چگونه تیتر جذاب بنویسیم؟

چگونه تیتر جذاب بنویسیم؟

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله به طور کامل با اهمیت تیتر نویسی و مزایای ویژه ای یک تیتر جذاب برای افزایش نرخ کلیک و جلب نظر کاربران دارد آشنا می شوید.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب

اولین و مهم ترین پارامتری که باعث بهبود وضعیت سئو سایت می شود، تحقیق کلمه کلیدی و تولید محتوا است. زمانی که یک محتوای جذاب و با کیفیت داشته باشید، مخاطبان و کاربران بیشتری با رضایت بیشتری وارد سایت می شوند.

اما به طور کلی توجه داشته باشید که کاربران پس از این که عبارات و کلمات مختلفی را در گوگل جستجو می کنند، هدف و نیازهای مختلفی دارند. به همین دلیل از کلمات و عبارات مختلف استفاده می کنند. اما در صورتی که تحقیق کلمه کلیدی به درستی انجام شده باشد، سایت هایی به کاربران نمایش داده می شود، که دارای محتوای با کیفیت، عناوین مناسب و صحیح هستند.

در واقع زمانی که از (تگ Title) عناوین صحیح، جذاب و کاربردی، همچنین تگ H1 به درستی استفاده کرده باشید، سایت با یک تیتر جذاب به کاربران نمایش داده می شود. پس از این که تیتر جذاب و کاربردی برای سایت و صفحات مختلف آن بنویسید، کاربران زمانی که در نتایج جستجو این تیترها را مشاهده می کنند، برای کلیک کردن روی آن ترغیب می شوند.

انتخاب کردن و نوشتن تیتر جذاب صرفا به تحقیق کلمه کلیدی و انتخاب کلمات کلیدی هدفمند محدود و خلاصه نمی شود. تیتر نویسی و انتخاب تیترهای جذاب یکی از مهم ترین پارامترهای تاثیر گذار در افزایش میزان نرخ کلیک، افزایش نرخ تبدیل، و افزایش میزان ترافیک سایت محسوب می شود.

اهمیت انتخاب و نوشتن تیتر صحیح به گونه است که به عنوان یک پل ارتباطی بین مخاطب و کاربران و محتوای سایت شناخته می شود. اهمیت این موضوع به گونه ای است که حتی اگر یک محتوای کاملا با کیفیت، جذاب و کاربردی هم داشته باشید، اما عنوان و تیتر مناسبی نداشته باشد؛ مخاطب برای کلیک کردن روی آن لینک ترغیب نخواهد شد. در این مقاله به طور کامل با بهترین روش های نوشتن تیتر جذاب آشنا خواهید شد. همراه ما باشید.

اهمیت نوشتن تیتر جذاب

در سال 1997 میلادی بیل گیتس اعلام کرد که: «محتوا پادشاه است.» اما توجه داشته باشید که نوشتن تیتر جذاب به عنوان تاج این پادشاه محسوب می شود. پس از تحقیقات انجام شده، ثابت شده که از بین هر 10 نفری که یک عبارت یا کلمه را جستجو می کنند، 8 نفر آن ها فقط تیتر یک مقاله را می بینند و 2 نفر دیگر متن را می خوانند.

برای مثال زمانی که قصد خرید لباس دارید، ممکن نیست که وارد همه فروشگاه ها شده و اجناس را تک تک ببینید و حتی امتحان کنید. در نگاه اول صرفا دیدن ویترین مغازه ها کفایت می کند. در واقع زمانی که تعداد محتواهای یک سایت زیاد باشد، همچنین اگر تعداد سایت های رقبا زیاد باشد، کاربر فرصت و حوصله کافی برای گشتن و مشاهده کردن همه سایت ها و محتواهای مختلف را نخواهد داشت.

هر کاربر پس از جستجو کردن در موتور جستجوی گوگل، با نتایج مختلفی در SERP روبرو خواهد شد. بنابراین به سراغ سایتی می رود که یک تیتر جذاب و کاربردی و متناسب با نیازهای او داشته باشد. در صورتی که یک تیتر معمولی داشته باشید، بدیهی است که میزان زیادی از ترافیک سایت و میزان ورودی آن کاهش می یابد.

حتی اگر سایت به خوبی سئو شده باشد، حتی در نتایج اول گوگل هم نشان داده شوید، اما عنوان و تیتر مناسب و جذابی نداشته باشید، نرخ کلیک سایت افزایش می یابد. در نتیجه به مرور جایگاه سایت نیز از دست می رود. چون کاربران با رغبت بیشتری به سراغ سایت رقبا می روند. بنابراین به طور کلی می توان گفت، نوشتن تیتر جذاب به دلایل زیر اهمیت زیادی دارد:

  • افزایش نرخ کلیک
  • افزایش ورودی و ترافیک سایت
  • افزایش نرخ تبدیل
  • افزایش میزان فروش در سایت های فروشگاهی
  • بهبود رتبه سایت
  • حفظ جایگاه و رتبه فعلی سایت

اصول تیتر نویسی صحیح

کلیه اصول و اقداماتی که باید روی سایت اجرا شود، شامل اصول و قوانین مهمی است که در این میان تیتر نویسی از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به معرفی مهم ترین اصول تیتر نویسی صحیح و کاربردی می پردازیم.

نوشتن تیتر جذاب

1- دروغ گفتن ممنوع

یکی از بدترین روش هایی که ممکن است باعث کاهش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت شود، دروغ نوشتن و گول زدن مخاطبان است. در برخی موارد کارشناسان تولید محتوا اغراق آمیز نوشتن را با دروغ گفتن اشتباه می گیرند. همین موضوع باعث کاهش میزان اعتماد کاربران می شود.

در واقع باید توجه داشته باشید که صرفا یک بار قرار نیست کاربران وارد سایت شوند. بلکه باید به گونه ای اعتماد کاربران را جلب کنید که تا مدت زمان زیادی و حتی سال ها به شما وفادار بماند. بنابراین نباید راستگویی را فراموش کنید و تیترهای اغراق آمیز برای جلب رضایت و توجه مخاطبان بنویسید.

2- ایجاد احساس منفعت برای کاربران و مشتریان

در بسیاری از شرایط کاربران و مشتریان فرصت و حوصله کافی برای گشتن و بررسی کردن تیتر مقالات مختلف را ندارند. به همین دلیل باید به صورت مستقیم به کاربر بگویید که از خواندن این مقاله و مطلب چه منفعتی به او می رسد؟

یکی از عناوین کاربردی و مهم برای جذب کاربران این است که تیترهایی بنویسید که دارای عبارت «پیشنهاد ویژه»، و «پیشنهاد شگفت انگیز» باشد. اما توجه داشته باشید که تیتر و عنوانی که می نویسید باید واقعی و حقیقی باشد. نوشتن عنوان جذابی که دارای یک پیشنهاد شگفت انگیز، واقعی و دارای احساس سومندی و منفعت باشد، تا حد قابل توجهی میزان نرخ کلیک را افزایش می دهد.

برای مثال در صورتی که در صورتی که قصد آموزش یک دوره آموزشی طراحی سایت را دارید، برای تیتر نوشتن می توانید بنویسید: «آموزش طراحی سایت بدون کد نویسی». برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع می توانید برای صفحات فرد، دو صفحه طراحی کرده و سپس روش تست A/B را امتحان کنید.

علاوه بر این، می توانید از تیترهای مختلف برای صفحات مختلف استفاده کرده و سپس در سرچ کنسول آن را بررسی کنید. برای این کار از دو تیتر مجزا یک تیتر به صورت عادی و معمول، و یک تیتر دیگر جذاب و با ایجاد احساس منفت بنویسید. پس از آن میزان نرخ کلیک و میزان Impression صفحات مختلف را بررسی کنید. خواهید دید که میزان کلیک صفحاتی که تیتر جذاب و کاربردی برای کاربران دارند، بیشتر است.

3- استفاده از کلمات کلیدی در تیتر

یکی از مهم ترین پارامترهایی که باعث افزایش میزان نرخ کلیک سایت، افزایش رتبه و افزایش ترافیک آن می شود، استفاده از کلمات کلیدی است. در واقع یکی از مهم ترین و اولین اقدامات لازم در بهینه سازی سایت و صفحات مختلف، تحقیق کلمه کلیدی است. با تحقیق کلمه کلیدی لیستی از کلمات کلیدی اصلی و فرعی را به دست می آورید و می توانید در طول تولید محتوا، عناوین صفحات مختلف، تگ Alt، تگ Meta Description و … استفاده کنید.

با استفاده از کلمات کلیدی و نوشتن آن در تیتر سایت، مستقیما به گوگل اعلام می کنید که موضوع سایت در مورد چیست؟ با این کار در صورتی که سایر اقدامات لازم را هم برای بهینه سازی سایت انجام داده باشید، با احتمال بیشتری در صفحات جستجو دیده خواهید شد.

علاوه بر این، زمانی که کاربر از کلمات مختلف برای جستجو کردن استفاده می کند، صفحات مفید و مرتبط به کاربران نمایش داده می شود. در نتیجه میزان نرخ کلیک سایت افزایش می یابد. با این وجود نوشتن و استفاده از کلمات کلیدی در تیتر تکنیک های دیگری دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

تکنیک های نوشتن تیتر جذاب برای سایت

تا این قسمت از مقاله در مورد اصول یکسان و کاربردی برای همه سایت ها و حتی روزنامه نگاری ها آشنا شدیم. اما به طور کلی نوشتن تیترهای جذاب برای جلب توجه کاربر تکنیک هایی دارد که ممکن است همه از آن مطلع نباشند.

قبل از این که شروع به نوشتن تیتر و حتی محتوای سایت کنید، از خودتان بپرسید این مطلب را برای چه افرادی می نویسید؟ همچنین از خودتان بپرسید آیا کاربر با خواندن این مطلب نیازش به طور کامل برطرف می شود؟ آیا به سوالات احتمالی او پاسخ داده می شود یا خیر؟

در غیر این صورت تیترهای اغراق آمیزی که به آن ها عمل نمی کنید، ننویسید. در واقع برای نوشتن هر تیتر یا محتوایی ابتدا باید به نیاز کاربر توجه داشته باشید و سپس تکنیک های نوشتن تیتر جذاب برای سایت را اجرا کنید. مهم ترین تکنیک های کاربردی به شرح زیر است:

1- از رقبا ایده بگیرید

زمانی که شروع به تحقیق کلمه کلیدی می کنید، یکی از روش های رایج بررسی و آنالیز سایت رقبا است. در این میان برخی از رقبا از عناوین و تیترهای بسیار جذاب استفاده می کنند. برای شروع کار می توانید از این رقبا ایده بگیرید. اما کپی نکنید. در صورتی که خلاقیت کافی برای این کار ندارید، عناوین مشابه سایت های مختلف که جذابیت زیادی دارد یا یادداشت کنید.

سپس از مجموع آن ها ایده بگیرید و یک تیتر جدید و جذاب بنویسید. علاوه بر این، برای ایده گرفتن می توانید چندین تیتر مختلف بنویسید و سپس نظر اطرافیان خود و حتی کاربران احتمالی را در مورد این تیترها بنویسید. بازخورد اطرافیان کمک زیادی در این مورد به شما خواهد کرد، چون در نهایت کاربران بیشتری را جذب خواهید کرد.

تیتر جذاب برای سایت

2- از اعداد استفاده کنید

کاربران از مواردی که قابل اندازه گیری باشد، لذت می برند. به همین دلیل با تیترهایی که در آن ها از اعداد استفاده شده، برای کلیک کردن ترغیب می شوند. همان طور که می دانید در افزونه یوآست سئو نیز یکی از پارامترهای مهم در بهبود خوانایی محتوای سایت، استفاده از اعداد در تیتر صفحه است. در واقع این تکنیک به صورت مستقیم تاثیر زیادی در افزایش نرخ کلیک (CTR) دارد. برای مثال:

  • 12 روش مطمئن برای از بین بردن لکه فرش
  • 100 ساعت آموزش طراحی سایت
  • 10 افزونه کاربردی سئو
  • مدل مانتو در سال 1401
  • 30 درصد تخفیف پاییزه

3- عناوین واضح و ساده بنویسید

بسیاری از کاربران از کلیک کردن روی سایتی که یک تیتر و عنوان پیچیده دارد و آن ها را سردرگم می کنند، اجتناب می کنند. در واقع توجه داشته باشید که نوشتن تیتر و محتوای مناسب، ارتباط زیادی بین افزایش ارتباط بین کاربران و کلیک روی لینک سایت دارد.

زمانی که یک عنوان ساده و واضح می نویسید، کاربر متوجه می شود که محتوا نیز ساده و روان نوشته شده است. اما اگر تیتر پیچیده نباشد، مخاطب تصور می کند که محتوا نیز پیچیده است. به همین دلیل از خواندن آن اجتناب می کند. چون همواره به دنبال محتوایی است که ساده، روان، کاربردی و مفید باشد. علاوه بر این، می توانید پس از نوشتن عنوان سایت به همراه کلمات کلیدی، نوع محتوا را در آخر عنوان (مانند عکس، نقشه، اینفوگرافیک، فیلم و …) اضافه کنید.

طبق تحقیقات انجام شده که سایت Hubspot روی 3 میلیون و 3 هزار سایت انجام داده، نشان دهنده این است که سایت هایی که دارای نوع عناوین مشخص شده هستند، 38 درصد کلیک بیشتری دارند. چون کاربران ترجیح می دهند بدانند روی سایتی که کلیک می کنند، چه نوع محتوایی قرار است ببینند. این کار به صورت مستقیم تاثیر زیادی در افزایش نرخ کلیک و بازدید سایت دارد.

4- احساس متفاوت بودن را القا کنید

یکی از بهترین روش های افزایش نرخ کلیک و نوشتن یک تیتر جذاب برای سایت، استفاده از صفت های عالی و برترین برای ایجاد احساس متفاوت بودن در کاربران است. استفاده از صفات برترین باعث احساس سر زندگی محتوا و خاص بودن آن می شود. علاوه بر این، می توانید از کلمات دیگری مانند خاص، ویژه، افزایش، کاهش، و حتی تیترهای منحصر به فرد استفاده کنید. برای مثال:

  • بهترین قالب های سایت شرکتی
  • جمع ترین دوره آموزشی تولید محتوا
  • کاهش 30 درصدی قیمت کلیه محصولات

5- ایجاد حس کنجکاوی در کاربران

برای مثال تصور کنید که یک نفر بگوید رازی را به شما می خواهد بگوید که به هیچ کس نگفته است. یا استاد شما فرمول و روشی را معرفی می کند و ذکر می کند که در کلاس های دیگر فاش نکرده است. در چنین شرایطی با حواس جمعی بیشتری برای شنیدن حرف های او ترغیب می شوید.

زمانی که کاربر نیز تیترهایی را ببیند که جدید و منحصر به فرد باشد، با اعتماد بیشتری روی لینک کلیک می کند. برای این مورد نیز باید خلاقیت کافی داشته باشید تا کاربر را هر چه بیشتر ترغیب کنید. بهترین کلمات برای ایجاد حس کنجکاوی در کاربران عبارتند از:

  • راز مگو
  • باید و نبایدها
  • آشکار شدن …
  • دلیل …
  • افشا شدن

در این مورد نیز باید توجه داشته باشید از کلماتی استفاده کنید که نشان دهنده صداقت شما باشد و کاربر به شما اعتماد کند. در غیر این صورت نتیجه ای جز افزایش Bounce rate (افزایش نرخ پرش) سایت نخواهد داشت.

حس کنجکاوی در کاربران

6- پیدا کردن سوالات ذهنی مخاطبان

همان طور که در پاراگراف های بالاتر ذکر شد، از طریق تولید محتوا می توان به بسیاری از سوالات احتمالی کاربران پاسخ داد. به گونه ای که با اعتماد بیشتری برای دفعات بعدی به سایت مراجعه کنند. برای همه ما اتفاق افتاده که با لحن و نگارش سوالی و حتی غیر سوالی، سوالات مختلفی را در گوگل جستجو کنیم.

برای این که بتوانید به این سوالات احتمالی پاسخ دهید، کمی به جزئیات دقت کنید. سپس به سوالات مهم کاربر پاسخ دهید. سپس در تیتر سایت یا صفحه اضافه کنید که به این سوال پاسخ داده اید. برای مثال بنویسید:

  • چرا ثبت سایت در سرچ کنسول اهمیت دارد؟
  • اهمیت رعایت روتین پوستی چیست؟
  • اهمیت استفاده از ضد آفتاب
  • میزان دقت ابزار سئو

7- استفاده از تیترهای اورژانسی

بسیاری از افراد انجام کارها یا تمام کردن آن را به روزهای آخر موکول می کنند. بنابراین زمانی که از تیترهای فوری و اورژانسی استفاده کنید، تا 80 درصد میزان کلیک ها در مقایسه با زمان های گذشته افزایش می یابد. بسیاری از کاربران زمانی که برای آن ها بازه زمانی تعیین نکنید، رغبتی برای وارد سایت شدن ندارند. بنابراین یکی از بهترین تکنیک های نوشتن تیتر جذاب استفاده از تیترهایی است که القا کننده احساس فوریت و ضروری بودن می باشد. برای مثال:

  • آخرین روز ثبت نام آزمون استخدامی
  • آخرین مهلت خرید با ارسال رایگان
  • 10 اشتباه رایج زمان خرید مسکن
  • مهلت ثبت نام فقط تا ساعت 24 امشب
  • و …

نوشتن و استفاده از این گونه عناوین علاوه بر صفحات مختلف سایت، برای طراحی صفحات فرود، همچنین برای کمپین های تبلیغاتی، بنرهای تبلیغاتی و … نیز توصیه می شود.

بهترین نمونه تیترهای خلاقانه و کاربردی

در ادامه برخی از سبک ها و الگوهای مختلف تیترهای زیبا و خلاقانه برای جلب نظر کاربر و افزایش نرخ کلیک را معرفی می کنیم.

تیترهای کاربردی برای نشان دادن جامع بودن محتوا

  • همه چیز درباره …
  • راهنمای جامع …
  • از سیر تا پیاز …
  • آموزش جامع …
  • آموزش کامل
  • آموزش از پایه تا پیشرفته …
  • جامع ترین ….
  • هر آن چه باید در مورد … بدانید.
  • 0 تا 100 آموزش …
  • کامل ترین راهنمای …

تیترهای خلاقانه و کاربردی

نمونه تیترهای مفید برای نشان دادن ساده بودن

  • سریع ترین روش …
  • آسان ترین روش …
  • چگونه به سادگی … ؟
  • روش های بهبود …
  • آشنایی با … در 5 دقیقه
  • روش سریع برای …
  • یادگیری آسان …

نمونه تیترهای منفی خلاقانه

  • 5 دلیل برای این که … انجام ندهیم.
  • تجربه های منفی …
  • باید و نبایدهای …
  • 10 اشتباه رایج …
  • خطرات استفاده از …

سخن پایانی

یکی از روش های موثری که کارشناسان سئو و کارشناسان تولید محتوا برای افزایش نرخ کلیک، افزایش ترافیک سایت، و افزایش رضایت کاربران انجام می دهند، تیتر نویسی جذاب و خلاقانه است. در این مقاله به طور کامل با اهمیت تیتر نویسی، و مزایای ویژه ای که برای افزایش نرخ کلیک و جلب نظر کاربران دارد، آشنا شدید.

همچنین روش ها و اصول مهم برای نوشتن تیتر جذاب معرفی و ارائه شد. در صورتی که پس از مطالعه مقاله سوال یا پیشنهادی داشتید، با ما مطرح کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06