تفاوت عملکرد گوکل آنالیتیکس ۴ با Universal

تفاوت عملکرد گوکل آنالیتیکس ۴ با Universal

در این مقاله می خوانید:

گوگل آنالیتیکس ۴ با ویژگی های جدیدی نسبت به نسخه Universal عرضه شده است. در حالی که Universal برای پیگیری داده‌های کاربران وب سایت به‌کار می رود، آنالیتیکس ۴ با امکانات هوشمندتر، تجزیه و تحلیل رفتار کاربران، پیش‌بینی هوشمند و پیامدهای کسب و کار به شما کمک می‌کند تا به راحتی اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را تحلیل کرده و تصمیمات بهتری بگیرید. آنالیتیکس ۴ همچنین قابلیت‌های جدیدی مانند پشتیبانی از پروتکل جدید اینترنت (HTTP/2)، افزایش سرعت بارگذاری صفحات و بهبود تجربه کاربر را دارد.

گوگل آنالتیکس به دلیل اطلاعات جامع و کاملی که در اختیار کارشناسان سئو قرار می دهد، محبوبیت زیادی دارد. نسخه قبلی گوگل آنالیتیکس با نام Universal نیز شناخته می شود. اما در حال حاضر نسخه جدید آن با نام گوگل آنالیتیکس 4 وارد بازار شده و قابلیت های منحصر به فرد و کاملی را ارائه می کند. نسخه گوگل آنالیتیکس 4 با نسخه Universal آن تفاوت های عمده ای دارد که در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر تفاوت عملکرد گوکل آنالیتیکس ۴ با Universal می پردازیم.

بررسی تفاوت های گوگل آنالیتیکس 4 با Universal

همان طور که می دانید امروزه اکثر سایت هایی که برای حوزه های کاری مختلف طراحی و ایجاد می شود، تمرکز خود را روی افزایش رضایت کاربران و کاربر محور بودن قرار داده اند. به همین دلیل کارشناسان سئو و وب مستران تمرکز خود را روی بهبود وضعیت سایت و بهبود تجربه کاربری قرار داده اند.

به همین منظور استفاده از گوگل آنالیتیکس 4 به عنوان یکی از محبوب ترین ابزار تحلیل سایت، ترافیک آن و رفتار کاربران شناخته می شود. نسخه جدید این ابزار با نسخه قبلی آن یعنی Universal تفاوت های عمده و مهمی دارد که در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت های عملکرد این دو ورژن می پردازیم.

1- تفاوت در نوع اطلاعات

در نسخه اولیه گوگل آنالیتیکس (Universal) اطلاعات از نوع Hit بود. بدین صورت که هر کدام از اطلاعات به صورت جداگانه و مجزا از یک دیگر آنالیز بررسی می شدند. برای مثال اطلاعات مربوط به Page View به صورت یک Hit و اطلاعات E-Commerce در یک Hit مجزای دیگر قرار می گرفت. در صورتی که در گوگل آنالیتیکس 4 همه اطلاعات به صورت Event (رویداد) در نظر گرفته می شود. به صورتی که می توان پس از مدتی نیز پارامترهای مد نظر را برای Event تعریف کرد و در نظر گرفت.

2- تفاوت در میزان درج اطلاعات

یکی از تفاوت های دیگر Universal با گوگل آنالیتیکس 4 این است که ماهانه صرفا 10 میلیون هیت (Hit) برای آن در نظر بگیرید و معرفی و ایجاد کنید. در صورتی که در نسخه گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) هیچ محدودیتی برای تعریف کردن پارامترهای مختلف وجود ندارد. به صورتی که می توانید حدودا 500 نوع Event را تعریف و ایجاد کنید.

بررسی تفاوت های آنالیتیکس 4 با Universal

3- تفاوت در اهمیت کاربر در دستگاه های مختلف

در گذشته زمانی که یک کاربر وارد سایت می شد، یک Session برای آن باز و در نظر گرفته می شد. در واقع در این جا منظور از Session یک دوره زمانی نیم ساعته (کم تر یا بیشتر) است که کاربر در سایت حضور داشت. در صورتی که در Google Analytics 4 کاربر اهمیت زیادی دارد.

بدین صورت که ابتدا کاربری که وارد سایت شده، در نظر گرفته می شود و سپس اقداماتی که در سایت انجام می دهد، حائز اهمیت خواهد بود. یکی از بهترین ویژگی های آنالیتیکس 4 این است که می توانید اطلاعات مختلف و مورد نیاز را به این نسخه جدید داده و سپس اطلاعات مورد نیازتان را از آن دریافت کنید.

برای مثال می توانید در نسخه جدید، بپرسید که آخرین خریدی که کاربر انجام داده چه چیزی بوده است؟ مبلغ خرید کاربر چقدر بوده است؟ شماره تراکنش مالی آن چیست؟ از کدام دسته محصولات خرید کرده است؟ آیا کد تخفیف داشته است یا خیر؟ آیا کاربر عضویت ویژه دارد یا خیر؟ علاوه بر این، در این قسمت می توانید 25 پارامتر مختلف را برای آن تعریف کرده و بررسی نمایید. در صورتی که در گوگل آنلیتیکس نسخه Universal تمرکز روی User ID است.

زمانی که با استفاده از نسخه وب وارد سایت می شدید، در مقایسه با زمانی که با استفاده از (موبایل) Application اقدامات یا خریدها را انجام می دادید، دو نسخه متفاوت آنالیز در نظر می گرفت. در نسخه گوگل آنالیتیکس 4، برای هر کاربر یک اطلاعات جامع را در یک دسته بندی جدید در نظر می گیرد. در واقع در GA4 صرفا یک اکانت را بررسی می کند و همه را با یک دیگر به صورت جمعی در نظر می گیرد.

چون همان طور که می دانید یک اپلیکیشن یا یک وب سایت داده های مختلف و متفاوتی را تولید می کنند؛ اما با استفاده از GA4 امکان بازیابی و ردیابی کردن آن ها با یک دیگر به صورت مشابه در نظر گرفته می شود.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

پشتیبانی از دستگاه های مختلف

در نسخه قبلی گوگل آنالیتیکس Universal قابلیت بررسی و آنالیز کردن وب سایت ها، و ردیابی کردن تلفن های همراه همواره کار سخت و زمان بری بود. چون همان طور که می دانید روش ها و تکنولوژی های مختلفی برای دستکتاپ و موبایل وجود دارد و بنابراین ردیابی کردن هر کدام از آن ها نیز کار دشواری است.

بنابراین برای ردیابی کردن اپلیکیشن های موبایل نیاز به یک نسخه جدید به نام گوگل آنالیتیکس 4، GA4 است. بدین صورت که با استفاده از Google Analytics 4 می توانید چند جریان داده را به صورت همزمان به این ابزار تحلیلی ارسال کنید. علاوه بر این، با استفاده از این ابزار می توانید وب سایت و سایر دستگاه های مختلف دیگر از جمله تلفن همراه را نیز به راحتی ردیابی کنید و بررسی نمایید که کاربر دقیقا با چه دستگاهی وارد سایت شده و چه عملکردی داشته است؟

عملکرد Google Analytics 4 بدین صورت است که یک SDK برای برای iOS و Android و همچنین یک کتابخانه JavaScript وجود دارد که با استفاده از آن می توانید وب سایت های مختلف را که کارشناس سئو آن ها هستید، بررسی و ردیابی کنید.

پس از آن داده های دریافتی در یک گزارش داده ای به صورت مجزا ذخیره شده و می توان به صورت دقیق و کامل و مجزا آن را بررسی و آنالیز کرد تا وضعیت سایت به بهترین نحو بهبود یابد. یکی از بهترین ویژگی های دیگر گوگل آنالیتیکس 4 این است که امکان پشتیبانی کردن اطلاعات رفتار کاربران در دستگاه های مختلف از جمله امکان ردیابی کردن مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت (Time on Site)، نرخ پرش کاربران (Bounce Rate)، و … نیز به بهترین نحو وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

سخن پایانی

در دومین آموزش از سری آموزش های گوگل آنالیتیکس 4، به بررسی تفاوت عملکرد گوکل آنالیتیکس ۴ با Universal پرداختیم. امیدواریم که این سری از مقالات برای شما مفید واقع شود. هرگونه نظرات و پیشنهاد های خود را می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06