مزایای طراحی سایت با وردپرس چیست؟

مزایای طراحی سایت با وردپرس چیست؟

در این مقاله می خوانید:

با وجود طراحان و توسعه دهندگان فراوانی که با زبان ها و تکنولوژی های اختصاصی اقدام به طراحی سایت می کنند، سال هاست که طراحی سایت به کمک سیستم مدیریت محتوا (CMS) وردپرس انجام می شود. در این مقاله به طور کامل با تاریخچه، نحوه کار و مزایای طراحی سایت با وردپرس آشنا می شویم.

بر اساس تحقیقات این سازگاری به دلیل آشنایی بیشتر موتورهای جستجو با سایت هایی با وردپرس است، چون در حال حاضر بیشتر از نیمی از سایت ها با استفاده از وردپرس طراحی شده اند و ما نیز قصد داریم در این مطلب، بررسی کنیم که چرا طراحی سایت با وردپرس از استقبال گسترده ای برخوردار شده است.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت چیست؟ 5 دلیل برای سرمایه گذاری روی طراحی سایت

سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست؟

سیستم مدیریت محتوای وردپرس یک سیستم نرم افزاری (CMS) طراحی شده برای طراحی و ایجاد سایت، ایجاد وبلاگ، یا حتی ایجاد یک برنامه است. وردپرس اولین بار در سال 2001 توسط یک برنامه نویس فرانسوی به نام میشل والدریگی به عنوان یک پلتفرم تخصصی برای وبلاگ نویسی با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP طراحی و راه اندازی شد و سپس در سال 2003 مایک لیتل و و مت مالنوگ این پلتفرم نرم افزاری را توسعه دادند و مجددا منتشر شد.

در مدت زمان کمی نسخه های بعدی آن که شامل سیستم های Theme، ذخیره سازی مداوم، و ویدیو جت های تخصصی تر بود، بروز رسانی شد و طولی نکشید که به عنوان یکی از محبوب ترین و انعطاف پذیر ترین  سیستم های مدیریت محتوا شناخته شد.

این سیستم هر بار بهتر و بیشتر از دفعات قبل بروز رسانی شده و ارتقاء داشته است. در حال حاضر بیشتر از 30 در صد سایت های معتبر در ایران و جهان که حتما نام آن ها را شنیده اید، با استفاده از وردپرس طراحی شده اند. وردپرس به شما امکان مدیریت وب سایت را فقط از طریق یک مرورگر و وارد کردن رمز و نام کاربری می دهد، بدون این که نیاز به کد گذاری و برنامه نویسی های بسیار زیاد و از پایه داشته باشید.

 

سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست؟

وردپرس چگونه کار می کند؟

برای استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس لازم است که  آخرین نسخه نرم افزار وردپرس را دانلود و سپس روی وب سرور خود نصب کنید. پس از آن لازم است که هاست مورد نظر خود را از یکی از شرکت های معتبر در زمینه فروش هاست و دامنه خریداری کرده و سپس نسخه نصب شده وردپرس را دریافت کنید.

در مرحله بعد باید از طریق اتصال به پایگاه داده می توانید محتوای تخصصی حوزه کاری خود را شروع کنید. در واقع با نصب این سیستم می توانید با استفاده از یک ویرایشگر ساده و مبتنی بر وب، به کلیه ساختار وب سایت خود برای مدیریت آن دسترسی و انتشار مطالب و حتی سئو کردن آن استفاده کنید.

به دلیل وجود چنین ابزاری از جمله پلاگین های تخصصی، ویژگی های انعظاف پذیر، در حال حاضر وردپرس بهترین پلتفرم موجود برای طراحی و توسعه برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک است.

بیشتر بخوانید: سایت اختصاصی یا وردپرسی یا سرویس دهنده های وبلاگی

بررسی آمار اطلاعات افرادی که از وردپرس استفاده می کنند.

در حال حاضر بیشتر از 31.9 در صد وب سایت های ایران و جهان از وردپرس استفاده می کنند. این نرم افزار تخصصی و خاص هم اکنون 59.4 در صد از سهم بازار را به دلیل ارتقاء ویژگی ها و بروز رسانی های مجدد به خود اختصاص داده است. توسعه دهندگان محتوا و مدیران کسب و کارها یا بازاریابان از این موضوع اطلاع دارند که طراحی وب و سیستم عامل های وبلاگ گزینه های مختلفی دارد که برخی از این گزینه ها رایگان و برخی دیگر پولی هستند. با روی کار آمدن وردپرس و طی 15 سال گذشته وبلاگ نویسی و طراحی وب سایت رشد زیادی داشته که در ادامه برخی از این آمار را بررسی می کنیم:

  • 24 میلیارد صفحه وب در سطح موتورهای جستجو قرار دارد که هر ماه 400 میلیون نفر از این سایت ها دیدن می کنند.
  • برای کلیه وب سایت های فعال در سایر نقاط جهان هر ماه 70 میلیون پست جدید و 47 میلیون نظر ایجاد و نوشته می شود.
  • وبلاگ های وردپرس تا کنون توسط 120 زبان از جمله زبان اسپانیایی، زبان هلندی و … نوشته شده و توسط کشورها و زبان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی آمار اطلاعات افرادی که از وردپرس استفاده می کنند.

مزایای طراحی سایت با وردپرس چیست؟

با روی کار آمدن سیستم مدیریت محتوای وردپرس، نرم افزارهای دیگری از جمله جوملا، دروپال و … هم وجود داشته و کاربران زیادی هم از آن استفاده می کنند، اما این نرم افزارها در مقایسه با وردپرس مشکلات و ویژگی هایی دارند که باعث شده وردپرس به عنوان یک پلتفرم های محبوب نزد کاربران شناخته شود. در ادامه با مزایای وردپرس آَشنا می شویم:

راحتی و سادگی زمان استفاده

سیستم مدیریت محتوا جوملا و دروپال در مقایسه با وردپرس برای استفاده کردن راحت تر و ساده تر است و همین موضوع باعث شده که وردپرس محبوب تر باشد و توسط طراحان سایت بیشتری استفاده شود. وردپرس نیاز به داشتن تخصص و داشتن دانش تکنولوژِی های مانند زبان های برنامه نویسی HTML ،PHP، و CSS ندارد.

زمان طراحی سایت، قالب های آماده و از پیش طراحی شده برای کسب و کار و حوزه های مختلف کاری دارد. اما در صورتی که نیاز دارید از قالب های تخصصی و با ویژگی های خاص و ویژه استفاده کنید، می توانید برای این کار یک توسعه دهنده وب سایت حرفه ای را به کار بگیرید. این کار شما را از یادگیری و صرف زمان و هزینه های زیاد برای یادگیری طراحی سایت و کد نویسی بی نیاز می کند.

پایداری و وجود خلاقیت در وردپرس

کاربرانی که برای جستجو و افزایش اطلاعات خود از وب سایت ها استفاده می کنند، روز به روز حرفه ای تر می شوند و اطلاعات زیادی در مورد وب سایت و چگونگی استفاده از اطلاعات وب سایت ها دارند. از بین این کاربران، افراد زیادی از تلفن همراه خود برای جستجو در گوگل و استفاده از وب سایت ها استفاده می کنند.

وردپرس به گونه ای طراحی و بروز رسانی شده که با آخرین تکنولوژِی ها و نیازهای کاربران سازگار است. هر کسب و کار دارای عملکرد و هدف های مختلف است که در بازه های زمانی مختلف تغییر می کند و وردپرس به گونه ای است که با این تغییرات سیستم وردپرس هم بروز رسانی شده که باعث می شود مدیر سایت و وب مسترها بتوانند خلاقیت هایی که در نظر دارد را روی وب سایت اعمال کند.

پایداری و وجود خلاقیت در وردپرس

انعطاف پذیری بالا

طراحی سایت با وردپرس به شما این امکان را می دهد که برای وب سایت های جدید و انطباق آن با روند مداوم سازی شبکه های اجتماعی از هزاران پلاگین (افزونه) و هزاران تم استفاده کنید. برای مثال می توانید برای بهینه کردن وضعیت کلی سایت برای موتورهای جستجو از افزونه Yoast استفاده کنید. وردپرس برا اهداف مختلف افزونه های تخصصی در یک کتابخانه وجود دارد که متناسب با نیاز خود می توانید از این افزونه ها استفاده و نصب کنید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش افزونه یواست سئو را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

بهینه شدن سایت برای موتورهای جستجو

وردپرس یکی از سازگار ترین سیستم های مدیریت محتوا با موتورهای جستجو است. وردپرس امکانات ویژه و کاملا منحصر به فرد و تخصصی در اختیار مدیر سایت یا وب مستر قرار می دهد که برای مثال می توانید تگ های H1، H2 و H3 و … تگ توضیحات، متن جایگزین و پیوند یکتا و … را به سادگی مدیریت کنید.

همه این موارد از دید موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین منظور می توانید از افزونه های سئو وردپرس برای بهینه شدن سایت استفاده نمایید.

بهینه شدن سایت برای موتورهای جستجو

ساختار منحصر به فرد

برای کاربران یکی از موارد مهم که باعث جلب افزایش رضایت آن ها می شود، سرعت بارگذاری صفحات مختلف سایت است. ساختار وب سایت های وردپرسی به گونه ای است که باعث بارگذاری سریع تر و تمیزتر اطلاعات می شود.

علاوه بر این وردپرس به مدیر سایت اجازه می دهد که نقشه XML سایت را در سایت ایجاد کنند تا کاربران هنگام جستجو سایت شما را سریع تر پیدا کنند. در واقع از طریق نقشه سایت ربات های گوگل سریع تر سایت شما و اطلاعاتش را شناسایی می کنند و به همین ترتیب با سرعت بیشتری در نتایج جستجو دیده می شوید.

بیشتر بخوانید: هر آن چیزی که باید در مورد زبان XML بدانید

مدیریت محتوای آسان و سریع

پنل کاربری وردپرس به گونه ای است که به سرعت و با ساده ترین ساختار می توانید محتوای خود را در سایت منتشر کنید. در محیط تعبیه شده برای وارد کردن محتوا به سادگی محیط نرم افزار WORD می توانید محتوای خود را ویرایش و مدیریت کنید. علاوه بر این در صورتی که افزونه Yost و سایر افزونه های بهینه سازی را نصب کرده باشید، می توانید سایر اقدامات لازم را برای بهینه شدن محتوا انجام دهید.

 

قابلیت اشتراک گذاری

با وجود امنیت بالای سیستم مدیریت محتوای وردپرس، می توانید از طریق ویدجت هایی که در وردپرس تعبیه و طراحی شده می توانید محتوای وب سایت خود را در سایر سیستم عامل ها به اشتراک بگذارید و حتی آن را از طریق رسانه های شبکه اجتماعی متصل کرده و به اشتراک بگذارید.

قابلیت اشتراک گذاری

منبع باز وردپرس (Source Code)

نرم افزار منبع که به آن سورس کد هم گفته می شود، یک نرم افزار است که برای ارتقاء یا ویرایش آن همه کدها در دسترس است. در واقع وردپرس یک نرم افزار سورس کد است که سال هاست توسط توسعه دهندگان وب ویرایش می شود و بهبود می یابد.

با این ویژگی طراحان سایت حرفه ای به راحتی می توانید جنبه های گرافیکی، تم های تخصصی و ویژه و حتی جایگاه دکمه های مختلف در سایت را متناسب با پرسونای کاربران و مخاطبان طراحی کنند. با این تفاسیر حتی توسعه دهندگان وب می توانند با طراحی تم های جدید و جذاب، این تم ها به صورت رایگان یا پولی در اختیار سایر کاربران و طراحان وب سایت قرار دهند و از این راه در آمد زایی داشته باشند.

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا

در حال حاضر بیشتر از 70 در صد از کاربران از تلفن همراه خود برای جستجو در گوگل و وب گردی استفاده می کنند. در صورت استفاده از وردپرس برای طراحی سایت می توانید وب سایت خود را برای دستگاه های دیگر مانند تبلت، لب تاپ و موبایل و … به گونه ای طراحی و تنظیم کنید که کاربران و مخاطبان تجربه کاربری بسیار مناسبی داشته باشند و مجددا به سایت مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: تاثیر طراحی سایت واکنش گرا (ریسپانسیو) بر روی سئوی سایت

وجود گزینه های طراحی با تم های ویژه

یکی از دلایل محبوبیت وردپرس در مقایسه با سایر سیستم های مدیریت محتوا، وجود هزاران تم تخصصی و ویژه برای حوزه های کاری مختلف است. بسیاری از این تم ها رایگان هستند و همه کاربران مبتدی و حرفه ای می توانند از آن ها استفاده کنند. اما در صورتی که نیاز به تم های تخصصی و منحصر به فرد دارید، امکان سفارشی سازی و شخصی سازی نیز وجود دارد.

عملکرد و تجربه کاربری مطلوب

ساختار بسیاری از وب سایت ها در صورتی که زبان برنامه نویسی آن ها HTML است و عملکرد و قابلیت های ویژه ای دارد، اما با این وجود با ارائه تم ها و افزونه های تخصصی و کاربردی می توانید تجربه کاربری بسیار مطلوبی را برای کاربران فراهم کنید. در واقع با وجود تم های منحصر به فرد می توانید سایت خود را به طور ویژه ای سفارشی سازی شده طراحی کنید.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

وجود اپلیکیشن های رابط برنامه نویسی (API)

بهبود و فعالیت در شبکه های اجتماعی تاثیر مستقیمی بر بهبود وضعیت سئو سایت دارد. به همین دلیل شبکه های اجتماعی API هایی را ارائه می دهد که اجازه می دهد مدیر سایت یا طراح سایت اطلاعات شبکه های اجتماعی را با سایت ادغام کند. علاوه بر این از طریق این رابط های برنامه نویسی می توانید هر گونه منابع خارجی مورد نیاز برای بهبود کسب و کار را در سایت ادغام کنید.

وجود اپلیکیشن های رابط برنامه نویسی (API)

مقیاس پذیر بودن وردپرس

هر کسب و کار هدفمند در ابتدای شروع کار خود مقیاس های معینی را برای بهبود وضعیت کار خود تعیین می کند که پس از مدتی باید به آن دست یابد. برای مثال در صورتی که در ابتدای طراحی سایت سرعت وب سایت شما پایین است، می توانید وضعیت سایت و سرعت آن را از طریق نرم افزارهای تخصصی پیگیری و بررسی کنید و سپس از طریق استخدام توسعه دهنده وب اقدامات لازم را پیاده سازی کنید.

پشتیبانی عالی

به دلیل همه جانبه بودن کد های وردپرس هزاران تکنسین ورد پرس وجود دارد که با فراگیری دانش لازم برای یادگیری وردپرس می توانند مشاوره های رایگان و آموزشی و حتی پشتیبانی های رایگان به وب سایت ها در انجمن های مختلف ارائه دهند. به همین منظور می توانید سوالات خود را در انجمن های طراحی سایت مطرح کنید تا پشتیبانی های لازم را یا خودتان انجام دهید یا از تکنسین های خبره را استخدام کنید.

سرعت و کارایی بالا

طراحی سایت برای افراد مبتدی که تجربه هیچ طراحی سایتی را هم ندارند، به دلیل سرعت بسیار بالا، این اامکان را برای افراد فراهم می کند که به راحتی سایت طراحی کنند. اما فراموش نکنید که راه اندازی یک سایت حرفه ای که در آمد زایی داشته باشد نیاز به استخدام یک طراح سایت حرفه ای دارید.

با این تفاسیر وردپرس به شما این امکان را می دهد که بدون محدودیت زمانی محتوای تصویری، ویدیویی و صوتی و … را در سایت منتشر کنید. اما به یاد داشته باشید که شرط موفقیت و ارتقاء رتبه وب سایت تولید محتوای بهینه شده و مستمر است.

سرعت و کارایی بالا

سخن پایانی

وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا است که با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است که مدیریت آن در مقایسه با سیستم های مدیریت محتوای دیگر آسان تر است و حتی طبق تحقیقات انجام شده این سیستم از نظر بهینه بودن ساختار سئو سایت با الگوریتم های موتور جستجوی گوگل سازگار تر است.

مزایا و برتری های زیادی در توسعه سایت به کمک وردپرس وجود دارد. حال که با این CMS آشنا شدیم، می توانیم به سراغ آموزش های پایه ای و سپس حرفه ای طراحی سایت با وردپرس رفته و به بهترین شکل ممکن، وب سایت خود را ایجاد کنیم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06