تاثیر آی پی اختصاصی در سئوی سایت

تاثیر آی پی اختصاصی در سئوی سایت

در این مقاله می خوانید:

یکی از سوالات و چالش هایی که وب مستران همواره با آن ها مواجه هستند این است که آیا صرف هزینه برای خرید آی پی اختصاصی تا چه اندازه برای سایتشان مفید می باشد؟

در این مقاله می خواهیم با آی پی اختصاصی و مزایای آن بیشتر آشنا شده و تاثیر آن در سئو را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با مفهوم IP یا Internet Protocol

آدرس آی پی (IP) یک شناسه منحصر به فرد است که به هر دستگاه متصل به شبکه اختصاص داده می شود. این آدرس، به صورت یک سری اعداد باقاعده نمایان سازی می شود و برای برقراری ارتباط تحت شبکه استفاده می شود. هر دستگاه در هر شبکه باید یک آدرس آی پی یکتا داشته باشد. این شبکه می تواند خصوصی (مانند کامپیوترهای حاضر در شبکه محلی یک شرکت) یا عمومی (مانند دستگاه های متصل به شبکه جهانی وب) باشد. آدرس آی پی در سطح شبکه معنا پیدا می کند و به عبارتی، هر چیزی که بر زیربنای شبکه ساخته می شود، با آدرس آی پی ارتباط پیدا می کند.

اگر شما صاحب یک وب سایت با آدرس دامنه خاصی به صورت http://example.com هستید که بر روی یک سرور میزبانی می شود، سایت شما به IP آن سرور اشاره می کند. در این حالت تمامی سایت های دیگری نیز که بر روی همان سرور قرار دارند نیز از همان آدرس IP استفاده می کنند. این مقاله به تاثیر آی پی اختصاصی در سئو سایت می پردازد.

تاثیر آی پی اختصاصی در سئوی سایت

 

آی پی اختصاصی چیست؟

آی پی اختصاصی یا Dedicated IP، که به آن IP ثابت نیز گفته می شود، آدرسی منحصربه فرد در شبکه اینترنت است که تغییر نمی کند و به یک سرور خاص اختصاص داده شده و تنها توسط مالک آن سرور قابل استفاده است. این نوع آدرس دهی امکانات و مزایایی را برای کاربران و مدیران وب سایت ها فراهم می آورد که در مقایسه با IP اشتراکی، که ممکن است توسط چندین کاربر به اشتراک گذاشته شود، برتری دارد.

این نوع آدرس دهی به کاربران اجازه می دهد که به راحتی به سرورها و دستگاه های متصل به شبکه دسترسی پیدا کنند، زیرا آدرس IP تغییر نمی کند و همیشه یکسان است.به عبارت دیگر، استفاده از IP اختصاصی به کاربر این امکان را می دهد که بدون نیاز به تغییرات DNS، مستقیما به سرور دسترسی داشته باشد، که این امر در مواقعی که نیاز به بررسی پیکربندی های سرور قبل از انتشار وب سایت است، بسیار مفید است. به عبارت دیگر، با وارد کردن آن IP در آدرس بار مرورگر، می توانید وارد سایت خود شوید.

علاوه بر این، IP اختصاصی می تواند به بهبود شناسایی و اعتبار سرور در میان سایر سرورها و سرویس های شبکه کمک کند، که این امر می تواند برای بهینه سازی سئو و افزایش قابلیت اطمینان سرویس های آنلاین مفید باشد.

بیشتر بخوانید: همه آن چیزی که باید در مورد سرویس DNS بدانید!

آی پی اختصاصی در نقطه مقابل آی پی اشتراکی یا Shared IP قرار می گیرد. در زمان استفاده از آی پی اشتراکی، سرور یک IP را در بین چندین مشتری به اشتراک می گذارد.

اگر دارای یک وب سایت با آی پی اشتراکی هستید و قصد دارید بدانید که چه وب سایت های دیگری نیز از IP مشترک با شما استفاده می کنند، می توانید به سایت Yougetsignal مراجعه کرده و نام دامنه سایت خود را جستجو نمایید. در این حالت می توانید لیست تمامی سایت های دیگری را که از همان IP استفاده می کنند، مشاهده کنید.

جهت خرید آی پی اختصاصی، می توانید به سایت شرکتی که خدمات هاستینگ خود را از آن جا دریافت می کنید مراجعه کرده و با انتخاب پلان مخصوص آی پی اختصاصی، اقدام به خرید آن نمایید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین هاست | ۱۳ ویژگی یک هاست خوب

مزایای استفاده از آی پی اختصاصی

استفاده از آی پی اختصاصی در کناز هزینه بر بودن، دارای مزایایی نیز می باشد که در بسیاری از موارد، صرف این هزینه را اجتناب ناپذیر می کند. در ادامه قصد داریم تا با تعدادی از این مزایا آشنا شویم.

1- بهبود رتبه سایت در گوگل

مسلما بزرگترین چالش در زندگی هر وب مستر، افزایش رتبه سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو می باشد. یکی از مواردی که می تواند در سئو و بهینه سازی سایت موثر باشد، داشتن آی پی اختصاصی است. البته این تاثیرگذاری به صورت مستقیم نمی باشد اما از آنجایی که آی پی اختصاصی در کاهش زمان لود سایت موثر است، می تواند در بهبود سئوی سایت تاثیرگذار باشد. چرا که می دانیم یکی از موارد تاثیرگذار در سئو، افزایش سرعت سایت می باشد.

بیشتر بخوانید: تاثیر سرعت در سئو سایت

2- افزایش امنیت سایت

یکی از مهم ترین مزایای آی پی اختصاصی، افزایش امنیت و حریم خصوصی است. با داشتن IP اختصاصی، احتمال کمتری وجود دارد که وب سایت شما تحت تاثیر فعالیت های مخرب سایر سایت هایی که ممکن است بر روی همان سرور اشتراکی میزبانی شوند، قرار گیرد. همچنین، در صورتی که یکی از این سایت ها به فرستادن ایمیل های اسپم مبادرت ورزد، IP مربوط به آن سایت ممکن است توسط سرویس های ایمیل به عنوان منبع اسپم شناخته شود، که این امر می تواند بر روی اعتبار IP مشترک و در نتیجه بر روی تمامی سایت هایی که از آن IP استفاده می کنند، تاثیر منفی بگذارد.

آی پی اختصاصی این خطر را به حداقل می رساند و به شما اطمینان می دهد که فعالیت های وب سایت شما تحت تاثیر فعالیت های نامطلوب سایر کاربران قرار نخواهد گرفت.

همان طور که قبلا عنوان شد، استفاده از یک آی پی اشتراکی به این معناست که سایت های دیگری نیز در استفاده از IP با شما مشترک هستند. اگر تعدادی از این سایت ها اقدام به فعالیت های مشکوک مانند ارسال ایمیل های انبوه و اسپم نماین، ممکن است آدرس IP شما توسط کمپانی ها و سرویس دهندگان مسدود شود.

در حالی که استفاده از آی پی اختصاصی، باعث می شود که دیگر چنین خطری سایت شما را تهدید نکرده و همچنین احتمال ورود اسمپرها (تبلیغ کنندگان) به سایت شما کمتر می شود.

بیشتر بخوانید: اسپم مارکتینگ چیست و چه بلایی بر سر کسب و کار ما می آورد؟

3- سادگی در اخذ گواهینامه SSL

همانطور که پیش از این عنوان نمودیم، SSL یکی از موارد تاثیرگذار در سئوی سایت می باشد. در گذشته گواهینامه SSL تنها برای سایت هایی ارائه می شد که دارای آی پی اختصاصی بودند اما مدتی است که این محدودیت برداشته شده و سایت هایی که از آی پی اشتراکی استفاده می کنند نیز می توانند برای دریافت این گواهینامه اقدام کنند.

اما کماکان داشتن آی پی اختصاصی، مراحل دریافت مجوز SSL را آسان تر می کند. از طرفی، آی پی اختصاصی باعث می شود که سایت شما با مرورگرهای قدیمی تری که از پروتگل SNI پشتیبانی نمی کنند، سازگاری بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اهمیت پروتکل HTTPS در بهینه سازی سئو سایت

4- افزایش بهره وری و کارایی سایت

اگر صاحب سایتی هستید که کاربران زیادی در روز به آن مراجعه می کنند، داشتن یک آی پی اختصاصی می تواند برای شما بسیار مفید باشد. از آن جایی که داشتن آی پی اشتراکی باعث به اشتراک گذاشته شدن سایت شما با چندین سایت دیگر می شود، احتمال از دسترس خارج شدن سایت بالاتر رفته و به اصطلاح Down Time افزایش پیدا می کند.

این مسئله یکی از اتفاقاتی است که می تواند باعث نارضایتی کاربران و کاهش UX سایت شود. پس اگر به دنبال افزایش ترافیک سایت خود هستید، ابتدا به فکر یک هاست قوی با آی پی اختصاصی باشید.

سخن پایانی

آی پی اختصاصی یک ابزار قدرتمند برای کسب وکارها و افرادی است که به دنبال کنترل بیشتر و عملکرد بهتر در فضای دیجیتال هستند. با این حال، لازم است که استفاده از آن با دقت و توجه به مسائل امنیتی صورت گیرد. مدیریت صحیح IP اختصاصی می تواند به تضمین امنیت داده ها و حفظ حریم خصوصی کمک کند، در حالی که سهل انگاری در این زمینه می تواند به آسیب پذیری در برابر حملات سایبری منجر شود.

بنابراین، توصیه می شود که کاربران و سازمان ها در استفاده از IP اختصاصی، همواره به روزرسانی های امنیتی را در نظر داشته باشند و از راهکارهای مدیریت شبکه استاندارد پیروی کنند تا از مزایای آن به طور کامل بهره مند شوند.

با این حال، داشتن IP اختصاصی می تواند نشان دهنده حرفه ای گری و تعهد به کیفیت و امنیت باشد، که این خود می تواند بر تصویر کلی وب سایت تاثیر مثبتی داشته باشد. در مجموع، آی پی اختصاصی یک ابزار قدرتمند برای مدیریت و بهینه سازی حضور آنلاین است و می تواند به عنوان بخشی از استراتژی جامع تکنولوژی اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06