مقایسه مزایا و معایب سئو و تبلیغات در گوگل – اینفوگرافیک

مقایسه مزایا و معایب سئو و تبلیغات در گوگل – اینفوگرافیک

در این مقاله می خوانید:

پیش از این در مطلبی به طور خلاصه به مقایسه مزایای سئو و تبلیغات در گوگل پرداختیم. حال قصد داریم به تفضیل ، مزایا و معایب سئو و تبلیغات در گوگل را بررسی خواهیم کرد.

سئو و بهینه سازی سایت یک روش بسیار پرطرفدار بازاریابی در راستای تجارت الکترونیک به حساب می آید. بهبود سئوی سایت نیاز به سرمایه گذاری مطمئن و طولانی مدت برای جذب کاربران از طریق موتورهای جستجو دارد. اما تنها روش جذب کاربران از موتورهای جستجو نیست. روش دیگری که می توانید به وسیله آن سایت خود را به جایگاه اول گوگل برسانید، امکان تبلیغات در گوگل است که یکی از روش های زود بازده و سریع برای جذب مخاطبان بیشتر و افزایش ترافیک سایت یا فروشگاه اینترنتی می باشد.

هر دو این روش ها در بهبود کسب و کار اینترنتی شما موثر می باشند. چرا که تنها بازدیدکنندگانی را راهی سایت شما می کنند که به دنبال محصول و یا خدمت ارائه شده توسط شما می گردند و بدین منظور در گوگل به جستجو پرداخته اند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه کامل مزایا و معایب سئو و تبلیغات در گوگل بپردازیم و این دو روش را به صورت کامل تری تعریف نماییم و کمک کنیم تا انتخاب دقیق تر و بهتری در این مورد داشته باشید.

تبلیغات در گوگل
تبلیغات در گوگل
اگر قصد دارید تبلیغات خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در صفحه اول گوگل نمایش دهید، سرویس تبلیغات گوگل ادز کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

سئوی سایت یا تبلیغات در گوگل، مسئله این است!

حضور در بین اولین نتایچ گوگل می‌تواند سود بسیار زیادی داشته باشد. حال سوال اصلی اینجاست که وقتی هدف شما جذب بازدیدکننده و مخاطب از گوگل باشد، کدام یک از دو روش مطرح شده برای شما مناسب‌ تر می باشد؟ آیا باید به تبلیغ در گوگل تن بدهید یا تنها بر روی سئوی سایت خود تمرکز کنید؟

سئوی سایت یا تبلیغات در گوگل

پیش از هر توضیح، بیایید نگاهی به صفحه مربوط به نتایج گوگل داشته باشیم. عکس بالا طرح شماتیک همان صفحه‌ ای است که همه ما بارها بارها با آن مواجه شده ایم و به خوبی با آن آشنایی داریم. اما این صفحه ساده، خود دارای دو بخش کاملا متفاوت می باشد. یک بخش تبلیغات کلیکی مرتبط با عبارت جستجو شده شما است و معادل انگلیسی آن Pay Per Click یا PPC نام دارد (به معنای پرداخت به ازای کلیک) و یک بخش دیگر مربوط به نتایج طبیعی مرتبط با عبارت جستجو شده (که در انگلیسی Organic Search یا همان جستجوی طبیعی نام دارد.)

بیشتر بخوانید: تبلیغات کلیکی چیست؟ مزایا و معایب پرداخت به ازای کلیک

قسمت اول یا همین بخش تبلیغات یکی از منابع درآمدی کمپانی گوگل به حساب می آید. بخش دوم نیز از مهمترین دلایل محبوبیت موتورجستجوی گوگل است. نکته بسیار مهم این است که برای حضور در بخش تبلیغات لازم است بابت هر کلیک، به گوگل پول پرداخت کنید. اما به منظور حضور در نتایج طبیعی با رتبه بالا لازم است که بر روی مفاهیم سئو به صورت دقیق و اصولی کار کنید.

سئو و بهینه سازی سایت چیست؟

سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. به صورت کلی تر، هرگونه فعالیتی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل، یاهو، بینگ و … می شود. هدف از سئو سایت، افزایش تعداد کاربران سایت است. میلیون ها کاربر از موتورهای جستجو برای رسیدن به هدف خود در اینترنت استفاده می کنند. این هدف می تواند خرید یک محصول یا پاسخ به یک سوال باشد.

بیشتر بخوانید: سئو (SEO) چیست؟

اهمیت سئو به این دلیل است که بسیاری از کاربران، از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا موضوع مورد نظر خودشان استفاده می کنند. از آن جایی که اکثر افراد تنها به نتایج صفحه اول گوگل توجه می کنند، اهمیت حضور در این صفحه خود را بیش از پیش نمایان می سازد. هرچه یک سایت جایگاه بهتری را در جستجوی کاربران به خود اختصاص دهد، می تواند افراد بیشتری را به سمت خود جذب کرده و موفق تر عمل کند.

سئو و بهینه سازی سایت

تبلیغات در گوگل چیست؟

تبلیغات در گوگل یا (Google Ads) امکانی است که کمپانی گوگل در اختیار مدیران سایت ها قرار داده تا با پرداخت هزینه به ازای هر کلیک، تبلیغات سایت خود را در صفحه اول گوگل قرار دهند. به کمک تبلیغات گوگل، مشتریان بیشتری جذب سایت شما شده و باعث افزایش ورودی گوگل سایت می شود. تبلیغات گوگل یک روش نوین در تبلیغات اینترنتی به شمار می رود و نسبت به روش های دیگر بسیار کارآمدتر و دارای نرخ بازگشت بسیار سریع تر می باشد. در روش تبلیغات در گوگل نیاز به پرداخت هزینه های گزاف نیست و شما می توانید با انتخاب بسته های کم هزینه کار خود را شروع کرده و نتیجه را در کوتاه مدت مشاهده کنید.

تبلیغات در گوگل یکی از قدیمی ترین و پربازده ترین روش های تبلیغات در اینترنت می باشد، تبلیغات در گوگل باعث می شود تا بدون صرف هزینه سئو و بهینه سازی سایت سایت خود را به صورت رایگان در رتبه های اول گوگل ببینید و تنها بابت کلیک هایی که بر روی سایت شما می شود هزینه پرداخت کنید.

برای آن که بهتر متوجه نحوه کارکرد تبلیغات گوگل شوید، بد نیست یک مثال برای شما بیاورم. شما یک کمپین تبلیغاتی راه می‌اندازید و بودجه خود را 100 دلار تعیین می‌ کنید. سپس یک کلمه کلیدی برای خود مشخص می‌کنید که هزینه هر کلیک آن 0.2 دلار (برای نمایش در بالاترین جایگاه) است. بنابراین بر اساس این بودجه، گوگل تا 500 کلیک به لینک تبلیغ سایت شما احتصاص خواهد داد. یعنی 500 بازدید کننده روانه سایت شما خواهد شد. اما پس از اتمام این بودجه اولیه، سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده نخواهد شد تا اینکه شما دوباره تبلیغات خود را از نو شروع کنید و هزینه ای به گوگل پرداخت کنید.

مزایا و معایب سئو و تبلیغات در گوگل – اینفوگرافیک

در اینفوگرافیک زیر، ضمن بررسی مزایا و معایب سئو و تبلیغات در گوگل، به تفاوت های موجود بین این دو بهتر پرداخته شده است.

مقایسه مزایا و معایب سئو و تبلیغات در گوگل

جهت مشاهده اینفوگرافیک در ابعاد کامل، بر روی این لینک کلیک کنید.

همانطور که متوجه شدید، تبلیغات در گوگل یک روش موقتی، موثر و پرهزینه برای تبلیغات محسوب می‌ شود. اما سئو یک روش طولانی‌ مدت است که در آن شما بابت یک بار هزینه برای همیشه وب‌سایت خود را نزد گوگل دارای اعتبار می‌کنید و در نتایج جستجو با یک رتبه خوب نمایش داده خواهید شد. البته توجه داشته باشید که این دو با هم هیچ گونه تداخلی ندارند و شما حتی می‌ توانید همزمان با انجام تبلیغات گوگل، سایت‌ خود را برای موتورهای جستجو نیز بهینه‌سازی کنید.

بهترین روش تبلیغاتی برای شما چیست؟

اکنون نوبت این است که به سوال اصلی این مطلب پاسخ دهیم. بالاخره کدام یک از این دو مبارز (سئوسایت و تبلیغات گوگل) روش موثرتری به شمار می آید؟ آیا باید در گوگل تبلیغ کنید یا بر روی سئوی سایت خود فعالیت کنید؟ پاسخ این سوال کاملا به نیازها و میزان بودجه شما بستگی دارد. بدون شک بهترین و موثرترین روش برای بازاریابی این است که شما به صورت همزمان بر روی تبلیغات در گوگل و سئوی سایت تمرکز کنید تا بتوانید هم در حال حاضر و هم در آینده نتایج خوبی را دریافت کرده و مطمئن باشید که به مرور زمان هزینه‌های بازاریابی شما کاهش پیدا می کند.

با موفقیت فعالیت‌های سئو و بهینه سازی بر روی سایت شما، احتمالا دیگر نیازی به تبلیغات در گوگل نخواهید داشت.

اما اگر که بودجه کافی برای تمرکز بروی هر دو گزینه ندارید، لازم است اهداف و زمانی که دارید را به درستی تعیین کرده و بر این اساس تصمیم خود را بگیرید. آیا قصد دارید به سرعت به درآمد زایی رسیده و کاربران زیادی را جذب سایت خود کنید؟ پس بهترین انتخاب برای شما تبلیغات در گوگل است. آیا می‌خواهید مطمئن شوید که همیشه سایت شما بازدیدکنندگان جدیدی دارد و در عین حال بخواهید تا جای ممکن در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید؟ پس بهتر است که سئو را انتخاب کنید.

آیا قصد دارید برای فروش‌ فصل خود تبلیغ کنید یا آنکه بازار کار شما در زمان‌های مختلف تفاوت می‌کند، پس احتمالا گوگل ادز برای شما مناسب است، چرا که می‌توانید به سرعت و بدون تاخیر برای وب‌سایت خود بازدیدکننده بفرستید و هر زمان هم که خواستید تبلیغ خود را متوقف و دوباره فعال کنید. برای مثال یک فروشگاه پوشاک را در نظر بگیرید. در ماه‌های نزدیک به عید، این فروشگاه مطمئناً شانس فروش بیشتری خواهد داشت و بنابراین تبلیغات گوگل می‌تواند یک روش مناسب برای جذب مشتری باشد. خبر خوب برای شما این است که تبلیغات شما حتی بالاتر از نتایج جستجوی طبیعی نمایش داده می‌شود.

آیا قصد دارید یک وب‌سایت موفق و مطرح اینترنتی داشته باشید که به عنوان یک منبع اطلاعاتی ارزشمند در زمینۀ کاری شما دیده شود و همیشه آدم‌ها برای پیدا کردن جواب‌ِ سوال‌های مربوط خود به سراغ آن بیایند؟ تصمیم بسیار مناسبی است. اما بدون یک سئوی درست، اینکار چندان شدنی نخواهد بود. چرا که کاربران به نتایج طبیعی جستجو بیشتر از نتایج تبلیغاتی اعتماد می‌کنند و اینکه در نتایج طبیعی حضور داشته باشید، به اعتبار سایت شما می‌افزاید.

آیا قصد دارید فقط و فقط بروی یک کلید واژه مشخص تمرکز داشته باشید که برای شما بسیار سودآور است؟ پس بهتر است که به سراغ گوگل ادز بروید و تبلیغات خود را برای این کلمۀ کلیدی شروع کنید. یا شاید بخواهید در تمام کلمات کلیدی و جستجوهای مرتبط با کار خود دیده شوید و هر مطلب جدید شما به سرعت در صفحات اول جستجو نمایش داده شود؟ پس سئو انتخاب بهتر است، چرا که به سایت شما نزد گوگل اعتبار می‌بخشد.

تقریبا بین 20 – 30 درصد از کاربران در هنگام جستجو بروی نتایج تبلیغاتی کلیک می‌کنند و اکثریت آنها فقط به نتایج واقعی اعتماد بیشتری دارند.

بهترین روش تبلیغاتی برای شما چیست؟

نحوه یک انتخاب مطمئن

بدون تردید انجام فعالیت های مربوط به سئو به طور اصولی بر روی کلمات درست، در طولانی‌مدت در افزایش ترافیک سایت شما تاثیرگذار است. در مورد تبلیغات گوگل نیز همین موضوع صدق می‌کند. اما اگر همچنان در مورد تبلیغات گوگل شک دارید، یک راه مطمئن برای تصمیم‌گیری وجود دارد.

یک کمپین کوچک برای خود راه‌اندازی کنید و میزان بازدهی آن را اندازه بگیرید. حتی با صرف کمی وقت و حوصله (و استفاده از گوگل آنالیتیکس که ابزار تحلیلی گوگل می باشد) می‌توانید دقیقا متوجه شوید که کاربرانی که از طریق تبلیغات گوگل به سایت شما آمده‌اند چقدر برای کسب و کار شما سودآوری داشته‌اند و چند درصد از آن ها به مشتریان شما تبدیل شده‌اند (در واقع نرخ تبدیل کاربر به مشتری چه میزان بوده است).

بدین‌ ترتیب، یک معیار خوب خواهید داشت تا تصمیم بگیرید که آیا تبلیغات گوگل به نفع شماست یا خیر. اگر سود خوبی از این طریق داشتید، پس شکی نیست که باید به تبلیغات خود ادامه دهید تا درآمد شما افزایش یابد. (البته آمار خوب تبلیغات واقعاً بدین معنی است که موتور جستجوی گوگل در فروش شما تاثیر خوبی دارد و حتما باید فرآیند سئو را هم جدی‌ تر بگیرید تا مطمئن شوید در طولانی‌مدت از تبلیغات گوگل بی‌ نیاز خواهید شد و سود بیشتری می‌کنید.

نتیجه نهایی

همانطور که گفتیم، در صورتی که شما قصد نمایش پیدا کردن در نتایج جستجوهای مرتبط را دارید، باید بسته به برنامه بازاریابی و اهداف خود یکی یا هر دو گزینه سئو و تبلیغات گوگل را انتخاب کنید. سئو یک راهکار بازاریابی طولانی‌مدت است که نیاز به صبر و حوصله دارد، اما در نهایت هزینه‌های آن کمتر است و به نوعی تضمینی برای ورودی داشتن همیشگی وب‌سایت شماست. در حالی که ادز راهی سریع برای جذب ورودی مرتبط به وب‌سایت و افزایش فروش است، اما هزینۀ بالایی دارد.

در نهایت باید بدانید که به دلیل تحریم های بین‌المللی علیه ایران در طی سالهای اخیر، تبلیغات گوگل برای ایرانیان بسته شده و شما شخصا قادر به انجام تبلیغات در گوگل نیستید و ایجاد این تبلیغات باید به کمک یک واسطه انجام شود که بتواند به حساب‌های گوگل ادز دسترسی داشته باشد. مجموعه کلیک اول آمادگی دارد که این کار را برای شما انجام دهد، تبلیغات گوگل شما را بهینه کرده و مشاوره‌های لازم را در اختیار شما قرار دهد

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06