چگونه متوجه شویم چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

چگونه متوجه شویم چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

در این مقاله می خوانید:

یکی از چالش ­هایی که در حال حاضر سئوکاران و علاقه مندان به این حوزه با آن روبرو هستند، بررسی و شناخت بک لینک و یا سایت­ هایی هستند که به سایت شما لینک داده اند. بهتر نیست اول درمورد بک لینک حرف بزنیم؟ و بررسی کنیم بک لینک تاثیر مثبت یا منفی روی افزایش یا کاهش رتبه سایت دارد یا نه؟

در این مقاله با بک لینک آشنا می شویم و راهکارهای مختلفی را بررسی می کنیم که به کمک آن ها متوجه می شویم چه سایت هایی به ما لینک داده اند.

بک لینک چیست؟

بک لینک ها، لینک­ های ورودی از سایت­ های دیگر به سایت شما هستند. فرآیند دریافت Backlink از سایت ­های دیگر، به شکلی است که کاربر از طریق کلیک بر روی متن یا تصویر موجود در سایت دیگر، به سایت شما منتقل می شود.

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

این امر از نظر الگوریتم پنگوئن گوگل حائز اهمیت است. چرا که گوگل هنگام انتقال کاربر به سایت، لینک­ را بررسی کرده و یکی از روش­ های اصلی برای ایندکس کردن صفحات جدید سایت است. همچنین یکی دیگر از پارامترهایی که بر روی رتبه بندی سایت به صورت مستقیم تاثیر دارد، تعداد و کیفیت بک لینک ها است.

اصول کار موتور جستجوی گوگل این است که از طریق لینک­ های موجود در صفحه، ارزش و اعتبار لینک­ های ورودی به سایت را بررسی کرده و سپس تشخیص می­ دهد و بر این اساس سایت را رتبه بندی می ­کند. همان طور که واضح است، هرچه­ که ارزش و اعتبار سایت­ هایی که به سایت شما لینک داده اند بالاتر باشد، شانس بیشتری برای افزایش رتبه و نمایش دادن سایت در نتایج اول گوگل را کسب می­ کند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم پنگوئن چیست؟

انواع لینک ­سازی

  1. لینک داخلی: در لینک ­دهی داخلی، لینک­ سازی بین دو صفحه موجود در سایت اتفاق می­ افتد. بدین صورت که از یک صفحه سایت به صفحه دیگر سایت از طریق کلمه، متن یک یا چند کلمه ­ای یا تصویر لینک داده می ­شود و کاربر با کلیک بر روی آن وارد صفحه شده و مطلب را مشاهده می ­کند.
  2. لینک خارجی: در این دسته از لینک­ سازی، سایت ­های دیگر صفحه یا صفحاتی از سایت شما که موضوع و مطلبی مرتبط با مطالب سایت مذکور داشته باشد، به سایت شما لینک می­ دهد و کاربر به سمت سایت شما هدایت می­ شود.

در زمان لینک دادن به سایت دیگر، هر لینک به صورت پیش فرض به صورت Follow است. اما نکته حائز اهمیت در این­جا این است که در زمان اختصاص لینک خارجی که همان لینک دادن به سایت دیگر است، بهتر است لینک خارجی به صورت Nofollow قرار گیرد تا در صورت بروز خطا یا حذف سایت، احتمال جریمه شدن توسط گوگل کاهش پیدا کند.

Anchor Text

در گذشته موقع ایجاد لینک از عبارات رایجی مانند: “اینجا کلیک کنید” استفاده می­ شد، اما در حال حاضر متن یا تصویری که قصد دارید توسط آن لینک داده شود انتخاب شده و لینک سایت مقصد را کپی کنید. دلیل استفاده از عبارتی که برای لینک دادن استفاده می­ شود این است که موتور جستجوی گوگل هنگام مشاهده بک لینک، عبارت یا متن لینک شده را مشاهده و بررسی کرده و به لینک ارزش و اعتبار می­ دهد.

چرا که این کار نشان دهنده هدفمند بودن بک لینک نزد گوگل است و به طور مستقیم در سئوی سایت تاثیر می گذارد.

هدف از هدفمندی بک لینک این است که لینک­ سازی به عنوان پلی میان دو سایت برای دسترسی بهتر و سریع ­تر کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.

ارزش و اعتبار لینک سازی

ارتباط میان Page Authority و لینک سازی

همانطور که واضح است و در قسمت بالا به آن پرداخته شد، لینک ­سازی خارجی و داخلی یکی از پارامترهای مهمی است که باعث کاهش یا افزایش رتبه سایت در گوگل می ­شود، چرا که هرچه تعداد سایت­ هایی که به شما لینک داده اند بیشتر باشد، شانش بیشتری برای نمایش داده شدن سایت در نتایج اولیه گوگل دارید.

در سال 1990، یکی از پارامترهای مهمی که باعث افزایش رتبه سایت نزد موتورهای جستجو می­ شد، استفاده از بک لینک های متعدد در سایت بود که برای الگوریتم پیج رنک اهمیت داشت. از این رو مدیرسایت و متخصصان سئو با بهره گیری از این تکنیک و گرفتن بک لینک و همچنین لینک دادن به سایت­ های معتبر، سعی کردند تا رتبه سایت خود را بهبود بخشند و در نتایج اول جستجوی گوگل بمانند.

استفاده از این روش تا مدتی پاسخگوی تلاش سئوکاران بود اما پس از به روز رسانی شدن الگوریتم گوگل و رونمایی از الگوریتم پنگوئن گوگل سایت­ هایی که از این روش استفاده کرده بودند، تحت تاثیر قرار داد.چون که الگوریتم پنگوئن گوگل توجه و تمرکز خود را بر روی لینک­ سازی سایت­ها قرار داده است و سایت­ هایی که بک­ لینک­ های غیرطبیعی دارند را جریمه یا به اصطلاح پنالتی می­ کند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم پنگوئن چیست؟

فاکتورهای ارزش گذاری بک لینک توسط گوگل

در ادامه به بررسی فاکتورهایی خواهیم پرداخت که ارزش یک بک لینک را توسط گوگل مشخص خواهند کرد:

اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه و اعتبار دامنه دو مبحث مهمی هستند که که نزد سئو کاران و در مبحث یادگیری سئو بسیار حائز اهمیت است. اگر بخواهیم به صورت ساده و واضح به توضیح و معرفی اعتبار صفحه بپردازیم باید گفت:

به صفحات سایت شما اختصاص می ­دهد. این نمره در Moz.com اعتبار صفحه در واقع نمره ای است که سایت 0 تا 100 قرار دارد. نمره ای که توسط سایت مذکور به سایت شما داده می­ شود در واقع نشان دهنده این موضوع است که پیش بینی می­ کند یک صفحه خاص تا چه حد می­ تواند در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه خوب و قابل توجهی را به دست آورد.

اعتبار دامنه یا Domain Authority

در تعیین اعتبار دامنه وب سایت فاکتورهایی از جمله نوع دامنه، عمر دامنه، تعداد بک­ لینک­ های دریافتی، ­تعداد لینک­ های خروجی و همچنین فعالیت در شبکه های اجتماعی تاثیر­گذار است. ارتباط میان اعتبار دامنه سایت و بک لینک در این است که هر چه اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد، ارزش بک لینک و تاثیری که بر جایگاه سایت شما دارد، افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: Domain Authority و Page Authority چیست و چه اثری بر سئو می گذارد؟

ارتباط محتوای سایتی که به شما لینک داده است.

همان گونه که می ­دانید، هدف از لینک دادن انتقال کاربر به سایت دیگر برای دریافت اطلاعات بیشتر و مرتبط با محتوای سایت است که گوگل نیز به این نکته جهت اخذ رتبه برای سایت توجه دارد. برای مثال اگر سایت شما در زمینه خدماتی مانند طراحی سایت یا بهینه سازی سایت فعالیت می ­کند، اما به سایت رستوران و یا تورهای مسافری لینک دهید، ارزش و اعتباری برای سایت ایجاد نمی ­شود.

هنگامی که سایتی با دامنه مشخص که به سایت شما لینک داده است، به سایت­ های دیگر نیز لینک داده باشد. اما نکته قابل توجه این است که اگر تعداد سایت­ هایی که در یک صفحه یا کل دامنه لینک شده باشد، رو به افزایش باشد، ارزش و اعتباری که به هر سایت تعلق دارد،­ کاهش می­ یابد.

محل استفاده از بک لینک

شما به عنوان طراح سایت وقتی اقدام به استفاده از تکنیک لینک­ سازی می­ کنید، لینک سایت مقصد را در Footer قرار می­ دهید. اما طی تحقیقات و بررسی­ های انجام شده در مورد لینک سازی، استفاده از این تکنیک و اشاره Anchor Text به محتوا، بر روی تصاویر، داخل و قرار دادن لینک در محتوای اصلی، در مقایسه با سایر روش­ های ذکر شده تاثیر بیشتری دارد و ارزشمندتر خواهد بود.

چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

چگونه متوجه شویم چه سایت­ هایی به ما لینک داده اند؟

با توجه به توضیحاتی که از ابتدای مقاله به آن پرداخته شد، اهمیت لینک ­سازی و توجه و تاکید بر روی لینک­ سازی صحیح و کاربردی، امری است که طی سال ­های اخیر با استفاده از الگوریتم پنگوئن گوگل به رتبه بندی سایت­ ها می­ پردازد. از این رو امر مهمی که برای سئوکاران مورد توجه است، این است که از تعداد لینک­ های وارد شده به سایت خود مطلع شوند.

در این زمینه سایت ­های داخلی و خارجی اقدام به بررسی این امر کرده و به سئو کاران جهت بررسی بک لینک ­های سایت کمک ویژه ای می­ نمایند. هرچند از نظر موتور جستجوی گوگل کیفیت لینک در مقایسه با تعداد لینک از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ادامه به توضیح و معرفی ابزارهایی می پردازیم که به ما کمک می کنند متوجه شویم چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

گوگل سرچ کنسول

جدیدترین روشی که طی زمان اخیر برای بررسی بک لینک معرفی شده است، استفاده از ابزار بروز رسانی شده سرچ کنسول است، برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد سایت Google Search Console شوید.
  2. وارد قسمت Link شوید.
  3. از سمت چپ قسمت Export External Link را پیدا کرده و کلیک کنید.

بعد از کلیک روی گزینه بالا، دو گزینه نمایش داده می ­شود:

  • Latest Link: این گزینه بک لینک­ های سایت را به ترتیب زمانی نمایش می ­دهد و در مقابل هر لینک زمان ارسال لینک نوشته شده است.
  • More Sample Link: این گزینه بک لینک­ ها را بدون فیلتر زمانی و درهم نشان می­ دهد. با کلیک بر روی هر کدام از گزینه ­های فوق می­ توانید لیست لینک­ ها و زمان آن­ ها را در فایل اکسل ذخیره کنید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

آمارگیر Google Analytics

برای مشاهده لیست بک لینک­ های سایت از طریق زیر اقدام کنید:

  1. در ابتدا وارد سایت https://analytics.google.com شوید.
  2. سپس وارد اکانت گوگل خود شوید و گزینه view و گزینه Property 2 را انتخاب کنید
  3. سپس به ترتیب وارد گزینه های: All Traffic > Referrals > Acquisition شوید و بک لینک ­های وارد شده به سایت را مشاهده نمایید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

استفاده از سرویس Ahrefs

یکی از قوی ترین ابزار برای بررسی بک لینک ­های سایت، استفاده از ابزار سرویس Ahrefs است که هر روز فضای سایت ­ها را چک می­ کند. اما عیب عمده این ابزار در پولی و گران بودن آن است. در صورتی که سئوکار حرفه ای هستید و درحال انجام پروژه های متعدد می باشید، این ابزار ارزش استفاده را خواهد داشت. در مقابل پرداخت هزینه برای استفاده از این سرویس، سرویس رایگان SEO Review Tools وجود دارد که امکان مشاهده 100 بک لینک را به صورت رایگان فراهم می­ کند.

پس از وارد این سرویس شدن، آدرس سایت خود را در قسمت Inter Website URL وارد نمایید. در صورتی که می­ خواهید لیست کامل لینک ­های وارد شده به صفحات سایت را مشاهده کنید، گزینه All Pages on this Domain را انتخاب کنید.

استفاده از سرویس سایت MOZ

استفاده از سرویس سایت MOZ

برای استفاده از سرویس این سایت باید آدرس سایت خود را در قسمت Link Explorer وارد کرده و سپس تعدادی از بک لینک ­های سایت خود را مشاهده نمایید. البته باید گفت که این سرویس دارای محدودیت بوده و باید از طریق ثبت نام در سایت moz.com، حداکثر طی 10 ماه از این سایت گزارش بگیرید.

بیشتر بخوانید: آموزش سایت MOZ و کار با ابزارهای آن

سرویس Rank Signal

سرویس دیگری که در این جا به معرفی آن پرداخته می­ شود، سرویس Rank Signal است که پس از ثبت نام در آن می­ توانید به صورت رایگان تمامی بک لینک ­های سایت خود را مشاهده کنید.

سرویس SEMRush

یکی از بهترین سرویس هایی که کمک می کند بفهمیم چه سایت هایی به ما لینک دهند، SEMRush است. برای استفاده از این سرویس باید ابتدا در آن ثبت نام کنید. اما این سیستم برای وب سایت های فارسی جواب گو نبوده و بیشتر برای سایت ­هایی با زبان انگلیسی کاربرد دارد.

استفاده از سایت Backlink Watch

برای استفاده از سایت Backlink Watch ابتدا در آن ثبت نام کرده و آدرس سایت خود را به صورت کامل وارد کنید و سپس کلیک نمایید. در مرحله دوم پس از چند دقیقه لیست کامل بک لینک­ های سایت را به شما نمایش می ­دهد.

محدودیت استفاده از این سایت این است که برای خروجی گرفتن و ذخیره کردن لیست بک لینک­ ها باید از افزونه Table Capture در مرورگر خود استفاده کنید.

 استفاده از سرویس Majestic SEO 

یکی از محبوب­ترین سرویس ­ها برای گزارش بک لینک ­ها است که نزد بازاریابان و فعالان در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که برای بررسی و نظارت سایت خود و رفتار مشتریان از آن استفاده می­ کنند. برای استفاده از این سرویس باید در آن ثبت نام کنید و فقط یک بار در روز می­ توانید از طریق این سرویس گزارش بک ­لینک بگیرید.

پس از ثبت نام در سایت یک ایمیل برای تایید ارسال می ­شود که باید روی آن کلیک کنید و سپس وارد سایت شوید. در مرحله بعد آدرس سایت خود را وارد کنید و لیست بک لینک ­های سایت خود را مشاهده کنید.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت بررسی و تحلیل بک لینک ­های سایت، روش ­های بالا به مدیران سایت و سئوکاران کمک زیادی می کند. از این رو، با یادگیری و انجام متد­های توضیح داده شده، می­ توانیم متوجه شویم که چه سایت ایی به ما لینک داده اند.

بنابراین می توانیم لینک ­های مفید و تاثیر­گذار بر سایت خود یا لینک ­های اسپم را شناسایی کرده و از طریق اقدامات لازم جهت افزایش رتبه سایت باعث افزایش ترافیک سایت و بهره وری بیشتر آن خود شویم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

2 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06