12 عدد از بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ

12 عدد از بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ

در این مقاله می خوانید:

به فرایند استفاده از ابزارهای تخصصی شنیدن شبکه های اجتماعی برای ردیابی کردن کلمات کلیدی که استفاده شده، یا ترکیب کلمات و عبارات کلیدی که استفاده می کنید و باز خوردی که مشتریان و کاربران دارند، سوشال لیسنینگ یا گوش کردن به شبکه های اجتماعی گفته می شود.

به کمک ابزارهای سوشال لیسنینگ، می توان داده های مربوط به کسب و کارهای مختلف را در شبکه های اجتماعی، جمع آوری و تحلیل نمود. به همین دلیل امروزه مبحث سوشال لیسنینگ بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح مفهوم سوشال لیسنینگ و ابزارهای سوشال لیسنینگ بپردازیم. پس اگر شما هم می خواهید با این مفاهیم بیشتر آشنا شوید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

یکی از بهترین روش هایی که در رشد کسب و کار و برند سازی در طی سال های اخیر موثر واقع شده، استفاده از شبکه های اجتماعی است. با وجود این که سال هاست استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام، لینکدین، توئیتر، یوتیوب و … باب شده است. اما هنوز برخی از اهمیت استفاده از این شبکه ها برای بهبود کسب و کار خود بی اطلاع هستند.

در این میان، بسیاری از کسب و کارهای بزرگ به شبکه های اجتماعی به چشم یک موقعیت نگاه کرده و از آن ها بهترین بهره را می برند. اما چگونه؟

با وجود این که درون شبکه های اجتماعی ابزارهای مختصری برای بررسی و آنالیز کردن رفتار کاربران، تعاملات ان ها و حتی میزان موفقیت آن حساب کاربری وجود دارد. اما خوشبختانه امکان استفاده از ابزارهای دیگری برای تحلیل شبکه های اجتماعی نیز وجود دارد. یکی از اصطلاحات پر تکراری که امروزه زیاد می شوید، ابزار سوشال لیسنینگ است. اگر در کناز کسب و کار رسمی خود از شبکه های اجتماعی هم استفاده می کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا 10 عدد از بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ و اهمیت استفاده از آن آشنا شوید.

خدمات شبکه های اجتماعی
خدمات شبکه های اجتماعی
اگر قصد دارید برای پیج خود فالور، بازدید، لایک و کامنت هدفمند دریافت کنید، ابزار خدمات شبکه های اجتماعی کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

سوشال لیسنینگ چیست؟

سوشال لیسنینگ (Social Listening) یا گوش کردن به شبکه های اجتماعی، به معنای گوش دادن به صحبت ها و بازخوردهای مشتری هایتان در خصوص محصولات، خدمات و یا برند شما در شبکه های اجتماعی مختلف می باشد. هدف از سوشال لیسنینگ، رسیدن به داده های آماری است که بتوان با تحلیل آن ها، به بهبود فرآیندهای کسب و کار کمک نمود. سوال مهمی که در شروع فرآیند سوشال لیسنینگ برای هر کسب و کاری به وجود می آید این است که باید به چه مواردی در شبکه های اجتماعی گوش نمود؟

علاوه بر بررسی محصولات، خدمات و برند خود می توانید ببینید که کاربران درباره رقبای شما چه می گویند. به عبارت دیگر، به صحبت های کاربران درباره برند رقبایتان، محصولات و خدماتشان، شعارهای تبلیغاتی آن ها و کمپین های تبلیغاتی که برگزار نموده اند توجه نموده و آن ها را تحلیل نمایید.

بیشتر بخوانید: سوشال لیسنینگ (Social Listening) چیست؟

بسیاری از برندها و کسب و کارهایی که فروش مناسبی هم از طریق شبکه های اجتماعی دارند، بازخورد مشتریان را نادیده می گیرند. تصور کنید یک روز سفارشی نداشته باشید. یا تصور کنید کل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بازخورد منفی در مورد شما ارائه می دهند. در چنین شرایطی هیچ اقدامی نمی کنید؟ یا به بررسی نظرات مشتریان و کاربران نمی پردازید؟

اگر از ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی یا همان ابزارهای سوشال لیسنینگ استفاده نکنید، نمی توانید مشتریان خود را راضی نگه داشته و آن ها را از دست می دهید. همچنین نمی توانید مشتریان جدیدی پیدا کنید. حتی ممکن است به طور کلی کسب و کار شما از دور رقابت خارج شود. با این وجود تصور نکنید که استفاده از ابزارهای سوشال لیسنینگ به دلیل پیچیدگی که دارد، کار را دشوار تر می کنند.

برعکس شنیدن آن چه در مورد شما در شبکه های اجتماعی می گویند، کمک می کند در بهترین زمان ممکن و با هزینه های بسیار کم تر جلوی ضرر را بگیرید. در واقع Social Listening به شما این امکان را می دهد که احساسات مخاطبان در مورد شبکه های اجتماعی و برند خود را ببینید. قبل از این که بحرانی رخ دهد اقدامات لازم را انجام دهید.

سوشال لیسنینگ چیست؟

بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ

امروزه یکی از مهم ترین موضوعات برای هر کسب وکاری دریافت نظرات و بازخوردهای مشتری هایشان می باشد. چرا که می توان با تحلیل و بررسی این نظرات و بازخوردها، کیفیت محصولات و خدمات را بهبود داده و به اعتبار برند کمک کرد.

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن شبکه های اجتماعی، بیشتر این بازخوردها و نظرات در بستر این شبکه ها مطرح می گردد. به همین دلیل اگر کسب و کاری بخواهد رضایت مشتریانش را جلب نموده و از رقبای خود پیشی بگیرد، باید به صحبت ها و نظرات مردم در شبکه های اجتماعی مختلف توجه نموده و آن ها را تحلیل نماید.

ابزارهای سوشال لیسنینگ چگونه کار می کنند؟

ابزارهای شنیداری شبکه های اجتماعی کلیه مکالماتی که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما است را پیدا می کند. سپس این کلمات را در یک داشبورد نگه داری می کند. در این روش پیدا کردن کلمات کلیدی را باید در لحظه و به صورت آنلاین پیدا کنید. چرا که بیش تر از 60 درصد از کاربران انتظار دارند برند یا شرکت در زمان کم پاسخگوی نیاز آن ها باشد.

در واقع نظارت لحظه ای داشتن روی برند، برای هر ابزار شنیداری شبکه های اجتماعی بسیار ضروری است. چون باعث می شود هزینه و زمان خود را صرف پست های غیر مرتبط نکنید. نحوه به دست آوردن داده های شنیداری شبکه های اجتماعی بدین صورت است که، ابزارها از طریق API با شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار می کند. سپس به سایر عموم اجازه می دهد که به اطلاعات به دست آمده نظارت داشته باشند.

ابزارهای سوشال لیسنینگ چگونه کار می کنند؟

 

این ابزار فقط داده هایی را نشان می دهد که کاربران انتخاب می کنند با دیگران به اشتراک بگذارند یا خیر. در واقع این ابزار نمی توانند به پست ها، گروه ها و اکانت های خصوصی دسترسی داشته باشند. برخی از شبکه های اجتماعی به صورت آگاهانه امکان دسترسی داشتن API ها را به پست ها و اکانت های خصوصی محدود می کنند. برای مثال فیس بوک دسترسی داشتن گروه ها و اکانت های خصوصی را محدود کرده است.

روند کار ابزارهای سوشال لیسنینگ بدین صورت است که ربات این سرویس ها به صورت مداوم بین سایت ها و صفحات آن ها خزش و سپس فهرست می کنند. این ابزارها زمام خزیدن بین سایت ها و صفحات به پارامترهای مختلفی از جمله تاریخ، مکان، اشاره‌های تکراری، اسپم و سایر جزئیات و … توجه می کنند.

در واقع هدف از این دقت نشان دادن و پیدا کردن مرتبط ترین نتایج است.

10 عدد از بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ

تا این قسمت از مقاله با اهمیت و فواید استفاده از ابزارهای سوشال لیسنینگ شبکه های اجتماعی و نحوه عملکرد آن ها به طور کامل آشنا شدیم. پس از شناخت اهمیت استفاده از این ابزار کافی است با 10 عدد از بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ آشنا شده و از آن ها استفاده کنید.

Awario -1

Awario یکی از ابزارهای مطرح در زمینه سوشال لیسنینگ است. شما برای استفاده از این ابزار باید ابتدا در آن رجیستر کنید. سپس می توانید از طریق داشبورد ساده ای که در اختیار شما قرار می دهد به داده های شبکه های اجتماعی گوش دهید.

روند کار در Awario به این صورت است که شما اطلاعات مربوط به کسب و کار و برند خود و رقبایتان را در آن وارد می کنید. سپس این ابزار، داده های مختلفی که در شبکه های اجتماعی درباره موضوعات درخواستی شما وجود دارد را جمع آوری کرده و به شما نمایش می دهد. در این ابزار، شما می توانید آمار منشن های خود در شبکه های اجتماعی مختلف را مشاهده نمایید. همچنین می توانید کلمات کلیدی کسب و کار خود را با رقبایتان مقایسه نموده و آمار اینفلوئنسرهایی که شما را منشن و معرفی نموده اند را نیز رصد کنید.

از این ابزار می توان برای جمع آوری داده ها در اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، لینکندین یوتیوب و حتی وب سایت های خبری استفاده کرد.

Awario به صورت اختصاصی برای شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک استفاده می شود. این ابزار به صورت همزمان مقادیر زیادی از داده های اجتماعی و هم اشاره های فردی را به نمایش گذاشته و سپس آن ها را تجزیه و تحلیل می کند. سپس آمارهای بصری ارائه می دهد. از این ابزار می توانید برای سفارشی کردن و تعیین یا تغییر استراتژی شنیدن شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

این ابزار به یک سیستم پیچیده از فیلترها مجهز شده و از طریق آن می توانید فیلترهای مختلفی مانند زبان، موقعیت جغرافیایی، و … را روی آن اعمال کنید. برای این کار کافی است حالت Boolean را انتخاب کرده و پرس و جوی جستجوی طولانی و با جزئیاتی که انتظار دارید را ایجاد کنید.

علاوه بر این، می توانید این ابزار را از طریق ایمیل یا اعلان های مختلف تنظیم کرده تا منشن های مختلف و مورد انتظار به شما اطلاع داده شود. ابزار Awario دارای سه بخش گزارش شنیداری اجتماعی زیر است:

  1. آمار نام برده شدن یا منشن شما (Mention Statistics)
  2. مقایسه هشدار (Alert Comparison)
  3. اینفلوئنسرها (Influencers)

این اطلاعات را می توانید به صورت PDF دانلود کرده یا آن را از طریق لینک به اشتراک بگذارید.

مهم ترین داده ها را در قسمت های زیر می توانید بررسی کنید:

  1. قسمت Mention Statistics: کلیه اطلاعات مربوط به منشن ها نمایش داده می شود. داده های مربوط منشن شامل اطلاعات مختلفی از جمله تعداد، دسترسی، مکان‌ها، زبان‌ها و منبع منشن های ارسال شده و حتی شامل احساسات مربوط به شبکه های اجتماعی در مورد کلمات کلیدی مختلف است. همچنین می توانید اطلاعات مختلفی در مورد مخاطبین از جمله سن، جنسیت، محل زندگی و … را شناسایی کنید.
  2. قسمت Alert Comparison: در این قسمت می توانید 15 هشدار مهم از جمله برند خود را در مقایسه با سایر رقبا با یک دیگر بررسی کنید. همچنین می توانید بررسی کنید کدام یک از هشتگ ها کاربرد و عملکرد بهتری داشته است.
  3. گزارش اینفلوئسرها: در این قسمت می توانید بررسی کنید که اینفلوئسرها از چه کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما استفاده کرده اند. سپس هر کدام از اینفلوئنسرها را بر اساس تعداد فالوورها و تعداد منشن ها رتبه بندی کنید.

Awario

2- ابزار Tweetdeck

این ابزار برای شنیدن توئیتر مناسب است و مزایای زیادی دارد. یکی از بهترین ویژگی های این ابزار رایگان بودن آن است. علاوه بر این، این نرم افزار شبکه های اجتماعی را به صورت انبوه و گسترده بررسی نمی کند. این ابزار به عنوان ابزار اصلی سوشال لیسنینگ توئیتر شناخته می شود که امکان مدیریت کردن توئیتر را آسان تر می کند. همراه با این ابزار می توانید ویژگی هایی مانند زمان بندی، و شنیدن شبکه های اجتماعی را آسان تر انجام دهید.

برای استفاده از این ابزار می توانید یک توئیت شامل تمامی کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار خود را ایجاد کنید. هر بار که این مجموعه از کلمات کلیدی در توئیت ذکر می شود، می توانید آن را در فید این ابزار مشاهده کنید. همچنین کلیه تعامل هایی که در توئیت ایجاد می شود را در یک داشبورد مشاهده کنید. این ابزار اطلاعات را به صورت بصری در اختیار شما قرار می دهد و با صرف زمان کمی می توانید اطلاعات لازم را مشاهده و تحلیل کنید.

3- ابزار Brandwatch

این ابزارها به عنوان بهترین اسلحه برای تحلیل داده های اجتماعی محسوب می شود. به همین جهت از آن می توان برای اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر، اخبار و وبلاگ ها، وب، پینترست، یوتیوب و … استفاده کرد. Brandwatch Analytics می تواند به بهترین نحو منشن های شبکه های اجتماعی را تجزیه و تحلیل کند. سپس برای گرفتن تصمیمات مهم، از معیارها و فیلترهای مشخصی استفاده می کند.

یکی از بهترین مزایای استفاده از این ابزار این است که به یک هوش مصنوعی ویژه مجهز شده است. به گونه ای که هر وقت در رفتار کاربران یا منشن ها تغییری ایجاد شد، سریعا به شما اطلاع دهد. هدف این ابزار تحلیل کردن در مورد مشتریان بالقوه است. در واقع این ابزار امکان دسترسی داشتن به پایگاه داده 450 میلیون نفر از کاربران را به شما می دهد.

به گونه ای که می توانید بر اساس کلمات کلیدی مرتبط مختلف و داده های جمعیتی در مورد آن ها جستجو کنید. زمانی که مشتریان بالقوه را پیدا کردید، می توانید با استفاده از ابزار Brandwatch بررسی کنید که:

  • چگونه به مشتریان بالقوه می توانید دسترسی داشته باشید.
  • مشتریان در مورد چه چیزهایی صحبت می کنند؟ چه علایق مشترکی با یک دیگر دارند؟
  • چه اینفلوئسرهایی را دنبال می کنند؟

در نهایت می توانید سه مشتری را به صورت همزمان بررسی کرده و با یک دیگر مقایسه کنید.

ابزار Brandwatch

4- ابزار برندمی

این ابزار ایرانی است که کار کردن با آن بسیار آسان است. با استفاده از این ابزار می توانید منشن های برند خود را ببینید. متن های حاوی کلمات کلیدی خود را پیدا کنید. سپس احساسات و عواطف کاربرانی که شما را می بینند، بررسی کنید. این ابزار مشابه با ابزاهای خارجی طراحی شده و به کمک آن می توانید برند خود را ارتقاء دهید. در واقع با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید عملکرد رقبای خود را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید.

5- ابزار Talkwalker

این ابزار قادر است کلیه وبلاگ ها، انجمن ها، سایت های خبری، شبکه های اجتماعی و به طور کلی هر جا که صحبت از شما شده است را به بهترین نحو بررسی کند. این ابزار قدرتمند داده ها را از 150 میلیون منبع و با توجه به آن چه نیاز دارید و هر جا که مطالب شما منتشر شده، تجزیه و تحلیل می کند. همچنین می توانید مکالماتی که پیرامون برند و نام تجاری شما وجود دارد، همراه با میزان تعاملات کاربران با سایر برندها را بررسی کنید.

ابزار Talkwalker

6- ابزار Synthesio

این ابزار می تواند مکالماتی که در مورد موضوعات مرتبط با برند شما گفته می شود را جستجو کند. همچنین می توانید داده های مختلفی که به دنبال آن هستید را بر اساس زبان، جمعیت شناسی، جنسیت، مکان و … طبقه بندی و بررسی کنید.

ابزار Synthesio

7- Hootsuite

Hootsuite، یکی دیگر از ابزارهایی است که می تواند در حوزه سوشال لیسنینگ به شما کمک نماید. از طریق بستری که Hootsuite ایجاد کرده است، شما می توانید با فالورهای خود در ارتباط بوده و منشن ها، نظرات و پیام های افراد مختلف را در شبکه های اجتماعی رصد و تحلیل کنید.

از دیگر امکاناتی که شما با ساخت اکانت Hootsuite بدست می آورید این است که، می توانید به پروفایل خود در تمامی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، لینکدین و … از طریق داشبورد این ابزار دسترسی داشته باشید و محتواهای مورد نظر خود را در این شبکه های اجتماعی پست کنید. برخی خدمات این ابزار رایگان است و برای استفاده از خدمات بیشتر باید از پلن های پولی آن استفاده نمایید.

8- ابزار Mentionlytics

کاربران روزانه از تگ و منشن های زیادی در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. با استفاده از ابزار Mentionlytics می توانید کلمات کلیدی، تگ ها، واکنش کاربران و … را حتی با زبان های مختلف، اینفلوئنسرها، و سایر منابع آنلاین با ویژگی های مرتبط و مشترک را دنبال و بررسی کنید.

این ابزار قادر است از طریق سایر پلتفرم های اجتماعی، وب سایت های خبری، وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی، تگ ها و منشن ها را رصد و تجزیه و تحلیل کند. برای استفاده از این ابزار کافی است آن را به Hootsuite در داشبورد اضافه کرده و از مزایا و قدرتی که دارد، استفاده کنید.

9- ابزار Digimind

ابزار Digimind یکی از بهترین ابزار سوشال لیسنینگ است که می تواند داده ها را از طریق 850 منبع و با استفاده از 200 زبان استخراج و ارزیابی کند. کلیه شبکه های اجتماعی از هوش مصنوعی استفاده می کنند. به همین جهت این ابزار هم برای مانیتورینگ کردن و تجزیه و تحلیل ترندهای روز دنیا تگ ها و منشن ها را بررسی و تجزیه و تحلیل می کند.

ابزار Digimind

10- دیتاک

دیتاک یک ابزار ایرانی است که می توانید از آن در حوزه سوشال لیسنینگ استفاده نمایید. از این ابزار می توانید برای گوش دادن به داده های شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، توییتر و تلگرام استفاده نمایید. در این ابزار، کلمه های کلیدی مورد نظر خود را که می خواهید درباره آن ها اطلاعات بدست آورید را وارد می کنید.

به طور مثال، نام برند خود را به عنوان یک کلمه کلیدی که می خواهید درباره آن اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی را جمع آوری کنید وارد می نمایید. سپس دیتاک، هر کجا که در شبکه های اجتماعی درباره برند شما صحبت شده باشد را به شما نمایش می دهد.

همچنین شما می توانید داده های جمع آوری شده را به وسیله این ابزار، تحلیل نمایید تا به بهترین استراتژی در خصوص کسب و کار خود برسید. برای آشنایی بیشتر با این ابزار، از دمویی که در اختیار شما قرار داده می شود، استفاده کنید.

دیتاک

11- ابزار Audiense

این ابزار قدرتمند به شما امکان شناسایی مخاطبین و کاربران بدون توجه به بزرگی جامعه کاربران را می دهد. در واقع با استفاده از این ابزار می توانید بررسی کنید که مخاطبان در مورد چه چیزی در شبکه های اجتماعی صحبت می کنند. چگونه رفتار می کنند؟ چه نیاز و چه احساساتی دارند؟

12- ابزار Hexagon

اگر در سراسر دنیا یا برخی از کشورها مخاطب دارید، با استفاده از ابزار Hexagon می توانید بر اساس علایق، زبان، کشور، جغرافیا و امتیاز کاربران را دسته بندی و بررسی کنید. این ابزار امکان دسترسی داشتن به یک کتابخانه با 400 میلیارد پست رسانه های اجتماعی، و امکان تعامل با مخاطبان مورد نظر را به شما می دهد.

سخن پایانی

سوشال لیسنینگ یکی از مهم ترین و جدیدترین مباحثی است که در طی سال های اخیر در مبحث بازاریابی شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. در ساده ترین تعریف در مورد سوشال لیسنینگ می توان گفت یعنی ببینیم که مردم، کاربران و حتی سایر برندهای رقیب در مورد برند شما در شبکه های اجتماعی چه چیزهایی می گویند؟ سپس از طریق بررسی و تحلیل کردن نظرات آن ها بهترین اقدامات لازم را برای بهبود و جلب نظر مشتریان انجام دهیم.

شما باید به هر کلمه کلیدی که در حوزه کسب و کارتان می باشد توجه نموده و گوش کنید. به طور مثال شما می توانید ببینید که کاربران شبکه های اجتماعی مختلف درباره برند شما، محصولات و یا خدمات شما، هشتگ های مرتبط با کسب و کار شما چه می گویند.

در این مقاله به بررسی بهترین سایت ها و ابزارهای سوشال لیسنینگ پرداختیم و هرکدام را به طور جداگانه بررسی کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06