چگونه صاحبان مشاغل کوچک می توانند انعطاف پذیری ایجاد کنند؟

چگونه صاحبان مشاغل کوچک می توانند انعطاف پذیری ایجاد کنند؟

در این مقاله می خوانید:

باتوجه به شرایط حساس و بحران آفرینی که در جایگاه کسب و کارهای کوچک وجود دارد، نقش انعطاف پذیری اهمیت فراوانی دارد.

اگر بخواهید فعالیتی کارآمد در دنیای کسب و کار داشته باشید، باید از سطح بالایی از انعطاف پذیری برخوردار باشید. باتوجه به شرایط حساس و بحران آفرینی که در جایگاه کسب و کارهای کوچک وجود دارد، عملکرد رهبران برای مدیریت این شرایط و ایجاد تعادل در نگرانی های کارمندان، اهمیت فراوانی دارد.

ضرورت این مسائل در دوسال اخیر باتوجه به همه گیری ویروس کرونا، پررنگ تر از همیشه است. درحال حاضر بسیاری از کسب و کارها مجبور به تعدیل نیرو و دورکاری شده اند. این اتفاقات چالش های زیادی را برای مدیران و کارمندان ایجاد کرده است. تا جایی که اثری مستقیم روی تعامل کارمندان ومدیران دارد.

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که «چگونه صاحبان مشاغل کوچک می توانند انعطاف پذیری ایجاد کنند». با کلیک اول همراه شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم؟

نقش انعطاف پذیری در مدیریت صاحبان مشاغل کوچک

شرایط همیشه یکسان نیست. شما همواره در مسیر رشد کسب و کار خود ممکن است با چالش هایی مواجه شوید. اگر جایگاه کسب و کار کوچک و نوپایی داشته باشید، احتمال اینکه بیشتر از سایر مشاغل تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرید، بالاتر است.

عنصر انعطاف پذیری در چنین شرایطی برای حفظ تعادل برند، به یاری مشاغل کوچک می آید. اگر نسبت به این عنصر بی توجه باشید، قادر نخواهید بود کسب و کار خود را به صورت بهینه مدیریت کنید. دغدغه هایی که در طول این مسیر برای شما پیش می آید، اگر درست مدیریت نشود، آسیب های جبران ناپذیری دربرخواهد داشت.

گرچه انعطاف پذیری از بروز چالش های جدی در ادامه مسیر جلوگیری می کند، با اینحال خود این عنصر خالی از چالش نیست. در ادامه قصد داریم راه حل هایی را مطرح کنیم که به حل این چالش ها کمک می کند.

نقش انعطاف پذیری در مدیریت صاحبان مشاغل کوچک

راهکارهای ایجاد انعطاف پذیری در مشاغل کوچک

در این قسمت به ارائه چند راه کار برای مشاغل کوچک می پردازیم.

1- توجه به آرامش روانی

مدیریت در هر ابعادی که باشد، یک موقعیت پر مسئولیت و البته سنگین است. به همین دلیل شرکت های بزرگتر این مسئولیت را تقسیم کرده و از هیئت مدیره بهره می گیرند. این موضوع در جایگاه کسب و کارهای کوچک، کمتر استفاده می شود. بنابراین تمام بار تصمیم گیری و عواقب آن بر دوش یک یا چند نفر است.

مدیران در طول مسیر حرفه ای خود با چالش های بزرگی دست و پنجه نرم می کنند. گاهی شرایط به گونه ای پیش می رود که آن ها فرصت کافی برای اخذ یک تصمیم را ندارند و با محدودیت های جدی در حل بحران ها روبه رو هستند.

همیشه این نکته را باید در نظر گرفت که افراد قبل از هرجایگاه دیگر، یک انسان هستند. بنابراین توجه به سلامت روحی آن ها از هر موضوع دیگری مهمتر است. اگر راس هرم کاری، با ناراحتی های طولانی مدت روحی مواجه باشد، در تمام طول هرم اثرگذار خواهد بود.

اگر شما مدیر یک کسب و کار کوچک هستید، برای ایجاد انعطاف پذیری قبل از هرچیز، از خودتان شروع کنید. زمانی که فشار کاری بیش از حد تحمل باشد، به سلامت روحی شما آسیب وارد شده و منجر می شود که تصمیماتی بگیرید که نتیجه ای جز پشیمانی برایتان نخواهد داشت.

بهترین راهکار، تقسیم مسئولیت، مشورت با دیگران و توجه به آرامش روانی خود است.

2- توجه به افکار منفی

زمانی که می خواهیم یک تصمیم بزرگ در ارتباط با کسب و کارمان بگیریم، لازم است قبل از هرچیز دیگر ارزیابی دقیقی از وضعیت موجود در کسب و کارمان داشته باشیم.

افکار منفی خود را جدی بگیرید! این مسئله به معنای این نیست که آنقدر دچار وسواس های فکری شوید که نسبت به هراقدامی تردید داشته باشید. در واقع قصد ما این است که چشم اندازه های مختلف تصمیمتان را به تصویر بکشید و نقاط ضعف آن را متصور شوید. نظرات اعضای تیمتان در این خصوص می تواند راهگشا باشد.

یکی از موضوعاتی که برای ایجاد انعطاف پذیری می توانید بکار گیرید، استفاده از نظرات مختلف کارمندانتان است. این موضوع علاوه بر القای احساس ارزشمندی، به موفقیت برند شما نیز می انجامد.

توجه به افکار منفی

3- اهمیت به اشتراک‏ گذاری تجربیات شخصی

ایجاد یک رابطه تعامل آمیز و صمیمانه بین تمام اعضای تیم، از مدیریت گرفته تا کارمندان یک موضوع تاثیرگزار در بهبود عنصر انعطاف پذیری است. مشکل از آنجایی آغاز می شود که اغلب افراد نمی توانند این حس صمیمیت را به درستی ایجاد کنند و در آن متعادل باشند. بدین ترتیب اثرگذاری آن ها به شکل چشمگیری کاهش می یابد.

یکی از راهکارهای توصیه شده برای ایجاد تعامل با کارمندان و القای صمیمیت بیشتر، اشتراک گذاری تجربیات شخصیتان با آن هاست. این مسئله ای است که توسط بسیاری از کارآفرینان بزرگ دنیا اجرا شده و اثرات فوق العاده ای نیز دارد.

در این مسیر از توصیه های سایر کارمندان نیز می توان بهره گرفت. شاید راهکارهای آن ها در ابتدا خیلی هم مناسب نباشد. با این حال تاثیر هم اندیشی را نمی توان نادیده گرفت.

شرکت های بزرگ با تکیه بر ایده های کارمندانشان و سرمایه گذاری روی خلاقیت مجموعه، توانسته اند در بحران های بزرگ پیروز میدان باشند. بحث انعطاف پذیری در باب این موضوع مطرح می شود. شما می توانید از طریق تعامل هدفمند با کارمندانتان و بهره گیری از ایده ها و تجربیات آنان به رشد انعطاف پذیری مجموعه کمک کنید.

4- مدیریت بهینه دارایی ‎ها

مدیریت بهینه دارایی ها در جایگاه کسب و کارهای کوچک، بیش از هرچیزی دارای اهمیت است. اگر به خوبی از پس این مسئله برنیایید، ممکن است تمام سرمایه خود را از دست داده و شرکت را با بحرانی جدی مواجه سازید.

یکی از دارایی های مهمی که هر شرکتی دارد، سرمایه های انسانی آن شرکت است. از آنجایی که در حال حاضر با بحران کرونا و همه گیری مواجه هستیم، باید به سلامت نیروی انسانی بهای ویژه ای بدهید. همچنین آزادی عمل و اختیارات وسیع تری را در اختیار نیروهایتان قرار دهید. در چنین حالتی می توانید مطمئن شوید که حضور کارمندان در تقویت انعطاف پذیری سازمان، نقش پررنگی خواهد داشت.

5- بازیابی وضعیت شرکت در نهایت سرعت

هر کسب و کاری، چه در جایگاه کسب و کارهای کوچگ باشد و چه صاحب برندی شناخته شده، ممکن است در طول مسیر حرفه ای خود با مشکلاتی جدی مواجه شود. در مواجه با مشکلات بزرگ، نخستین واکنش، مهمترین واکنش است. در نخستین اقدامی که در مواجه با وضعیت بحرانی انجام می دهید، تلاش سریع برای بازگرداندن شرایط عادی است. اگر این کار را نکنید، احتمالا کسب و کارتان با مشکلاتی مواجه می شود.

برای این موضوع خوب است از قبل آمادگی مواجهه و تصمیم گیری داشته باشید. مشاوران کسب و کار در این رابطه می توانند شما را راهنمایی کنند. چیدن سناریوهای مختلف و طراحی انواعی از استراتژی ها قطعا شما را در قبال مسائل انعطاف پذیرتر می کند.

بازیابی وضعیت شرکت در نهایت سرعت

6- بیان نگرانی ‎ها

اینکه بخواهید وجه ای حرفه ای از خودتان در ذهن مخاطب بسازید، کاملا طبیعیست. اما این موضوع را با خونسردی های اغراق شده و بی توجهی به مسائل مختلف اشتباه نگیرید. وجود یک مدیر بی تفاوت و بدون واکنش به مشکلات و مسائل کارمندان، روحیه نیروها را بسیار کاهش خواهد داد.

اگر شما به عنوان یک مدیر در جایگاه کسب و کارهای کوچک فعالیت می کنید، نسبت به واکنش های احساسی هنگام بروز بحران ها مسئول هستید. می توانید از کارمندان برای بیان دغدغه هایشان دعوت به عمل آورید. در شرایط وجود کرونا از ویدئو کنفرانس ها بهره بگیرید. رویدادهای این چنینی به بیان صادقانه و مستقیم نظرات کارمندان و ابراز دغدغه ها می انجامد.

7- تقویت خوش ‎بینی در میان کارمندان

یکی از مشکلاتی که فضای روانی کسب و کارهای کوچک را تهدید می کند، بدبینی مداوم کارمندان است. شاید روند رشد در کسب و کارهای کوچک نیاز به صبر و فداکاری بیشتری داشته باشد. همین امر به بدبینی و احساسات منفی دامن می زند. مسائلی که کارمندان را نگران می کند شناسایی کنید. تزلزل جایگاه شغلی، نگرانی در مورد درآمد و… از مشکلات رایجی است که همیشه ممکن است با آن مواجه شوید.

روحیه مدیران کسب و کارها، مستقیما در وجود کارمندان منعکس می شود. شما باید بتوانید خوش بینی و نگاه مثبت را ابتدا در خود و سپس در تمام سازمانتان ایجاد کنید. بدبینی کارمندان، برند را با رکودهای بی سابقه مواجه می کند. بنابراین اگر در فضای روحی نامناسبی قرار دارید، نسبت به تغییر آن جهت تقویت انعطاف پذیری تیمی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک برند موفق بسازیم؟ اینفوگرافیک

8- ایجاد سیستم کمک فوری

اگر بتوانید یک تیم حرفه ای متشکل از کارشناسان زبده فراهم کنید، قادر خواهید بود در برابر شرایط ناپایدار عملکرد انعطاف پذیرتری را بروز دهید. این موضوعی است که اغلب کسب و کارهای موفق دنیا از آن بهره می گیرند. به طور مثال هنگام بروز بحران همه گیری کرونا، آن دسته از کسب و کارهایی موفق بودند که استراتژی های منعطفی از قبل طراحی کرده و یک سیستم کمک فوری پیش بینی کرده بودند.

این موضوع را شاید در طول زمان و با کسب تجربه بیشتر متوجه شوید. خوشبختانه درحال حاضر آژانس ‎های مشاوره‎ ای زیادی در مورد مدیریت بحران در دسترس کسب و کارها قرار گرفته است. بنابر شرایط مالی که کسب و کارتان دارد، می توانید از راهنمایی آن ها بهره بگیرید.

ایجاد سیستم کمک فوری - جایگاه کسب وکارهای کوچک

9- ضرورت سرمایه ‎گذاری بر روی تک تک کارمندان

همانطور که پیش تر بیان کردیم، نیروی انسانی اصلی ترین سرمایه یک کسب و کار است. در همین راستا شرکت ها باید به سمت و سویی گام بردارند که بتوانند بهترین تعامل را با این بخش ایجاد کنند. بسیاری از کارمندان، شخصیت هایی توسعه پذیر دارند و قادر هستند که در مسیر شغلی خود پیشرفت کرده و جایگاه های بالاتری را بدست آورند. اگر نتوانید این مسیر را برای آن ها فراهم کنید، انگیزه رشد را کاهش داده و روحیه کارمندانتان را آسیب پذیر خواهید کرد.

بنابراین ضرورت دارد که یک مسیر توسعه و پیشرفت برای حفظ انگیزه و تشویق نیروهای برجسته طراحی و اجرا کنید.

اگر کارمندی نسبت به دیده شدن تلاشش در سازمان اطمینان پیدا کند، عملکرد بهینه تری را ارائه خواهد داد و این مسئله در نهایت به رشد برند شما منجر خواهد شد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06