API چیست و چه کاربردی دارد؟

API چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله می خوانید:

API ها اغلب توسط شرکت های نرم افزاری هنگام صحبت در مورد یک برنامه کاربردی، سیستم عامل یا وب سایت استفاده می شوند.

API مخفف “Application Programming Interface” است. API یک واسط نرم افزاری یا رابط برنامه نویسی نرم افزار کاربردی است، که به دو برنامه اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به عبارت دیگر، API نوعی پیام رسان است، که درخواست شما را به ارائه دهنده ای که از آن درخواست می کنید، ارسال کرده و در نهایت پاسخ را به شما تحویل می دهد.

واسط کاربری چگونه کار می کند؟

یک API در اصل مجموعه ای از قوانین و پروتکل ها است. در واقع با استفاده از این قوانین به چگونگی رابطه دو سیستم و یا ماشین پی می برد و ارتباط آن ها را تفسیر و در نهایت ارائه می دهد. در ذیل به جایگاه این واسط نرم افزاری در برخی از این نمونه ها اشاره می کنیم:

  • برقراری ارتباط میان برنامه ابری با یک سرور
  • ارتباط بین سرورهایی که یکدیگر را پینگ می کنند.
  • برقراری ارتباط میان برنامه هایی که با یک سیستم عامل در حال تعامل هستند.

واسط کاربری

چگونه یک API ایجاد می کنید؟

برای ایجاد یک واسط نرم افزاری باید ابتدا نیازهای خود را تعریف کنید، یعنی به طوری که الزامات API خود را مشخص کرده باشید. سپس باید طراحی مورد نظری که در ذهن راجع به آن دارید، را پیاده سازی و نمایید. در وهله بعدی آن را توسعه داده و تست کنید و سپس در نهایت پس از استقرار یا انتشار آن را تحت نظارت و کنترل خود بگیرید.

امروزه چند نوع واسط نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد؟

امروزه از 3 نوع این واسط ها بر حسب نیاز استفاده می شود:

  • API باز که به صورت عمومی می باشند و برای استفاده همگان در دسترس هستند. به عنوان مثال، Big Commerce از 25 API مختلف استفاده می کند، که برای استفاده عموم در دسترس هستند.
  • API شریک توسط شرکت ها طراحی شده است، تا دسترسی API ها را به شرکای تجاری استراتژیک به عنوان یک کانال درآمد اضافی برای هر دو طرف آسان و قابل دسترس کند. به عنوان مثال، Ticketmaster یک API شریک ارائه می دهد تا به مشتریان خود امکان رزرو، خرید و بازیابی اطلاعات بلیط و غیره را بدهد.
  • API های خصوصی برای استفاده داخلی طراحی شده اند. فرض کنید برای یک جلسه کاری به شهر دیگری باید سفر کنید. شما باید به بانک رفته و وارد “ABC Bank” شوید و شماره حساب خود را در اختیار عابر قرار دهید. او حساب شما را چک می کند و مبلغ را به شما تحویل می دهد. باجه توانست از سیستم داخلی ABC که از یک API برای استخراج اطلاعات حساب شما و بروز رسانی موجودی حساب جدید شماست، استفاده کرده و اطلاعات را جمع آوری کند.

جایگاه API در طراحی وب سایت

در طراحی وب سایت، API یک ابزار قدرتمند است که به برنامه نویسان اجازه می دهد نرم افزارها را به یکدیگر متصل کنند. API مخفف عبارت “رابط برنامه نویسی نرم افزار” است. به عبارت دیگر، این ابزار اتصال میان دو نرم افزار را برقرار می کند.

برای توضیح بهتر، فرض کنید که شما یک وب سایت وردپرسی دارید و می خواهید آن را به یک نرم افزار CRM متصل کنید. این نرم افزار CRM ممکن است با زبان برنامه نویسی متفاوتی نوشته شده باشد. با استفاده از API، می توانید این دو نرم افزار را به هم متصل کنید، بدون اینکه نیاز به تغییر در زبان برنامه نویسی داشته باشید.

API به شما امکان می دهد:

  • نرم افزارهای مختلف را به هم متصل کنید.
  • از سیستم های آماده استفاده کنید و امکانات موردنیاز خود را به وب سایت اضافه کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید نرخ روز طلا و ارز را در وب سایت خود نمایش دهید، می توانید از API استفاده کنید تا اطلاعات به صورت لحظه ای به روز شود.

به طور خلاصه، API یک ابزار قدرتمند در طراحی وب سایت است که به شما کمک می کند نرم افزارها را به هم متصل کنید و امکانات موردنیاز خود را به وب سایت اضافه کنید

چند نمونه از کاربرد های API

در دنیای امروزی نمونه هایی همچون خرید آنلاین، مرور برنامه های رسانه اجتماعی، یا انجام یک بازی در گوشی هوشمند و بازدید یک صفحه به صورت آنلاین وجود دارند، که همگی در روز مدام از API استفاده می کنند. در اینجا چند نمونه واقعی از نحوه تعامل شما با این واسط نرم افزاری وجود دارد و ممکن است حتی تا به حال متوجه آن ها نیز نشده باشید!

  • اگر تکه هایی از متنی که می خواهیم در گوگل جستجو نماییم، مثل آب و هوا را در نوار جستجوگر تایپ کنیم، گوگل از طریق API ها برای نمایش داده های مرتبط و عبارت های جستجوی کاربر استفاده می کند.
  • هنگامی که با پی پال پرداخت می کنید، از این واسط استفاده می کنید.
  • ربات های توییتر از این واسط ها استفاده می کنند.
  • رزرو هتل با استفاده از این واسط ها صورت می گیرد.

کاربرد های API

رفتن به بانک و کاربرد API

خود را به عنوان یک کاربر و یک عابر بانک را به عنوان یک API در نظر بگیرید، در حالی که بانک سیستمی است، که با آن تعامل دارید. وقتی می خواهید مقداری پول از حساب خود برداشت کنید، به عابر بانک (API) می روید و می گویید: «من از این حساب 1000 دلار می خواهم» سپس عابربانک، به مدیر بانک (سیستم) می گوید: «Mr/Ms.X 1000 دلار می خواهد» در نهایت مدیر بانک (سیستم) به عابر بانک 1000 دلار می دهد، که این پول به شما تحویل داده می شود. همانطور که می بینید، واسط نرم افزاری در اینجا نقش یک پیام رسان را بین نیازهای شما و سیستم بازی می کند.

جستجو برای هتل ها

هنگامی که به یک سایت مسافرتی می روید، تا یک هتل مطلوب انتخاب کنید. ممکن است به 10 سایت مسافرتی دیگر پیوست داده شوید تا بهترین هتل را پیدا کنید. وقتی جزئیاتی مانند آتلانتا، 2 شب، 1 اتاق را وارد می کنید، این درخواست را به آن 10 سایت مختلف مسافرتی ارسال می کنید.

API درخواست شما را برای آن مکان خاص، تاریخ مورد نظر و اتاق دریافت می کند و به 10 سایت پینگ می کند تا هتل هایی که با این ویژگی ها وجود دارند، را برای شما لیست نموده و بفرستد. در نهایت شما 10 سایت و گزینه ارسال شده را بررسی می کنید و بهترین را انتخاب می کنید. در این جا باز هم، واسط نرم افزاری نقش پیام رسان را برای درخواست های شما ایفا کرده است.

اگر در فیس بوک «جان اسمیت» را تایپ کنید، واسط نرم افزاری به سرورهای فیس بوک اطلاع می دهد، که به دنبال جان اسمیت هستید. سپس فیس بوک لیستی از تمام پروفایل هایی که با آن نام مطابقت دارند، (با عواملی مانند مجاورت شما یا دوستان مشترک) برای شما ارسال می کند. اکنون می توانید جان اسمیت را پیدا کنید!

پیدا کردن یک رستوران جدید

فرض کنید به یک شهر یا کشور سفر می کنید. شما تصمیم گرفته اید ناهار بخورید. تلفن هوشمند خود را برداشته و رستوران های اطراف را جستجو می کنید. به سرعت آدرس ده ها رستوران محلی در خارج از هتل به شما نمایش داده می شود. اینجاست که باید از Google Maps API تشکر کنید.

در واقع در این جا با این واسط نرم افزاری می توان به راحتی ساعات کاری، نظرات، منوها، شماره تلفن ها و حتی زمان هایی را که این رستوران ها مشغول به کار هستند نیز مشاهده نمایید.

شبکه های اجتماعی

بروز بودن در شبکه های اجتماعی

در ساعت شلوغ و پر ترافیک در تاکسی گیر کرده اید. این بدترین زمان است، و همه ما آن را می دانیم! شما تصمیم می گیرید، کمی وقت بگذارید و در شبکه های اجتماعی به اتفاقاتی که در دنیای ورزش روی داده است، نگاهی بیندازید. توییتر را باز کرده و به بخش «ورزش» می روید.

API توییتر به شما این امکان را می دهد، که به راحتی توییت های مختلف مربوط به تیم مورد علاقه خود را که در پلی آف پیروز می شوند، مشاهده کنید. شما حتی می توانید آن را به دوستان خود بفرستید، تا همه کسانی که شما را دنبال می کنند، آن را مشاهده نمایند.

بیشتر بخوانید: انتخاب شبکه های اجتماعی متناسب بازار کسب و کار هوشمندانه

چرا سایت های تجارت الکترونیک مدرن از API استفاده می کنند؟

API دارای طیف گسترده ای از امکانات و امتیازات مختلف و متنوع برای سایت های تجارت الکترونیک است. آن ها می توانند به مصرف کنندگان کمک کنند، تا محصولات را به راحتی پیدا کنند و همچنین برند یک شرکت را ارتقاء دهند. بنابراین با فروش محصولات در بازارهای مختلف مانند eBay، آمازون و فیس بوک پتانسیل درآمد خود را بالا می برند.

در زیر برخی از مزایای این که چرا امروزه API برای سایت های تجارت الکترونیک بسیار مهم است، ذکر شده است.

  • امنیت: هنگامی که سایت ها از API استفاده می کنند، امنیت افزایش می یابد.
  • سرعت: بدون واسط نرم افزاری، شما باید با یک فروشگاه تماس بگیرید و از آن ها بخواهید که موجودی خود را از تمام تامین کنندگان خود بررسی کنند، که در نهایت آن ها را به شما تحویل دهند. اما با API شما قادرید به راحتی ببینید که محصول، قیمت یا سطح موجودی چه میزان است.
  • مقیاس پذیری: واسط نرم افزاری در هنگام گسترش کاتالوگ، امنیت یا نیازهای داده فروشگاه شما، دارای ویژگی های مقیاس پذیری و انعطاف پذیری می باشند. زمانی که مجبور نباشید برای هر محصول یا کاربر کد جدیدی را در نظر بگیرید، فروشگاه شما می تواند با سرعت بیشتری پیشرفت کند.

API های رایج تجارت الکترونیک

API های تجارت الکترونیک به طرق مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از نمایش محصولات در فروشگاه آنلاین تا ارسال آن ها به سراسر جهان ار این واسط ها استفاده می کنند. آن ها به مالکان کمک می کنند تا تجارت آنلاین خود را مدیریت کنند و با مشتریان در کمترین زمان ممکن و در شرایطی امن ارتباط برقرار کنند.

API ها همچنین به سایت BigCommerce شما کمک بسیاری می کنند. BigCommerce از طیف وسیعی از آن ها را استفاده می کند. API در کاتالوگ، سیستم ورود و سبد خرید موجود است، که هر یک به تقویت فروشگاه BigCommerce کمک زیادی می کنند.

 APIهای رایج

سخن آخر

API ابزار قدرتمندی است، که می تواند به سرعت بخشیدن عملیات کسب و کار شما، افزایش دسترسی برند شما، اتصال خریداران شما به محصولات مورد نظر و موارد دیگر کمک فراوانی کند. در نهایت می توان با استفاده از انواع آن ها با شرکای مختلف و معتبر ارتباطی عمیق و مطمئن برقرار کرد. همچنین با یکپارچه سازی سفارشی به بهترین و مناسب ترین وجه از تجارت الکترونیک دست یافت.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06