تفاوت Bounce Rate و Engagement Rate در گوگل آنالیتیکس 4

تفاوت Bounce Rate و Engagement Rate در گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید:

در گوگل آنالیتیکس 4، bounce rate و engagement rate دو معیار مهم برای اندازه‌گیری عملکرد وبسایت هستند. با توجه به این دو معیار، می‌توان عملکرد وبسایت را ارزیابی کرده و بهبودهای لازم را در سایت انجام داد.

در گوگل آنالیتیکس 4 با مفهوم ها و اصطلاحات مختلفی روبرو هستید که شناخت این اصطلاحات کمک زیادی در تحلیل و آنالیز سایت می کنند. دو مورد از مفاهیمی که در گوگل آنالیتیکس 4 با آن روبرو هستید، Bounce Rate و Engagement Rate است. این دو مفهوم با یک دیگر تفاوت های ویژه ای دارند که در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر آن ها می پردازیم.

Bounce Rate چیست؟

منظور از Bounce Rate تعداد افرادی است که وارد سایت شده اند و فقط یک صفحه از سایت را دیده اند و سپس از همان صفحه را خارج شده اند. هر چه عدد Bounce Rate (نرخ پرش) بالاتر باشد، برای سایت خوب نیست. چون نرخ پرش نشان دهنده کیفیت کاربرانی است که پس از ورود به سایت اقدام یا تعاملی را انجام داده اند یا خیر؟

در واقع Bounce Rate برای اندازه گیری میزان علاقه و درگیر بودن کاربران ابتدا در نسخه اصلی google analytics مطرح شد. اما به طور کلی بررسی کردن نرخ پرش به تنهایی نشان دهنده میزان علاقه یا تعامل کاربران با سایت نیست و به همین دلیل در نسخه جدید این ابزار یعنی در گوگل آنالیتیکس 4 مفهوم جدیدی جایگزین Bounce Rate شده که نام آن Engagement Rate است. در ادامه به بررسی کامل تر این مفهوم می پردازیم.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

Bounce rate چیست؟

Engagement Rate چیست؟

Engagement Rate به عنوان جایگزین جدید Bounce Rate (نرخ پرش) محسوب می شود. تمرکز Engagement Rate روی Session ها (دوره هایی) است که در آن ها تعامل یا Engagement صورت گرفته است. همان طور که در مقالات قبلی نیز ذکر شد، اگر کاربر در یک صفحه به مدت 10 ثانیه حضور داشته باشد یا آن را اسکرول کند، یک Engagement برای آن کاربر محسوب می شود. این مدت زمان ممکن است برای هر سایت با توجه به استراتژی و پلن آن متفاوت باشد. علاوه بر این، به طور کلی در صورتی انجام یکی از موارد زیر توسط کاربر یک Engagement Rate برای آن محسوب می شود:

  • کاربر حداقل به مدت 10 ثانیه در سایت حضور داشته باشد و حتی یک صفحه را ببیند.
  • Session هایی که داخل آن ها یک Conversion Event اتفاق افتاده باشد. برای مثال کاربر با وارد شدن به سایت، تبلیغاتی را مشاهده کرده و سپس رویدادها یا کارهایی برای تبدیل انجام دهد. برای مثال در سایت ثبت نام کند، یک اشتراک بخرد، روی یک لینک هدف کلیک کند یا خریدی داشته باشد. هر Event ممکن است در سایت های مختلف با توجه به استراتژی همان سایت یا نوع کمپین تبلیغاتی با یک دیگر متفاوت و مختلف باشد.
  • Session هایی که حداقل دارای 2 Page View باشد، یعنی کاربر بیشتر از 2 صفحه از سایت را ببیند.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

تفاوت مفهوم Engagement Rate و Bounce Rate

همان طور که در پاراگراف های بالاتر هم ذکر شد، در نسخه اول گوگل آنالیتیکس هر چه درصد نرخ پرش (Bounce Rate) بیشتر باشد، برای سایت یک امتیاز منفی محسوب می شود. اما این تعریف برای مفهوم Engagement Rate این گونه نیست. بلکه هر چه درصد و میزان Engagement Rate بیشتر باشد، برای سایت بهتر است. در واقع نشان می دهد که محتوا یا event برای کاربر مفید و کاربردی بوده است.

آموزش عملی بررسی Engagement Rate در گوگل آنالیتیکس 4

همان طور که می دانید یکی از مفاهیم تخصصی که در بخش User نسخه گوگل آنالیتیکس 4 می توانید بررسی کنید، مفهوم Engagement Rate است. برای بررسی این بخش کافی است وارد گوگل آنالیتیکس شده و سپس روی گزینه user کلیک کنید. در این قسمت می توانید لیستی از Engagement Rate و کشورها و شهرهایی که وارد سایت شده اند، کاربران آن ها، نرخ تعامل آن ها را مشاهده کنید.

علاوه بر این، در این قسمت می توانید تعداد و نرخ تعامل (Engagement Rate) را از کم به زیاد یا زیاد به کم نیز تنظیم کنید. برای مثال می توانید میزان تعامل کاربران در کشورهای مختلف را از زیاد به کم تنظیم کرده، مرتب و سپس مشاهده کنید. هدف از این کار دسته بندی کردن این است که این کار به کسب و کارهای بزرگ کمک می کند تا تمرکز خود را روی شهرها یا کاربرانی بگذارند که بیشترین تعامل را با آن ها داشته اند.

در واقع منظور از تعامل در این جا 10 ثانیه ماندن در صفحه، کلیک کردن و بازدید از دو صفحه یا انجام یک رویداد است. علاوه بر این، مرتب کردن داده های بخش Engagement Rate در این قسمت کمک می کند که کاربرانی که تعامل کم تری داشته اند، را بشناسند و سپس برای آن ها اقدامات یا پلن هایی که باعث جذب بیشتر آن ها می شود، انجام دهند.

مفهوم Engagement Sessions Per User

یکی از مفاهیم دیگری که در بخش User مشاهده می کنید، Engagement Sessions Per User است. در این قسمت نیز Engagement Rate را بر تعداد کل کاربران (User) تقسیم کرده و جواب آن را نمایش می دهد.

مفهوم Average Engagement Rate

در این بخش نیز از نظر زمانی، میانگین زمانی Engagement ها (تعامل های) کاربران را در نظر می گیرد. بدین صورت که بررسی می کند کاربران چند دقیقه و چند ثانیه در سایت حضور داشته و یکی از تعاملات ذکر شده در بالا را در یک Session انجام داده اند.

در این بخش اطلاعات مختلفی مربوط به Dimension های مختلف وجود دارد که امکان تنظیم کردن و مشاهده کردن هر از اطلاعات مربوط به Dimension ها از جمله کشور، مذهب یا Region، شهر یا City، زبان یا Language، سن یا Age، جنسیت یا Gender و علاقه مندی یا Interested نیز وجود دارد.

برای مثال می توانید در این قسمت گزینه Age را انتخاب کرده و بررسی کنید کاربرانی که در رده سنی خاصی هستند، چه میزان Engagement در سایت یا صفحات مختلف آن داشته اند؟ آیا این کاربران در رده سنی ذکر شده می توانند جز کاربران مفید و سود ده برای سایت باشند یا خیر؟

در واقع هدف از بررسی کردن Dimension های مختلف در این قسمت، بررسی کردن تعامل مخاطبین هدف و سپس انجام برنامه ریزی ها یا استراتژی های خاص برای هدایت کردن و جذب کاربران مورد نظر برای فعالیت در سایت است.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06