راهنمای مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4

راهنمای مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید:

اگر می خواهید درباره نحوه مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 اطلاعات کاملی بدست آورید پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب ما را تا انتهای آن مطالعه کنید.

نحوه مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 از زمان معرفی این ابزار ارزشمند توسط شرکت گوگل اهمیت پیدا کرده است. در گذشته از گوگل آنالیتیکس یونیورسال به عنوان ابزار تحلیلی سایت های گوگل استفاده می شد. اما این ابزار دارای کم و کاستی های مختلفی بود. به همین دلیل شرکت گوگل تصمیم به ارائه ورژن جدیدتر و کامل تر گوگل آنالیتیکس گرفت. روش های مختلفی برای نصب گوگل آنالیتیکس 4 در سایت وجود دارند و هر کدام از این روش ها دارای مراحل مربوط به خود هستند. در این مقاله می خواهیم به نحوه مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 در سایت بپردازیم.

مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4

گوگل آنالیتیکس 4 چیست؟

قبل از آنکه به نحوه مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 بپردازیم بهتر است این ابزار پرکاربرد را معرفی کنیم. گوگل آنالیتیکس 4 یک ابزار تحلیلی می باشد که امکان دستیابی به داده های مربوط به ترافیک سایت، بازدیدها، کاربرها، تعامل ها و … را می دهد. وب مسترها و صاحبان دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تحلیل این داده ها می توانند برای طی کردن ادامه مسیر برنامه ریزی نمایند. در واقع از طریق این داده ها مدیر سایت می تواند عملکرد کاربر را در سایت خود تحلیل کرده و نقاط ضعف سایت خود را تشخیص دهد.

مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 امکانات زیادی را در اختیار صاحبان سایت قرار می دهد. با استفاده از این امکانات می توان مشکلات سایت را بهبود بخشید و به اهداف تجاری خود دست یافت. آنالیتیکس 4 می تواند اطلاعات مربوط به زمان حضور کاربر، سرعت بارگیری صفحات سایت و میزان نرخ تبدیل سایت در اختیار صاحب سایت قرار دهد.

بیشتر بخوانید: گوگل آنالیتیکس چیست؟ ویژگی های گوگل آنالیتیکس 4

روش مهاجرت از گوگل آنالیتیکس یونیورسال به گوگل آنالیتیکس 4

مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 از نسخه قبلی این ابزار یا پلتفرم یعنی آنالیتیکس یونیورسال صورت می گیرد. آنالیتیکس یونیورسال نسبت به آنالیتیکس 4 دارای کم و کاستی های فراوانی بود. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت که ورژن جدید این ابزار را ارائه نماید. اما ورژن جدید یعنی ورژن آنالیتیکس 4 به کلی یک پلتفرم جدید محسوب می شود. زیرا امکانات و ابزارهای بسیار مختلفی به آن اضافه شده اند.

روش های مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4  از یونیورسال مختلف هستند. امکان نصب آنالیتیکس 4 با استفاده از روش های تگ منیجر، فایل header.php وردپرس و افزونه های وردپرس وجود دارد. این سه روش جزء متداول ترین روش های نصب آنالیتیکس 4 بر روی سایت می باشند.

گوگل آنالیتیکس 4

مراحل قدم به قدم برای مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 (GA4)

در این بخش از مقاله مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 می خواهیم به مراحل نصب این پلتفرم از طریق اکانت گوگل تگ منیجر بپردازیم. این روش یکی از بهترین روش های نصب آنالیتیکس 4 برای سایت می باشد. این روش هم برای سایت های وردپرس و هم برای سایت های اختصاصی قابل اجرا است.

1- ابتدا با وارد شدن به لینک https://tagmanager.google.com/?hl=en#/admin/accounts/create اطلاعات خود را در تگ منیجر ثبت نمایید.

2- در صفحه باز شده باید یک نام برای اکانت خود انتخاب کرده و کشور خود را انتخاب نمایید. در قسمت Container Setup آدرس سایت خود را وارد کرده، گزینه Web را انتخاب کرده و بر روی گزینه Create کلیک کنید.

3- برای مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 قوانین گفته شده را مطالعه کرده و آن را تایید نمایید. پس از تایید، کدهایی که باید آن ها را در سایت خود قرار دهید به شما نمایش داده می شوند.

4- در این مرحله لازم است کدها را در قیمت Head و body کپی کنید. سپس گزینه Submit را انتخاب کرده و Container را پابلیش نمایید. در صفحه بعدی آدرس سایت خود را بار دیگر وارد کنید. پس از طی این مراحل، اکانت گوگل تگ منیجر درست می شود.

5- وارد پنل اکانت گوگل تگ منیجر شده و در قسمت تگ ها، یک تگ برای آنالیتیکس بسازید. در قسمت Track Type گزینه Page View را انتخاب کنید.

6- وارد قسمت تنظیمات گوگل آنالیتیکس شده و Tracking ID مربوط به گوگل آنالیتیکس را وارد نمایید.

7- نوع تریگر را در قسمت Trigger، All Pages یا تمام صفحات انتخاب کنید. سپس تغییرات مربوطه را برای مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت عملکرد گوگل آنالیتیکس 4 با نسخه Universal

نصب گوگل آنالیتیکس 4 در سایت از طریق فایل وردپرس

مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 از طریق فایل وردپرس یکی از آسان ترین روش های نصب این پلتفرم است. اما در این بخش می خواهیم به نصب این ابزار پرکاربرد از طریق افزونه وردپرس بپردازیم. دلیل آموزش نصب آنالیتیکس 4 از طریق افزونه وردپرس، وجود تعداد زیادی سایت وردپرسی در گوگل است. بیشتر دیجیتال مارکتینگ ها و کسب و کارها جزء سایت های وردپرسی هستند. بنابراین نحوه نصب گوگل آنالیتیکس 4 روی این سایت ها بسیار مهم می باشد.

1- برای مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4، ابتدا وارد سایت خود در وردپرس شوید. در منوی سمت چپ، گزینه افزونه ها را انتخاب کنید و بر روی گزینه افزودن جدید کلیک نمایید.

2- از میان افزونه های ارائه شده، گزینه گوگل آنالیتیکس را پیدا کنید. در این حالت افزونه های مختلفی ارائه می شوند که MonsterInsights و Yoast دارای محبوبیت بیشتری هستند.

3- پس از انتخاب افزونه مورد نظر خود، گزینه Install now را انتخاب کنید. پس از نصب، بر روی گزینه Activate یا فعال سازی کلیک نمایید.

4- برای آنکه تنظیمات افزونه را جهت مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 تکمیل کنید باید آن را به حساب خود در گوگل آنالیتیکس متصل نمایید. برای این کار فهرستی از مطالب و داده های موجود در سایت خود را در آنالیتیکس 4 وارد کنید.

5- در آخر تنظیمات صورت گرفته را ذخیره کنید.

نحوه نصب گوگل آنالیتیکس جدید GA4

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

نحوه نصب گوگل آنالیتیکس جدید GA4

اولین قدم برای مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 این است که ابتدا باید از داده های خود یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید. زیرا امکان بازیابی اطلاعات نسخه یونیورسال بعد از نصب نسخه آنالیتیکس 4 وجود ندارد. در این بخش می خواهیم به نحوه مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 با استفاده از فایل header.php وردپرس بپردازیم.

1- برای مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4 و نصب آن در سایت، ابتدا وارد حساب کاربری خود در وردپرس شوید و گزینه Appearance را انتخاب نمایید.

2- گزینه ادیتور یا ویرایشگر را انتخاب کرده و در سمت راست فایل header.php را بیابید.

3- بعد از پیدا کردن فایل، کد رهگیری که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار داده بود را قبل از قسمت head فایل کپی کنید.

3- برای ذخیره کردن این تغییرات بر روی گزینه بروزرسانی فایل یا همان Update file کلیک نمایید.

4- سپس برای آن که از نصب صحیح گوگل آنالیتیکس 4 اطمینان حاصل نمایید، حساب خود را چک کنید. اگر داده ها به درستی دریافت شوند یعنی مراحل نصب را به درستی طی کرده اید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06