هزینه تولید محتوا برای سایت های مختلف چقدر است؟

هزینه تولید محتوا برای سایت های مختلف چقدر است؟

در این مقاله می خوانید:

یکی از چالش برانگیز ترین بحث هایی که بین کارفرما و نویسنده یا کارشناسان تولید محتوا وجود دارد، این است که هزینه تولید محتوا چقدر است؟ چه عواملی روی تعیین قیمت تولید محتوا تاثیر گذار است؟ آیا نرخ تولید محتوا ثابت است یا بر اساس عوامل متخلفی تغییر می کند؟

در این مقاله به طور کلی در مورد اهمیت تولید محتوا و روند تعیین قیمت تولید محتوا می پردازیم تا با چالش های آن آشنا شوید.

تولید محتوا دقیقا چه اهمیتی دارد؟

تا زمانی که در مورد اهمیت تولید محتوا اطلاعات لازم و کافی نداشته باشید، ارزش آن را هم برای تعیین قیمت و به توافق رسیدن بر سر آن ها را هم نمی دانید. با افزایش استفاده و دسترسی آسان به اینترنت همه ما در مورد هر سوالی که داشته باشیم؛ سراغ گوگل می رویم. با یک جستجوی ساده در همان صفحه اول جستجو 10 لینک، عکس و خبر و … به کاربران نشان داده می شود. همچنین طی یک سری آمار و ارقام که گوگل اعلام کرده، موتور جستجوی گوگل روزانه به بیشتر از 4 میلیارد سوال و جستجوی کاربران جواب می دهد. تمام لینک ها و خبرها و عکس هایی که مشاهده می کنید، یک محتوا است.

در دنیای دیجیتال مارکتینگ تولید محتوا یکی از بهترین روش های بازاریابی ربایشی است. در واقع طی بازاریابی ربایشی و از طریق کمک کردن به مخاطبان و پاسخ دادن به سوال های آن ها باعث می شویم که کم کم به مشتری های وفادار، یا مشتری بالقوه تبدیل شوند. بازاریابی ربایشی که به آن بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing) هم گفته می شود یکی از بهترین روش های بازاریابی است که تمرکز خود را روی جذب مشتری و جذب آن ها روی پایگاه های داده کسب و کار شما از طریق تولید محتوای مفید و مناسب برای کاربران می گذارد. در واقع طی این روش بازاریابی، پایگاه داده اصلی شما وب سایت، و شبکه های اجتماعی شما هستند. با روش بازاریابی ربایشی به جای این که وقت و هزینه خود را صرف پیدا کردن مشتری و مخاطبان جدید یا حفظ مشتریان قدیمی کنید، می توانید فقط وقت خود را صرف افزایش کیفیت وب سایت و شبکه های اجتماعی تان کنید.

تحقیقات مختلفی در مورد بازاریابی محتوایی و قیمت گذاری هزینه تولید محتوا صحبت شده که به شرح زیر است:

  1. بازاریابی محتوایی در مقایسه روش های بازاریابی سنتی، سه برابر بیشتر سر نخ (lead) ایجاد کرده و در مقابل 62 درصد هزینه کم تری دارد. منبع سایت demandmetric.com
  2. کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMBs) که از بازاریابی محتوایی استفاده می کنند نسبت به سایر روش های بازاریابی و سایر کسب و کارها، 126 درصد سر نخ بیشتری به دست می آورند. منبع سایت impactplus.com
  3. حدودا 61 درصد از خریدهای آنلاین از طریق تولید محتوای مفید برای کاربران و انتشار آن در وبلاگ ها، صورت می گیرد. منبع contentmarketinginstitute.com
  4. شرکت ها و وب سایت هایی که هر ماه 16 مقاله یا بیشتر در وبلاگ خود منتشر می کنند، نسبت به وب سایت هایی که کم تر از 4 مقاله منتشر می کنند، میزان ترافیک بیشتری دارند. منبع hubspot.com

البته منظور از تولید محتوا صرفا نوشتن مطالب دم دستی نیست، و باید محتوایی بنویسید که به درد مخاطب بخورد و مفید باشد.

هزینه تولید محتوا - کلیک اول

تحقیق سئو (تحقیق کلمه کلیدی)

برای شروع تولید محتوا، این که مخاطب چه سوال هایی می تواند داشته باشد، توسط کارفرما تعیین می کند. در واقع کارفرما تعیین می کند که چه مقالاتی نوشته و در سایت منتشر شود. اما نکته مهم این است که سوال های وبلاگ با چه ادبیاتی، با چه عناوینی جستجو می شوند؟ با استفاده از چه کلمه یا چه عباراتی جستجو صورت می گیرد؟ با چه کلمات و عناوینی سایت بیشترین ورودی را دارد؟

بررسی تمام این نکات و تعیین یک استراتژی موفق و تاثیر گذار برای تولید محتوا، یکی از مهم ترین عواملی است که روی تعیین هزینه تولید محتوا تاثیر می گذارد. یک کارشناس تولید محتوای حرفه ای، به جای استفبه کلیه اقداماتی که در بالا ذکر شد، تحقیق کلمه کلیدی گفته می شود. یک کارشناس تولید محتوای حرفه ای پس از این که سفارش تولید محتوا را پذیرفت شروع به تحقیق کلمه کلیدی با استفاده از ابزارهای حرفه ای و تخصصی می کند. اما در برخی موارد کارفرما کار تولید محتوا را مانند نوشتن همان انشاء های دوران مدرسه می داند و به همین دلیل برخی آن ها نمی توانند بر سر هزینه تعرفه تولید محتوا توافق کنند.

در واقع کار فرما بعد از دیدن مطالب در سایت، یک محصول نهایی که برای آن تولید محتوا شده است را می بیند. از دید مخاطب نیز، محتوایی که کاربر در عرض چند ثانیه یا نهایتا چند دقیقه می خواند مانند یک فیلم است که نهایتا در چند ساعت دیده می شود اما برای نوشتن و تهیه آن مدت ها زمان صرف شده است.

بیشتر بخوانید: آموزش تحقیق کلمه کلیدی با ابزارها و روش های مختلف

در واقع بعد از تحقیق کلمه کلیدی، یک کارشناس تولید محتوای حرفه ای، بین کلمات کلیدی طولانی و کلمات کلیدی اصلی و فرعی تفاوت قائل می شود. پس از شناسایی کلمات کلیدی اصلی و فرعی کلمات و مواردی را انتخاب می کند که یک تناسب بین میزان جستجوی ماهانه و سختی کلمه کلیدی وجود داشته باشد. برای مثال دو عبارت “هزینه تولید محتوا ” و “قیمت تولید محتوا ” توجه کنید. عبارت هزینه تولید محتوا 120 بار در محتوا جستجو می شود و میزان سختی آن 50 است. عبارت “قیمت تولید محتوا” در ماه 100 بار جستجو می شود و میزان سختی (چگالی) آن 20 است.

در چنین شرایطی برای رعایت اصول تولید محتوا کارشناس تولید محتوا باید بتواند یک تعادل و تناسب بین قیمت و هزینه قائل شده و کلمه “قیمت” را که میزان جستجوی آن کم تر است به عنوان کلمه کلیدی اصلی و کلمه “تولید محتوا ” که سختی کم تری دارد را به عنوان کلمه کلیدی فرعی انتخاب کرده و سپس اقدام به تولید محتوا کند.

سختی کلمه (چگالی)

منظور از سختی کلمه میزان رقابتی است که روی یک کلمه هنگام جستجو وجود دارد. هر چه عدد سختی کلمه بالاتر باشد، به دست آوردن رتبه مناسب برای سایت به مراتب سخت تر خواهد بود.

برای به دست آوردن این اطلاعات یک تولید کننده محتوا لازم است که چندین ساعت و حتی چندین روز وقت بگذارد و برای هر صفحه از سایت، عناوین جداگانه و برای هر عنوان تحقیق کلمه کلیدی جداگانه انجام دهد. با این تفاسیر، افزایش قیمت تولید محتوا و تغییر آن برای سایت ها با موضوعات مختلف نمی تواند متفاوت باشد؟

بیشتر بخوانید: چگالی کلمات کلیدی چیست و چگونه محاسبه می شود؟

استراتژی تولید محتوا و تنظیم تقویم محتوا - کلیک اول

استراتژی تولید محتوا و تنظیم تقویم محتوا

برای شروع توضیح در مورد استراتژی تولید محتوا لازم می دانم که توضیح دهم کار فرماها به دو دسته کلی تقسیم می شوند. دسته اول یک دید کوتاه مدت دارند و برای انتشار در سایت، به چندین مقاله کوتاه و بلند احتیاج دارند. کارفرماهای دیگر که در اکثر موارد هم این گونه هستند، ترجیح می دهند به جای این شاخه و آن شاخه پریدن وظایف تولید محتوا، سرپرست یا پشتیبان سایت را به عهده یک نفر گذاشته که 0 تا 100 کلیه وظایف مربوط به بلاگ را انجام دهد.

در چنین شرایطی یک کارشناس تولید محتوا فقط شروع به نوشتن نمی کند؛ بلکه باید بتواند موضوعات پیشنهادی توسط کار فرما را به صورت یک استراتژی منظم و هدفمند تنظیم کرده، کنار یک دیگر قرار دهد و در طی هر مقاله، مقالات مادر و مقالات فرعی را به یک دیگر لینک دهد. (فراموش نکنید که هر مقاله، و هر عنوان آن و پیدا کردن کلمات کلیدی فرعی و اصلی آن نیاز به تحقیق کلمه کلیدی اصولی دارد.)

بیشتر بخوانید: نکات ضروری و مهم در تولید محتوا

پس از تعیین موضوعات مختلف سایت و به تایید رسیدن آن توسط کار فرما، کار تنظیم تقویم محتوا آغاز می شود. با این کار، کارشناس تولید محتوا باید زمان و ساعت دقیق انتشار مقالات مختلف در سایت یا بلاگ یا در شبکه های اجتماعی را باید تعیین و تدوین کند. اهمیت تنظیم و تدوین تقویم تولید محتوا در شبکه های اجتماعی اهمیت بیشتری در افزایش بازدید دارد. برای مثال برای تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی یک کارشناس تولید محتوا که در اصطلاح عامیانه به آن ادمین هم گفته می شود، باید در تقویم محتوا مناسبت های خاص و متناسب با نوع موضوع کسب و کار، جا دهد و از آن ها هم به نحو احسنت استفاده کند.

تنظیم و تدوین تقویم محتوا نیز یکی از موارد دیگری است که می تواند بر قیمت گذاری تولید محتوا اثر بگذارد و باعث شود که کارفرما کمی منصفانه تر به تعرفه تولید محتوا نگاه کند و ارزش قائل شود. تاثیر بعدی تقویم محتوایی بر روی سایت های نوپا، افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت در نتایج گوگل است به این دلیل که گوگل متوجه این نظم انتشار محتوا شده و در نتیجه ارزش بیشتری به صفحات میدهد

شناخت پرسونای مخاطب

قدم بعدی برای ادامه روند تولید محتوا، شناخت و انتخاب پرسونای مخاطب است. با شناخت پرسونا کارشناس تولید محتوا باید بتواند تشخیص دهد و تعیین کند که دقیقا برای چه کسانی یا چه کسی می نویسد؟ تعیین پرسونا به نویسنده کمک می کند که بتواند با استفاده از ادبیات و لحن مناسب برای مخاطبین بتواند مخاطبان هدف بیشتری را جذب کند. لحن و ادبیات تولید محتوا برای کسب و کارهای بزرگ و برای کودکان و نوجوانان قطعا متفاوت خواهد بود. در واقع شما با بررسی دقیق پربازدید ترین سایت های ایران متوجه میشوید که این را به خوبی درک کردن که مخاطب هدفشان چه کسانی هستند، یعنی اینکه محتوایی که تولید میکنند برای چه قشر و سن از جامعه است. برای شروع نوشتن لازم است به گونه ای مفید و مختصر و جذاب و گیرا بنویسید تا علاوه بر جذب مخاطبان به گونه ای باشد که مخاطبان و کاربران به لحن و ادبیات شما را عادت کرده و نخواهند که برای تغییر هزینه پرداخت کنند و سراغ سایت های دیگری بروند.

بیشتر بخوانید: پرسونای مشتری چیست؟

ویرایش محتوا - کلیک اول

ویرایش محتوا

برخی افراد پس از شنیدن عبارت ویرایش محتوا گمان می کنند که منظور فقط ویرایش غلط های املایی و نگارشی است. در صورتی که نویسنده های حرفه ای و البته دلسوز ساعت ها یک مقاله را خوانده و حتی عناوین را چندین بار عوض می کنند. برای مثال برای نوشتن عناوین  و توضیحات متا (Meta Description) حساسیت بیشتری به خرج داده و چندین بار توضیحات متا و عناوین اصلی را عوض کرده تا مخاطبان و کاربران بیشتری را جذب کند و ترافیک سایت افزایش یابد.

اهمیت نوشتن متا دیسکریپشن از دید برخی از کاربران معمولی و تازه کار شاید اهمیت زیادی نداشته باشد و به آن توجهی نکنند، اما قطعا افزایش میزان بازدید و افزایش ترافیک سایت در  گرو همین متا دیسکریپت و عناوین جذاب و گیرا است.

بیشتر بخوانید: توضیحات متا (Meta Description) چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

و اما همه این مراحل تنها بخشی از فعالیت های حرفه ای است که یک تولید کننده محتوا انجام می دهد و همچنان دست کم گرفتن سختی کار کارشناس تولید محتوا منصفانه نیست و همه این موارد باعث تغییر هزینه قیمت گذاری محتوا می شود.

توافق قیمت تولید محتوا بین کار فرما و نویسنده چگونه است؟

کارفرما معمولا به دو صورت با نویسنده بر اثر قیمت تولید محتوا توافق می کند.

حقوق ثابت

در این روش کارفرما و نویسنده توافق می کنند. طی چندین ساعت در روز که کارشناس تولید محتوا متعهد می شود در دفتر کار حضور داشته باشد. به وظایف خود که تولید محتوا و تحقیق کلمه کلیدی و … است بپردازد و مبلغی را به عنوان حقوق ثابت دریافت کند.  تعیین حقوق در چنین مواردی به سابقه کاری فرد، رزومه و وظایفی که در طول روز به آن می پردازد بستگی دارد.

حقوق به ازای هر کلمه

اخیرا استخدام کارشناس تولید محتوا به صورت دور کاری و فرینسلری به دلیل مزایایی که هم برای کارفرما و هم برای خود فرد دارد، بیشتر رایج است. با این روش، نویسنده و کارفرما توافق می کنند که به ازای هر کلمه فارسی، انگلیسی، ترجمه، عربی و … چقدر دریافت کند؟ طی این تعهد موارد دیگری از جمله این که چه تعداد کلمه باشد؟ آیا انتشار مطلب در سایت به عهده نویسنده است یا خیر؟ آیا وظیفه تامین عکس به عهده نویسنده است یا خیر ؟ و موارد دیگر این چنینی نیز به توافق طرفین باید برسد.

کیفیت محتوا را چه چیزی تعیین می کند؟ - کلیک اول

کیفیت محتوا را چه چیزی تعیین می کند؟

تا این جا در مورد تولید محتوا و چالش ها که کارشناس تولید محتوا با آن روبرو است صحبت کردیم. با این وجود هر چه کیفیت محتوا بالاتر باشد، به مراتب قیمت تولید محتوا هم افزایش می یابد. اما سوال مهم این است که کیفیت محتوا را چه چیزی معین می کند؟ به ادامه مطلب دقت کنید:

1- خلاقیت در نوشتن

خلاقیت اصلی هنگام نوشتن زمان نوشتن عنوان تعیین می شود. یک نویسنده خلاق به جای استفاده از کلمات و عبارات ساده و روان کمی کمی خلاقیت به خرج می دهد. عنوانی جذاب و گیرا می نویسد تا مخاطب برای خواندن ادامه مطالب ترغیب شود. مثل کلیک اولی ها …

نوشتن عناوین جذاب اهمیت دارد. چرا که مخاطب در نگاه اول همه عبارات و نوشته ها را نمی خواند. صرفا لازم است که عنوانی بنویسید که مخاطب وقت خود را صرف خواندن کند.

بیشتر بخوانید: چگونه تیتر جذاب بنویسیم؟

2- مفید و آموزنده باشد.

کاربر صرفا برای وقت گذراندن در سایت شما حضور ندارد. قطعا به دنبال مطالبی است که به اطلاعات فعلیش افزوده شود. زمانی که کاربر تا انتهای متن یا حتی قسمتی از متن را بخواند و به  هدف اصلی خود نرسد، حتما از سایت خارج خواهد شد و به سراغ سایت دیگری می رود که این یعنی همان افزایش نرخ پرش که اصلا برای سئوی سایت خوب و خوشایند نیست.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

3- رعایت اصول سئو در سایت

یکی از مراحل اصلی تولید محتوا همان طور که گفته شد، تحقیق کلمات کلیدی است. این مرحله یکی از مراحل اصلی سئو است. پس از تحقیق کلمه کلیدی، قدم دوم استفاده از کلمات کلیدی مناسب و با تعداد مناسب است. اما فراموش نکنید که برای جلب رضایت گوگل و الگوریتم های آن نباید حجم زیادی از کلمات را ردیف کرده تا فقط از دید گوگل محتوا طولانی باشد، بلکه محتوا باید اصولی و مفید برای کاربر باشد.

بیشتر بخوانید: 5 روش کاربردی برای بهبود سئو محتوای سایت

4- استفاده از تصاویر و آیکون های زیبا و جذاب

یکی از متداول ترین محتواهایی که هم از دید کاربر و هم از دید موتورهاس جستجو اهمیت زیادی دارد، تصاویر جذاب و متناسب با نوع محتوا است. تولید تصاویر زیبا یکی از موارد دیگری است که باعث افزایش هزینه تولید محتوا می شود. به شرطی که عکس ها دم دستی یا به اصطلاح stock photo نباشد و یونیک و جدید باشد. (در چنین مواردی فراموش نکنید که هزینه طراحی عکس هایی که با استفاده از نرم افزارهای تخصصی مانند فتوشاپ و ایلاسترایتور تولید شده نیز افزایش بیشتری دارد.)

5- موضوع محتوا

اصلی ترین موضوع تعیین هزینه قیمت محتوا، موضوع محتوا است. منظور از موضوع محتوا این است که مقاله ای که کارفرما نیاز دارد، یک موضوع در حوزه عمومی است و به راحتی می توان در مورد آن نوشت یا نه؟ برای نوشتن موضوعات تخصصی لازم است که نویسنده بسیار جستجو کرده و بتواند یک محتوای چند هزار کلمه ای بنویسد.

بیشتر بخوانید: چگونه برای تولید محتوا موضوعات مختلف انتخاب کنیم که تکراری نباشد؟

پس چگونه قیمت گذاری کنیم؟

پس از بررسی پارامترهای ذکر شده در بالا، بهترین راه کار برای تعیین قیمت محتوا دیدن چند نمونه از کارهای تولید محتوای قبلی نویسنده با موضوعات مختلف را بخوانید تا از کیفیت کار آن اطمینان حاصل کرده و سپس بر اساس کیفیت در مورد قیمت به توافق برسید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06