داستان سرایی یا استوری تلینگ چیست؟ قصه گویی در محتوا چه تاثیری بر مخاطب دارد؟

داستان سرایی یا استوری تلینگ چیست؟ قصه گویی در محتوا چه تاثیری بر مخاطب دارد؟

در این مقاله می خوانید:

داستان سرایی یکی از فاکتورهای مهمی می باشد که منجر به جذب مخاطب می شود. قطعا برای شما نیز پیش آمده که بی صبرانه منتظر قسمت بعدی فیلم یا سریالی باشید.

آنچه باعث به وجود آمدن این حس و حال می شود، داستان سرایی خوب است. در این مقاله قصد داریم بررسی نماییم که استوری تلینگ چیست و چه تاثیری در محتوای شما دارد.

استوری تلینگ چیست؟

استوری تلینگ یا داستان سرایی به معنای بیان نمودن موضوع به زبان داستانی است.

در واقع به جای اینکه شما مستقیم سر اصل موضوع بروید، با بیان یک داستان مطلب مد نظر خود را شرح می دهید. در این صورت احتمال جذب مخاطب بیشتر می شود. داستان سرایی موجب می گردد که مخاطب از ابتدا تا انتهای مطلب شما را همراهی نماید. همین مورد نیز تعامل را بالا می برد. اغلب بلاگر ها برای تهیه ویدیو یا محتوای متنی از روش استوری تلینگ استفاده می کنند.

داستان سرایی یک فاکتور مهم برای تولید محتوا می باشد. از این تکنیک امروزه در شبکه های اجتماعی به وفور استفاده می شود. زیرا مخاطب را می تواند بیشتر از سایر تکنیک ها درگیر نماید. اگر شما بتوانید از روش استوری تلینگ به خوبی استفاده نمایید، محتوای جذاب و کاربردی خواهید داشت. بلاگر ها معتقد هستند که از این روش می توانند پیام خود را واضح بیان دارند. در واقع می توان عنوان نمود که اگر بیان موضوعی برای شما دشوار است، می توانید از این روش استفاده کرده و آن را توضیح دهید. البته خاطرنشان می شود که داستان سرایی قدرت درک مخاطب را نیز بالا می برد. با در نظر گرفتن این مطالب، دور از ذهن نیست که بیان داریم اگر که نویسندگان از این شیوه در تولید محتوای خود استفاده نمایند، میزان ترافیک ورودی را بسیار افزایش می دهند.

داستان سرایی در تولید محتوا

داستان سرایی در تولید محتوا چه نقشی دارد؟

زمانی که شما بخواهید مشتریان را به سمت خود جلب کرده و میزان سود را افزایش دهید، باید روی مخاطب خود بسیار تمرکز نمایید. داستان سرایی موجب می شود تا مخاطبان منظور و هدف شما را راحت تر درک نمایند. از همین رو می توانند به آسانی پاسخ دهند. استوری تلینگ موجب می شود تا حواس کاربر درگیر شده و احساسات بیشتری از خود نشان دهد. تحقیقات نشان داده اند که مخاطبان روی محتوایی که به روش داستانی بیان می شود، تمرکز بیشتری دارند. به همین دلیل اکثر بازاریابان و بلاگر ها از این روش برای فروش کالاهای خود یا جذب مخاطبان بهره می برند.

در استوری تلینگ باید به چه مواردی دقت نمود؟

حال که متوجه شدید، استوری تلینگ چیست، بسیار مهم است که بدانید، برای داستان سرایی به چه نکاتی می بایست دقت داشت. این موارد در زیر لیست شده اند:

  • مخاطب خود را به خوبی بشناسید: این مورد یکی از فاکتورهای مهم برای داستان سرایی است. در صورتی که شما مخاطب خود را به خوبی درک نمایید، قادر خواهید بود داستانی متناسب با نیاز و سلیقه او بیان دارید.
  • از یک برنامه مشخص پیروی نمایید: برای اینکه در داستان سرایی به خوبی پیشرفت نمایید، باید از یک برنامه مناسب استفاده کنید. در واقع در این تکنیک باید هدف خود را به خوبی مشخص نمایید. موضوعات و اهدافی که شما انتخاب می نمایید، باید هم راستا با مشکلات، چالش ها و موضوعات مورد علاقه مخاطبان شما باشند.
  • پیام اصلی خود را واضح بیان نمایید: در استوری تلینگ به هیچ وجه به طول داستان ها توجه نمی شود. اما تمرکز روی پیام و هدف اصلی استوری است. از همین رو تلاش نمایید تا پیام شما به صورت کامل و دقیق در استوری تلینگ عنوان گردد.
  • حتما باید نوع داستان را مشخص نمایید: در داستان سرایی باید مشخص نمایید که داستان مد نظر در مورد مشتریان، شکست ها یا موفقیت های آنان است. در این صورت میزان بازدهی شما بسیار زیاد است.
  • داستان شما باید یک کنش به همراه داشته باشد: منظور از «کنش» در واقع اقدامی است که شما انتظار دارید، مخاطبان پس از شنیدن داستان انجام دهد.
  • فضای مناسب برای انتشار: قبل از اینکه اقدام به داستان سرایی نمایید، لازم است تا بستر انتشار خود را مشخص نمایید. همچنین نوع محتوایی که قرار است بیانگر داستان شما باشد را نیز باید عنوان کنید. محتوا می تواند از نوع متن، تصویر یا ویدیو باشد.

داستان سرایی خوب

برای اینکه یک داستان سرایی خوبی داشته باشیم، چه اقداماتی لازم است؟

داستان سرایی تکنیک های متفاوتی دارد، اما قبل از اینکه به سراغ آن ها بروید؛ باید بدانید که یک داستان خوب چه ویژگی هایی دارد. ویژگی های یک داستان خوب در زیر بیان شده اند:

  • سرگرم کننده و جالب باشد: داستان خوب، داستانی است که علاوه بر جذب مخاطب بتواند او را سرگرم نماید. در این صورت برای شنیدن ادامه داستان مشتاق خواهد شد.
  • آموزشی باشد: در هر داستان سرایی باید به این موضوع توجه نمایید که داستان شما باید نکته آموزشی به همراه داشته باشد. تاثیرات این موضوع در بلند مدت نمایش داده می شوند.
  • داستان شما باید فراگیر باشد: منظور از فراگیری این مورد می باشد که اکثر افراد باید موضوع مد نظر را به نحوی تجربه کرده باشند. در این صورت راحت تر می توانند آن را درک کنند.
  • در داستان سرایی باید حتما به سازمان یافته بودن داستان خود توجه نمایید: برای اینکه در استوری تلینگ بتوانید موضوعات مد نظر خود را به درستی منتقل نمایید، باید به انسجام محتواهای خود توجه کنید.
  • داستان شما باید به یادماندنی باشد: این موضوع موجب می شود تا مخاطبان شما تا مدت ها از داستان شما یاد نمایند. از همین رو قهرمان های داستان می توانند به نحوی الهام بخش باشند.

چنانچه بتوانید تمام فاکتورهای بالا را در داستان سرایی خود بگنجانید، بی شک داستان مد نظر شما در ذهن مخاطبان تاثیر بیشتری خواهد داشت.

برای استوری تلینگ چه مهارت هایی لازم است؟

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، می توان دریافت که استوری تلینگ یا داستان سرایی نقش مهمی در جذب مخاطب دارد. اما برای اینکه بتوانید در این راه موفق شوید، باید یک سری مشخصات داشته باشید که این موارد به قرار زیر هستند:

استوری تلینگ

لازم است که استعداد داشته باشید.

برای داستان سرایی شما نیاز به استعداد ذاتی دارید. به عنوان مثال شما باید قدرت سخنوری داشته باشید و بتوانید موضوع داستان را به خوبی شرح دهید. این استعداد در افراد زیادی به صورت نهفته قرار دارد. از همین رو می توانند با توجه به کسب و کار خود آن را به کار گیرند.

دایره لغات خود را بزرگ تر نمایید.

در داستان سرایی بی شک به لغات زیادی نیاز دارید. هر اندازه کلمات و واژگان بیشتری بدانید، بی شک می توانید داستان خود را جذاب تر بیان دارید. این مهارت موجب می شود تا شما در حین صحبت کردن نیاز به فکر کردن برای انتخاب لغات نداشته باشید. این موضوع باعث روان تر صحبت کردن شما هم می شود.

از لحن مناسب برای داستان سرایی استفاده کنید.

اگر مایلید تا استوری تلینگ شما برای مخاطب جذاب باشد، باید بتوانید لحن خود را تنظیم نمایید. این کار موجب می گردد تا کلمات به درستی ادا شوند و تاثیر بیشتری روی مخاطبان داشته باشند.

روش های زیادی برای داستان سرایی وجود دارند. اما بهترین مورد، بیان تجربه های شخصی خود است. در واقع در داستان سرایی کسی مایل نیست تا نصیحت بشنود. هیچ کس نیز به دنبال شنیدن عوامل موفقیت و شکست نیست. بلکه بیشتر افراد مایل هستند تا تجربه شما را از یک اتفاق یا رخداد متوجه شوند. توجه به این موضوع تاثیر زیادی روی موفقیت شما دارد. از همین رو توصیه می شود تا داستان خود را پیرامون یک موضوع شخصی در مورد خود یا اطرافیانتان بیان دارید. همچنین می توانید یک خاطره آموزنده و جذاب را نقل قول نمایید.

موارد داستان سرایی

چه مواردی داستان سرایی محسوب می شوند؟

اگر در حوزه بازاریابی فعالیت می نمایید، قطعا این سوال برای شما ایجاد می شود که چه مواردی داستان سرایی محسوب می شوند. در زیر می توانید موضوعات مربوطه را مطالعه نمایید:

  1. هر داستانی که روایتی از مشتریان شما باشد.
  2. هر داستانی که بتواند احساس و عواطف طرف مقابل را برانگیزد.
  3. داستانی که بتواند اطلاعات درست و مفید را در اختیار دیگران قرار دهد.
  4. داستانی که بتواند مخاطب را هیجان زده و مشتاق نماید.
  5. هر مطلبی که بتواند بیانگر برند شما باشد.
  6. هر موضوعی که بتواند یک مشکل را بیان دارد و روش های رفع آن را نیز عنوان کند.
  7. هر داستانی که تعامل بین شما و مشتریان را افزایش دهد.

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که داستان سرایی یک هنر است که از دیرباز بین مردم وجود داشته است. از آنجا که این تکنیک جذب مخاطب، بسیار ساده است و شامل مفاهیم پیچیده نمی شود، افراد زیادی به آن علاقه دارند. شما می توانید از این روش استفاده نمایید تا افراد زیادی را گرد هم جمع آورید. استوری تلینگ می تواند باعث ایجاد انگیزه شود. از همین رو اکثر بازاریاب ها تلاش می کنند تا از این روش در فعالیت خود بهره ببرند.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06