بخواهید مجددا توضیحات اضافه یک آدرس در سایت زمان خزش (Crawl) بعد مورد بررسی قرار گرفته و مجددا نمایش داده شود.

گزینه out date content در قسمت Removals

با کلیک روی این گزینه می توانید صفحاتی که دارای محتوای تاریخ گذشته است و توسط کاربران گزارش ارسال شده که این محتوا، یک محتوای تاریخ گذشته است؛ را مشاهده کنید. در واقع این گزینه برای مواردی است که کاربر مطلع شده که این مطلب با آپدیت های جدید در سایت های دیگر وجود دارد و باید آن را ویرایش یا به طور کلی حذف کنید.

خرید بازدید گوگل
خرید ورودی گوگل
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود از طریق گوگل را افزایش داده و بر روی الگوریتم های گوگل به صورت هدفمند تاثیر بگذارید، ابزار افزایش ورودی گوگل کلیک اول در اختیار شماست.

گزینه Safe Search Filtering

در صورتی که محتوای غیر اخلاقی یا 18+ در سایت وجود داشته و از طریق کاربران گزارشی صورت گرفته باشد، لیست صفحات در این قسمت مشاهده می شود.

بررسی گزینه Temporary Removals

یکی از گزینه های کاربردی دیگر در Temporary Removals، گزینه Submitted Request است. با کلیک روی این گزینه می توانید همه درخواست هایی که طی 6 ماه گذشته وارد کرده اید و وضعیت این درخواست ها را مشاهده کنید.

چون همان طور که در قسمت های بالاتر هم ذکر شد، بدیهی است که سایت دارای صفحاتی با محتوای تاریخ انقضا گذشته، باشد که وجود این صفحات نه تنها کمکی به کاربر نمی کند، بلکه در برخی موارد باعث کاهش رضایت کاربران نیز می شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06