چگونه یک رپورتاژ خبری خوب بنویسیم؟

چگونه یک رپورتاژ خبری خوب بنویسیم؟

در این مقاله می خوانید:

یکی از مهم ترین ابزار تبلیغات برای افزایش بازدید سایت، و افزایش فروش از طریق تبلیغات استفاده از روشی به نام رپورتاژ خبری یا رپورتاژ آگهی است. برای موفقیت در این زمینه لازم است که نکات مهمی را رعایت کنید.

رپورتاژ یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین روش تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. این روش تبلیغات با توجه به بازخورد بسیار مناسبی که دارد، در دسته سئو خارجی سایت قرار می گیرد. به علاوه سایت های بسیار معتبر و بزرگ در زمینه های مختلف از طریق رپورتاژ آگهی توانسته تا حد قابل توجهی میزان ترافیک سایت و بازدید سایت خود را افزایش دهند. با این وجود هنوز هم تصورات اشتباهی در مورد تاثیر رپورتاژ آگهی و چگونگی تولید محتوا برای آن وجود دارد.

برخی تصور می کنند تولید محتوا برای رپورتاژ اهمیت زیادی ندارد و هزینه و زمان خود را صرفا روی لینک سازی صرف می کنند. در صورتی که اهمیت رپورتاژ به گونه ای است که توصیه می شود به هیچ وجه از محتوای تکراری استفاده نکنید؛ حتی اگر یک محتوای آماده و یونیک با همین موضوع در بلاگ سایت دارید. علاوه بر این، توجه داشتید که امروزه هزینه انتشار رپورتاژ در سایت های پر بازدید رو به افزایش است.

افزایش بازدید رپورتاژ
افزایش بازدید رپورتاژ
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود را از طریق رپورتاژ افزایش داده تا کاربر روی لینک سایت شما کلیک کند، ابزار خرید ترافیک رپورتاژ کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

پس چرا وقت و هزینه خود را صرف تولید محتوای بهینه و با کیفیت در این سایت ها نکنید؟ در واقع هر چه کیفیت محتوای شما بهتر باشد، کاربران بیشتر برای دیدن وب سایت اصلی ترغیب می شوند. البته باید توجه داشته باشید که کاربران به راحتی فرق بین محتوای خوب و بد را می فهمند. به همین جهت ممکن است حتی با دیدن محتوای یک رپورتاژ هم از کلیک کردن روی سایت منصرف شوند.

اگر شما با چالش مهم “چگونه یک رپورتاژ خبری خوب بنویسیم” روبرو هستید، همراه کلیک اول باشید. ما در این مقاله به بررسی و معرفی نکات مهم در نوشتن یک رپورتاژ خبری خوب می پردازیم. شما همچنین می توانید با استفاده از خدمات ما در این زمینه، کمپین افزایش بازدید رپورتاژ خود را ثبت کنید.

رپورتاژ خبری چیست؟

واژه رپورتاژ از کلمه Report به معنی گزارش دادن می آید. رپورتاژ خبری یک روش جدید تبلیغات در فضای آنلاین است که در طی سال های اخیر مرسوم شده است. طی یک رپورتاژ خبری یک فرد شروع به نقد و بررسی و نوشتن توضیحات محصولات و خدمات می کند. در واقع در رپورتاژ خبری در ابتدا هدف ترغیب کردن مشتری برای کلیک کردن و خرید نیست. بلکه کارشناس تولید محتوت سعی دارد به صورت شفاف و واضح در مورد ویژگی های یک محصول صحبت کند.

هدف این است که مشتری ابتدا با ویژگی های خوب و بد محصول آشنا شده و مثل یک مشتری آشنا سپس اقدام به خرید کند. در واقع اول باید اعتماد مشتری در مورد صداقت رفتار شما جلب شده و سپس با پر رنگ تر کردن ویژگی های خوب از او بخواهید به صورت تخصصی تر و بیشتر با محصول آشنا شود.

بیشتر بخوانید: منظور از رپورتاژ آگهی چیست؟ مشخصات یک رپورتاژ آگهی موفق

روند تولید محتوا و تبلیغ در رپورتاژ خبری

با این کار به صورت غیر مستقیم به مشتری این احساس را می دهید که نظر و سلیقه او در اولویت دارد. اما در ادامه پیشنهاد می کنید که ممکن است این مصحول یا خدمت نیازی از تو را رفع کند. روند تولید محتوا و تبلیغ در رپورتاژ خبری به گونه ای است که باید تمرکز خود را روی تولید محتوای کاربردی و مفید برای کاربر قرار دهید. به گونه ای که حتی برای انتشار و اشتراک محتوای سایت ترغیب شود.

همچنین ممکن است یک کاربر و مشتری برای مطالعه مجدد مقاله را ذخیره یا بوک مارک کند. در صورتی که در تبلیغات سنتی به هیچ وجه این اتفاق نمی افتد. در تبلیغات سنتی و آفلاین مشتری تبلیغ را می بیند و بدون این که حتی آن را به خاطر بسپارد، از کنار آن می گذرد. و این تفاوت تاثیر رپورتاژ خبری با تبلیغات سنتی و تاریخ گذشته است.

بسیاری از سئوکاران و کارشناسان تولید محتوای حرفه ای عقیده دارند که یک رپورتاژ خبری خوب دارای 70 درصد محتوای کاربردی و مفید برای کاربر و 30 محتوای تبلیغاتی است.

نوشتن رپورتاژ خبری خوب

8 روش عالی نوشتن رپورتاژ خبری خوب

در پاراگراف بالا به اهمیت کاربردی و مفید بودن محتوا (نه تبلیغات) پرداخته شد. اما اهمیت این موضوع صرفا روی یک محتوای ساده محدود نمی شود. بلکه باید به صورت کاملا تخصصی به این کار پرداخته و شاهد نتایج بی نظیر آن باشید. در ادامه با 8 روش عالی نوشتن رپورتاژ خبری خوب آشنا خواهید شد.

1- انتخاب عنوان صحیح و مناسب

کاربران بیش از آن چه تصور می کنید، فرق محتوای خوب و بد را می دانند. به گونه ای که حتی با دیدن عنوان یک سایت تصمیم می گیرند وارد سایت شوند یا خیر؟ پس انتخاب و نوشتن یک عنوان صحیح و مناسب یک قلاب برای شکار کاربران و مشتریان واقعی است. در مورد اهمیت این موضوع باید گفت زمانی که کاربر یک کلمه یا عبارت کلیدی را جستجو می کند، چندین سایت با عنوان مشابه و حتی یکسان روبرو می شود. در واقع زمانی که یک رپورتاژ خبری می نویسید و منتشر می کنید، محتوای شما در کنار چندین محتوای درجه 1 و عالی قرار می گیرد.

توجه داشته باشید که کاربر وقت خود را صرف گشت و گذار در تک تک این سایت ها نمی کند. به همین دلیل برای این که سایت شما و مقاله تان را برای خواندن انتخاب کند، توجهش باید جلب شود. باید عنوان رپورتاژ را به گونه ای انتخاب کنید که مخاطب در نگاه اول متوجه شود که هدف شما از تولید محتوا ارائه اطلاعات کاربردی و مفید به کاربر است. زمانی که کاربر با یک محتوای تبلیغاتی روبرو شود، به هیچ وجه برای کلیک کردن روی سایت ترغیب نمی شود.

بیشتر بخوانید: منظور از رپورتاژ آگهی چیست؟ مشخصات یک رپورتاژ آگهی موفق

2- با مخاطب صادق باشید.

دو عامل مهم و اصلی باعث می شود که مخاطب اعتمادش را از دست بدهد: عدم تخصص و عدم صداقت. مخاطب با خواندن چند از مخاطب به صداقت و دانش شما پی می برد. در نتیجه اگر صرفا هدفتان تبلیغات و نوشتن کلمات اغراق آمیز باشد، کاربر سریعا از سایت خارج می شود. حتی بدون این که هدف شما از تولید محتوا را بداند و انتهای متن مقاله رسیده باشد. برای نشان دادن صداقتتان از کلمات ساده، روزمره و همان کلماتی که خودتان استفاده می کنید، استفاده کنید.

با این کار حواس مخاطب فقط روی محتوا خواهد بود نه درک کردن کلمات پیچیده و سخت. برای این که دانش خود را به کاربر اثبات کنید نیازی به استفاده از کلمات خیلی تخصصی و نوشتن به صورت فینگلیش نیست.

علاوه بر این، اگر اطلاعات کافی در مورد محصولات و خدمات تخصصی ندارید، به هیچ وجه سراغ نوشتن نروید. اگر زمان کافی برای کسب اطلاعات بیشتر دارید، با ویژگی های تخصصی آن آشنا شوید. در غیر این صورت کار تولید محتوا را به فردی بسپارید که یا اطلاعات کافی و دانش تخصصی دارد؛ یا با روش های جستجو کردن آشناست.

یکی از راهکارهای عالی برای نشان دادن صداقت به مشتری این است که سعی کنید به سوالات و چالش های احتمالی کاربر پاسخ دهید. در غیر این صورت، کاربر برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود ترجیح می دهد سایت شما را ترک کند و از سایت دیگری اطلاعات مدنظر خود را دریافت کند.

انتخاب بهترین رسانه

3- انتخاب بهترین رسانه

یکی از مهم ترین نکاتی که برای انتشار یک رپورتاژ خبری باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب بهترین رسانه است. برای این کار تمرکز خود را روی رسانه و سایتی قرار دهید که با موضوع و زمینه کاری شما مرتبط است. همچنین توجه داشته باشید آیا این سایت رتبه خوب و قابل قبولی در نتایج گوگل یا Similar Web دارد یا خیر؟ به طور کلی برای انتخای بهترین رسانه برای انتشار رپورتاژ خبری به موارد زیر توجه کنید:

  • مرتبط بودن رسانه با موضوع سایت شما
  • رتبه سایت در گوگل، الکسا یا Similar Web
  • توجه به محدودیت ها و تعداد کلمات و تصاویر
  • توجه به مخاطبان ثابت رسانه (آیا رسانه مخاطبان ثابتی دارد یا خیر؟)
  • آیا رسانه به عنوان یک مرجع معتبر شناخته می شود یا خیر؟

بیشتر بخوانید: Similar Web (سیمیلار وب) چیست؟ معرفی جایگزین الکسا

4- خلاقیت را چاشنی کار کنید.

در مقالات کلیک اول بارها ذکر شده که محتوا پادشاه است. اما این موضوع صرفا به تولید محتوای متنی خلاصه نمی شود. مخاطبان با دیدن تصاویر، ویدیوهای کاربردی و آموزشی، نمودار، اینفوگرافیک، نقل قول و … بیشتر برای خواندن ادامه مطلب شما ترغیب می شوند.

5- وقت را تلف نکنید.

توجه داشته باشید که هدف مخاطب از جستجوی یک مطلب چیست؟ مخاطبان و کاربران روزانه با تعداد زیادی سایت های تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی پر رنگ و لعاب، و … رو به رو هستند. به همین دلیل، نگه داشتن مخاطب و حتی به دست آوردن کاربر جدید کار دشواری است.

به همین جهت بهترین اقدام این است که علاوه بر انتخاب و نوشتن عنوان مناسب و جذاب، صاف و ساده به سراغ محتوای اصلی بروید. وقت مخاطب و کاربر را تلف نکنید. برای این کار مدام در طول تولید محتوا از تصاویر مختلف، جملات مهم و بولد شده، مطالب جدید، نقل قول و … استفاده کنید. با این کار چندین بار به مخاطب تلنگر می زنید که تمام حواس و تمرکزش روی محتوا باشد.

وقت را تلف نکنید

6- تمرکز خود را روی کیفیت محتوا قرار دهید نه تعداد کلمات

با وجود این که برخی از رسانه های انتشار رپورتاژ خبری برای کل محتوا تعداد مشخصی کلمه تعیین می کنند. اما توجه داشته باشید که تمرکز خود را صرفا روی کیفیت محتوا و کاربردی بودن آن قرار دهید نه تعداد کلمات. همچنین طول محتوا را به گونه ای بسط دهید که زیاد طولانی نباشد و وقت مخاطب را هدر نرود.

7- اهمیت و تاثیر داستان سرایی را دست کم نگیرید.

هیچ چیز به اندازه یک داستان پر شور و جذاب حواس مخاطب را جمع نمی کند. داستان سرایی می تواند به طور قابل توجهی مخاطب را درگیر کند. برای مثال می توانید برای افزایش آگاهی از برند، داستان شروع برند سازی خود، داستان اولین فروش، و خاطرات تلخ و شیرین آن را بیان کنید. با درگیر شدن احساسات مخاطب جلب توجه او برای آشنایی با ویژگی های محصول یا خدمات ترغیب می شود که وارد سایت اصلی شود.

8- مخاطبان را برای انجام کاری تشویق کنید.

بدیهی است که هدف از تولید محتوا و انتشار رپورتاژ خبری جذب مخاطبان و کاربران است. اما اگر بهترین رپورتاژ را با استفاده از نکات ذکر شده بنویسید، تا زمانی که مخاطبان را برای انجام کار مورد نظرتان را تشویق نکنید، نتیجه ای نخواهد داشت. در انتهای رپورتاژ باید به صورت شفاف و واضح از کاربران بخواهید که کار مورد نظرتان را انجام دهند. برای مثال می توانید از آن ها بخواهید که برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران و کارشناسان تماس بگیرند.

همچنین می توانید بنویسید که برای خرید محصول یا تکمیل فرایند خرید وارد سایت شوند. علاوه بر این، می توانید برای افزایش ترغیب کاربران و مشتریان بیشتر به آن ها پیشنهادات ویژه و شگفت انگیز مثل کوپن تخفیف، ارسال رایگان، و … ارائه کنید. در این رابطه توجه داشتید که این روش را بیش از حد تکرار نکنید. همچنین برای دریافت کد تخفیف و … بازه زمانی محدود مشخص کنید.

زمان انتشار رپورتاژ خبری

اقدامات مهم زمان انتشار رپورتاژ خبری

در پاراگراف های بالاتر با مهم ترین نکات برای نوشتن رپورتاژ  خبری خوب آشنا شدیم. اما پس از تولید محتوا ، رپورتاژ را کجا منتشر کنیم؟ در این مورد نیز باید به نکات مهمی توجه داشته باشید که در ادامه به مهم ترین اقدامات زمان انتشار رپورتاز خبری خواهم پرداخت.

انتخاب سایت های برتر در گوگل

توجه داشته باشید که قبل و همزمان با شما وب سایت های دیگری هم مشغول به کار هستند. علاوه بر این، کاربرانی که محصولی را جستجو می کنند، به دنبال خرید و سفارش آن هستند. به همین دلیل جزء مشتریان بالقوه محسوب می شوند. به همین دلیل از طریق منتشر کردن محتوای رپورتاژ خبری در سایت های برتر در گوگل، می توانید مخاطبان زیادی را جذب کنید. سایت های مطرح در گوگل که جایگاه بالایی در موتور جستجو دارند، اعتبار زیادی به محتوای رپورتاژ خبری می بخشند. برای افزایش ترافیک سایت خود از طریق تولید محتوا برای رپورتاژ خبری به روش های زیر توجه کنید:

1- انتخاب موضوع مناسب

برای این که موضوع مناسب انتخاب کنید، می توانید از ابزار مختلفی از جمله Keyword Planner استفاده کنید. با استفاده از این ابزار می توانید میزان جستجوی کلمات و عبارات مختلف در گوگل را پیدا کنید. سپس یک موضوع مرتبط و مناسب با موضوع و زمینه کاری خود پیدا کنید. علاوه بر این، می توانید از ابزار دیگری برای تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید.

انتخاب موضوع مناسب

2- تولید محتوا و انتشار مقاله

پس از پیدا کردن کلمات کلیدی و انتخاب موضوع مناسب باید برای تولید محتوا اقدام کنید. از کلمات و عباراتی که با استفاده از ابزار تحقیق کلمه کلیدی پیدا کرده اید، در طول محتوا استفاده کنید. این کار شانس شما را برای دیده شدن در نتایج برتر موتور جستجوی گوگل افزایش می دهد.

3- توجه به اصول سئو

کاربران پس از جستجو کردن در گوگل با نتایج مختلفی روبرو می شوند. این نتایج شامل دو قسمت مختلف توضیحات متا (Meta Description) و عنوان سایت (Tag Tittle) است.  کاربر با دیدن این دو توضیح تصمیم می گیرد که روی سایت کلیک کند یا نه. برای انتشار رپورتاژ خبری کسی معمولا این کار را انجام نمی دهد. اما برای افزایش اعتبار سایت خود، افزایش بازدید سایت توصیه می شود با توجه به اصول سئو، توضیحات متا و عنوان سایت مناسب برای رپورتاژ بنویسید.

بیشتر بخوانید: توضیحات متا (Meta Description) چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

سخن پایانی

یکی از مهم ترین ابزار تبلیغات برای افزایش بازدید سایت، و افزایش فروش از طریق تبلیغات استفاده از روشی به نام رپورتاژ خبری یا رپورتاژ آگهی است. برای موفقیت در این زمینه لازم است که نکات مهمی را رعایت کنید. در این مقاله به طور کامل با نکات مهم در زمینه این که چگونه یک رپورتاژ خبری خوب بنویسیم؟ آشنا شدید. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله می توانید شاهد تاثیر تولید محتوا و انتشار رپورتاژ خبری برای کسب و کار خود باشید. پس از مطالعه این مقاله اگر نکات قابل ذکر، پیشنهاد یا انتقاداتی دارید، با ما مطرح کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06