آموزش نحوه کار با ابزار گوگل وبمستر

آموزش نحوه کار با ابزار گوگل وبمستر

در این مقاله می خوانید:

یکی از امکانات عالی و ابزارهای رایگان که امکان سرویس دهی به مدیران وب سایت ها را دارد و اجازه می دهد مدیران سایت ها به بررسی دقیق وضعیت و بهینه سازی وب سایت و یا وبلاگ خود بپردازند، ابزار گوگل وب مستر یاGoogle Webmaster Tools می باشد.

ابزار گوگل وبمستر خود را در سال 2015 به سرچ کنسول تغییر نام داده است. با آمدن هر سال داده های آماری جدید به گوگل سرچ کنسول اضافه می شود. اگر واقع گرانه به این مسئله نگاه کنیم، این ابزار می تواند کمک زیادی به ما در جلوگیری از ایجاد فاجعه در سئو سایت کند.

نسخه جدید سرچ کنسول در ژانویه 2018 معرفی و در دسترس کاربران قرار گرفت. این ابزار در سپتامبر همین سال از حالت آزمایشی (بتا) خارج شد. جهت مطالعه نسخه جدید و امکانات آن با ما همراه باشید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی سرچ کنسول گوگل را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

امکانات سرچ کنسول گوگل (ابزار گوگل وبمستر)

  • افزودن و بررسی کامل نقشه سایت (sitemap.xml).
  • بررسی و تعیین نوع خزنده موتور جستجو در سایت و نمایش آمار در مورد دسترسی به یک مطلب.
  • ایجاد و بررسی فایل robots.txt. این نوع فایل برخی صفحات سایت را مسدود می کند تا موتورهای جستجو دسترسی و ایندکس کردن صفحه را نداشته باشند و تاثیر زیادی در سئو سایت دارد.
  • نمایش لیست صفحات داخلی و خارجی که به وب سایت لینک است.
  • نمایش تعداد کلیک هایی که با استفاده از موتورهای جستجو به سایت شما لینک است.
  • ارسال بعضی پیام های هشدار دهنده مانند ویروسی بودن سایت، فروش بک لینک و ….
  • تعیین حالت ریدایرکت صفحه (برای نمایش سایت در یکی از حالت های با www و بدون آن)

بیشتر بخوانید: نقشه سایت چیست؟ آموزش قدم به قدم ساخت سایت مپ (Sitemap)

آموزش کار با Google Webmaster Tools

ثبت وب سایت در گوگل وبمستر یکی از کارهایی است که هر مدیر سایتی در آغاز فعالیت سایت خود انجام می دهد و از ثبت و ایندکس شدن مطالب سایت خود در گوگل اطلاع پیدا می کند. یکی از مهمترین اقدامات پس از طراحی و راه اندازی، معرفی و ثبت سایت در گوگل می باشد. برای جذب و افزایش بازدید کننده از طریق گوگل، قبل از هر چیز باید صفحات سایت شما در گوگل ثبت شده باشند.

برای یک وب سایت که به تازگی راه اندازی کردید، جلب نظر ربات های گوگل می تواند زمان زیادی ببرد. در این مطلب دو روش اصلی و مهم برای ثبت سایت در گوگل را به شما معرفی می نماییم.

ثبت آدرس دامنه در گوگل

آسان ترین و سریع ترین روش برای ثبت سایت در گوگل از طریق صفحه ای است که گوگل مخصوص این کار در نظر گرفته و شما بدون اتلاف زمان یا هرگونه اطلاعات جانبی می توانید آدرس وب سایت خود را به گوگل معرفی کرده و درخواست ارسال ربات های خزنده و ایندکس آن را به گوگل بدهید.

معرفی آدرس سایت تازه تاسیس به گوگل

ثبت سایت در گوگل به این روش معمولا برای سایت های تازه تاسیس پیشنهاد می شود اما به تنهایی نمی تواند تاثیر زیادی بر روی سئو سایت داشته باشد. اگر مدتی از راه اندازی سایت شما می گذرد و صفحات ایندکسی در گوگل دارید، دیگر احتیاجی به انجام این کار نیست و بهتر است مستقیما به مرحله بعدی ثبت سایت در گوگل بروید.

ثبت سایت در گوگل وبمستر

روش دوم که بسیار مهم و کاربردی نیز می باشد ثبت سایت در این ابزار است و استفاده از این ابزار رایگان امکانات و اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد که در حال حاضر برای سئو هر سایتی ضروری می باشد.

ثبت سایت در گوگل

سرچ کنسول گوگل چیست؟

سرچ کنسول گوگل مجموعه ای از ابزارهای رایگان سئو هستند که توسط سایت گوگل و برای استفاده وبمستران طراحی شده و اطلاعاتی مانند میزان سلامت سایت، تعداد صفحات ایندکس شده، کلمات کلیدی ورودی به سایت، معرفی نقشه سایت و … همگی از طریق پنل مدیریت وبمستر گوگل در دسترس شما هستند.

ولی مهم ترین کاربرد این ابزار در شرایط ویژه و مشکلات است که بسیار به شما کمک خواهد کرد. بطور مثال در صورت جریمه شدن سایت شما، گوگل از همین طریق به شما اطلاع خواهد داد و یا متخصص سئو شما امکان بررسی وضعیت را خواهد داشت.

نحوه معرفی سایت به گوگل از طریق وبمستر

برای شروع کار به صفحه اصلی گوگل وبمستر می روید و با یک اکانت Gmail وارد آن می شوید. در اینجا با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد. آدرس سایت خود را را در نوار پایین صفحه وارد کرده و بر روی دکمه “Add a Site” کلیک کنید.

نحوه ثبت سایت در گوگل وبمستر

در این مرحله شما باید هویت خود را بعنوان صاحب اصلی سایت تایید کنید. ثبت سایت در گوگل و تایید هویت از چند روش قابل انجام است که مهمترین آنها دانلود فایل از وبمستر گوگل است. شما باید فایل مورد نظر را از وبمستر دانلود کرده و بر روی هاست خود و در روت اصلی سایت آپلود کنید.

از طریق مراجعه به آدرسی که جهت احراز هویت سایت در اختیار شما قرار می گیرد می توانید از انجام صحیح این بخش مطمئن شوید. در نهایت با فشردن دکمه Verify و در صورت انجام صحیح مراحل با پیامی مبنی بر ثبت سایت در گوگل مواجه خواهید شد و از این به بعد به کلیه امکانات وبمستر دسترسی خواهید داشت. نکته مهم این است که شما نباید حتی بعد از تایید هویت این فایل را از روی سایت خود پاک کنید.

استفاده از HTML Tag

اگر شما به هر دلیل به سرور یا هاست خود دسترسی ندارید یا امکان آپلود فایل برای شما فراهم وجود ندارد، دو راه دیگر می تواند در ثبت سایت در گوگل به شما کمک کند. ابتدا بر روی تب “Alternate Methods” کلیک کرده و دایره کنار گزینه HTML tag را انتخاب کنید. در این بخش یک خط کد HTML به شما تحویل می شود.

باید آن را در هدر سایت خود و قبل از بستن دستور قرار دهید. پس از قرار گرفتن این کد در فایل هدر سایت شما و فشردن دکمه Verify کار ثبت سایت در گوگل به پایان رسید و دسترسی به امکانات برای شما باز می شود.

استفاده از Google Analytics

روش دیگری که بسیار ساده نیز می باشد استفاده از اکانت گوگل آنالینیکس برای ثبت سایت در گوگل و تایید هویت شماست. اگر از آمارگیر گوگل آنالیتیکس برای سایت خود استفاده می کنید و کد مربوط به آن در سایت شما قرار دارد میتواند با انتخاب گزینه Google Analytics و فشردن دکمه Verify خیلی سریع هویت خود را تایید کنید.

البته برای اینکه ثبت سایت در گوگل وبمستر انجام بشود باید اکانت گوگل آنالیتیکس خود را از قبل با همین آدرس در Gmail خود بسازید.

در این مرحله شما کار ثبت سایت در گوگل و تایید هویت را به خوبی انجام دادید و مهم ترین مراحل بعد از این کار تعیین دامنه اصلی سایت و معرفی نقشه سایت به گوگل خواهند بود. نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد، اهمیت خطا ها و اخطارهای وبمستر تولز در سئوی سایت می باشد. بی توجهی به آن ها می تواند باعث صدمات شدیدی به سئو سایت شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

13 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06