مقدمه کوتاهی در مورد اینترنت

مقدمه کوتاهی در مورد اینترنت

در این مقاله می خوانید:

داشتن اطلاعات در مورد نحوه پیدایش اینترنت و راه اندازی آن در سراسر دنیا، خالی از لطف نیست و می تواند برای اطلاعات عمومی ما جهت استفاده بیشتر و بهتر از اینترنت کمک شایانی به حساب بیاید.

اینترنت چیست؟

نویسندگان داستان های علمی تخیل حتی در بهترین داستان های خود تصور نمی کردند که روزی اینترنت به گونه ای که امروزه هست، برای تبادل اطلاعات در سرتاسر دنیا به وجود بیاید. اینترنت هم در تجارت و هم برای افراد عادی ابزاری ضروری به شمار می رود.

زیرا شما با استفاده از آن می توانید تمامی محصولات و خدمات خود را در سراسر جهان معرفی کرده و باعث افزایش فروش آن ها و بهبود کسب و کار خود شوید. تمامی مدیران سایت ها که از اینترنت استفاده می کنند، همواره به دنبال راه هایی جهت افزایش ترافیک سایت و بهبود سئو سایت خود هستند.

چرا که این عوامل از جمله دلایل موفقیت مجموعه تحت نظر آن ها به شمار آمده و از جمله دلایلی است که امروزه ایترنت را به یک رکن اساسی در اکثر مشاغل و زندگی های روزمره تبدیل نموده است. اما منشا این تکنولوژی بسیار با آن چه که امروزه وجود دارد متفاوت است.

شروع کار اینترنت - کلیک اول

اینترنت یکی از مهمترین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به وسیله آن، افراد در سراسر جهان قادر به ارتباط با یکدیگر و به اشتراک گذاری اطلاعات هستند.

شروع کار اینترنت

اینترنت در سال 1960 برای اولین بار توسط ناسا به عنوان یک شبکه ارتباطی برای ارتباط بین دانشمندان طراحی شد. اما با گسترش روزافزون فناوری، اینترنت به یکی از مهمترین وسایل ارتباطی جهان تبدیل شده است.

در دهه 1960 میلادی، ارتش آمریکا مشغول انجام یک سری تحقیق ها بر روی روش هایی بود که مقام های آمریکایی با استفاده از آن ها به صورت مستقیم به صورت شبکه ای استفاده شود و این بدان معنا بود که اطلاعات از جایی به جای دیگر منتقل می شد. حتی اگر بخش های خاصی از شبکه از کار افتاده باشد.

با اینکه این پروژه توسط پنتاگون از پذیرفته نشد، اما ساختار آن به قوت خود باقی ماند و سرانجام شبکه ای به وجود آمد که چندین دانشگاه آمریکایی را به یکدیگر متصل کرد.

در دهه بعد این شبکه نوپا جهانی شد و کم کم جای خود را در میان عموم باز کرد. در سال 1980 واژه اینترنت به وجود آمد که اعلام کننده پیدایش پروتکل، (Transmission Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP، نیز بود.

این پروتکل، نرم افزار شبکه ای بود که تبادل اطلاعات بین کامپیوترها را در سیستم های مختلف امکان پذیر می کرد. همچنین در دهه 1980 “تیم برنزلی” مشغول کار روی HTML بود. وی تلاش می کرد با ایجاد پیوند یک ابرمتن (Hypertext) به یک زبان نشانه گذاری، امکان برقراری ارتباط بین خود و همکارانش را آسان تر می کند.

گستردگی اینترنت - کلیک اول

گستردگی اینترنت

علیرغم گستردگی این تکنولوژی، عامه مردم تا سال 1990 از وجود اینترنت بی اطلاع بودند. در آن زمان از یکسری قوانین ساده، زبانی به نام HTML پدید آمد. مرورگرها کدهایی را دریافت می کردند و بر اساس آن خروجی موردنظر را ارائه می دادند که بعدها به یک سری قوانین پیچیده تر و محدودتر تبدیل شد

پیدایش این زبان در کنار امکانات سخت افزاری ارزان قیمت و مرورگر های کاربردی مانند Mosaic و همچنین توسعه تکنولوژی ارتباطات، باعث شد که انقلابی در این زمینه پدید آید که آثار آن تاکنون ادامه داشته است.

در ابتدا فقط ارگان های بزرگ تجاری سراغ این تکنولوژی جدید رفتند. اما پس از مدت کوتاهی هزاران شرکت برروی شبکه جهانی وب قرار گرفت و با طراحی سایت های شرکتی و فروشگاهی، فضایی فراهم آوردند تا مشتریانشان بتوانند در سراسر جهان به اطلاعات آن ها دسترسی پیدا کنند و سپس از آن ها به صورت آنلاین خرید کنند.

پس از آن کاربران خانگی نیز دست به کار شدند. طولی نکشید که معلوم شد یادگیری طراحی وب سایت کار دشواری نیست و هرکس می تواند به راحتی از عهده آن برآید. تمام آن چه موردنیاز بود، یک ویرایشگر متنی، یک سرویس دهنده FTP و مقداری فضای وب بود.

در مدت زمان کوتاهی طراحان شروع به کار کردند و بیشتر از هرچیز علاقه مند به عناصر جدید HTML و برگه های آبشاری CSS شدند. مدتی طول کشید تا این عناصر با مرورگرها منطبق شوند و سرانجام وسیله ای برای ایجاد صفحات بسیار پیشرفته وب و پیوندهای سریعتر وب گردید و باعث شد عموم مردم بتوانند به سایت هایی پیشرفته دسترسی پیدا کنند. بدون اینکه مجبور باشند مدت زیادی برای دانلود صفحات صبر کنند.

اینترنت در بسیاری از کشورها، برخلاف رسانه های دیگر، ابزاری مناسب برای کلیه افراد به شمار می رود و تقریبا در همه جا وجود دارد. برای بسیاری از فراد که امروزه در این زمینه فعالیت دارند. تقریبا در همه جا وجود دارد. برای بسیاری از افراد که امروزه در این زمینه فعالیت دارند باورکردنی نیست که در اواسط دهه 1990 کمتر کسی حتی از وجود اینترنت آگاهی داشت!

گستردگی اینترنت

مزایا و نگرانی ها در مورد اینترنت

یکی از مزایای بزرگ اینترنت، قابلیت دسترسی به اطلاعات بسیار زیاد است. افراد می‌توانند با جستجو در وب‌سایت‌های مختلف، به اطلاعات لازم خود دست پیدا کنند. همچنین، با استفاده از رایانه و اینترنت، می‌توان از خدمات آنلاین مختلفی مانند خرید آنلاین، بانکداری الکترونیکی و ارسال ایمیل استفاده کرد.

اما با توجه به گسترش اینترنت، نگرانی‌هایی هم درباره آن مطرح شده است. یکی از مسائلی که درباره اینترنت بحث شده است، تأثیر آن بر روی حریم خصوصی افراد است. با گسترش شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف، اطلاعات شخصی افراد به راحتی قابل دسترسی هستند. همچنین، با گسترش فیلترینگ اینترنت در برخی کشورها، دسترسی به برخی وب‌سایت‌ها و خدمات آنلاین محدود شده است.

با این حال، اینترنت همچنان یک ابزار قدرتمند برای ارتباطات و به اشتراک گذاری اطلاعات است. با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری، احتمالا در آینده نیز اینترنت به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی جهان تبدیل خواهد شد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06