مفهوم ساده فین تک (FinTech) چیست؟

مفهوم ساده فین تک (FinTech) چیست؟

در این مقاله می خوانید:

فین تک به مجموعه فناوری های نوین مالی گفته می شود که می تواند به بسیاری از محدودیت ها و مشکلات نظام مالی، بانکداری و اقتصادی را مرتفع کرده و باعث ایجاد سهولت و سرعت بالایی در انجام تراکنش های مالی شود. بانکداری دیجیتال، بلاکچین و ارزهای دیجیتال از مهم ترین حوزه های فعالیتی برای فین تک به حساب می آید.

مفهوم ساده فین تک چیست و چرا اینقدر همه گیر است؟ آیا با مفهوم فین تک آشنایی دارید؟ در ادامه و این مقاله از کلیک اول با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.

فین تک یا FinTech از دو کلمه مالی و تکنولوژی ریشه گرفته و معنای آن فناوری های نوین مالی است. فین تک تا حد زیادی به عملیات کارت به کارت، پرداخت قبوض، خرید شارژ و غیره مرتبط بوده که با سرعت و دقت بالایی انجام می شود. در حال حاضر، استارتاپ های زیادی در این حوزه فعال هستند که اکثرا موفقیت های خیلی خوبی را تجربه کرده اند.

مفهوم ساده فین تک چیست؟

همانطور که در مقدمه هم گفتیم، فین تک از دو کلمه Finance و Technology گرفته شده و به مجموعه نرم افزارها و تکنولوژی هایی گفته می شود که هدف انجام خدمات مالی و بانکی با سرعت بسیار زیاد و کیفیت عالی هست. معادل فارسی فین تک را فناوری مالی یا نوآوری در خدمات مالی نیز می گویند.

در حال حاضر بسیاری از برنامه نویسان خیلی علاقه دارند که در این حوزه ها فعالیت کنند و استارتاپ های زیادی هم در این زمینه ایجاد و راه اندازی شده اند، چراکه سهولت در استفاده از خدمات بانکی باعث شده تا درآمدزایی های چشمگیری را داشته باشد.

فین تک یا فناوری های مالی شامل تمامی خدمات بانکی مثل سرمایه گذاری، انتقال پول، پرداخت قبض، خرید شارژ، خدمات بیمه و وام نیز می شود که به شکلی از تکنولوژی استفاده کرده و بر پایه تکنولوژی درحال فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: تقسیم بندی زبان های برنامه نویسی

آیا فین تک همان خدمات الکترونیک است؟

وقتی که کلمه فین تک مطرح می شود، خدمت الکترونیکی که توسط بانک ها ارائه می شود یاد ما می افتد که اشتباه است. درصورتی که شما هم چنین تصوری دارید، باید بدانید که این دو مورد مجزا از هم هستند. نکته قابل توجه این است که فین تک شامل فناوری هایی است که در حوزه بانکداری همراه با نوآوری و خدمت نوین همراه است و صرف استفاده از دنیای دیجیتال برای ارائه امور مالی را نمی توان یک خدمت فین تک نامید.

نکته دومی که باید به آن اشاره کرد این است که خلاقیت و نوآوری در دنیای مالی و بانکداری که در حال حاضر وجود دارد، مختص به فضای آنلاین نبوده و می تواند هر راهکاری که در نظام بانکداری کشورها باشد و در مجموعه فین تک قرار بگیرد. مثلا اگر یک استارتاپ به دنبال تهیه و چاپ اسکناس های جدید پلیمری باشد که قابلیت شست و شوی پول بدون از بین رفتن را داشته باشد می توان آن را یک نوآوری در این زمینه دانست.

آیا فین تک همان خدمات الکترونیک است؟

فین تک در کجا استفاده می شود؟

یکی از شناخته شده ترین و جذابترین حوزه های فناوری مالی که چندسالیست استفاده از آن بسیار رایج شده، ارزهای دیجیتال و خصوصا بیت کوین است. همان طور که می دانید استفاده از ارزهای دیجیتال تا حد بسیاری باعث شده تا محدودیت اسکناس های واقعی برداشته شده و بدون محدودیت با هر کجای دنیا مراودات مالی داشته باشید.

مساله مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در حال حاضر افراد بسیاری حساب بانکی نداشته و فین تک میتواند بستری را برای این افراد فراهم کرده تا بدون نیاز به افتتاح حساب بانکی، خدمات مالی خودشان را به صورت آنلاین و در زمان کوتاهی دریافت کنند که یک نوع نوآوری مالی به حساب می آید.

اگر بخواهیم مفهوم ساده فین تک در نمونه های بومی را نام ببریم، استفده از اپ های بانکداری ایرانی، اپلیکیشن های پرداخت مثل همراه کارت، 780 و آپ از نمونه های فین تک به حساب می آیند. علاوه برمواردی که بالاتر گفتیم، شما می توانید گوشی همراه خود را چک کرده و به یک شعبه برای دریافت وام مراجعه کنید، بدون حضور فیزیکی در بانک افتتاح حساب کرده و برای راه اندازی کسب و کار خود پول جمع آوری کنید؛ جالب شد!

بیشتر بخوانید: مدل کسب و کار چیست؟ چگونه مدل کسب و کار بنویسیم؟

مزیت ها و معایب استفاده از فین تک یا فناوری های نوین مالی

استفاده از هر فناوری بدون شک مزیت و معایب مخصوص به خودش را دارد. بدون شک مزایای زیادی فین تک برای افراد و صاحبین کسب و کارها دارد اما خب باید فرصت و تهدید، مزیت و معایب را درکنار همدیگر دید. در حال حاضر پیشرفت در دنیای دیجیتال و اینترنت سبب شده تا تلفن همراه، لپتاپ و تبلت ها به بخش جدیی ناپذیری از زندگی ما تبدیل شوند.

اکثر ما دوست داریم تا تمامی کارهای خود را از خرید تا آموزش و خدمات بانکی از طریق فضای مجازی و تنها با چند کلیک ساده از منزل انجام دهیم. در صورتی که یک کسب و کار نوپا یا قدیمی دارید باید به دنبال ایده های پول ساز باشید و برای کارآفرینی یک خدمت فین تک را برگزینید. فناوری های مالی دارای مزیت های زیر هستند:

 سرعت و راحتی در استفاده

از مهم ترین ویژگی های خدمات فین تک این است که شما می توانید آن را با بالاترین سرعت و راحتی انجام دهید. ممکن است به خاطر آورید که سال های پیش برای افتتاح حساب یا پرداخت وجه مجبور به تحمل صف های طولانی بانک ها بودیم، اما به خاطر انعطاف بینظیر دیجیتالی و فناوری های مالی می توانید تمامی خدمات را ظرف چند ثانیه دریافت کنید.

همچنین در معاملات تجاری پرداخت و یا عودت وجه با سختی انجام می شد و ممکن بود هفته ها برای جابجایی منتظر بمانید. اما این روزها ارزهای دیجیتال به شما این امکان را داده که در زمان کوتاهی به صورت بین المللی پول را در مقادیر هنگفت هم به راحتی جابجا کنید و دیگر به دردسر نیافتید.

 سرعت و راحتی در استفاده

کاهش هزینه های اضافی

استفاده از فین تک می تواند برای کاربران و مشتریان و هم صاحبین کسب و کارها بسیار مفید باشد. برای صاحبین ایده و کسب و کار خیلی از هزینه های تامین و تهیه زیر ساخت با استفاده از فناوری های نوین مالی می تواند به راحتی کاهش پیدا کند. این مسئله مهم باعث می شود تا قیمت خدمات و محصولات ارائه شده برای مشتری به طرز مشخصی کاهشی شود.

معاملات بدون در نظر گرفتن موقعیت های جغرافیایی

فناوری مالی و دنیای دیجیتالی به شما این امکان را می دهد تا بدون محدودیت در موقعیت جغرافیایی معاملات خود را انجام داده و با این اتفاق حجم عظیمی از محصولات و خدمات در حوزه انتخابی شما قرار گرفته و می توانید بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

شخصی سازی در فین تک

از سایر مزیت هایی که برای فین تک می توان درنظر گرفت، شخصی سازی در خدمات و محصولات می باشد. در دنیای دیجیتالی به راحتی می توانید داده ها و اطلاعات مد نظر خود را از مشتریان جمع آوری کرده و آن ها را تجزیه و تحلیل کنید. با استفاده از این آمار و اطلاعات می توانید خدمات و محصولاتی را مشابه به درخواست و نیاز مشتری تهیه کرده و در دنیای رقابتی فضای مجازی از سایر رقبا پیشی بگیرید.

شخصی سازی در فین تک

مشکل جرائم اینترنتی

هر فعالیتی که در فضای آنلاین و خصوصا کسب وکارهای آنلاین انجام می شود، می تواند تحت تاثیر شخص ثالثی مثل هکرها قرار بگیرید و این یعنی یکسری مشکلات مثل هک شدن حساب های بانکی. اما برنامه نویسان این حوزه حداکثر تلاش خودشان را برای ایمنی در کار انجام داده و با این حال هم احتمال نفوذ هکرها و باج افزارها در شبکه های فین تک وجود دارد که می توان یکی از مشکلات رایج این فضا دانست.

مفهوم ساده فین تک و حوزه های فناوری نوین

در این مقاله سعی کردیم تا به مفاهیم فین تک اشاره کنیم و این مفاهیم دارای یکسری معایب و مزایای خاص به خود بوده و هست. در این بخش می خواهیم به طور دقیق درباره حوزه هایی که فین تک به آن ها مرتبط می شود صحبت کنیم.

انتقال و پرداخت پول

فعالیت های فین تک در این زمینه به شما در استفاده از نقل و انتقالات پول کمک می کند و کارت های اعتباری و یا پول نقد را می تواند از شما به طور کلی جدا کند. شما می توانید به راحتی و تنها با استفاده از تلفن همراه خود به خریدهای اینترنتی خود ادامه دهید و تلفن همراه شما به کیف پول الکترونیکی وصل بوده که هر جا نیاز به پرداخت بود، از آن استفاده کنید. همچنین برای انتقال پول هم نیازی به انجام مراحل طولانی و ایستادن در صف های انتظار بانک ها نخواهید داشت.

مفهوم ساده فین تک و حوزه های فناوری نوین

وام در فین تک

از دیگر خدمات رایج در فین تک را می توان به فناوری های مالی در زمینه ارائه وام اشاره کرد که سیستم وام دهی به افراد است. همان طور که می دانید، این روزها برای گرفتن وام باید خیلی تلاش کنید و خلاصه خیلی سختی ها دارد. اما دریافت وام و تهیه شرایط آن ممکن است به قدری سخت و طاقت فرسا برای شما باشد که از دریافت آن به طور کلی منصرف شوید.

شرکت های مربوط به حوزه فین تک به دنبال این هستند که سیستم و نظام وام دهی را تغییر داده و آن را ساده تر از قبل کنند. با شکل گرفتن چنین شرایطی شما می توانید بدون نیاز حضوری به بانک، در زمان کوتاهی درخواست آنلاین وام خود را داده و آن را دریافت کنید.

رابطه تنگاتنگ فین تک و بانکداری نوین

حضور فین تک در کنار نظام بانکی کشورها بیش از هرحوزه دیگری ملموس شده است و بسیاری از فعالیت های آنلاین و دیجیتال در حوزه بانکداری را باید مدیون فین تک و فناوری های مالی مدرن بدانیم. مثلا در حال حاضر می توان به سرویس هدف بانک آینده اشاره کرد که یک سرویس هوشمند و کاربردی است و بسیاری از خدمات بانکداری نوین را داراست.

دنیای پرپیچ و خم فین تک

همان طور که گفته شد، فین تک به مجموعه فناوری های نوین مالی گفته می شود که می تواند به بسیاری از محدودیت ها و مشکلات نظام مالی، بانکداری و اقتصادی را مرتفع کرده و باعث ایجاد سهولت و سرعت بالایی در انجام تراکنش های مالی شود. بانکداری دیجیتال، بلاکچین و ارزهای دیجیتال از مهم ترین حوزه های فعالیتی برای فین تک به حساب می آید.

شما درباره فین تک چه میدانید؟ آیا فین تک می تواند یک تحول عظیم در نظام سرمایه داری هم به حساب آید؟ نظرات خود را از طریق بخش کامنت های همین پست با ما در میان بگذارید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06