الگوریتم Bert و ارتباط آن با هوش مصنوعی

الگوریتم Bert و ارتباط آن با هوش مصنوعی

در این مقاله می خوانید:

در ادامه معرفی الگوریتم های پرشمار گوگل که هرکدام برای هدفی خاص ایجاد شده اند، این بار نوبت به بررسی الگوریتم Bert رسیده است. با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی نحوه کارکرد الگوریتم برت بپردازیم.

معرفی الگوریتم Bert

کلمه BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. یکی از هوشمندترین و بهترین الگوریتم هایی که گوگل در سال های اخیر راه اندازی و معرفی کرده است، الگوریتم Bert بوده که بسیاری عقیده دارند با معرفی و شروع کار الگوریتم برت، تغییر و تحول کاملی در موتور جستجوی گوگل و جستجوهای آن رخ داده است.

الگوریتم برت یک الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی است و به کمک ربات های خزنده گوگل آمده و فعالیت آن بر پایه شناخت و درک ساختار معنایی کلماتی است که در یک عبارتی توسط کاربر جستجو می شود. به این عبارت مورد جستجوی کاربر اصطلاحا کوئری گفته می شود.

معرفی الگوریتم Bert

هدف الگوریتم Bert چیست؟

شاید متوجه شدید که بسیاری از کاربران به ویژه کاربران مبتدی عبارت مورد جستجوی خود را به زبان عامیانه و محاوره می نویسند و جستجو می کنند که البته به لطف الگوریتم برت این گونه عبارات نیز نتایج دقیق و نزدیکی را به کاربر نمایش می دهد. الگوریتم برت یک مدل از زبان محاوره و عامیانه است که به کمک الگوریتم های دیگر گوگل آمده است تا معنای کوچک ترین بخش های زبان محاوره و حتی استفاده از حروف اضافه در متن و عبارت را متوجه شود و به دلیل پیاده سازی این الگوریتم با استفاده از هوش مصنوعی، بتواند به خوبی یک انسان درک کند.

وقتی که شروع به تایپ کردن یک عبارت در گوگل می کنید متوجه می شوید که چند عبارت کامل که قبلا مورد جستجوی کاربران بوده است را نمایش می دهد که اکثر این عبارات به زبان عامیانه و محاوره است.

اگر کمی دقیق تر و منطقی تر به این موضوع نگاه کنید متوجه خواهید که موجوداتی که در موتور جستجوی گوگل سرچ می کنند انسان هستند و معمولا به زبان عامیانه جستجو می کنند و درست به همین دلیل است که ربات های گوگل به جای پیاده سازی و استفاده از ساختار ماشینی، به بعد انسانی و طبیعی با استفاده از هوش مصنوعی توجه می کنند و در نتیجه نتایج این جستجوها ایده آل تر و نزدیک تر به ذهن کاربر خواهد بود.

هدف الگوریتم Bert چیست؟

در مقالات قبلی در مورد نزدیک ترین نتایجی که با استفاده از الگوریتم Rank Brain به کاربران ارائه می شد، صبحت کرده ایم، چرا که این الگوریتم نیز از هوش مصنوعی بهره می برد. الگوریتم Bert مکمل الگوریتم رنک برین است و نتایج مرتبط تری را در اختیار کاربران قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم رنک برین (Rank Brain) گوگل

هوش مصنوعی و درک ساختار پیچیده زبان با استفاده از الگوریتم BERT

در گذشته و زمان های ابتدایی راه اندازی موتور جستجوی گوگل، گوگل به هر کدام از کلماتی که در قالب یک جمله یا عبارت مورد جستجو قرار می گرفت، به معنای هر کلمه به صورت جداگانه توجه می شد، اما با گذشت زمان و آپدیت شدن الگوریتم های گوگل، گوگل متوجه ارتباط میان کلمات و مفهوم آن ها توجه می کند و درک بهتری نسبت به کلمات دارد و استفاده از حروف اضافه متفاوت و تفاوت معنایی آن ها مثلا تفاوت “به”، “از”، “تا” را متوجه می شود.

خبر تلفیق و به کارگیری هوش مصنوعی در الگوریتم های گوگل در سال 2018 منتشر شد که بیان کننده درک موتوی جستجوی گوگل از ساختار زبان انسانی است. در این مقاله به مواردی از قبیل درک زبان محاوره و فرایند Natural Language Processing که در اصطلاح از محفف NLP استفاده می شود که بیان کننده هسته اصلی الگوریتم برت است.

بیشتر بخوانید: مقاله مربوط به تلفیق و به کارگیری هوش مصنوعی در الگوریتم های گوگل

 

تاثیر الگوریتم Bert روی Query های مختلف

طبق آخرین اطلاعات و اخباری که در مورد کمپانی گوگل منتشر شده، آخرین به روز رسانی الگوریتم های گوگل در سال 2019 بوده است اما تعداد کمی از شبکه های اجتماعی از الگوریتم برت و شروع کار آن و تاثیری که در رتبه سایت ها داشته است؛ صحبت کرده اند، اما دلیل چیست؟

دلیل اصلی این که صحبت زیادی از تغییر رتبه توسط الگوریتم برت به میان نیامده این است که الگوریتم Bert تمرکزش را روی عبارات طولانی و کوئری های طولانی که توسط کاربران جستجو می شود، گذاشته است اما سئوکاران برای بهبود وضعیت سئو (بهینه سازی سایت) از عبارات و کلمات کلیدی طولانی استفاده نمی کنند و درست به همین دلیل است که تاثیرات الگوریتم برت روی رتبه سایت ها مشهود نبوده است و برخی از سئوکاران متوجه این تغییرات نشده اند.

تاثیر الگوریتم Bert روی Query های مختلف

الگوریتم Bert روی سئو سایت چه تاثیری دارد؟

حتما بعد از خواندن این مقاله و آشنا شدن با الگوریتم برت، این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا الگوریتم برت روی سئوی سایت تاثیر دارد یا نه؟ جواب قانع کننده و معقولی که می توان داد این است که: هر گونه بروز رسانی که در الگوریتم های موتور جستجوی گوگل رخ می دهد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم روند و احتمالا وضعیت سئو سایت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

صحبت های زیادی در شبکه های اجتماعی در مورد بهینه سازی برای الگوریتم برت گفته شده که این صحبت ها چیزی جز شوخی نیست و طبق گفته آقای دنی سالیوان که در توئیتر گفته شده

“هیچ روش مشخص و ثابت شده ای در مورد بهینه سازی برای الگوریتم Bert گوگل وجود ندارد.”

در واقع با پیاده سازی الگوریتم برت روند موتور جستجوی گوگل را هوشمندتر کرده تا بتواند کوئری و  درخواست های کاربران را بهتر و هوشمندانه و دقیق تر بفهمد و درک کند و در نتیجه بهتری را به کاربر نمایش دهد.

نکته قابل توجه و مهمی که برای بهبود وضعیت سئو سایت و مطابق با بروز رسانی های الگوریتم برت گوگل وجود دارد، این است که با توجه به نیاز کاربران استراتژی مناسب و کاربردی متناسب با مخاطبان و بازدید کنندگان، “تولید محتوا” کنید.

منظور این است که این الگوریتم تمرکزش را روی “هدف جستجو کاربر” قرار داده است و به همین دلیل است که به کارگیری “استراتژی تولید محتوا” و ایجاد تجربه کاربری بهتر و راحت تر تاثیر گذار خواهد بود.

الگوریتم Bert روی سئو سایت چه تاثیری دارد؟

هدف از پیاده سازی الگوریتم برت

بعد از پیاده سازی و شروع کار الگوریتم برت یکی از کارهایی که این الگوریتم انجام می دهد پیش بینی پیش بینی هدف جستجوی کاربر و ارائه نزدیک ترین نتیجه به جستجوی کاربر با در صد خطای بسیار کم است. برای درک بهتر کارکرد این الگوریتم با یک مثال توضیح می دهیم:

برای مثال زمانی که یکی از کلمات عبارت مورد جستجوی خود را سهوا اشتباه تایپ می کنید، الگوریتم Bert به دلیل درک مفهوم مورد جستجوی کاربر متوجه منظور او می شود و می بینید که نزدیک ترین جواب به ذهن و هدف کاربر را به او نمایش می دهد.

سوالات احتمالی کاربران در مورد الگوریتم برت

شاید این سوالات در زمینه الگوریتم Bert برای شما هم پیش آمده است که

  • آیا الگوریتم برت برای سایت های فارسی نیز فعال است؟ در ابتدای فعالیت الگوریتم Bert روی سایت هایی که زبان انگلیسی داشتند تاثیر گذاشت، اما بعد از رو سفید شدن این الگوریتم برای سایت های انگلیسی، به مرور تاثیر آن روی سایت های زبان فارسی نیز پدیدار شد.
  • الگوریتم برت جایگزین الگوریتم رنک برین است؟ ماهیت الگوریتم برت بر پایه هوش مصنوعی است و به همین دلیل بسیاری از افراد گمان کنند که این الگوریتم همان الگوریتم رنک برین است. در صورتی که این چنین نیست و این دو الگوریتم مکمل یکدیگر هستند، اما ارتباطی با یکدیگر ندارند.

الگوریتم برت جایگزین الگوریتم رنک برین است

هدف جستجوی کاربر (Search Intent) چیست؟

پاسخ دهی به نیاز کاربران و ارائه نتیجه صحیح فراتر از استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و حتی استفاده از کلمات مشابه و هم خانواده است و زمانی که کاربر با هر زبانی یعنی عامیانه یا رسمی یا جا به جا شدن جای فعل و فاعل عبارتی را جستجو می کند، اهمیت هدف جستجو یا Search Intent معنا پیدا می کند.

برای مثال تصور کنید عبارت “خرید بلیط بلیط هواپیما مالزی” را جستجو می کند، در این جا گوگل سه سناریو را برای ارائه جواب به کاربر در نظر می گیرد:

  • آیا کاربر به دنبال اطلاعات و جاذبه های گردشگری مالزی است؟
  • آیا کاربر می خواهد سایت های فروش بلیط هواپیما را ببیند؟
  • آیا فقط می خواهد بلیط سفر را تهیه کند؟

در این جا اهمیت نظر و جستجوی کاربر شناخته می شود و متوجه می شوید که کاربر تنها دنبال سایت هایی برای مشاهده و خرید بلیط است نه به دنبال مقاله ها و محتوایی که از جاذبه های گردشگری. در ادامه با مثال روشن تری به اهمیت جستجوی کاربر و درک مفاهیم توسط گوگل می پردازیم:

تصور کنید یک کاربر عبارت “مکان مناسب برای سفر” را جستجو می کند. نتیجه ای که به کاربر نمایش داده می شود، در فصل سرد و در فصل گرم و حتی در ایام قبل از نوروز متفاوت است.

هدف جستجوی کاربر (Search Intent) چیست؟

روش های تولید محتوا برای بهبود Search Intent

در مورد اهمیت استفاده از کلمات کلیدی در مقالات سایت ها صحبت شده است، اما نکته مهم این است که به جای هدف گذاری روی تعداد کلمات کلیدی و استفاده از کلمات کلیدی کوتاه وعمومی، تمرکز خود را روی نیاز واقعی کاربران قرار دهید. به نکات زیر توجه کنید:

  • هدف کاربر را درک کنید: ماهیت صفحه ای که در آن به تولید محتوا می پردازید باید متناسب با نیاز کاربر باشد. برای مثال هدف کاربر خرید محصول یا مشاهده محصول است؟ آیا به دنبال دانلود فایل است یا می خواهد مقاله بخواند.
  • منحصر به فرد باشید: گوگل به توجه و نیاز کاربران توجه دارد. به جای پرداختن توضیحات و محتوای کلیشه ای از یک موضع دیگر به موضوع نگاه و تولید محتوا کنید.
  • از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید: از کلمات کلیدی کوتاه توسط بسیاری از سئوکاران و کارشناسان تولید محتوا استفاده می شود. به جای این کار روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید تا به هدف جستجو کاربر نزدیک شوید.
  • به مشتری حس اعتماد بدهید: به جای این که فقط به دنبال فروش محصولات خود باشید، به نیاز کاربران پاسخ دهید و در دسترس کاربران باشید تا به آن ها حس اعتماد منتقل شود.

توجه به گزینه های بالا می تواند باعث افزایش رضایت کاربران از سایت و به طبع آن، بهبود جایگاه سایت در گوگل است.

سخن پایانی

با توجه به آن چه در این مقاله به آن پرداخته شد به دلیل به کارگیری و به روز رسانی موتور جستجوی گوگل و به ویژه الگوریتم برت، گوگل با گذشت زمان پیشرفت های چشمگیر و مهمی داشته است که نشان از مخالف گوگل با ماشینی شدن و نزدیک شدن آن به رفتار و نیاز انسانی دارد. گوگل شبیه انسان فکر می کند، و درست به همین دلیل می تواند پاسخ گوی موارد جستجو کاربر باشد. بهترین پیشنهادی که در مقاله معرفی الگوریتم Bert به آن می پردازیم این است که در محتوای سایت با زبان کاربر با او حرف بزنید.

تیم تحریریه کلیک اول - پروفایل نویسنده

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

2 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06