نکات و استراتژی های بازاریابی و مارکتینگ

نکات و استراتژی های بازاریابی و مارکتینگ

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله به طور کامل با انواع روش های بازاریابی آنلاین، مزایای استفاده از آن، مراحل اجرایی و کلیه نکات مرتبط با آن آشنا می شویم

یکی از اصطلاحات پر تکرار در دنیای امروز، استراتژی بازاریابی است. برخی با شنیدن این اصطلاح به یاد استراتژی بازاریابی وب سایت، یا شبکه های اجتماعی، سایت های فروش محصول، و وبلاگ ها می افتادند. در صورتی که استراتژی بازاریابی صرفا به این موارد محدود نمی شود. بلکه هر فرایند و هر برنامه ریزی که برای بهبود و رشد کسب و کار آنلاین خود و در بستر اینترنت و فضای مجازی و با توجه یک خط مشی مشخص انجام می دهید، یک استراتژی بازاریابی است.

اهمیت توجه به نکات و استراتژی بازاریابی تا حدی است که فرقی ندارد صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، یا یک تولید کننده بزرگ. در هر صورت باید از طریق فعالیت و حضور مستمر در اینترنت حوزه کاری و تخصص خود را به دیگران معرفی کرد. در این مقاله به طور کامل با انواع پلتفرم های بازاریابی آنلاین آشنا می شوید.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) چیست؟

همان طور که در مقاله “آموزش ساخت برند موفق در ۸ قدم” ذکر شد، برند سازی یکی از گام های اساسی و ویژه برای افزایش فروش محسوب می شود. یکی از روش های مطمئن برای برند سازی و تبدیل شدن به یک برند محبوب، فعالیت در بستر اینترنت و بازاریابی آنلاین است.

بازاریابی آنلاین به استفاده از کانال های مبتنی بر وب گفته می شود که با استفاده از آن می توان یک پیام در مورد محصولات، خدمات و برند به مشتریان بالقوه برسانید. با افزایش فعالیت عمده مردم در اینترنت، و گسترش دنیای وب، بسیاری از کسب و کارها برای معرفی کردن خدمات، تخصص و محصولات خود و معرفی برند از اینترنت استفاده می کنند. روش های مختلفی برای بازاریابی آنلاین و به کارگیری آن وجود دارد که مهم ترین و بهترین آن ها عبارتند از:

  1. Email Marketing
  2. SEO (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)
  3. شبکه های اجتماعی
  4. تبلیغات آنلاین

در واقع هدف از استفاده از این روش ها این است که وقتی کاربر در گوگل جستجو می کند، در شبکه های اجتماعی مطالعه می کند یا با هدف خرید کردن وارد سایت شده، با اجرای روش های بالا، برای او جلب توجه کنید. همچنین پس از جلب نظر او، او را به یک مشتری بالقوه و سپس مشتری وفادار تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

به طور کلی بازاریابی به دو دسته بازاریابی درون گرا، و بازاریابی برون گرا تقسیم می شود. در بازاریابی سنتی، کسب و کارها از بازاریابی درون گرا استفاده می کنند. این روش به طور کلی جواب گوی هزینه های صرف شده برای راه اندازی یک کسب و کار نیست. به همین جهت از بازاریابی برون گرا که بازاریابی آنلاین جزو آن محسوب می شود، استفاده می شود.

با این روش، تعداد مشتریان و خرید آن ها صرفا به یک محله، یک شهر یا حتی یک کشور محدود نمی شود. برای مثال در صورتی که محصولات خوراکی تولید می کند و برای معرفی آن از روش بازاریابی سنتی استفاده می کنید، ممکن است هزینه های قابل توجهی داشته باشد.

در این روش تراکت پخش می کنید، بنر چاپ می کنید و حتی تبلیغات توسط مشتریان دیده می شود. اما نمی توانید به صورت موثر و مفید رفتار آن ها، بازخورد و نظرات مثبت و منفی آن ها را بررسی و آنالیز کنید. در این صورت حتی اگر ایراد و نواقصی داشته باشید به گوش شما نمی رسد تا برای برطرف کردن آن ها راهی پیدا کنید.

در صورتی که با فروش از طریق فضای اینترنت، مشتریان بازخورد و نظرات مثبت و منفی خود را بازگو می کنند. از این طریق حتی می توانید پاسخگوی آن ها باشید، با آن ها تعامل و گفتگو داشته باشید و برای برطرف کردن نواقص برنامه ریزی کنید. درست به همین دلیل اهمیت دادن به نکات و استراتژی بازاریابی بیشتر و پر رنگ تر می شود.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

مزایای بازاریابی آنلاین

بدیهی است زمانی که مشتریان بیشتری با کسب و کار و محصولاتتان آشنا شوند، میزان تقاضا و فروش نیز افزایش می یابد. بنابراین زمانی که مشتریان بیشتری بدون محدودیت زمانی و مکانی به شما دسترسی داشته باشند، میزان فروش نیز چندین برابر خواهد شد. در ابتدای مقاله با چندین روش مختلف بازاریابی آنلاین آشنا شدیم. هر کدام از روش های ذکر شده مزایای مختلفی برای کسب و کارهای مختلف دارند که به شرح زیر است:

1- امکان بررسی و اندازه گیری تاثیر کانال های مختلف

یکی از بهترین مزایای استفاده از استراتژی بازاریابی آنلاین این است که به صورت مستمر و موثر می توانید پس از راه اندازی کانال های مختلف رفتار مشتریان را بررسی کنید. علاوه بر این، یکی از بهترین مزایای استفاده از استراتژی بازاریابی وب سایت این است که با استفاده از ابزار و نرم افزارهای آنلاین مانند Hotjar می توانید مسیر گشت و گذار کاربران در سایت را بررسی کنید. در واقع می توانید با استفاده از این ابزار بررسی کنید که:

  • کاربران چه صفحاتی را دیده اند؟
  • روی چه لینک هایی کلیک کرده اند؟

پس از این آنالیزها با دید بازتر می توانید صفحات فرود (Landing Page)  طراحی کنید.

بیشتر بخوانید: لندینگ پیج یا صفحه فرود (Landing Page) چیست؟

2- امکان بررسی رفتار مشتری

از طریق بررسی رفتار مشتری و پرسونای آن از جمله سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، شغل، علاقه مندی ها و با استفاده از ابزار دیجیتال مارکتینگ می توان مشتریانی که پتانسیل بالاتری دارند را جذب کرد. علاوه بر این، در میان این نوع مشتریان به راحتی می توان تعداد بیشتری از آن ها را با برند درگیر کرد تا برند شما را در مقایسه با سایر برندها ترجیح دهند.

برای این کار می توانید محصولات متناسب با نیازشان را به آن ها معرفی کرده، و پیشنهادهای جذاب به آن ها بدهید. در واقع از طریق امکان برررسی کردن رفتار مشتری می توانید لحظه به لحظه نیاز مشتریان را پیدا کنید. برای مثال در صورتی که یک مشتری از شما موبایل خریداری می کند، ممکن است در مراحل بعد به هندزفری، گلس، قاب موبایل و … هم نیاز داشته باشد. برای جذب چنین مشتری می توانید از موقعیت استفاده کرده و محصولات تکمیلی را به عنوان پکیج به او معرفی کنید.

بررسی رفتار مشتری

3- هزینه های عملیاتی کم

یکی از بهترین مزایای استفاده از بازاریابی آنلاین، هزینه های کم تر، صرفه جویی در صرف زمان، و حفظ محیط زیست است. در روش بازاریابی سنتی نیاز به چاپ بنر، تراکت، و تبلیغات چاپی مختلف است. به همین جهت این روش هزینه های زیادی به همراه خواهد داشت.

همچنین مجبور خواهید بود که این تبلیغات را به صورت حضوری پخش کنید که احتمالا همه مخاطبان برای خواندن آن وقت صرف نمی کنند. اما در صورتی که از بازاریابی آنلاین استفاده کنید، می توانید تبلیغات معرفی محصول و خدمات خود را از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی و … به مشتریان معرفی کنید. در این روش به زمان و مکان خاصی محدود نمی شوید.

4- دسترسی سریع و راحت

اگر یک فروشگاه حضوری حتی بزرگ داشته باشید، مردم آن منطقه یا نهایتا همان شهر مشتری شما هستند. اما در صورتی که از بازاریابی آنلاین استفاده کنید، مشتریان با یک کلیک ساده می توانند محصولات شما را ببینند، با برند شما آشنا شوند. سپس با یک کلیک به راحتی خرید کنند.

5- هدف گیری دقیق تر

از طریق به کارگیری بازاریابی آنلاین راحت تر و با استفاده از نرم افزارهای دقیق و آنلاین، مشتریان را دسته بندی کرده و متناسب با نیاز هر مشتری، محصولات مناسب را به آن ها پیشنهاد دهید. برای این کار دسته بندی های مختلفی مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی ، تحصیلات، شغل و … وجود دارد. در این روش بهترین نتیجه را از بازاریابی خواهید گرفت.

هدف گیری دقیق تر

ابزارهای بازاریابی آنلاین (اینترنتی)

برای اندازه گیری پارامترهای مختلفی که در بالا ذکر شد، باید از نرم افزارهای آنلاین و معتبر در حوزه بازاریابی آنلاین استفاده کنید. علاوه بر این، در صورتی که برای هر کسب و کار KPI تعیین کرده باشید، در انتها با استفاده از این ابزارهای آنلاین می توانید نتیجه اقدامات خود را ببینید. همچنین با استفاده از این ابزار می توانید محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید؛ با آن ها ارتباط برقرار کنید و در نهایت آن را به مشتری وفادار تبدیل کنید. به طور کلی بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ به 7 زیر شاخه زیر تقسیم می شود:

  1. تبلیغات کلیکی یا PPC
  2. بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  3. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
  4. بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
  5. بازاریابی محتوایی
  6. بازاریابی شبکه های اجتماعی
  7. سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو

بیشتر بخوانید: اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ که باید بدانید!

یکی از موارد مهمی که برای استفاده از بازاریابی آنلاین به آن توجه داشته باشید این است که باید یک شناخت کافی از مشتریان و رفتار آن ها داشته باشید. چرا که هر چه فضای وب گسترده تر می شود، استفاده از آن نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. در واقع می توانید راحت تر لیدهای مناسب و با ارزش تری را جذب کنید.

ابزارهای بازاریابی آنلاین

مهم ترین روش های تبلیغاتی در بازاریابی آنلاین

بازاریابی اینترنتی مفاهیم  و مباحث گسترده ای دارد و به طور کلی هر فعالیت مرتبطی که در فضای اینترنت انجام می شود، زیر مجموعه بازاریابی اینترنتی محسوب می شود. با این وجود بهتر است که مهم ترین روش های تبلیغاتی در بازاریابی آنلاین که متناسب با نوع کسب و کار شما است، بشناسید. بهترین و مهم ترین روش ها به شرح زیر است:

  1. بازاریابی محتوا
  2. شبکه سازی اینترنتی
  3. بازاریابی موتور جستجو (SEM)
  4. تبلیغات کلیکی
  5. بازاریابی شبکه های اجتماعی
  6. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به فعالیت هایی گفته می شود که طی آن محتوا یا محتواهایی برای جذب مشتری یا ترغیب آن ها و حتی جلب اعتماد کاربران در اینترنت منتشر می شود. محتوایی که منتشر می کنید، ممکن است متناسب با شناخت پرسونای مخاطب و حتی نوع کسب و کارتان متفاوت باشد:

  1. مطالبی که در سایت خود منتشر می کنید.
  2. مطالبی که در سایت های مشابه به عنوان پست مهمان منتشر می کنید.
  3. انواع محتوایی که به منظور جذب مشتری راغب به عنوان کتاب الکترونیکی، مطالعه موردی، PDF و … در اختیار کاربران قرار می دهید.
  4. اینفوگرافیک یا ویدیوهایی که امکان به اشتراک گذاری آن ها در سایت، پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟

قبل از شروع بازاریابی محتوا باید اهداف خود را تعیین کنید. به همین منظور باید محتوا با توجه به قوانین گوگل و به عنوان محتوای سئو شده در اینترنت و سایت منتشر کنید. علاوه بر این، زمان شروع کردن به انتشار محتوا به گونه ای برنامه ریزی کنید که به صورت مداوم و منظم محتوا منتشر کنید. در غیر این صورت به نتیجه دلخواه و مورد نظر نخواهید رسید.

بازاریابی محتوا

شبکه سازی اینترنتی

یکی از روش های مهم برای افزایش رونق در کسب و کار، فعالیت های مرتبط با شبکه سازی است. به گونه ای که یک ارتباط سودمند و متناسب با نوع کسب و کار در انجمن های گفتگو به بهترین نحو صورت گیرد. برای اجرای این روش می توانید با کسانی که در حوزه کاری شما فعالیت دارند، ارتباط برقرار کنید.

همچنین می توانید با آن ها پروژه هایی به صورت اشتراکی انجام دهید. روش دیگر این است که اطلاعاتی در حوزه کاری خود منتشر کرده و از آن ها بخواهید تا نظرات خود را با شما به اشتراک بگذارند. در واقع منظور از اجرای این روش این است که مخاطبان را صرفا به سمت خود جذب کنید، نه فروش مستقیم.

فعالیت به صورت شبکه سازی اینترنتی اغلب هزینه های زیادی ندارد. بهترین مکان هایی که می توانید در آن با کسب و کارهای مرتبط با خود گروه های اینترنتی پیدا کنید به شرح زیر است:

  1. گروه های لینکدین
  2. انجمن های مختلف در صنایع متفاوت
  3. گروه های فیس بوک
  4. انجمن های گفتگو پرسش و پاسخ مانند جوابگو

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) به فعالیت هایی گفته می شود که به منظور دستیابی سریع تر، راحت تر و هدفمندتر کاربران به وب سایت های مختلف زمان جستجو در پلتفرم های مختلف مانند گوگل انجام می شود.

به طور کلی بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و پلتفرم های جستجو مانند گوگل ادز، به عنوان بخش های مهم و جزئی از بازاریابی محتوا محسوب می شود. در واقع استفاده از سئو رایگان است، اما اجرای آن آسان و بدون هزینه نیست. در این روش نیازی نیست که پلتفرم های گوگل مانند گوگل ادز برای تبلیغات و دیده شدن سایت، هزینه ای پرداخت کنید.

یکی از مهم ترین اقدامات جهت فعالیت و اجرای SEO، تحقیقات گسترده برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط در آن حوزه است. بدین ترتیب می توانید در حوزه کاری مرتبط با رقبای کاری رقابت کرده و رتبه قابل توجهی به دست آورید. در اقدام بعدی باید به صورت منظم و صحیح اقدام به لینک سازی کنید. برخلاف پلتفرم های بازاریابی، پس از اجرای اقدامات سئو نیازی به بررسی کردن سئو و مراحل آن نیست.

بازاریابی موتورهای جستجو

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا بازاریابی کلیکی پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) است. در این روش تبلیغاتی ابتدا تبلیغ مورد نظر را با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی طراحی می کند. سپس با استفاده از پلتفرم های مختلفی که کاربران در آن ها فعالیت دارند، کسب و کارشان را به کاربران معرفی می کنند. در نهایت نیز بر اساس نتیجه حاصل شده، هزینه پرداخت می کنند. هزینه با توجه به پلتفرمی که برای تبلیغات انتخاب می کنید، متفاوت و متغیر خواهد بود. به طور کلی تعیین هزینه تبلیغات کلیکی با توجه به عوامل مختلف متغیر خواهد بود:

  1. نوع پلنفرم جهت تبلیغات
  2. تعداد کلیک
  3. تعداد تبدیل های صورت گرفته
  4. اقدامات صورت گرفته توسط کاربران
  5. تعداد نمایش وب سایت در موتورهای جستجو

علاوه بر این، تبلیغات بازاریابی پرداخت به ازای کلیک به دو صورت مختلف صورت می گیرد:

  • تبلیغات وابسته به جستجو: در این نوع تبلیغات می توانید زمان تبلیغات در گوگل متن های تبلیغاتی را به کاربرانی نمایش دهید که با استفاده از کلمات کلیدی شما اقدام به جستجو می کنند. مثلا اگر یک کاربر به دنبال خرید بلیط هواپیما باشد، می توانید با توجه به بودجه ای که دارید کمپین تبلیغاتی مورد نظر را انتخاب کنید. کاربر پس از جستجو کردن عبارت با توجه به قیمتی که انتخاب کرده اید، وب سایت شما به عنوان اولین سایت در گوگل نمایش داده شود.
  • تبلیغات نمایشی یا تبلیغات همسان: سایر روش های تبلیغاتی مربوط به تبلیغات نمایشی یا همسان هستند. برای مثال می توانید در شبکه های اجتماعی یا سایر پلتفرم هایی که به تبلیغات می پردازند، تبلیغات خود را در معرض دید کاربران قرار دهید. این نوع تبلیغات در جاهای مختلف مانند سایت های پر بازدید مانند سایت ورزش 3، یا در صفحه ای از سایت اقتصاد نمایش داده شود. یکی از بهترین مزایای استفاده از این روش تبلیغات این است که به صورت غیر مستقیم محصولاتتان را به مشتریان و کاربرانی معرفی می کنید که به دنبال خرید محصول نیستند.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ که باید بدانید!

بازاریابی شبکه های اجتماعی

به طور کلی بازاریابی شبکه های اجتماعی به دو دسته بازاریابی ارگانیک (بدون پرداخت هزینه) و تبلیغات هزینه بر تقسیم می شوند. در تبلیغات هزینه بر با استفاده از پلتفرم های تبلیغاتی، تبلیغات به ازای کلیک های همسان پلتفرم صورت می گیرد. این روش به دلیل تحریم اعمال شده  و قیمت بالای دلار در ایران و عدم نمایش به مخاطبان ایرانی، کاربرد زیادی ندارد.

با این وجود استفاده از روش بازاریابی شبکه های اجتماعی، معرفی برند، و برقراری روابط موثر با مشتریان است. از جمله بهترین پلتفرم های تبلیغات در شبکه های اجتماعی می توان به اینستاگرام و تلگرام اشاره کرد.

خدمات شبکه های اجتماعی
خدمات شبکه های اجتماعی
اگر قصد دارید برای پیج خود فالور، بازدید، لایک و کامنت هدفمند دریافت کنید، ابزار خدمات شبکه های اجتماعی کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

بازاریابی ایمیلی

در بازاریابی ایمیلی هدف برقراری ارتباط با مشتریان به صورت مستمر و هدفمند است. بدین صورت میزان فروش و تعداد مشتریان راغب نیز افزایش می یابد. در بازاریابی ایمیل مانند بازاریابی در شبکه های اجتماعی هدف برقراری ارتباط با مشتریان و در معرض دید قرار گرفتن است تا شما را فراموش نکنند.

صاحبان مشاغل زمانی که از بازاریابی ایمیلی استفاده می کنند، با دست بازتر می توانند از تکنیک های مرتبط با فروش استفاده کنند. در صورتی که در بازاریابی شبکه های اجتماعی چنین امکانی فراهم نیست. در قالب ایمیل مرتبط با نوع کسب و کار می توان پیشنهادات ویژه مانند فروش ویژه، ارسال رایگان، فراخوان جهت خرید و … به کاربران اعلام کرد.

همچنین در صورتی که مشتریان اقدام به خرید کرده باشند، اقدامات و مراحل ارسال و خرید را می توانید از طریق ایمیل به آن ها اعلام کنید.

بازاریابی ایمیلی

اولین گام شروع بازاریابی اینترنتی

برای شروع فعالیت های بازاریابی ذکر شده در این مقاله اولین گام، طراحی سایت و داشتن یک سایت حرفه ای و تمام عیار است. اگر تاکنون برای داشتن سایت اقدام نکرده اید، به کلیک اول سفارش دهید. با استفاده از روش های ذکر شده و داشتن سایت به صورت هدفمند و حرفه ای می توانید اقدام کنید.

به صورتی که می توانید به بهترین نحو کمپین های تبلیغاتی راه اندازی کرده و به بازاریابی اینترنتی بپردازید. دومین مرحله  اجرای بازاریابی اینترنتی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و حضور مستمر و هدفمند در آن است. به طور کلی هر کسب و کار باید یک لینکدین، تلگرام، اینستاگرام، و توئیتر داشته باشد تا اطلاعات مفید و کاربردی را به کاربران نمایش دهد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل با انواع روش های بازاریابی آنلاین، مزایای استفاده از آن، مراحل اجرایی و کلیه نکات مرتبط با آن آشنا شدیم. بدیهی است که نتیجه گرفتن از روش های ذکر شده نیاز به صرف زمان و هزینه های جانبی دارد. به صورتی که باید به صورت مستمر راه های مختلف جهت برقراری ارتباط با مشتریان را امتحان کرده و آن را جذب کنید. در صورتی که در کسب و کار خود روش های بالا را امتحان کرده اید، نقطه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06