آشنایی با مفهوم Session در گوگل آنالیتیکس 4

آشنایی با مفهوم Session در گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید:

در گوگل آنالیتیکس 4، session به معنای دوره زمانی است که یک کاربر در وبسایت شما صرف می کند. هر بار که یک کاربر وارد وبسایت شما می شود، یک session جدید شروع می شود و هر بار که کاربر به صفحه دیگری از وبسایت شما می رود، session جاری تمام می شود و session جدیدی شروع می شود.

یکی از بهترین روش هایی که همواره کمک می کند تا با ابزار تحلیلی گوگل آنالیتیکس 4 آشنا شوید، شناخت و بررسی کردن مفهوم های مختلف آن است. یکی از مفهوم های کاربردی در گوگل آنالیتیکس 4، مفهوم Session است. برای تعریف دقیق تر Session می توان گفت که این بخش مانند یک جعبه در سایت عمل می کند. بدین صورت که این جعبه وظیفه دارد، کلیه واکنش ها، رفتارها، و اقداماتی که کاربران در سایت انجام می دهند، را ثبت کرده و به گوگل آنالیتیکس 4 ارائه کند.

کاربران از زمانی که یک عبارت را در گوگل جستجو می کنند، تا زمانی که وارد سایت می شوند، هر رفتار آن ها پس از وارد شدن به سایت یک Session محسوب می شود. برای مثال این مفهوم شامل واکنش ها و رفتارهای مخلتفی نظیر وارد شدن و بازدید از صفحه سایت، ثبت نام در سایت، خرید یک محصول یا درخواست خدمات، کلیک کردن روی لینک های مختلف و … همگی به عنوان یک سشن محسوب می شوند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با تعریف و مثال های دیگر مفهوم Session آشنا شوید.

اهمیت بررسی Session با استفاده از گوگل آنالیتیکس 4

همان طور که در پاراگراف بالا هم ذکر شد، هر اقدام، واکنش یا رفتاری که کاربر در سایت داشته باشد، به عنوان یک Session محسوب می شود. اما نکته حائز اهمیت این است که این Session برای کاربر که از طریق وب اپلیکیشن وارد سایت می شود، تعریف و در نظر گرفته می شود.

همچنین نکته دیگر این است که هر Session صرفا تا نیم ساعت برای آن کاربر باز و فعال است. برای مثال اگر کاربر یک وارد از سایت یا صفحات مختلف آن دیدن کرده یا اقداماتی را انجام داده و سپس از سایت خارج شده باشد. در صورتی که قبل از نیم ساعت مجددا وارد سایت شده و یک محصول را خریداری کند یا هر اقدام دیگری انجام دهد، همه این اقدامات و رفتار کاربر جز همان Session قبلی محسوب می شود.

اما در صورتی که در عرض نیم ساعت کاربر هیچ کاری انجام ندهد، Session که برای اولین بار برای او ایجاد شده، بسته می شود. همچنین اگر پس از نیم ساعت مجددا وارد سایت شود، یک Session جدید برای او باز می شود.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

تغییر مدت زمان Session در گوگل آنالتیکس 4

همان طور که در قسمت پیشین هم به صورت مفصل ذکر شد، برای هر کاربر صرفا یک Session نیم ساعته در نظر گرفته می شود که اقدامات کاربر را ثبت و در گوگل آنالیتیکس 4 ذخیره می کند. اما نکته حائز اهمیت این است که این سشن جز تنظیمات پیش فرض گوگل آنالیتیکس 4 است. بنابراین در صورتی که بخواهید متناسب با نوع کسب و کار و استراتژی که برای تجارت خود دارید، مقدار Session را تعریف کنید، این قابلیت وجود دارد.

روند کار بدین صورت که باید ابتدا روی گزینه Setting کلیک کرده و سپس گزینه Admin را انتخاب کنید. در مرحله بعد گزینه Data Stream را انتخاب کنید. پس از آن توجه داشته باشید که با نسخه ادمین اصلی وارد گوگل آنالیتیکس شده باشید. در غیر این صورت باید دسترسی خود را تعویض کنید تا در نسخه دمو نباشید. در صفحه جدیدی که مشاهده می کنید، روی

گزینه Configure Tag Setting کلیک کنید. در مرحله بعدی نیز صفحه را اسکرول کرده و سپس روی گزینه show all کلیک کنید تا بتوانید گزینه های دیگر و سپس گزینه Adjust Session Timeout را پیدا کنید. در صفحه جدیدی که مشاهده می کنید، می توانید مقدار Session را با توجه به پلن و استراتژی خود تغییر دهید.

یکی از گزینه های دیگری که در این قسمت مشاهده می کنید، Adjust Timer For Engaged Session است. در واقع منظور از این گزینه این است که برای مثال Session هایی که بیشتر از 10 یا 20 ثانیه توسط کاربر صورت گرفته است، را به عنوان یک Engaged (تعامل) در نظر گرفته می شود. در این قسمت نیز می توانید گزینه ها و زمان های مختلف دیگری را نیز انتخاب کنید.

تغییر مدت زمان session در گوگل آنالتیکس 4

تفاوت User و Session چیست؟

یکی از سوالات متداولی که در مورد Session و User مطرح می شود، در مورد تفاوت این دو مفهوم است. در واقع User کاربری است که وارد سایت می شود و هر گونه واکنشی، خریدی، تعامل یا سفارشی را انجام می دهد. اما منظور از Session تعداد جلسات یا بازدیدهایی است که در طی یک بازه زمانی مشخص (همان طور که در پاراگراف بالا هم ذکر شد و این بازه زمانی قابل تغییر است)، کاربر در سایت اقداماتی یا واکنشی را انجام می دهد. در برخی موارد تعداد Session ها بیشتر از User ها و در برخی موارد دیگر به تعداد کاربران است.

نحوه اندازه گیری کیفیت session

نحوه اندازه گیری کیفیت Session

برای این که بررسی کنید تعداد بازدیدهای سایت توسط کاربران در بازه های زمانی مختلف چگونه بوده، ابتدا وارد گوگل آنالیتیکس 4 شده و سپس روی گزینه Report کلیک کنید. پس از آن می توانید گزارش هایی که در طی 1 ماه گذشته در سایت اتفاق افتاده است، را مشاهده و آنالیز کنید.

پس از پیدا کردن داده ها نیز می توانید با وارد شدن به بخش مخاطب (Audience) و رفتارها (Behavior) کلیه اطلاعات و گزارش های کاربردی که در مورد رفتار کاربران و مخاطبین است را در قسمت Session مشاهده کنید.

نکته حائز اهمیت این است که اطلاعات این بخش به صورت جدولی نمایش داده می شود. همچنین زمانی می توانید به اطلاعات و گزارش های این بخش دسترسی داشته باشید که حداقل 1000 تعامل از داده های 30 روز قبل در گوگل آنالیتیکس 4 ذخیره شده باشد. اما در صورتی که 30 روز نگذشته باشد، نه تنها اطلاعات کامل و مفیدی پیدا نمی کنید، بلکه نمی توانید از کیفیت Session ها نیز مطلع شوید.

بنابراین به دست آوردن اطلاعات مربوط به بخش Session ها کافی است نسخه دمو گوگل آنالیتیکس را انتخاب کرده و سپس اطلاعات مورد نیازتان را از این نسخه دریافت کنید. بدین صورت که برای وارد شدن به نسخه دمو ابتدا وارد گوگل آنالیتیکس شده و سپس حساب کاربری Google Analytics Demo را انتخاب کنید. برای دریافت این اطلاعات نیز حداقل باید 24 ساعت صبر کنید تا گزارش های لازم به شما نمایش داده شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06