معرفی انواع Event در گوگل آنالیتیکس 4

معرفی انواع Event در گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید:

در گوگل آنالیتیکس 4، انواع مختلفی از Event ها وجود دارند که به کمک آن ها می توانید عملکرد وب سایت خود را بررسی کنید. در این مقاله تعدادی از انواع Event های گوگل آنالیتیکس 4 را معرفی می‌کنیم.

همان طور که می دانید در نسخه جدید گوگل آنالیتیکس یعنی Google Analytics 4، امکان تعریف کردن event های مختلف برای دسته بندی مشخصی از کاربران وجود دارد. در واقع به هر تعاملی که کاربر پس از وارد شدن به سایت درون سایت یا صفحات مختلف آن انجام می دهد، یک Event می گویند. برای مثال بازدید از صفحه (Page View)،‌ پیمایش صفحه (Scroll)،‌ کلیک روی دکمه و یا لینک،‌ دانلود فایل و …،‌ تمامی این موارد به عنوان Event در گوگل آنالیتیکس محسوب می شود. پس از این که سایت را گوگل آنالیتیکس 4 متصل کردید، برای بررسی بهتر بخش ها و ایونت های مختلف می توانید ایونت های مختلفی را تعریف کرده یا آن ها را بررسی کنید.

به همین منظور در ادامه این مطلب به معرفی و بررسی کامل تر انواع Event در گوگل آنالیتیکس 4 می پردازیم.

نحوه مشاهده کردن Event های گوگل آنالیتیکس 4

پس از این که وارد صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس 4 شدید، با کلیک روی گزینه Configure و سپس گزینه Event می توانید تمام رویدادها (Event) هایی که روی سایت ست شده است را مشاهده کنید. رویدادهایی که روی سایت ست می شوند، به 3 دسته مختلف زیر تقسیم می شود:

نحوه مشاهده کردن Event های گوگل آنالیتیکس 4

  • رویدادهایی که توسط گوگل به صورت پیش فرض ست و تعیین می شود. در واقع این رویدادها بدون این که مشخص کنید یا بخواهید برای شما ست و تعریف می شود. برای مثال یکی از گزینه های این بخش، first Visit است. زمانی که روی این گزینه کلیک کنید، هیچ دسترسی برای تغییر دادن یا فعال کردن یا غیر فعال کردن آن ندارید. در این قسمت افرادی که برای اولین بار وارد سایت شده اند و از سایت دیدن کرده اند، را در نظر می گیرد. سپس آمار این تعداد افراد را به شما نمایش می دهد.
  • در قسمت دوم، رویدادهایی را می توانید مشاهده کنید که زمان ثبت نام کردن و متصل نمودن سایت به گوگل آنالیتیکس 4، خودتان مشخص کرده اید. برای مثال یکی از گزینه های این نوع Event، Scroll است. در این بخش نیز با فعال کردن تیک و گزینه مربوط به Scroll به گوگل آنالیتیکس 4 اجازه می دهید که رویدادها را ضبط کند.
  • Recommended Event (رویدادهای پیشنهادی): برای این که متوجه شوید که Recommended Event های گوگل چیست؟ باید عبارت G4 Recommended Event را در گوگل جستجو کنید. سپس روی لینک اول که شامل قسمت support گوگل است، کلیک کنید. در این قسمت می توانید یک سری رویداد (Event) پیشنهادی را به شما نمایش می دهد. در این قسمت رویدادهای پیشنهادی مختلفی از جمله For All Properties و همچنین Event های مربوط آنلاین شاپ، Event های مربوط به بازی و … را مشاهده خواهید کرد.

برای هر کدام از رویدادهای ذکر شده، یک جدول مشاهده می کنید که در آن اطلاعات مربوط به رویدادهای مختلف ذکر شده است.

نحوه مشاهده کردن Event های گوگل آنالیتیکس 4

نحوه Run یا ست کردن یک Event برای سایت

برای مثال در صورتی که بخواهید Event مربوط به Login را در سایت خود به اصطلاح Run کنید، باید روی آن کلیک کنید. پس از آن جزئیات و اطلاعات مربوط به Login شامل Name، Type، و همچنین تگ آن را مشاهده خواهید کرد. تگ را به صورت کامل کپی کنید.

برای ست کردن این رویداد می توانید از دو روش مختلف اقدام کنید:

استفاده از Google Tag Manager

برای استفاده از این روش ابتدا باید Google Tag Manager و همچنین Google Analytics را به یک دیگر متصل کنید. سپس تگ کپی شده را در Google Tag Manager بارگذاری کنید. برای انجام این کار توصیه می شود که این کار را به عهده توسعه دهنده سایت یا کارشناس Google Tag Manager بسپارید تا به صورت کامل و بدون خطا این Event را برای شما تعریف کند.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

بارگذاری تگ در بخش مورد نظر سایت

برای انجام این روش نیز توصیه می شود که از متخصص توسعه دهنده سایت کمک بگیرید تا این تگ را در قسمت مربوطه در سایت بارگذاری کند تا این اتصال برقرار شود.

Custom Event (رویدادهای سفارشی)

از این رویداد (Event) برای تعیین و تعریف کردن ایونت های مخصوص به کسب و کاری خاص استفاده می شود. بدین صورت که می توانید Event های مورد نظر برای کسب و کارتان تعریف کرده و سپس از طریق Explore می توانید برای انجام آن اقدام کنید.

نکته مهم

نکته مهمی که برای ست کردن Event ها باید مد نظر داشته باشید، این است که Run کردن ایونت را از طریق نسخه اصلی گوگل آنالیتیکس 4 انجام دهید. در صورتی که از از نسخه دمو گوگل آنالیتیکس 4 بخواهید این کار را انجام دهید، دسترسی و امکان این کار وجود ندارد.

افزایش بازدید سایت
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود را به صورت هدفمند افزایش داده و روی جایگاه سایت تاثیر مثبت بگذارید، ابزار افزایش بازدید سایت کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

نحوه تعریف کردن Event ها در گوگل آنالیتیکس 4

برای این که اطمینان حاصل کنید که از طریق گوگل آنالیتیکس 4 می توانید اقدام به Run کردن ایونت ها کنید، در قسمت بالای صفحه نسخه ای که از طریق آن به Google Analytics متصل شده اید، نمایش داده می شود. برای تغییر نوع نسخه روی گزینه G4 Google Merchandise کلیک کنید و سپس نسخه اصلی گوگل آنالیتیکس 4 را انتخاب کنید تا امکان و دسترسی تغییر دادن Event ها وجود داشته باشد. برای این کار نیز روی گزینه Analytics Account و سپس گزینه همان اکانتی که می خواهید به آن دسترسی داشته باشید، کلیک کنید.

بدون این که نیاز به کلیک روی صفحه ای دیگر باشد، مستقیما وارد صفحه Event و سپس صفحه Configure خواهید شد.

پس از آن می توانید هم به صورت مجزا و دستی ایونت های مورد نظرتان را تعریف کنید. هم امکان قرار دادن و تعیین Event های مورد نظر جز Conversion ها نیز وجود دارد. برای انجام این کار در قسمت Exciting Events رویدادهای مختلفی که برای سایت وجود دارد یا از قبل تعریف شده، دیده می شود. برای فعال کردن هر ایونت، روی گزینه mark as Conversion کلیک کنید تا تیک مربوط به گزینه آن فعال و روشن شود. همچنین می توانید Event های قبلی که دیگر نیازی به استفاده از آن ها ندارید را می توانید غیر فعال کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06