UGC چیست و چگونه باید از آن بهره ببریم؟

UGC چیست و چگونه باید از آن بهره ببریم؟

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله به توضیح مفهوم UGC، تولید محتوا کاربری و تاثیر آن در کسب وکارها و سئو می پردازیم. با کلیک اول همراه شوید.

تبلیغات یکی از امور مهم در معرفی خدمات و کالاها و برند سازی است. در گذشته بازاریابی، به روش های سنتی تر محدود می شد. اما امروزه با پیشرفت دنیای اینترنت و گسترش ارتباطات در شبکه های اجتماعی، روش های نوینی به علم بازاریابی معرفی شدند. در این مقاله به توضیح مفهوم UGC، تولید محتوا کاربری و تاثیر آن در کسب وکارها و سئو می پردازیم. با کلیک اول همراه شوید.

UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر چیست؟

کلمه UGC خلاصه ای است از عبارت User Generated Content. این عبارت به محتوای تولید شده توسط کاربر گفته می شود. به زبان ساده تر، هر گونه محتوایی با هر شکل اعم از توییت، نظر و کامنت، ویدیو و عکس و… توسط کاربران بدون پرداخت هزینه های رایج بازاریابی تولید شود، UGC است.

بنابراین UGC همان تبلیغاتی ست که مشتریان شما در قالب های مختلف، به دلیل رضایتی که از برندتان دارند، برای محصول شما انجام می دهند و شما بابت آن هزینه ای نمی پردازید.

UGC چیست؟

نقش UGC در رشد کسب و کارها

حتما شما هم به سایت های فروشگاهی سر زده اید. تجربه آخرین خرید آنلاینتان را به یاد آورید. معمولا مشتریان قبل از اینکه تصمیم بگیرند یک محصول را خریداری کنند، سری به بخش نظرات مشتریان می زنند تا از تجربه سایرین مطلع شوند. نظراتی که در این بخش ثبت می شود، تاثیرات شگفت انگیزی در میزان فروش محصولات یک سایت دارد.

UGC همه آن چیزیست که برای اعتبار برندتان به آن نیاز دارید. در واقع همه فعالیت های بازاریابی، به پشتوانه نظرات مثبت مشتریان ادامه می یابند و موفق می شوند. علاوه بر تاثیری که UGC در افزایش میزان فروش و سودهی مستقیم برای یک برند دارد، می تواند در کاهش هزینه های تبلیغاتی نیز اثرگذار باشد.

تاثیر UGC تا جایی است که بسیاری از اپلیکیشن ها و وب سایت های حال حاضر، بر مبنای UGC به وجود آمده اند. از جمله این سایت ها می توان به دیوار، شیپور و اپلیکیشن های مسیریابی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم؟

UGC در اینستاگرام

نقش تولید محتوا کاربری در تمام پلتفرم های اجتماعی غیر قابل انکار است. اگر UGC وجود نداشت، وجود شبکه های اجتماعی بی معنا بود. از جمله این شبکه های اجتماعی پررونق، اینستاگرام است.

امروزه نقش اینستاگرام در بازاریابی و افزایش فروش بر هیچکس پوشیده نیست. مشتریان ما این بار در قالب کاربران اینستاگرام می توانند با فعالیت های مختلفی از جمله تگ کردن، هشتگ گذاری، استوری ها، کامنت و… به افزایش اعتبار برندمان کمک کنند. از آن جایی که UGC نمایانگر دیدگاه مشتری است، بیش از تبلیغات مستقیم قابل اعتماد و اثرگذار است.

تاثیر UGC در برندینگ

  • در افزایش آگاهی افراد نسبت به برند و نام شما موثر است.
  • می تواند اعتبار کسب و کار شما را بالا برده و نسبت به رقبایتان ممتاز کند.
  • با افزایش اعتماد مشتری به محصولات شما، در انگیزه و تلاش شما برای ارتقا محصولاتتان نقش دارد.
  • با UGC مخاطبان و کاربران بیشتری را جذب صفحات اجتماعی و سایت خود خواهید کرد.
  • یک فرآیند رایگان است و در کاهش هزینه های تبلیغاتی اثر دارد.
  • تولید محتوا کاربری با UGC کاملا اختصاصی و یونیک است.
  • به واسطه افزایش بک لینک ها و ترافیک، سئو سایت بهبود می یابد.
  • قادر است مستقیما در افزایش نرخ تبدیل اثر بگذارد.
  • یک رابطه دو طرفه و وفادار بین شما و مشتریانتان ایجاد می کند.

تاثیر  UGC

انواع UGC

UGC از نظر نوع تولید محتوا کاربری به سه دسته تقسیم می شود، متن، تصویر و ویدیو. از جمله تولید محتوا کاربری به صورت متن می توان به کامنت گذاری ها، توییت های متنی و بخش نظرات سایت اشاره کرد.

اما UGC تنها محتوای متنی را در برنمی گیرد. تصاویر و ویدیو نیز در این فرآیند نقش دارند. استوری های تصویری، انتشار رضایت مشتریان، ویدیو های معرفی کالا و آنباکسینگ، لایوهای اینستاگرام، کلیپ های بارگزاری شده در یوتیوب و… نیز شامل UGC می شوند.

بیشتر بخوانید: یوتیوب چیست؟ معرفی جامع یوتیوب و روش های افزایش بازدید ویدیو در آن

نقش UGC در بهبود سئوی سایت

سئو یک استراتژی بلند مدت است که ابزارها و ترفندهای مختلفی دارد. یکی از بهترین ترفندهای سئو در ارتقا رتبه سایت، بهره گیری از UGC است.

از آنجایی که ربات های گوگل بر پایه رفتار کاربران به شما امتیاز می دهند و سایت ها را رتبه بندی می کنند، اطلاعات UGC در افزایش اعتبار سایت بسیار موثر است. با UGC شما می توانید بدون صرف هزینه، از تمام قابلیت های تبلیغاتی استفاده کرده و به بهبود دیدگاه کاربرانتان کمک کنید.

UGC باعث می شود ترافیک بیشتری به سایتتان جذب کنید. افراد به محض ورود به سایت با بارگزاری تصاویر و ارسال نظراتشان، در بروز رسانی تولید محتوا کاربری نقش دارند. همچنین زمانی که در فضای وب سایت شما صرف می کنند، باعث افزایش اعتبار سایت خواهد شد.

لازم به ذکر است کلید واژه هایی که کاربران در UGC استفاده می کنند، برای موتورهای جستجو بسیار باارزش هستند. بنابراین UGC قطعا در بهبود سئوی سایت موثر است.

کدامیک از انواع UGC برای ما مفیدتر است؟

پاسخ به این سوال کاملا به نوع مخاطبان هدف شما بستگی دارد. زمانی که مخاطبین خود را شناسایی کردید، به گروه سنی و فضای اجتماعی انتخابی آن ها توجه داشته باشید. سپس طبق اطلاعاتی که دارید، می توانید برای فعالیت موثر در این فضا برنامه ریزی کنید.

کدامیک از انواع UGC برای ما مفیدتر است؟

ترفند های تشویق مخاطب به استفاده از UGC

حال که با مفهوم UGC و مزیت های آن آشنا شدید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه مخاطبان را به استفاده از UGC ترغیب کنیم؟ در ادامه مبحث به پاسخ این سوال می پردازیم.

پیشنهادهای شگفت انگیز ارائه کنید.

برگزاری کمپین های مختلف بازاریابی و در نظر گرفتن جوایز برای کاربران، می تواند در تشویق آن ها به تعامل بیشتر و تولید محتوا کاربری اثرگذار باشد.

بسیاری از کمپانی ها از این ترفند استفاده می کنند. مثلا از کاربران خود می خواهند زیر آخرین پست اینستاگرامشان کامنت گذاشته و سپس بین کامنت ها قرعه کشی کرده و جوایزی را نیز اهدا می کنند.

به شکایات مشتری رسیدگی کنید.

یکی از مهمترین اثری که تعامل با مشتریان دارد، القای احساس ارزشمندی به آن هاست. همین احساس مبنای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل و وفادار شماست. برای این کار باید نظرات منفی و شکایات آن ها را نیز در نظر بگیرید و تنها به نظرات مثبت اکتفا نکنید. رسیدگی به شکایات، بذر اعتماد را در دل کاربران می کارد.

نظرسنجی برگزار کنید.

برگزاری نظرسنجی های آنلاین و طراحی چالش های مختلف به افزایش تعامل با کاربران منجر می گردد. برای این کار می توانید از فضای اینستاگرام و توییتر کمک بگیرید. استوری اینستاگرام، اطلاعات مفیدی را در زمینه سلیقه مشتریان و تجربه آن ها در ارتباط با محصولاتتان در اختیار شما قرار می دهد.

نظرسنجی برگزار کنید ugc

امتیازگیری را جدی بگیرید.

اپلیکیشن ها و وب سایت هایی مختلفی هستند که با برگزاری نظرسنجی به کسب وکارها امتیاز می دهند. این امتیازات در تصمیم نهایی کاربر برای خرید، تاثیرگذار است.

اپلیکیشن های مختلفی از این امکان برای تولیدمحتوا کاربری استفاده می کنند. از جمله آن ها، اپلیکیشن اسنپ فود است که با هدیه دادن کد تخفیف، کاربران خود را به خرید و ثبت نظر ترغیب می نماید.

طرفداران را به مدل های محصول خود تبدیل کنید.

احتمالا خواننده هایی را دیده اباشید که با انتشار آلبوم جدید خود، از طرفداران تقاضا می کنند تا یک عکس با آلبوم بگیرند و به بهترین عکس جایزه می دهند. این ترفند در سایت دیجیکالا نیز وجود دارد. آپلود ویدیوهای آنباکسینگ 100ثانیه ای دیجی کالا، نمونه ای دیگر از استفاده از این ترفند است.

از پرسش و پاسخ برای تعامل بیشتر استفاده کنید

این روش می تواند هر سوالی را که در ذهن مشتری رنگ می گیرد، به طور مستقیم با شما در میان بگذارد. با استفاده از این روش می توانید استراتژی های آینده برند خود را بچینید و همچنین کاربران را مدت زمان بیشتری درگیر سایت خود نمایید.

هشتگ ها را از یاد نبرید.

اثر هشتگ ها در راه اندازی کمپین های تبلیغاتی و تولید محتوا کاربری غیر قابل انکار است. هشتگ های مخصوص به خودتان را داشته باشید و با استفاده از آن مخاطبین را درگیر کنید. البته از این نکته غافل نشوید که استفاده بیش از حد از هشتگ های زیاد اصلا خوب نیست. طبق آمار، این موضوع می تواند درگیری مخاطبان را تا 17 درصد کاهش دهد.

هشتگ ها را از یاد نبرید - تولید محتوا کاربری

جمع بندی

UGC سرمایه واقعی بازاریابی هر کسب و کاری است. چرا که اگر بتوانید از آن به درستی استفاده کنید، اعتماد و اعتبار زیادی را به خود جلب خواهید کرد. البته UGC نیز چالش های مختص به خودش را دارد.

بسیاری از کاربران و حتی رقبایتان می توانند از این ابزار سو استفاده کنند. ثبت نظرات غیر واقعی و مغرضانه، بدگویی های غیر منصفانه و جریان سازی علیه یک برند نمونه ای از سواستفاده از UGC است. این مسئله می تواند تا جایی پیش رود که به چالش ها و بحران برای یک کسب وکار تبدیل گردد و حتی نظرات مشتریانتان را برگرداند.

با این حال UGC یک شمشیر دو لبه است! به این معنا که هم می تواند یک فرصت فوق العاده برای رشد شما باشد و هم می تواند یک تهدید جدی تلقی شود.

نوع اثرگذاری UGC کاملا به مدیریت شما و تعاملتان با مشتری بستگی دارد. به هرحال هیچ روش تبلیغاتی، خالی از چالش نیست. اگر مزیت ها و چالش های UGC را در یک کفه ترازو بگذارید، خواهید دید کفه مزیت های UGC سنگین تر است.

ما در این مقاله به شرح مفهوم UGC و مزیت ها و ترفندهای استفاده از آن پرداختیم. در انتها از زمانی که صرف مطالعه این مقاله کردید، سپاس گزاریم.

 

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06