آشنایی با مفهوم Conversion ،Attribution و Models در گوگل آنالیتیکس 4

آشنایی با مفهوم Conversion ،Attribution و Models در گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید:

Conversion، Attribution و Models سه مفهوم کلیدی در گوگل آنالیتیکس 4 هستند که به شما کمک می‌کنند تا بفهمید که آگهی‌های شما چگونه در مسیر تبدیل کاربران نقش دارند.

یکی دیگر از پنل های رایگانی که وب مستران و کارشناسان سئو می توانند به صورت رایگان از گزارشات آن استفاده کنند، مفهوم Conversion ،Attribution و Models در گوگل آنالیتیکس 4 است. همان طور که می دانید یکی از کاربردی ترین انواع طراحی سایت ها، طراحی سایت فروشگاهی و بررسی وضعیت آن در مقایسه با سایر سایت های رقبا و مشابه است.

یکی از مهم ترین مراحل آنالیز کردن سایت های فروشگاهی این است که تبدیل ها را تحلیل و آنالیز کنید. به طور کلی به اهداف بیزنسی سایت که اهداف بزرگ و مهمی هستند، در دسته Conversion قرار می گیرد. برای مثال یک سایت فروشگاهی آنلاین همواره هدف خود را جذب کاربران، فروش آنلاین زیاد، جذب مشتری زیاد، و … قرار می دهد.

بنابراین با ایجاد تغییراتی در Conversion می توان به این اهداف مهم دست پیدا کرد. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر مفهوم های Conversion ،Attribution و Models می پردازیم.

آشنایی با بخش Conversion در گوگل آنالیتیکس 4

یکی از بخش های مهم در دیجیتال مارکتینگ و قیف بازاریابی تبدیل کردن کاربر به مشتری است. این کار تاثیر ویژه و زیادی در جذب مخاطبین و مشتریان جدید و در نتیجه افزایش فروش دارد. یکی از مهم ترین اقداماتی که در این زمینه می توان در بخش Conversion انجام داد، تعریف کردن Event هایی مختص همان کسب و کار است. یکی از مهم ترین مفاهیمی که در این جا مطرح می شود، Conversion Rate است و بدین صورت محاسبه می شود که تعداد کل Conversion به تعداد کل کاربرانی که به اهداف شما پاسخ مثبت داده اند تقسیم شده و سپس در 100 ضرب می شود. اما سوال مهمی که این جا مطرح می شود این است که چگونه می توان اهداف سایت فروشگاهی که همان افزایش فروش از طریق سایت و جذب مخاطب بیشتر است را به گوگل آنالیتیکس 4 بفهمانیم؟

به طور کلی اقدامات و روش های مخلتفی را می توان برای جذب مخاطب و افزایش فروش در سایت فروشگاهی اجرا کرد. برای مثال برخی از کسب و کارها با توجه به پلن و بودجه خود روش های مختلفی مانند تبلیغات کلیکی، گوگل ادز، کمپین های تبلیغاتی، Email Marketing ، استفاده از پلتفرم های شبکه های اجتماعی و … را اجرا می کنند.

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

مثال تعریف Conversion در گوگل آنالیتیکس 4

برای درک بهتر می توان گفت که برخی از سایت های فروشگاهی برای افزایش فروش خود، یک بنر طراحی کرده و آن را در یک سایت پر بازدید منتشر می کند. پس از آن ممکن است در یک بازه زمانی مشخص 5000 کاربر روی آن بنر تبلیغاتی کلیک کرده و از بین آن ها 2000 نفر محصولات آن سایت را خریداری کنند. بنابراین Conversion Rate حدود 40 درصد خواهد شد.

آشنایی با مفهوم Attribution models در گوگل آنالیتیکس 4

آشنایی با مفهوم Attribution Models در گوگل آنالیتیکس 4

برای آشنایی و درک بهتر مفهوم Attribution Models می توان گفت که برای تنظیم دقیق تر مفهوم و محاسبه Attribution Models می توانید به صورت زیر تغییرات لازم را اعمال کنید.

همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، برای هر کسب و کار با توجه به بودجه و استراتژی که دارند، می توان Attribution Models خاص همان مدل را طراحی کرد. روند کار بدین صورت است که ابتدا باید در قسمت Setting سایت روی گزینه Admin کلیک کنید. پس از آن روی گزینه مفهوم Setting Attribution کلیک نمایید. در این قسمت می توانید مدل تحلیل داده ها را برای مدل کسب و کار مورد نظرتان تعریف و تعیین کنید. در این قسمت چند مدل وجود دارد.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

مدل های مختلف Attribution Settings

برای مثال یک سایت فروشگاهی از طریق چند درگاه تبلیغات خود را در چند سایت منتشر کرده است. در واقع در برخی مواقع ممکن است که از طریق چند درگاه، کاربر جذب می کنید. همچنین ممکن است که این کار تبلیغ یک شرکت یا سایت فروشگاهی را در پلتفرم ها و تبلیغات مختلف ببیند و روی آن کلیک کند.

بنابراین برای این که بررسی کنید کدام یک از روش های تبلیغات باعث شده که کاربر به شما نزدیک شود، یا اقدام به خرید کند؟ برای بررسی هر کدام از این موارد مدل های مختلفی وجود دارد که به شرح زیر است:

Last Click

در این مدل می گوید که بیشترین ارزش را به آخرین کلیک کاربر بده. برای مثال اگر کاربر تبلیغات را در اینستاگرام، سایت های پر بازدید یا … دیده و روی همه آن ها هم کلیک کرده است. در صورتی که آخرین کلیک کاربر روی Google Ads بوده، بنابراین در این جا باید بیشترین امتیاز را به آخرین کلیک کاربر روی آخرین روش تبلیغات که Google Ads بوده است، بده.

مدل های مختلف Attribution settings

First Click

در این مدل هدف این است که به اولین کلیک کاربر، امتیاز بیشتری داده شود.

Lineal

در این مدل هدف این است که به هر دو مدل امتیاز یکسانی بدهد.

Position Based

در این مدل هدف این است که به اولین و آخرین کلیک کاربر، 40 درصد امتیاز داده می شود و 60 درصد دیگر را بین کاربر دیگر که اقدامات دیگری انجام داده اند، اختصاص داده می شود.

خرید بازدید سایت
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود را به صورت هدفمند افزایش داده و روی جایگاه سایت تاثیر مثبت بگذارید، ابزار افزایش بازدید سایت کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

Time Decay

در این مدل، درگاه آخر بیشترین امتیاز را از نظر زمانی که روی کلیکی که صرف شده ، اختصاص داده می شود. پس از آن به درگاه های پایین تر نیاز امتیازهای کم تری اختصاص داده خواهد شد.

Data-Driven (recommended)

این مدل صرفا به گوگل آنالیتیکس 4 اختصاص یافته و در آن بر اساس زمانی که کاربر روی سایت از طریق هر درگاه تبلیغاتی صرف کرده، یک امتیاز و اعتبار داده می شود. برای مثال ممکن است کاربر روی درگاه تبلیغات دومی که روش تبلیغات کلیکی است، زمان بیشتری را صرف کرده است. بر اساس این مدل گوگل آنالیتیکس به این روش و درگاه دوم امتیاز بیشتری را اختصاص خواهد داد.

اهمیت استفاده از Attribution در گوگل آنالیتیکس 4

هدف از بررسی کردن Attribution Model در گوگل آنالیتیکس 4 این است که بتوانید بررسی کنید کدام یک از روش ها و درگاه هایی که برای کسب درآمد بیشتر از طریق سایت آنلاین اجرا کرده اید، سود بیشتری برای شما داشته است؟ این کار کمک می کند تا در دوره های بعدی برای تبلیغات روی روشی که سود و بازده بیشتری داشته تمرکز و وقت بیشتری را صرف کنید و زمان و هزینه خود را برای روش های دیگر هدر ندهید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06