معیارهای رتبه الکسا چیست؟

معیارهای رتبه الکسا چیست؟

در این مقاله می خوانید:

سایت الکسا یک سایت رتبه بندی تحت مالکیت شرکت آمازون است. ما در این مقاله توضیح میدهیم که رتبه الکسا چیست و چگونه محاسبه می شود.

همه کسانی که به دنبال کردن نتایج رتبه بندی سایت علاقه مند هستد، حتما اسم الکسا را شنیده اند. الکسا یک سایت جهانی ست که در سال 1996 با هدف رتبه بندی سایت های موجود در اینترنت تاسیس شد. سه سال پس از تاسیس الکسا، آمازون امتیاز این سایت را خریداری کرد و پس از آن الکسا به یک سایت معتبر جهانی تبدیل گردید. ما در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که رتبه الکسا چیست و چگونه محاسبه می شود. همچنین ضمن پرداختن به معیارهای رتبه بندی الکسا، مزیت ها و معایب آن را باهم بررسی می کنیم. اگر به این مبحث و همچنین افزایش بازدید سایت علاقه مند هستید، با کلیک اول همراه باشید.

رتبه الکسا چیست؟

سایت الکسا یک سایت رتبه بندی تحت مالکیت شرکت آمازون است. این سایت میتواند طبق معیارهای استاندارد خود، سایت های ایجاد شده در بستر اینترنت را رتبه بندی کرده و جایگاه و اعتبار آنها را مشخص کند.

الکسا در ایران، معتبرترین سایت رتبه بندی است، تا جایی که بسیاری از کاربران گمان می کنند که رتبه بندی سایت ها در الکسا بر نتایج گوگل نیز تاثیرگذار است. اگر شما هم چنین تصوری دارید، خوب است بدانید حقیقت ماجرا چیز دیگری است!

الکسا برای اعتبارسنجی و رتبه بندی هر سایت، معیارهای مختلفی دارد. علاوه بر این، هرکدام از این معیارها، ضرایب مختلفی نیز دارند. سایتی که بتواند بالاترین امتیاز را از معیارهای ضریب بالا کسب کند، رتبه بهتری نسبت به سایر سایت ها خواهد داشت.

رتبه الکسا چیست؟

حقایقی در مورد الکسا!

از آنجایی که کمپانی گوگل یک کمپانی جدا از الکسا است، بنابراین رتبه بندی گوگل با رتبه بندی الکسا میتواند یکسان نباشد. معیار رتبه بندی در گوگل، همان معیارهای سئو است، در مقابل اگر می خواهید بدانید که رتبه الکسا چیست و چگونه محاسبه می شود، باید بگوییم که الکسا معیارهای خاص خودش را دارد.

حقیقت دیگری که باید بدانید این است که رتبه بندی الکسا چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم نمیتواند روی سئوی گوگل اثر بگذارد. هدف اصلی گوگل، نشان دادن بهترین و مرتبط ترین نتایج برای کاربرانی ست که از موتور جستجوی گوگل استفاده میکنند.

رتبه بندی الکسا چگونه محاسبه میشود؟

تعداد بازدید کننده

مهمترین ملاک رتبه بندی سایت در الکسا، تعداد بازدیدکنندگانی ست که جذب یک وبسایت میشوند. طبیعتا هرچه تعداد این بازدیدکنندگان بیشتر باشد، ترافیک سایت بالاتر رفته و رتبه سایت نیز بهتر خواهد شد.

مدت زمان ماندگاری کاربر

معیار بعدی رتبه بندی سایت ها در الکسا، مدت زمانی ست که یک کاربر در فضای وبسایت شما صرف میکند. هرچقدر این زمان بیشتر باشد، رتبه الکسا به سمت مثبت تر شدن پیش خواهد رفت. الکسا این زمان را به صورت میانگین محاسبه میکند.

بانس ریت یا نرخ پرش

اصطلاح بانس ریت یا نرخ پرش به معنای تعداد کاربرانی ست که تنها به بازدید از سایت شما اکتفا نکرده و به سایت های مرتبط دیگر نیز سر میزنند. هرچقدر بتوانید نرخ پرش را کاهش دهید، در رشد رتبه الکسا اثر مثبت تری دارد.

بانس ریت یا نرخ پرش

ساب دامنه و ساب فولدر

ساب دامنه و ساب فولدر بخش های مختلف راه اندازی یک سایت هستند. آمارهای هردو آنها میتواند در آمار نهایی دامنه اصلی اثرگذار باشد.

گزارش روت سرور ها

از آنجایی که روت سرورها با الکسا قرارداد دارند، نتایج شناسایی آنها می تواند در رتبه بندی نهایی الکسا تاثیر داشته باشد. حال که متوجه شدید رتبه الکسا چیست و چگونه محاسبه می شود، در ادامه به تشریح فعالیت الکسا و معایب و مزایای آن خواهیم پرداخت.

رتبه بندی در الکسا

در اولین قدم کافیست آدرس Alexa.com را سرچ کرده و نوار الکسا را دانلود کرده و سپس نصب نمایید. نوار الکسا کارکردهای ویژه ای دارد. از این نوار میتوانید برای جستجو، نمایش رتبه بندی سایت ها و اطلاعات عمومی هر سایت استفاده کنید. علاوه بر این، نوار ابزار الکسا میتواند اطلاعات وبسایت ها را به سرور مرکزی الکسا منتقل کند. برخی از این اطلاعات، مبنای رتبه بندی های آینده الکسا است.

اگر رتبه وبسایت شما زیر 100 هزار در رتبه سایت های جهانی باشد، به این معناست که سایت شما از کیفیت نسبتا قابل قبولی برخوردار بوده و ترافیک خوبی دارد. این سیستم برای کسب و کارها، بسیار مهم و پراهمیت است.

مزایا و معایب رتبه بندی سایت ها در الکسا چیست؟

در مباحث بالایی با مفهوم الکسا و معیارهای رتبه بندی آن آشنا شدید. در این مبحث مزایا و معایب این سیستم را شرح خواهیم داد.

مزایا و معایب رتبه بندی سایت ها در الکسا چیست؟

مزایای رتبه بندی الکسا

  • سیستم رتبه بندی الکسا، یک ابزار رقابتی هوشمند است که میتواند ترافیک الکسا را نشان دهد. همچنین این ابزار قادر است که سایت های رقبای شما را آنالیز کرده و اطلاعات مفیدی در زمینه فعالیت های آنان در اختیارتان قرار دهد.
  • رتبه بندی سایت ها در الکسا با رتبه بندی گوگل متفاوت است، به این صورت که هرچقدر عدد رتبه سایت کمتر باشد، جایگاه آن سایت بالاتر است.
  • رتبه بندی الکسا، پتانسل واقعی سایت شما را نمایش میدهد. هرچه این رتبه بهتر باشد، در افزایش تمایل کاربران برای بازدید و یا خرید از وبسایت شما اثرگذار خواهد بود.
  • سیستم رتبه بندی الکسا، وبلاگ ها و همچنین سایتهای شخصی را همچون دیگر سایت های موجود در بستر وب مورد توجه و بررسی قرار میدهد.
  • الکسا یک سیستم رتبه بندی خوب برای بهینه سازی سایت ها در موتور جستجو است. اطلاعات آن می تواند در سئو به شما کمک کند.

معایب رتبه بندی الکسا

  • از آنجایی که همه کاربران، نوار ابزار الکسا را نصب نکرده اند، این مسئله میتواند در رتبه بندی سایت ها در الکسا اثرگذار بوده و نتایج آن غیرواقعی باشد.
  • کاربران زیادی در سراسر دنیا به نتایج الکسا بی اعتماد بوده و تغییرات آن را غیرمنطقی میدانند.
  • الکسا تنها قادر است که بالاترین سطح یک دامنه را مورد بررسی قرار دهد. بنابراین در رتبه بندی آن، زیر دامنه ها رتبه مستقل ندارند.

چگونه رتبه وب سایت خود را در سیستم الکسا افزایش دهیم

اگر میخواهید رتبه سایت خود را در الکسا افزایش دهید، تنها کافی است که یک سری از قوانین ساده را رعایت کنید تا پس از آن رتبه سایت شما به صورت چشمگیری ارتقا یابد. این قوانین به صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • قبل از هرچیز نوار ابزار الکسا را دانلود کرده و روی مرورگر خود نصب نمایید. این کار به شناسایی شما توسط الکسا کمک میکند.
  • ویجت الکسا را درون وب سایت خود قرار دهید. این کار میتواند در افزایش تعداد کلیک های وبسایت شما اثرگذار باشد.
  • هرچقدر محتوای سایت شما مفیدتر و اصطلاحا کاربر پسندتر باشد، کاربران بیشتری به آن جذب میشوند و میتوانند مطالب شما را در سایر رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این مسئله به خودی خود در افزایش رتبه سایت موثر است.
  • محتوای سایت خود را در شبکه های اجتماعی پرکاربر از جمله گوگل پلاس و… به اشتراک بگذارید. از این طریق میتوانید بخشی از کاربران را به سایت خود جذب کرده و تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهید.
  • کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت بسیار مهم است. از قدرت آنها غافل نشوید.
  • نوار ابزار الکسا را در سیستم های دیگرتان نیز نصب کرده و بازدید سایتتان را از این طریق افزایش دهید.
  • اکثر فروم های وبسایت به نوار ابزار الکسا مجهز هستند. میتوانید با قرار دادن مطالب سایتتان در فروم های وبسایت، تعداد کلیک های سایت را افزایش دهید.

چگونه رتبه وب سایت خود را در سیستم الکسا افزایش دهیم

نتیجه

در این مقاله تلاش کردیم توضیح دهیم که رتبه الکسا چیست و چگونه محاسبه میشود. همچنین بررسی کردیم که مزایا و معایب این سیستم رتبه بندی چیست. همانطور که تاکنون متوجه شدید، رتبه بندی سیستم الکسا میتواند بر رونق سایت و همچنین کسب و کار صاحبین مشاغل اثر بگذارد. امیدواریم این مطلب پاسخگوی سوالات شما کاربر گرامی بوده باشد. از توجه شما سپاس گزاریم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

6 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06