نحوه ایجاد و مزایای استفاده از Secondary Dimension در گوگل آنالیتیکس 4

نحوه ایجاد و مزایای استفاده از Secondary Dimension در گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید:

Secondary Dimension در گوگل آنالیتیکس 4 به شما امکان می‌دهد تا برای تحلیل داده‌های خود، بر اساس یک بعد دیگر نیز فیلترینگ کنید. به عبارت دیگر، این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا دو بعد از داده‌های خود را با هم ترکیب کنید و به دقت بیشتری در تحلیل داده‌ها دست یابید.

یکی از بهترین اقداماتی که امروزه برای بررسی کردن وضعیت سایت باید به آن توجه زیاد و ویژه ای شود، استفاده از ابزار و نرم افزارهای آنلاین و تخصصی است. یکی از بهترین نرم افزارهای تخصصی و در دسترس همه کاربران و کارشناسان سئو، گوگل آنالیتیکس 4 است. با استفاده از این نرم افزار امکان مقایسه کردن بعدهای مختلف گزارشات وجود دارد. در این قسمت از سری آموزش های کلیک اول نیز، قصد بررسی کردن نحوه ایجاد و مزایای استفاده از  Secondary Dimension و مقایسه کردن دو Dimension با یک دیگر را داریم.

Dimension چیست؟

قبل از این که سراغ نحوه ایجاد Dimension برویم، ابتدا باید آن را تعریف کنیم. منظور از Dimension پارامترهای کیفی است که وظیفه توضیح دادن یک ویژگی از اطلاعات و گروه‌ بندی کردن آن ‌ها را بر عهده دارد. بنابراین با انتخاب دیمنشن های مختلف علاوه بر این که امکان مقایسه کردن پارامترها و اطلاعات مختلف را به صورت دسته بندی شده دارید؛ با استفاده از آن می توانید برای استراتژی های بعدی سایت خود در آینده نیز استفاده کنید.

Dimension چیست؟

نحوه ایجاد Dimension

برای ایجاد کردن یک Dimension جدید، در صفحه اصلی نرم افزار گوگل آنالیتیکس 4، اسکرول کرده و سپس روی گزینه Dimension کلیک کنید. در کنار این گزینه، یک + وجود دارد که با کلیک روی آن می توانید یک Dimension جدید در کنار Dimension قبلی ایجاد کرده و سپس آن ها را با یک دیگر مقایسه کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفهوم Metrics و Dimension در گوگل آنالیتیکس 4

پس از این که روی گزینه + کلیک کنید، Dimension های قبلی که قبلا ایجاد کرده اید را می توانید مشاهده کنید.

برای مثال در این بخش با انتخاب یک Dimension، و کلیک روی گزینه های زیر مجموعه آن، گزینه Session Medium را انتخاب کنید.

سپس برای ایجاد Dimension بعدی، نیز با کلیک روی گزینه دیمنشن می توانید سایر زیر مجموعه های دیگری که می خواهید ایجاد کنید را مشاهده و سپس انتخاب کنید. هر کدام از Dimension های موجود در این قسمت زیر مجموعه هایی دارند که با انتخاب هر کدام می توانید به اطلاعات بیشتر با جزئیات کامل تری دسترسی داشته باشید.

برای مثال می توانید پس از انتخاب دیمنشن، گزینه Session Medium و پس از آن گزینه Browser را انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه های ذکر شده، شاد تغییر گزارشات در این صفحه خواهید بود که در یک جدول نمایش داده می شود.

برای مثال در این قسمت گزارشاتی را مشاهده خواهید کرد که نشان می دهد، کاربرانی که از طریق Direct وارد سایت شده اند، از مرورگر Chrome، یا Samsung Internet وارد سایت شده اند. همچنین ممکن است کاربرانی که به صورت Referral (با استفاده از معرفی کاربران یا سایت های دیگر) وارد سایت شده اند، نیز از مرورگر کروم استفاده کرده اند.

ویژگی محبوب گزارشات این بخش این است که با انتخاب Dimension های مختلف امکان مشاهده کردن Users (تعداد کل کاربران)، Sessions (جلسات)، Engaged Sessions، Average Engagement Time Per Session (میانگین زمان تعامل کاربران در هر جلسه یا بازدید)، و … به صورت کامل و جامع وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفهوم User ،Page views و Sessions در گوگل آنالیتیکیس 4

نحوه ایجاد Dimension

مشاهده گزارشات بیشتر

در صورتی که نیاز دارید گزارشات بیشتر و کامل تری را در بخش Dimension مشاهده کنید، در بالای بخش گزارشات یک گزینه با نام Rows Per Page وجود دارد که با کلیک روی اعداد کنار آن می توانید گزارشات کامل تری را انتخاب و سپس مشاهده کنید.

نحوه انتخاب گزارشات مد نظر

در صورتی که صرفا قصد دارید کاربرانی که به صورت Referral یا Direct و … وارد سایت شده اند را مشاهده کنید؛ در بالای قسمت گزارشات با کلیک روی گزینه Search کافی است یکی از گزینه های Referral یا Direct را بنویسید تا اطلاعات را به صورت دسته بندی شده و با جزئیات مورد نظرتان مشاهده کنید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

هدف مقایسه کردن Dimension های مختلف با یک دیگر

تا این قسمت از مقاله در مورد نحوه ایجاد Dimension و مقایسه کردن پارامترهای مختلف آن ها با یک دیگر صحبت شد. اما سوال مهم این است که هدف از بررسی و مقایسه کردن این پارامترها با یک دیگر چیست؟

برای درک بهتر این موضوع و پاسخ دقیق تر می توان گفت همان طور که می دانید کاربران از طریق روش های مختلفی وارد سایت می شوند. برای مثال برخی از کاربران با جستجو کردن نام و آدرس سایت (به صورت Direct) وارد سایت می شوند،  برخی کاربران دیگر از طریق معرفی کاربران یا سایت های دیگر سایت شما را انتخاب می کنند (Referral) و … .

بنابراین با توجه به این که نحوه تبلیغات و آشنا شدن کاربران و ورودی های مختلف سایت شما با یک دیگر متفاوت است؛ برای جذب کاربران با سلایق و دسترسی های مختلف لازم است که نوع خاصی از تبلیغات را انتخاب کنید.

افزایش ترافیک سایت
افزایش بازدید سایت
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود را به صورت هدفمند افزایش داده و روی جایگاه سایت تاثیر مثبت بگذارید، ابزار خرید بازدید سایت کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

مثال

برای مثال در صورتی که تعداد کاربرانی که به صورت Referral وارد سایت شده اند، بیشتر است باید تمرکز خود را روی کاربران قبلی خود قرار داده و سعی کنید از طریق پلتفرم هایی که تعداد کاربران بیشتری دارد، اقدام به تبلیغات کنید.

همچنین در برخی شرایط ممکن است مشاهده کنید که کاربران از طریق Samsung Internet وارد سایت شده اند؛ با مشاهده این نتیجه احتمالا تشخیص می دهید که تعداد کاربران موبایلی که برای جستجو کردن و وارد سایت شدن از تلفن همراه خود استفاده می کنند؛ در مقایسه با کاربران دیگر بیشتر است.

بنابراین برای جذب بیشتر این نوع کاربران لازم است که تمرکز خود را روی بهینه سازی تجربه کاربری سایت و همچنین Mobile Friendly بودن آن قرار دهید. با این کار ممکن است تصور کنید کاربران کم تری را جذب کرده اید؛ اما در عمل کاربرانی را به دست می آورید که همان مخاطبین هدف هستند و در با احتمال بیشتری به مشتری یا مخاطب دائمی شما تبدیل می شوند و در بلند مدت سود بیشتری برای شما به همراه دارند.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06