آشنایی با مفهوم Metrics و Dimension در گوگل آنالیتیکس 4

آشنایی با مفهوم Metrics و Dimension در گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید:

با استفاده از Metrics و Dimension در گوگل آنالیتیکس 4، می‌توانید برای بهبود عملکرد وب‌سایت خود، رفتار بازدیدکنندگان را تحلیل کرده و راهکارهای مناسب را پیشنهاد دهید.

گوگل آنالیتیکس مانند سایر نرم افزارهای تحلیلی و کاربردی در بهبود جایگاه سایت و همچنین بهبود SEO همواره تغییر و تحولات زیادی روی آن انجام شده است. بدین صورت که در حال حاضر نسخه جدید آن با نام Google Analytics در اختیار کارشناسان سئو قرار گرفته است.در این نرم افزار ابزاری تخصصی و کاربردی مختلف وجود دارد که کارشناسان سئو آن را به اصلطاحات مختلفی می شناسند و از آن ها استفاده می کنند. دو مورد از اصطلاحات پایه و کاربردی و مهم در گوگل آنالیتیکس 4، Metrics و Dimension است که در ادامه این مطلب به بررسی این دو مفهوم مهم می پردازیم.

Metrics و Dimension در گوگل آنالیتیکس 4 چیست؟

به طور کلی برای درک بهتر و دقیق تر Metrics و Dimension می توان گفت که داده های گوگل آنالیتیکس به دو دسته Metrics و Dimension تقسیم می شود.

Metrics آمار و ارقامی هستند که به صورت عددی نمایش داده می شود. Dimension نیز داده های نوشتاری هستند که می توان گفت این پارامترها را برای هر سایت و با توجه به نوع کاربری آن متغیر و متفاوت است.

در واقع می توان گفت که Dimension به ویژگی های کاربران و بازدید کنندگان سایت اشاره دارد. برای مثال می توانید تشخیص داده و بررسی کنید که کاربران با چه کلمات کلیدی، از چه منابع و با چه واسطه ای و حتی با چه مرورگری وارد سایت شده اند؟

علاوه بر این، در این قسمت نیز می توانید اطلاعات جامعی در مورد کشور، شهر، کدام روز هفته، و فعالیت های مختلف در سایت و حتی URL (آدرس صفحه ای) که کاربر وارد سایت شده را بررسیو مشاهده کنید.

آموزش عملی بررسی Metrics و Dimension

برای این که بتوانید داده های نوشتاری و عددی موجود در دو پارامتر Metrics و Dimension را بررسی کنید، کافی است از بخش User شده و سپس روی گزینه Demographics کلیک نمایید. پس از آن در گزینه Demographics detail می توانید اطلاعات مختلفی را از داده های عددی به دست آورید.

در سمت راست این صفحه نیز داده های نوشتاری که شامل نام کشورها (country)، Region (مذهب)، City (نام شهر)، Language (زبان)، Age (سن)، Gender (جنسیت) و interests (علایق) وجود دارد نیز مشاهده نمایید. با توجه به نیاز و پارامترهایی که باید در سایت بررسی نمایید، ابتدا از طریق تغییر و انتخاب Dimension نیاز خود را اعمال کرده و سپس شاهد تغییرات مورد نظر در Metrics باشید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

انواع داده های Metrics در گوگل آنالیتیکس 4

در قسمت Metrics مفهوم و داده های مختلف و مهمی وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از این داده ها می پردازیم.

Sessions

زمانی که یک کاربر به هر طریقی وارد سایت می شود، یک Sessions (جلسه) و یک User برای آن تعریف می شود. بنابراین در صورتی که کاربر از صفحه سایت خارج می شود، و طی 30 دقیقه بعد از آن وارد سایت نمی شود، یا در سایت هیچ فعالیتی نداشته باشد، Session آن خاتمه پیدا می کند. بنابراین در صورتی که بعد از 30 دقیقه وارد سایت می شود، برای آن یک Session جدید باز می شود، اما به عنوان یک کاربر جدید در گوگل آنالیتیکس 4 شناخته نمی شود.

New User

New Users مربوط به تعداد کاربرانی است که به عنوان کاربران جدید سایت شناخته می شوند. بنابراین زمانی که یک عدد خاص را برای سایت خود مشخص کردید، می توانید بازدید آن ها را در طی بازه زمانی مشخص، مشاهده و آنالیز کنید. برای مثال در صورتی که یک کاربر با استفاده از دستگاه های دیگر مانند تلفن همراه، تبلت و لپتاپ و سیستم خانگی وارد سایت شوند، از نگاه گوگل آنالیتیکس 4 به عنوان یک کاربر شناخته می شود.

Bounce Rate

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین پارامترها در هر سایتی، نرخ پرش آن یا Bounce Rate است. زمانی که کاربر وارد سایت شده و یک Interaction (تعامل) داشته باشد، Bounce Rate برای آن کاربر ایجاد می‌ شود. در غیر این صورت نشان دهنده زیاد بودن نرخ پرش سایت است.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

Pages/Sessions

این آمار نشان دهنده صفحات و دوره های میانگین تعداد صفحاتی است که در طی یک دوره بازه زمانی مشخص توسط کاربران دیده می شود.

Session Duration

مدت زمانی که کاربر در یک سایت مانده و فعالیت داشته باشند، نشان داده می شود.

قابلیت استفاده از Dimension در گوگل آنالیتیکس 4

یکی از بهترین ویژگی های Dimension در گوگل آنالیتیکس 4 این است که امکان استفاده از آن برای مقایسه کردن اطلاعات با یک دیگر است. گزارش های استانداردی که گوگل آنالیتیکس 4 به کارشناسان سئو ارائه می کند، از اطلاعات کل کاربران است. بنابراین در صورتی که بخواهید اطلاعات برخی از کاربران خاص را مشاهده و آنالیز کنید، کافی است از روش زیر اقدام کنید:

  • وارد بخش Dimension شده و سپس روی گزینه Add Comparison کلیک کنید تا بتوانید اطلاعات موجود در یک دسته از اطلاعات مورد نظرتان را با یک یا چند دسته دیگر از اطلاعات Dimension مقایسه کنید.

مفهوم Metrics و Dimension در گوگل آنالیتیکس 4

  • پس از آن یک صفحه جدید باز می شود که می توانید برای انتخاب Dimension مورد نظر، روی گزینه Select Dimension کلیک کنید. پس از آن در این بخش یک گزینه و قسمت جدید به نام Dimension Value در دسته های آن باز می شود. سپس می توانید برای هر کدام از دسته های مورد نظرتان را که می خواهید با یک تیک مشخص کرده و سپس روی گزینه OK کلیک کنید.
  • در صورتی که می خواهید شرط های دیگر هم اضافه کنید، می توانید روی گزینه Add New Condition کلیک کرده و سپس شرط های مورد نظرتان را به آن بیافزایید. برای این که بتوانید بررسی کنید که چه داده هایی شرط ندارند، روی گزینه Exclude کلیک کنید.
  • در مرحله آخر نیز روی گزینه Apply کلیک کنید تا تغییرات ایجاد شده در این قسمت روی گوگل آنالیتیکس 4 اعمال شود. پس از آن می بینید که یک ستون جدید که حاوی سطر و نمودارهای جدید است، به صفحه اضافه شده است.

آشنایی با Metrics و Dimension در گوگل آنالیتیکس 4

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06