بررسی بخش Video Pages در سرچ کنسول گوگل

بررسی بخش Video Pages در سرچ کنسول گوگل

در این مقاله می خوانید:

بخش Videos در سرچ کنسول گوگل، قابلیتی است که به وبمستران اجازه می‌دهد تا ویدیوهای موجود در وبسایت خود را به گوگل معرفی کنند و اطلاعات مربوط به آن‌ها را بهینه سازی کنند. با استفاده از این قابلیت، وبمستران می‌توانند ویدیوهای خود را در نتایج جستجوی گوگل نمایش دهند و کاربران را به ویدیوهای خود هدایت کنند.

یکی از بخش های کاربردی دیگری که امکان بررسی و آنالیز کردن آن برای کارشناسان سئو وجود دارد، بخش Videos است. زمانی که ویدیو یا ویدیوهایی را در صفحات مختلف سایت منتشر می کنید، با بررسی بخش Videos می توانید از عملکرد این ویدیئویی که در سایت منتشر کرده اید، مطلع شوید.

این قابلیت به تازگی در سرچ کنسول اضافه شده که با استفاده از آن می توانید اطلاعات جامعی در مورد صفحه های شامل ویدیو و خطاهایی که نمایش می دهد، به دست آورید. در ادامه این مطلب به بررسی کامل تر بخش Videos در سرچ کنسول گوگل می پردازیم.

آموزش عملی Video Pages در سرچ کنسول گوگل

اگر ویدیوهایی در سایت منتشر و بارگذاری کرده اید برای بررسی کردن خطا یا سایر مشکلات آن کافی است وارد سرچ کنسول گوگل شده و سپس روی گزینه Video Pages کلیک کنید. پس از آن برای بررسی وضعیت ویدیو در سایت، یک نمودار دیده می شود که روی آن از دو رنگ سبز و خاکستری تشکیل شده است.

آموزش عملی Videos در سرچ کنسول گوگل

No Video Indexed

در بخش خاکستری صفحاتی که ایندکس نشده اند را می توانید مشاهده کنید.

Video Indexed

در این بخش نیز که با رنگ سبز نشان داده شده، تعداد صفحات ایندکس شده را می توانید مشاهده و بررسی کنید.

مهم ترین خطاهای بخش Videos در سرچ کنسول

مهم ترین خطاهای بخش Videos در سرچ کنسول

به طور معمول هر محتوای ویدیویی که در سایت منتشر می کنید، طبق استانداردهای گوگل ممکن است کیفیت مناسب و قابل قبولی نداشته باشد. علاوه بر این، ممکن است خطاهای رایج دیگری داشته باشد که مهم ترین خطاها به شرح زیر است:

Unsupported Video Format

یکی از رایج ترین خطاهایی که ممکن است در بخش Videos ممکن است مشاهده کنید، این است که ویدیو فرمت مناسب و درستی ندارد و گوگل نمی تواند آن را شناسایی کند. برای رفع این مشکل باید بررسی کنید که فرمتی که با استفاده از آن ویدیو را آپلود کرده اید و همچنین نوع Player که ویدیو را با آن بارگذاری کرده اید، چه مشکلی داشته که نتوانسته فرمت آن را شناسایی کند. پس از تبدیل فرمت نیز می توانید مجددا

Unknown video format

زمانی که لینک اجرایی ویدیوی منتشر شده، برای گوگل قابل شناسایی نباشد، این خطا نشان داده می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که از Video Player استفاده می کنید و لینک آن را فقط بارگذاری می کنید. برای رفع این خطا، لینک ویدیویی که درج می شود باید کامل باشد. همچنین باید به صورت کامل و به همراه فرمت ویدیو مانند MP4 آن را درج نمایید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

Invalid video URL

این خطا زمانی نمایش داده می شود که لینک ویدیو اشتباه وارد شده باشد. به صورتی که وقتی کاربر روی لینک ویدیو یا صفحه آن کلیک می کند، با خطای 404 روبرو خواهد شد.

No prominent video on page

این خطا نشان می دهد که گوگل ویدیوی اصلی صفحه را نمی تواند شناسایی کند و تشخیص دهد. این خطا زمانی رخ می دهد که چند ویدیو در یک صفحه سایت منتشر کرده باشید. بنابراین گوگل در چنین شرایطی صرفا یک ویدیو را به عنوان ویدیو شناسایی می کند. اما نمی تواند تشخیص دهد که ویدیوی اصلی چیست؟

Video too large or too small

گوگل با این خطا نشان می دهد که اندازه ویدیو برای گوگل نا مشخص است؛ بدین صورت که گوگل نمی داند که ویدیو چه ابعادی دارد؟ ابعاد استاندارد ویدیویی که در سایت منتشر می کنید، باید دارای عرض 140 تا 1080 پیکسل و ارتفاع آن نیز 140 پیکسل باشد. از این میزان هر چه اندازه ویدیو بیشتر یا کم تر باشد، و در این بازه نباشد، با این خطا مواجه خواهید شد.

خرید ورودی گوگل
خرید ورودی گوگل
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود از طریق گوگل را افزایش داده و بر روی الگوریتم های گوگل به صورت هدفمند تاثیر بگذارید، ابزار افزایش ورودی گوگل کلیک اول در اختیار شماست.

Can dot determine video position and size

این خطا زمانی را مشاهده می کنید که ویدیو پلیر در صفحه شما به درستی اجرا نمی شود، چون گوگل نتوانسته نوع پلیر را شناسایی کند. برای بررسی این خطا می توانید در صفحه ای از سایت که ویدیو وجود دارد، کلیک راست کرده و گزینه Inspect را انتخاب کنید. سپس می توانید مشاهده و بررسی کنید که سایز پلیر از سایز ویدیو یا برعکس کوچک تر یا بزرگ تر است.

بدین صورت که ممکن است ویدیو از بالا، پایین یا چپ و راست بیرون زده باشد و در ویدیو در جایگاه درستی قرار نگرفته است. با مشاهده این خطا در سرچ کنسول باید کدهای جاوا و همچنین robot.txt را نیز مورد بررسی قرار دهید. با بررسی جاوا می توانید استایل های مختلف سایت را مورد بررسی قرار داده و متوجه شوید که چه چیزی مانع اجرای فایل ویدیویی شده است؟

در واقع با بررسی بخش Robot می توانید متوجه شوید که آیا دسترسی بررسی کردن بخش ویدیو را برای گوگل بسته اید یا خیر؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با فایل robots.txt و تاثیر آن در سئو

Video not processed

با مشاهده این خطا می توان گفت که گوگل ویدیو را در یک صفحه شناسایی کرده، اما ممکن است به دلایل مختلفی تصمیم گرفته که این ویدیو را ایندکس نکند و در نتایج جستجو آن را نمایش ندهد.

Video not processed yet

این ارور نشان می دهد که ویدیوی سایت شما توسط گوگل شناسایی شده اما در حال حاضر در حال پردازش است. بنابراین باید چند روز منتظر باشید و صبر کنید که مشخص شود آیا گوگل آن را می خواهند ایندکس کند یا خیر؟

No thumbnail URL provided

با مشاهده این خطا می توان گفت که گوگل نتوانسته پوستر یا تصویر شاخصی که برای آن ویدیو در نظر گرفته اید، را پیدا کند. در واقع زمانی که یک ویدیو را منتشر می کنید، گوگل آن را به عنوان یک ویدیوی شاخص مشخص کرده و شناسایی می کند.

بنابراین باید یک تصویر را به عنوان تصویر شاخص آن ویدیو مشخص کرده و تعیین کنید که گوگل آن را به عنوان تصویر یا پوستر شاخص سایت شناسایی کند. همچنین می توانید فرمت آن را به صورت PNG یا فرمت های رایج دیگر را برای آن تصویر شاخص انتخاب نمایید. انتخاب سایز این تصویر شاخص نیز اهمیت زیادی دارد. در صورتی که سایز آن کوچک تر یا بزرگ تر باشد، خطای No thumbnail URL provided را مشاهده خواهید کرد.

مهم ترین خطاهای بخش Videos در سرچ کنسول

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06