چه اشتباهاتی باعث هدر رفتن بودجه تبلیغات گوگل ادز می شود؟

چه اشتباهاتی باعث هدر رفتن بودجه تبلیغات گوگل ادز می شود؟

در این مقاله می خوانید:

برای افزایش یا بهبود رتبه سایت، روش هایی از جمله سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز وجود دارد. افراد زیادی از جمله مدیران سایت یا افراد معمولی برای انتخاب یکی از این دو روش مردد هستند. تبلیغاتی که در گوگل ادز انجام می شود، به طور مستقیم تاثیری روی افزایش رتبه سایت ندارد، بلکه تا حدودی روی سئو سایت می تواند تاثیر گذار باشد.

به همین منظور در این مقاله با گوگل ادز و تاثیرات آن روی رتبه سایت و اشتباهاتی که در این رابطه رخ می دهد، آشنا می شویم. در واقع اگر با روش صحیح تبلیغات گوگل ادز آشنا نباشید، باعث می شود بدون این که نتیجه ای گرفته باشید، بودجه زیادی را از دست دهید. در ادامه این مطلب با اشتباهات و مواردی آشنا می شویم که باعث هدر رفتن بودجه تبلیغات گوگل ادز می شوند و همچنین راه های رفع آن ها را می آموزیم.

چگونه گوگل ادز روی سئو سایت تاثیر می گذارد؟

در قدم اول زمانی که تصمیم می گیرید از تبلیغات گوگل استفاده کنید، یک ابزار حرفه ای به نام Google Keyword Planner در اختیار شما قرار می گیرد. با استفاده از این ابزار می توانید کلمات کلیدی متناسب با نوع حوزه کسب و کار خود را پیدا کنید و توسط این واژه های جدید محتوای جدید برای وب سایت خود تولید کنید.

علاوه بر این پس از تولید محتوا تعداد کاربران بیشتری با جستجو کردن کلمات کلیدی وارد سایت شما می شوند و در صورتی که محتوای شما مفید و کاربردی باشد، این مطالب را با دیگران در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. در نتیجه این اقدام تاثیر به سزایی در بهبود برند و افزایش آگاهی از برند دارد.

با افزایش تعداد کاربران و مخاطبان و افزایش به اشتراک گذاری مطالب در سایت، به مرور ترافیک و بازدید سایت افزایش پیدا می کند و در نتیجه یعنی تبلیغات گوگل ادز به خوبی انجام شده و به درستی تاثیر کرده است.

تبلیغات در گوگل
تبلیغات در گوگل
اگر قصد دارید تبلیغات خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در صفحه اول گوگل نمایش دهید، سرویس تبلیغات گوگل ادز کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

هدف استفاده از تبلیغات گوگل چیست؟

گوگل ادز یک کانال فروش است. یعنی دلیل اصلی برای استفاده از گوگل ادز فروختن محصولات و ارائه خدمات و افزایش کسب سود است. در واقع زمانی که تصمیم به استفاده از گوگل ادز دارید، باید محصولات یا خدماتی داشته باشید که پس از پرداخت هزینه برای گوگل ادز این هزینه با افزایش فروش و افزایش سود محصولات و ارائه خدمات شما این هزینه جبران شود.

در واقع اگر  نتوانید از تبلیغات سودی نبرید و برای شما فایده ای نداشته باشد، باید از روش های دیگر تبلیغات از جمله ریپورتاژ، کمپین های تبلیغاتی، ایمیل مارکتینگ، تولید محتوا و سئو را انتخاب کنید. در همین راستا اشتباهاتی ممکن است رخ دهد که باعث شود هزینه پرداختی گوگل ادز اتلاف شود.

بیشتر بخوانید: تبلیغات در گوگل (Google Ads) چیست؟

هدف استفاده از تبلیغات گوگل چیست؟

اشتباهات متداول در Google Ads

همیشه در مورد اهمیت تولید محتوا و تاثیر آن بر کسب و کار در مقالات کلیک اول منتشر شده است. یکی از راه هایی که برای یافتن کلمات کلیدی به کمک شما می آید، استفاده از تبلیغات گوگل است. اما در این راه هم ممکن است به دلیل بی تجربه بودن اشتباهاتی رخ دهد که باعث هدر رفتن هزینه زیادی شود. در ادامه چندین اشتباه متداول را معرفی می کنیم.

استفاده نکردن از Negative Keywords

از جمله اشتباهاتی که باعث هدر رفته بودجه تبلیغات گوگل ادز می شود، استفاده نکردن از Negative Keywords است.

زمانی که کلمات کلیدی مورد نظرتان را پیدا کردید، و گروه تبلیغاتی در گوگل ادز (Ad Group) ایجاد کردید،  لازم است اقداماتی انجام دهید که تبلیغات نا مرتبط با حوزه کاری تان یا نامرتبط با کلمات کلیدی نمایش داده نشود. منظور از انجام این کار این است که باید بدانید که آگهی کسب و کار شما در چه مسیری است؟

کاربران زمان جستجو در مورد کسب و کار شما چه کلمات یا عباراتی را جسجو می کنند؟ در برخی موارد ممکن است کلماتی که کاربران جسجو می کنند یا دور از انتظار باشد یا کلمات و عباراتی باشد که از ذهن دور  و غیر مرتبط باشد.

در چنین مواردی آگهی کسب و کار شما برای عبارت های اشتباه نشان داده می شود. با این اتفاق هزینه ای که برای تبلیغات گوگل می پرازید هدر می رود و باید از اصطاحی به نام Negative Keyword استفاده کنید. در واقع اضافه کردن کلمات کلیدی منفی به کمپین Google Ads بهترین روش برای بهبود مرتبط بودن تبلیغ به جستجو و در خواست های کاربران است.

کلمات کلیدی منفی کلماتی هستند که به هنگام وارد شدن درخواست یا جستجوی مرتبط تبلیغ شما را به کاربران نشان نمی دهد. کلمات کلیدی منفی لازم است که به اکانت گوگل ادز اضافه شود تا از نمایش تبلیغ برای چنین کلمات کلیدی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای وبسایت

تکنیک های مهم در زمان اضافه کردن کلمات کلیدی منفی

زمان اضافه کردن کلمات کلیدی منفی به کمپین گوگل ادز، از انواع کلمات کلیدی استفاده کنید. وقتی یک کلمه کلیدی اضافه می کنید، یعنی که سایت شما برای این کلمه نمایش داده نمی شود؛ اما ممکن است برای کلمات مترادف آن کلمه نمایش داده شود. اگر می خواهید که به طور کلی این کلمات هم نمایش داده نشود، یک لیست از کلمات کلیدی مترادف را هم به این کمپین اضافه کنید. برای این کار بهتر است که هر هفته Search Term را در قسمت keywords بررسی کنید.

در این قسمت لیستی از کلمات و عباراتی نمایش داده می شود که هنگام جستجوی این کلمات، سایت شما به آن ها نمایش داده می شود ابتدا این لیست را بررسی کنید و در صورتی که عبارات غیر مرتبط در این لیست وجود دارد، کلمات کلیدی منفی را به لیست Negative Keywords اضافه کنید.

تکنیک های مهم در زمان اضافه کردن کلمات کلیدی منفی

ایجاد ادگروپ های کلی

برای اد گروپ ها بهتر است که تا حد ممکن آن را خاص و محدود در نظر بگیرید. با محدود کردن اد گروپ آگهی های هدفمندتر داشته باشید و تا حد قابل توجهی هزینه تبلیغات گوگل ادز کاهش یابد و از طرفی امتیاز آگهی تان (AD rank) افزایش پیدا کند. با خاص کردن کلمات اد گروپ از کلماتی استفاده می کنید که کاربران عادی موقع جستجو از آن عبارات استفاده می کنند.

استفاده کردن از همه کلمات Broad Match

یکی از ابزاری که برای پیدا کردن کلمات کلیدی از آن استفاده می شود، ابزار Keyword Planner است. کلماتی که این ابزار پیشنهاد می کند، همگی Broad Match هستند. زمانی که م خواهید کلمات را به اد گروپ اضافه کنید نباید از همه کلمات Broad Match یا به اصطلاح انطباق گسترده استفاده کنید.

کلمات کلیدی که در Broad Match قرار می گیرد یعنی تبلیغ شما می تواند برای کلمات بسیار نزدیک و مشابه با کلمات کلیدی تان و حتی هجی های مشابه، نمایش داده شود. با استفاده از کلمات انطباق گسترده ممکن است کلمات زیادی و عبارات طولانی پیدا کنید، اما این امکان وجود دارد که تبلیغات شما برای جستجوهای نا مرتبط هم نمایش داده شود.

برای این کار بهتر است کلمات کلیدی مرتبط با انطباق حوزه کاری خود را بشناسید و بدانید که این کلمات هدفمند چه تاثیری در جذب ترافیک بهتر برای سایت شما دارند. برای حذف کردن این کلمات کلیدی نا مرتبط به قسمت Broad Match Modifier توجه کنید، در  این بخش سریع تر می توانید کلمات نا مرتبط را حذف کنید.

صرف هزینه زیاد برای کلمات کلیدی که سودی برای سایت ندارند

یکی از اهدافی که باعث می شود کسب و کارهای زیادی از روش تبلیغات گوگل ادز استفاده کنند، افزایش نرخ کلیک و افزایش فروش است. به همین منظور باید بدانید همه کلید واژه هایی که در کمپین تبلیغات گوگل وارد کرده اید، عملکرد مشابه و یکسانی ندارند.

به همین دلیل لازم است که بعد از چند هفته که این کمپین راه اندازی شد، اطلاعات مربوط به تعداد فروش یا نرخ کلیک را بررسی کنید تا متوجه شوید کدام کلمات یا عبارات باعث فروش شده است؟ در واقع لازم است که کلمات کلیدی سودمند و هدفمند را پیدا کنید.

با پیدا کردن این کلمات نه تنها شانس قرار گرفتن در نتایج اولیه رشد خواهد کرد، بلکه با حذف کلمات نا کار آمد هزینه های ناشی از Google Ads را تا حد زیادی کاهش می دهد. زمانی که از کلمات کلیدی صحیح استفاده کنید، نرخ کلیک به طور چشمگیری افزایش می یابد و تعداد زیادی کاربر وارد صفحه لندینگ (Landing Page) می شوند و یعنی درست عمل کرده اید.

بیشتر بخوانید: لندینگ پیج یا صفحه فرود (Landing Page) چیست؟

 

افزایش نرخ کلیک و هدایت کاربران به صفحات فرود نامناسب

افزایش نرخ کلیک و هدایت کاربران به صفحات فرود نامناسب

فرستادن و انتقال دادن کاربران به لندینگ پیج های نامناسب یکی از اشتباهات متداولی است که در گوگل ادز اتفاق می افتد. یکی از ویژگی های کلمه کلیدی مناسب در تبلیغات گوگل کیفیت صفحه فرودی است که به آن لینک می دهید تا کاربر بدون اتلاف وقت وارد صفحه مورد نظرتان شود. در واقع کاربران انتظار دارند با کلیک کردن روی لینک وارد صفحه ای شوند که کاملا مطابق و مرتبط با کلمه ای است که جستجو کرده اند. کاربر نیازی به دیدن صفحه اصلی سایت ندارد و باید مستقیما اطلاعات مرتبط با عنوان آگهی را مشاهده کند.

برای مثال اگر در حال تبلیغ در مورد راه های افزایش بازدید سایت هستید، باید به گونه ای این کار را در تبلیغات گوگل ادز انجام دهید که کاربران با ورود روی این لینک مستقیما وارد صفحه مرتبط با راه های افزایش بازدید سایت روبرو شود. زمانی که کاربر با صفحه دیگری روبرو شود، احتمال نرخ پرش کاهش می یابد و هزینه های گوگل ادز از دست می رود.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

عدم توجه به همه کاربران به ویژه کاربران موبایلی

طی تحقیقات انجام شده در حال حاضر 87 درصد از کاربران هنگام جستجو و وب گردی در اینترنت از تلفن همراه استفاده می کنند. البته تا 3 الی 4 سال پیش در گوگل ادز به کاربران موبایلی توجهی نمی شد. اما امروزه عکس این قضیه ثابت شده و و موبایل یکی از قدرتمند ترین ابزار در فروش است که باید در کمپین گوگل ادز به این کاربران توجه ویژه ای شود. در هنگام طراحی سایت یا زمان سئو کردن سایت لازم است که وب سایتتان را برای کاربران موبایلی سازگار کنید تا یک سایت واکنش گر داشته باشید. هزینه تبلیغات برای موبایل در مقایسه با پلت فرم های دیگر کم تر و نسبت نرخ کلیک افزایش خواهد داشت.

تنظیم نکردن زمان نمایش آگهی سایت در نتایج گوگل

زمان انتخاب کمپین تبلیغات گوگل باید زمان نمایش تبلیغات را به گونه ای تنظیم کنید تا در ساعات مشخصی که کاربران و مخاطبان هدف آنلاین هستند، آگهی سایت شما را ببینند. تنظیم نکردن زمان و نمایش 24 ساعته آگهی سایت اشتباه بزرگی است که ته تنها هزینه بالایی می طلبد بلکه اثر گذاری تبلیغات را کاهش می دهد. برای مثال کاربران در اواخر هفته و هنگام تعطیلات ساعات زمان را صرف وب گردی و جستجو در گوگل می کنند و در این زمان مشغول استراحت، تفریح و وقت گذراندن با خانواده و دوستان هستند. یا برای مثال صبح اول وقت زمان مناسبی برای نمایش دادن آگهی تبلیغات نیست. سیستم گوگل ادز به گونه ای است که با شناخت بهتر کاربران می توانید زمان های مشخص و دقیقی را برای نمایش تبلیغات گوگل انتخاب کنید.

بررسی نکردن نسبت نرخ تبدیل کاربر به مشتری

علی رقم استفاده از روش کمپین تبلیغاتی برای بهبود روند کسب و کار، باید پس از مدت زمانی که از شروع تبلیغات گوگل ادز گذشت، اقداماتی جهت بهینه کردن کمپین انجام دهید. شما باید برای بهینه کردن کمپین تبلیغات گوگل بررسی کنید که چند نفر از کاربران به مشتری تبدیل شده و از شما خرید کرده اند.

منظور از تبدیل کاربر به مشتری، انجام دادن کارهای مورد انتظار مدیر سایت از جمله: ثبت نام در سایت، وارد کردن ایمیل و ثبت کردن آن، تماشای ویدیو، کلیک کردن روی لینک، ثبت نام در خبر نامه و … باشد. در این رابطه باید Conversation Rate یا نرخ تبدیل کاربران به مشتری برای انجام کارهایی که توسط کاربر باید انجام شود و برای سایت مهم است، را بررسی کنید. برای بررسی این نرخ باید کدی که Google Ads در اختیارتان قرار می دهد را در سایتتان قرار دهید و بعد از مدتی آن را بررسی کنید. در صورتی که دانش کافی برای انجام این کار را ندارید می توانید روی تیم کلیک اول حساب کنید یا یک توسعه دهنده وب استخدام کنید.

بیشتر بخوانید: نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چگونه می توان آن را بهینه کرد؟

اشتباهاتی که منجر به هدر رفتن بودجه تبلیغات گوگل ادز می شود

استفاده نکردن از تمام فیلدهایی که گوگل ادز در اختیارتان قرار می دهد

استفاده نکردن از این فیلدهای گسترده کار اشتباهی است. کمپین Google Ads امکاناتی را در اختیار مدیر سایت قرار می دهد که توسط آن می توانید به جای استفاده کردن از یک عنوان برای کسب و کارتان، می توانید از 2 یا 3 عنوان استفاده کنید. برای نوشتن توضیحات اضافه نیز می توانید از دو یا سه بخش با تعداد 90 کاراکتر بنویسید. در ادامه می توانید از افزونه های خاص و زیبا برای افزایش نرخ کلیک استفاده کنید. با افزوده افزونه های زیبا می توانید اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهید. کلیه این اقدامات باعث می شود که امتیاز آگهی (AD Rank) افزایش و هزینه گوگل ادز کاهش یابد. گوگل ادز دارای افزونه های زیر است:

  • افزونه تلفن
  • افزونه ویژگی ها
  • افزونه سایت لینک

عدم بررسی و بهینه نکردن کمپین Google Ads

گوگل ادز یک ابزار بسیار عالی با ویژگی های منحصر به فرد است که با دریافت پول از مدیر سایت، تا حدی وضعیت سایت را بهبود می بخشد. در صورتی که می خواهید این هزینه پرداختی هدر نرود، باید بر کمپین تبلیغاتی نظارت کنید. برای انجام تست های لازم و بهینه کردن وضعیت کمپین تبلیغاتی باید از یک فرد کارشناس یا متخصص کمک بگیرید. در این نظارت باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • انجام تست های A/B
  • اضافه کردن فرمت های جدید کمپین
  • بهینه کردن آگهی های تبلیغاتی
  • مرور و بررسی کردن کلمات کلیدی منفی

بیشتر بخوانید: تکنیک A/B Test چیست و چه کاربردی دارد؟

سخن پایانی

شاید شما هم بارها در دیجیتال مارکتینگ اصطلاح PPC یا (Pay Per Click) را شنیده اید. PPC یعنی پرداخت به ازای هر کلیک. از این اصطلاح برای تبلیغات گوگل ادز استفاده می شود. درست و صحیح کار کردن PPC زمانی جواب می دهد که به صورت مستمر آن را پیگیری و تحلیل کنید. در نتیجه اقداماتی انجام دهید که باعث بهینه شدن این کمپین و افزایش سود برای کسب و کارتان شود.

در این مقاله به طور کامل به اشتباهات رایج در Google Ads که باعث هدر رفتن بودجه تبلیغات گوگل ادز می شوند، پرداخته شد. رعایت این موارد تاثیر بسزایی در بهبود کسب و کار خواهد داشت.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06