تاثیر نام دامنه در سئوی سایت

تاثیر نام دامنه در سئوی سایت

در این مقاله می خوانید:

انتخاب نام دامنه مناسب اولین و مهمترین گام جهت ایجاد یک وب سایت حرفه ای می باشد. در این میان، تاثیر نام دامنه در سئوی سایت یکی از گزینه های مورد بحث در میان وبمتستران می باشد. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

انتخاب نام دامنه اولین قدم برای ورود به کسب و کار اینترنتی می باشد. انتخاب نام دامنه مناسب یکی از حیاتی ترین مواردی است که می تواند تاثیر بسزایی روی برند و جایگاه شما بگذارد. نام دامنه می تواند نام برند شما و یا الهام گرفته از کسب و کارتان باشد. اما هر نام دامنه ای ممکن است مناسب کسب و کار شما نباشد و باید هنگام انتخاب آن اصولی را رعایت نماییم. تاثیر نام دامنه در سئوی سایت موضوعی است که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم.

یکی از تاثیرات دامنه بر سئو سایت انتخاب هوشمندانه آن است. یک دامنه خوب می تواند بر سئو سایت تاثیر گذار باشد و در خاطر کاربر بماند. فرض کنید سایتی در زمیینه چاپ کاتالوگ دارید. این بار از دید سئو نگاه نمیکنیم. حال فرض کنید شما جز افرادی هستید که می خواهید در گوگل جستجو کنید، حال بگویید که در چنین زمانی کدام یک از این دو سایت را کلیک می کنید؟ “graphic.com  یا 7seo.ir؟  قطعا مسلم است که هر کدام که با هدف شما یکی باشد را کلیک می کنید. پس واضح است که هر چه نام دامنه با کسب و کار شما مرتبط باشد ترافیک آن نیز بیشتر می شود.

انواع دامنه ها از نظر پسوند

امروزه بیش از میلیون ها دامنه در اینترنت وجود دارد که دارای پسند های مختلفی هستند. مانند پسوند های com. یا net.

همچنین به نام هر کشور یک نام پسوند وجود دارد برای مثال برای ایران ir و برای انگلستان uk می باشد. همچنین دسته ای دیگر وجود دارد که برای ارگان ها و سازمان ها اخصاصی می باشند. مانند سایت سازمان سنجش که Org است.

به طور کلی در هر دامنه اینترنتی از دو بخش دامنه و پسوند تشکیل شده است برای مثال در sait.com عبارت sait دامنه و com پسوند آن است. نام دامین بسیار مهم است اما باید به این موضوع هم توجه داشت که تاثیرگذار باشد.

برخی از پرکاربردترین پسوند دامنه ها

در این بخش با برخی از پرکاربردترین پسوندهای دامنه آشنا می شویم.

پسوند com

بدون شک پسوند com را بیشتر شنیده اید. این عبارت رایج ترین نوع دامن است و مخفف کلمه Commercial به معنی تجاری است. چنانچه سایت شما به دنبال معرفی محصولات و ارائه خدمات یا هر نوع فعالیت تجاری دیگری است از پسوند com استفاده نمایید.

پسوند net

مخفف عبارت network بوده و همانطور که از نامش مشخص است برای کسب و کار هایی که به صورت اینترنتی ارائه خدمات دارند استفاده می شود.

برخی از پرکاربردترین پسوند دامنه ها

پسوند org

این پسوند اصولا برای وب سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که غیر تجاری باشند. این پسوند مخفف کلمه Non-Profit Organization میباشد و به معنی سازمان غیر انتفاعی است. سازمان های غیر انتفاعی به سازمان ایی گفته میشود که مقصد تجاری ندارند مانند سازمان محیط زیست یا سازمان های بشر دوستانه.

پسوند gov

مخفف کلمه Government بوده و معنی آن دولت است در نتیجه بیشتر سایت های دولتی پسوند gov را برای سایت خود انتخاب میکنند.

پسوند biz

نام این پسوند مخفف شده کلمه Business و به معنی تجارت است. همانطور که از معنی لغوی این پسوند پیداست، برای شرکت های تجاری که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند به کار می رود.

پسوند int

این نوع پسوند عموما برای ثبت سایت های بین المللی می باشد و مخفف کلمه International به معنی بین المللی است.

پسوند info

این نوع پسوند تقریبا در همه زمینه ها به معنی وارد کردن اطلاعات از دایره لغت است و مخفف کلمه Information می باشد.و از این نوع پسوند عموما برای سایت هایی که به دنبال ارائه اطلاعات خاص هستند به کار میرود.

پسوند edu

این پسوند مخفف کلمه  Education است و عموما برای سایت هایی با محتوا آموزشی کاربرد دارد.

پسوند ir

این پسوند های دوحرفی مبوط به دامنه های محلی هستند. یعنی برای مثال اگر با us مواجه شدید بهتر است بدانید که برای ایالات متحده آمریکا می باشد. همچنین ir برای ایران است. این دامنه ها زمانی به کار می روند که شما بخواهید سایت خود را فقط به ایران محدود کنید. نکته ای که حائز اهمیت است این می باشد که شما باید حتما مقیم ایران باشید و شناسه ایرنیک را دریافت کند.

بهترین نام دامنه و سئو

نکات زیادی هستند که در موقع انتخاب نام دامنه باید آن ها را در نظر بگیرید. چون نام دامنه چیزی نیست که اگر در موقع انتخاب آن اشتباه کردید بتوانید به راحتی عوض کنید. از طرفی دیگر تمامی زحمت هایی که برای دامنه قبلی کشیدید هم از نظر اعتبار و از نظر سئو ازبین می رود. پس بهتر است از همین اول به نکات مهم را در انتخاب نام دامنه خود در نظر بگیرید. در ادامه به بررسی چند مورد از این نکات می پردازیم:

نام دامنه به یاد ماندنی انتخاب نمایید

سعی کنید نام دامنه شما کوتاه باشد، راحت تایپ شود، راحت به یاد بماند و راحت گفته شود. این برای تبلیغاتی از نوع دهان به دهان بسیار ارزشمند است چرا که کاربران باید مستقیما از خود دامنه بازدید کنند. پردازش روان یک نوع انحراف شناختی است که به ما می گوید که با مطالبی که آشنا و راحت هستیم ارتباط بهتری برقرار می کنیم. پس برای نام دامنه از عبارت هایی که شامل اعداد یا عبارت های غیر استاندارد و یا عبارت هایی که بیشتر از 15 حرف باشد نیز استفاده نشود.

نام دامنه به یاد ماندنی انتخاب نمایید

استفاده از کلمات کلیدی

تا آنجایی که می توانید در نام دامنه خود از کلمات کلیدی استفاده کنید که معرف کسب و کارتان باشد. اما از دامنه هایی که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده می کنند دوری کنید. استفاده از کلمات کلیدی تاثیر زیادی بر رتبه بندی سایت دارد اما وقتی بیش از اندازه استفاده شود به چشم کاربر محتوا غیر حرفه ای و کم کیفیت دیده می شود.

تا حد امکان از خط تیره استفاده نکنید

اگر نام دامنه شما دو کلمه ای باشد ممکن است شما بخواهید این دو کلمه را از یکدیگر تنها با یک خط تیره جدا کنید. اما به یاد داشته باشید که استفاده از خط تیره با فعالیت های اسپم ها در ارتباط است. برای همین منظور در صورت اجبار حداکثر از یک خط تیره استفاده کنید.

از دامنه سطح بالا به جز com استفاده نکنید.

اگر در زمان ثبت نام دامنه com در دسترس نبود از net. یا co. استفاده کنید که شناخته تر باشند. همچنین کارشناسان سئو تاکید می کنند که از دامنه هایی که کمتر شناخته شده اند مثل  biz. یا name. تا حد امکان استفاده نشود. چرا که عجیب به نظر می رسند و کمتر مورد اعتماد افراد قرار می گیرد.

استفاده از زیر پوشه جایگزین زیر دامنه

موتور های جستجو فاکتور های مختلفی را برای دامنه بررسی میکنند تا زیر دامنه ها. برای همین موضوع محتوای موجود در زیر دامنه ها با زیر پوشه ها متفاوت ارزیابی می شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر زیردامنه یا سابدامین (subdomain) بر سئوی سایت چیست؟

ارزش قائل نشدن برای عمر دامنه

ایده این موضوع که نام دامنه چندین سال پیش ثبت شده باشد هیچ تاثیری روی ارزش سئو ندارد. همچنین وقتی از یکی از کارشناسان گوگل درباره عمر دامنه پرسیده شد؛ پاسخ داد که عمر دامنه هیچ تاثیری روی رتبه بندی ندارد و تنها چیزی که حائز اهمیت است این است که آخرین بار چه زمانی سایت توسط گوگل و لینک های داخلی فهرست شده است.

بیشتر بخوانید: تاثیر عمر دامنه بر سئو سایت

جابجایی دامنه

در صورتی که یک وب مستر نیاز به انتقال به یک دامنه داشته باشد، عوامل زیادی برای بررسی وجود دارد؛ مثل تغییر مسیر ها به شکل صفحه به صفحه به طوری که زیر پوشه ها و صفحات محتوا به زیر پوشه های مربوطه و صفحات محتوا در دامنه جدید متصل بشوند. در نتیجه باید از هدایت تمام صفحات از یک دامنه  به صفحه اصلی دامنه دیگر برای عدم آسیب به سئو سایت جلوگیری کرد.

آینده نگر بودن در انتخاب اسم دامنه

آینده نگر بودن در انتخاب اسم دامنه

مانند هر کسب و کار دیگری در کسب و کار آنلای شما نیازمند برنامه ای بلند مدت هستید. با همه این احوال ممکن است که کار شما مطابق برنامه پیش نرود و مجبور به ایجاد تغییراتی شوید. برای مثال فرض کنید که قرار است یک سایت فروش تلویزیون راه اندازی کنید، قطعا نام هایی که در آن کلمه TV به کار رفته است نام های جذابی هستند اما باید به این فکر کنید که شاید در آینده مجبور شوید محصولی غیر از تلویزیون بفروشید؛ در این صورت این نام اصلا نمیتواند گزینه جذابی باشد.

نام دامنه نباید دارای صورت های نوشتاری مختلفی باشد

حال مسئله ای که وجود دارد این است که نام دامنه به صورت انگلیسی باشد و یا فینگیلیش؛ در این مورد باید گفت که میتوانید از چند مدل آن را بنویسید. برای مثال: “graphic.com” “grafic.com” graifik.com” هر سه این موارد درست میباشند و در بهینه سازی سایت شما بسیار کمک میکند. البته درست است که این مورد به بازدید سایت شما کمک میکند، اما در صورت لزوم میتوان از آن چشم پوشی کرد.

سعی کنید نام دامنه ای انتخاب کنید که چند مدل نوشتاری نداشته باشد که کاربر شما برای سرچ نام سایت شما دچار سردرگمی بشود. مانند کلمه فروش که میشود به شکل های مختلف furoosh، foroosh، furoush نوشته شود. این نام برای محاطب شما زیاد خوش آیند نیست. پس بهتر آن است که نامی را انتخاب کنید که فقط و فقط دارای یک نوع صورت نوشتاری باشد.

نتیجه گیری

حال نتیجه میگیریم که سئو بهتر سایت نیز مهم میباشد اما این موضوع را آنقدری جدی نگیرید که مجبور به آن شوید که نام و نشانتان را پشت شغلتان پنهان کنید. برای مثال زمانی که میخواهید نام شرکتتان را به عنوان نام دامنه انتخاب کنید میتوانید از این روش چشم پوشی کنید.اما در صورتی که هنوز نام شرکتتان را انتخاب نکرده اید برای دریافت نتیجه بهتر در موتور جستجو بهتر است نام مرتبط تری پیدا کنید. چرا که هرچه نام دامنه تان مرتبط با شغلان باشد قطعا بادید نیز بیشتر و ترافیک بیشتر و در نتیجه رتبه بالاتری خواهد داشت.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06