شورت کدها (Short Codes) در وردپرس و مزایای استفاده از آن ها

شورت کدها (Short Codes) در وردپرس و مزایای استفاده از آن ها

در این مقاله می خوانید:

شورت کد ها (Short Codes) روشی هستند که با استفاده از آن ها می توان کدهای برنامه نویسی را در محتوای وردپرس قرار داد. شورت کد ها معمولا با استفاده از علامت [ و ] نوشته می شوند و در بین آن ها نام یک تابع یا یک پارامتر قرار می گیرد. برای مثال، شورت کد [ gallery ] می تواند گالری تصاویر را در صفحه نمایش دهد.

شورت کد چیست؟

اگر در حوزه طراحی سایت فعالیت دارید، حتما با اسم شورت کدها برخورد داشته اید. قطعا برای شما هم این سوال پیش آمده که اصلا شورت کدها و مشکلات استفاده از آن ها چیست؟ از طریق شورت کدها می توانید امکاناتی به سایت اضافه کنید که با هر بار بارگذاری صفحات محتوای جدید نمایش داده شود و نیاز نباشد ده خط کد بنویسید.

شورت کد از نسخه 2.5 به بعد در سیستم مدیریت محتوا وردپرس اضافه شد. Short Code، قطعه کدی کوتاه است که به شما امکان نوشتن کدهای قالب ها و افزونه ها را در نوشته ها و برگه های سایت وردپرسی در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال، برای قرار دادن یک فرم تماس با ما در سایت نیاز به چندین خط کد نویسی دارد.

اما با وجود این امکان اصلا نگران نباشید؛ چرا که با نوشتن تنها یک کد چندحرفی، این امکان بر روی سایت شما قرار می گیرد. شورت کدها برای ایجاد امکانات متفاوت ازجمله فرم، خبرنامه، دکمه و … مورد استفاده قرار می گیرد. کافی است کد مورد نیاز را در قسمتی که لازم دارید قرار دهید.

بیشتر بخوانید: مزایای طراحی سایت با وردپرس چیست؟

شورت کد چیست؟

مزایای شورت کدها

شورت کد ها مزایای زیادی دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • سادگی: شورت کد ها سادگی و سرعت را در اضافه کردن قابلیت های جدید به وب سایت فراهم می کنند. در این روش شما نیازی به دانش برنامه نویسی ندارید و به جای اینکه بخواهید کدهای پیچیده را در فایل های قالب ویرایش کنید، می توانید با چند حرف ساده، عملکرد مورد نظر را فعال کنید.
  • سرعت: شورت کدها باعث می شوند که سایت یا وبلاگ شما سریع تر بارگذاری شود، زیرا به جای استفاده از پلاگین های سنگین و حجیم، فقط از کدهای خلاصه و سبک استفاده می کنید.
  • قابلیت استفاده مجدد: شورت کد ها قابل حمل و قابل استفاده مجدد هستند. شما می توانید یک شورت کد را در هر جایی از وب سایت خود استفاده کنید، بدون اینکه نگران تضاد با قالب یا پلاگین های دیگر باشید. همچنین می توانید یک شورت کد را در قالب ها و پلاگین های مختلف به اشتراک بگذارید.
  • انعطاف پذیری: شما می توانید شورت کدها را در هر قسمت از سایت یا وبلاگ خود استفاده کنید، اعم از پست ها، صفحات، نوار کناری، فوتر و غیره. همچنین می توانید تنظیمات و خصوصیات شورت کدها را بر اساس نیاز خود تغییر دهید.
  • قابل حمل: شما می توانید شورت کدهای خود را به راحتی از یک سایت به سایت دیگر منتقل کنید، بدون اینکه نگران خراب شدن آن ها باشید. این امکان به شما اجازه می دهد که طرح و ظاهر سایت خود را به روز رسانی کنید، بدون اینکه نگران تاثیر منفی بر عملکرد آن باشید.

بیشتر بخوانید: برترین پلاگین های وردپرس برای بالا بردن سرعت لود وب سایت

معایب شورت کدها

اما شورت کد ها همچنین معایبی نیز دارند که باید به آن ها توجه کرد. در این مقاله به برخی از این معایب اشاره می کنیم:

  • تداخل: شورت کد ها ممکن است با هم تداخل داشته باشند. اگر شورت کد های مختلف با نام یکسان یا عملکردهای مشابه در وب سایت یا برنامه وجود داشته باشند، ممکن است باعث اختلال در عملکرد آن ها شوند. برای جلوگیری از این مشکل، باید نام شورت کد ها را با دقت انتخاب کرده و از تکرار آن ها خودداری کرد
  • ناسازگاری: شورت کد ها ممکن است با تغییرات نسخه های جدید ناسازگار شوند. اگر شورت کد های سفارشی را در وب سایت یا برنامه خود استفاده کرده باشید، ممکن است با بروز رسانی سیستم مدیریت محتوا یا پلاگین های مربوطه، شورت کد های شما دیگر به درستی کار نکنند. برای حل این مشکل، باید شورت کد های خود را با نسخه های جدید سازگار کرده و قبل از بروز رسانی، نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • کاهش سئو: شورت کد ها ممکن است باعث کاهش سئو وب سایت یا برنامه شوند. اگر شورت کد های خود را در قسمت های محتوایی وب سایت یا برنامه قرار داده باشید، ممکن است موتورهای جستجو نتوانند آن ها را تشخیص داده و به عنوان محتوای ارزشمند در نظر نگیرند. برای بهبود سئو وب سایت یا برنامه، باید شورت کد های خود را در قسمت های فنی و غیر محتوایی قرار داده و از استفاده بیش از حد آن ها خودداری کنید.
  • عدم قطعیت: سخت است که بدون تست و دیدن عملکرد حدس بزنیم قطعه کد چه کاری انجام می دهد. به همین دلیل، تیم پشتیبانی اصلی وردپرس نام «Mystery meat embed codes» را برای آن انتخاب نموده است.
  • مشکلات HTML: به دلیل بعضی تفاوت ها با کدهای HTML، ممکن است سایت شما با مشکل رو به رو شود.
  • اضافه بار: کدهای کوتاه شده بار اضافی به همراه دارند و روی سرور شما فشار وارد می کنند. حتی امکان دارد سایت تان به خاطر وجود شورت کدها، توسط خزنده های گوگل ایندکس نگردد.

معایب شورت کدها

به طور خلاصه، شورت کد ها روش مناسب و راحتی برای افزودن قابلیت های مختلف به وب سایت یا برنامه هستند، اما باید با دقت و توجه از آن ها استفاده کرد. اگر به معایب شورت کد ها آگاه باشید و راه حل های مناسب را برای آن ها پیاده سازی کنید، می توانید از فواید آن ها بیشترین استفاده را ببرید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که نباید به خاطر سهولت، در استفاده از شورت کدها زیاده روی کرد. یکی دیگر از نکاتی که باید در استفاده از شورت کدها به یاد داشته باشید این است که پس از بروزرسانی وردپرس امکان دارد برخی شورت کدها کار نکنند. در این صورت شما با ایجاد تغییر در آن ها می توانید این مسئله را به راحتی رفع نمایید.

دسته بندی شورت کدها

شورت کد ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • شورت کدهای پیش فرض
  • شورت کدهای سفارشی.

شورت کد های پیش فرض آن هایی هستند که در خود وردپرس یا در پلاگین های رسمی آن وجود دارند. برای مثال، شورت کدهای [ caption ]، [ audio ]، [ video ]، [ embed] و [ playlist] از جمله شورت کدهای پیش فرض وردپرس هستند.

شورت کدهای سفارشی آن هایی هستند که توسط برنامه نویسان یا توسعه دهندگان قالب و پلاگین اضافه می شوند. برای مثال، شورت کدهای [ contact-form-7 ]، [ woocommerce_cart ]، [ elementor-template ] و [ wpforms ] از جمله شورت کدهای سفارشی هستند.

دسته بندی شورت کدها

شورت کد ها به بیانی ساده تر

وقتی شما بخواهید از یک فرم و یا جدول در قسمت های متفاوت سایت استفاده کنید، روال ساده این است که هر بار فرم یا جدول مورد نظر را با افزونه مخصوص خود ساخته و در هر صفحه و یا برگه آن را اضافه و استفاده کنید. اما این راه حل مسلما زمان بر بوده و خیلی صحیح نیست.

به همین منظور، یک راه حل خوب پیشنهاد شد که با افزونه، ابزارک و یا هر چیز دیگری که قابلیت اضافه کردن خدماتی به سایت دارد، یک Short Code یا کد کوتاه از آن عملیات که انجام داده شده در اختیار شما قرار دهد. زمانی که آن کد کوتاه را در هر قسمت از سایت جای گذاری کردید، به وردپرس اعلام کرده تا خدمات تعریف شده را به قسمت موردنظر ارجاع و نمایش دهد.

با استفاده از این کدها می توانید امکاناتی به سایت اضافه کنید که با هر بار بارگذاری صفحات محتوای جدید نمایش داده شود. به طور مثال، اگر بخواهید تغییر قیمت محصولات را هر روز در وب سایت بروز رسانی کنید، زمان زیادی را باید صرف این کار کنید. اما با Short Code کار شما آسان تر از گذشته است.

به طور کلی، وظیفه اصلی شورت کد نمایش نتیجه ی پردازش افزونه است.

نحوه استفاده از Short Codes

برای استفاده از شورت کد ها، شما باید ابتدا بدانید که شورت کد مورد نظر شما چه پارامترها و گزینه هایی را پشتیبانی می کند. برخی از شورت کدها تنها نام تابع را نیاز دارند، برخی دیگر می توانند پارامترهایی را برای تنظیم مقادیر مختلف دریافت کنند، و برخی هم می توانند محتوایی را بین علامت های باز و بسته شورت کد قرار دهند.

برای مثال، شورت کد [ gallery ] می تواند پارامترهایی مانند id ،size ،columns ،link و orderby را دریافت کند. شورت کد [ caption ] می تواند محتوایی را بین علامت های باز و بسته خود قرار دهد که عنوان تصویر را نشان می دهد.

برای اضافه کردن شورت کد به محتوای خود، شما باید آن را در جای مناسب قرار دهید. شما می توانید شورت کدها را در صفحات، نوشته ها، نوار کناری، فوتر و حتی در فایل های قالب خود استفاده کنید. اگر شورت کدها را در فایل های قالب قرار دهید، باید از تابع do_shortcode استفاده کنید. این تابع شورت کدها را به عملکردهای مربوطه تبدیل می کند. برای مثال، اگر بخواهید شورت کد [ gallery ] را در فایل single.php قالب خود قرار دهید، باید این خط را اضافه کنید:

شورت کدها ابزار قدرتمند و کارآمدی هستند که به شما اجازه می دهند با چند حرف ساده، قابلیت های پیچیده و جذاب را به وب سایت خود اضافه کنید. با استفاده از شورت کدهای پیش فرض یا سفارشی، شما می توانید ظاهر و عملکرد وب سایت خود را به سادگی و سرعت بهبود بخشید.

نحوه استفاده از Short Codes

شورت کدها در کدام بخش ها قابل استفاده هستند؟

اگر بخواید یک فرم تماس با ما را در وب سایت تان قرار دهید چقدر کد نویسی نیاز دارد؟ مسلما هیچکسی دوست ندارد برای یک فرم تماس با ما، ده خط کد نویسی کند. اما با افزونه هایی از جمله contact form 7 می توانید با یک کد چند حرفی فرم تماس با ما بسازید.

به کمک افزونه هایی از جمله contact form 7 می توانید با یک کد چندحرفی امکانات مورد نظرتان را به آسانی بسازید. برای استفاده از افزونه تماس با ما وردپرس، باید Short Code فرم را درون سایت خود قرار دهید تا فرم تماس با ما نمایش داده شود. شورت کد یا کد کوتاه وردپرس به صورت کاملا ساده و واضح، امکان قرار دادن کدهای افزونه ها و امکانات وردپرس را در نوشته ها، برگه ها و ابزارک های وردپرس را در اختیار ما قرار می دهد.

یکی از مزایای شورت کد این است که می توان از آن در بخش های اصلی (قسمت های استاتیک سایت مانند: فوتر، هدر، سایدبار) سایت استفاده نمود. این بخش ها در تمامی قسمت های وب سایت تکرار می شوند. پس به سادگی و با استفاده از Short Code می توانید خدمات موردنظر را در این بخش ها نمایش دهید.

بهترین مثال در این مورد، این است که یک افزونه برای نمایش جدول و یا تقویم، نمایش لیست قیمت و یا نمایش تعداد پست ها ساخته و شورت کد آن را ایجاد کرده باشید. حال می توانید آن را در بخش هایی از سایت قرار دهید که معمولا در صفحات گوناگون سایت تکرار می شوند.

شورت کد یا کد کوتاه وردپرس بصورت کاملا ساده و واضح، به ما امکان قرار دادن کدهای افزونه ها و امکانات وردپرس را در نوشته ها، برگه ها و ابزارک های وردپرس می دهد.

اهمیت استفاده از Short Codes در وب سایت

شورت کدها از آن جایی اهمیت دارند که در وردپرس تنها با یک آیدی شناسایی شده و تمام فعالیت های قطعه کد طولانی PHP را تنها با ایجاد یک کد کوتاه انجام می دهد. به طور مثال برگه ثبت سفارش داریم و یک فرم ثبت سفارش هم با افزونه ساخته ایم سپس شورت کدش را در برگه کپی می کنیم.

همزمان برگه دیگری داریم که می خواهیم این فرم در آن برگه هم استفاده گردد پس همین شورت کد را در آن قسمت کپی می کنیم شورت کد در حد یک کلمه و یا دو سه کلمه بیشتر فضا را نمی گیرد و در متن ساده هرجایی که خود هستیم می توانیم آن را استفاده نماییم.

استفاده از شورت کد راحت تر از آن است که هر بار بخواهید برای نمایش امکانات دلخواه خود چندین خط کد نویسی نمایید. کد کوتاه در روند اجرایی سایت خیلی به شما کمک می کند. پس شورت کد از آن جایی اهمیت دارد که شما به وسیله ی آن یک سری خدمات و امکانات به آسانی و به سرعت در سایت خود قرار می دهدید در حالی که نه زمان زیادی از شما گرفته خواهد شد و نه تعداد زیادی خط کد نویسی کرده اید که باعث سردرگمی شما گردد.

اهمیت استفاده از Short Codes در وب سایت

سخن پایانی

شورت کد یا کد کوتاه، یک روش برنامه نویسی است که با استفاده از عبارات کوتاه و ساده، قابلیت های مختلفی را در وب سایت یا برنامه فعال می کند. شورت کد ها معمولا در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، دروپال و غیره استفاده می شوند.

در این مقاله، ما به بررسی مفهوم شورت کدها و کاربردهای آن در تولید محتوای خلاقانه پرداختیم. شورت کدها یک روش برنامه نویسی است که با استفاده از دستورات کوتاه و ساده، امکان ایجاد متن، تصویر، صدا و ویدیو را فراهم می کند.

ما نشان دادیم که شورت کدها می توانند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای تقویت خلاقیت، افزایش بهره وری و ارائه محصولات جذاب و منحصر به فرد مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، ما چالش ها و محدودیت های شورت کدها را بررسی کردیم و راهکارهایی برای بهبود عملکرد و کیفیت آن ها ارائه دادیم. در پایان، ما امیدواریم که این مقاله بتواند به علاقه مندان به شورت کدها و تولید محتوای خلاقانه الهام بخش باشد و زمینه را برای تحقیقات بیشتر در این زمینه فراهم کند.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06