سوشال مانیتورینگ چیست؟

سوشال مانیتورینگ چیست؟

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله با سوشال مانیتورینگ یا به عبارتی رصد شبکه های اجتماعی، اهمیت آن برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک، تفاوت آن با سوشال لیسنینگ، و حتی بهترین ابزارهای سوشال مانیتورینگ آشنا می شوید. همچنین می توانید به بررسی دقیق شبکه های اجتماعی خود را با ابزارهای معرفی شده پرداخته و تدوین استراتژی کنید.

سوشال مانیتورینگ به فرایند تحقیق و آنالیز کردن نام برند در فضای آنلاین گفته می شود. اما این مبحث مهم فقط به این تعریف ساده محدود نشده و مفهوم گسترده تری دارد. خوشبختانه با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی و افزایش استقبال کاربران برای فعالیت در این فضا، به تعداد کسب و کارهای آنلاین هم افزوده می شود. کسب و کارهای آنلاین که فضا و بودجه کافی برای راه اندازی کردن شغل خود را ندارند، در طی سال های اخیر با فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف توانسته اند درآمد خوبی داشته باشند.

سوشال مانیتورینگ معمولا با عنوان نظارت شبکه های اجتماعی، سوشال لیسنینگ و رصد شبکه های اجتماعی شناخته می شود. در واقع با این روش می توانید به صحبت ها، نقد و بررسی ها و کلیه گفتگوهایی که در مورد برند شما می شود، گوش کنید. اما این کار چه اهمیتی دارد؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به طور دقیق و کامل با مفهوم سوشال مانیتورینگ، اهمیت و مزایای آن به طور کامل آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: سوشال لیسنینگ (Social Listening) چیست؟

سوشال مانیتورینگ یا رصد شبکه های اجتماعی به چه معناست؟

همه کسب و کارهای آنلاین با هدف افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند، و … کار خود را در شبکه های اجتماعی آغاز می کنند. در این میان برخی از آن ها موفق تر عمل کرده و برخی دیگر به دلیل اشتباهات مکرر به طور کلی صفحه اجتماعی را می بندند. اگر ندانید که در دنیای پیرامون شما چه اتفاقی می افتد، کاربران چه نظری در مورد شما دارند؟ کاربران چه نظری در مورد رقبا دارند؟ و رقبا چه می کنند عملا عقب می افتید.

با استفاده از سوشال مانیتورینگ می توانید نقطه نظرات مثبت و منفی کاربران، دیدگاه آن ها، بازخورد آن ها و کلیه صحبت هایی که در مورد شما می گویند را بشنوید و آنالیز کنید. در واقع سوشال مانیتورینگ فرآیندی است که طی آن تمام مباحث و مسائل مربوط به یک برند مشخص را می توانید جمع آوری کنید.

این روش به صاحبان کسب و کار، مشاوران دیجیتال مارکتینگ، مشاوران کسب و کار، مشاوران شبکه های اجتماعی و … کمک می کند که کسب و کار را با استفاده از معیارهای مختلف و به صورت دقیق بسنجند. سپس با اطلاعات و آماری که به دست می آورند، اقدامات و استراتژی های لازم را تدوین و برنامه ریزی کنند. جستجو و آنالیز کردن اطلاعات مربوط به شبکه های اجتماعی شامل موارد زیر می شود:

  1. نظرات کاربران و مشتریان
  2. هشتگ هایی که توسط شما و رقبا استفاده شده و بررسی بازخورد کاربران
  3. نظرات کاربران در مورد رقبا و کسب و کارهای مشابه و همکاران
  4. چهره یک کسب و کار فعال در شبکه های اجتماعی

 

سوشال مانیتورینگ یا رصد شبکه های اجتماعی به چه معناست؟

اهمیت سوشال مانیتورینگ

حتی اگر در یک جامعه هدف کوچک شناخته شده اید، اگر یک برند بزرگ و فعال هستید، باید بدانید در شبکه های اجتماعی در مورد شما چه می گویند.

یکی از اقدامات ویژه ای که برخی از برندها در شبکه های اجتماعی به آن می پردازند، برگزاری و راه اندازی کمپین های تبلیغاتی است. در این کمپین ها علاوه بر صرف زمان و انرژی زیاد بدیهی است که هزینه زیادی صرف می کنید. اما چگونه می توان نتایج مثبت یا منفی و عکس العمل کاربران و رقبا را پس از راه اندازی کمپین رصد و آنالیز کرد؟

یکی از ویژگی های مهم استفاده از روش سوشال مانیتورینگ برای برندها این است که می توانید پس از برگزاری کمپین های تبلیغاتی از نظرات مثبت و منفی کاربران و مشتریان مطلع شوید. سپس با بررسی و آنالیز کردن نتایج اقدامات لازم را اجرا کنید. همچنین به طور موثر و کاربردی ارتباط و تعامل خود را با کاربران و مشتریان افزایش دهید.

در برخی موارد که مشتریان و کاربران در مورد شما و خدماتی که ارائه کرده اید نظرات منفی دارند، می توانید با آن ها به صورت مستقیم ارتباط برقرار کرده و خدمات مورد نیاز آن ها را ارائه کنید. همچنین برخی از کاربران ممکن است نظرات و پیشنهاداتی داشته باشند. در این مورد نیز می توانید اقدامات لازم را برای اجرای خدمات بهتر و مفیدتر به آن ها ارائه کنید.

سوشال مانیتورینگ با سوشال لیسنینگ چه تفاوتی دارد؟

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد سوشال مانیتورینگ معمولا با نام دیگر سوشال لیسنینگ معرفی و استفاده می شود. در صورتی که این دو مفهوم با یکدیگر تفاوت دارند.

تفاوت این دو مفهوم در مرحله استفاده کردن از آن ها است. در واقع در سوشال مانیتورینگ داده ها و اطلاعات مورد نیاز را با استفاده از نرم افزارهای تخصصی به دست می آورید. در مقاله بهترین ابزار سوشال لیسنینگ به طور کامل در مورد بهترین ابزار کاربردی در این زمینه صحبت شد. سوشال لیسنینگ یا گوش کردن به شبکه های اجتماعی در مرحله دوم انجام می شود. به گونه ای که در این مرحله اقدامات و استراتژی لازم و دقیق را اجرا می کنید.

روش مانیتورینگ کردن شبکه های اجتماعی

اگر در ابتدای کار هستید و کسب و کارتان را جدیدا راه اندازی کرده اید، Social Monitoring را می توانید به صورت دستی هم انجام دهید. برای مثال می توانید نام برندتان را با هشتگ در توئیتر یا اینستاگرام و لینکدین جستجو کنید. سپس می توانید محتواهایی که در مورد برند شما منتشر شده را ببینید.

این کار نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارد و ممکن است انجام آن به دلیل وقت گیر بودن برای همه امکان پذیر نباشد. به همین دلیل بهترین روش استفاده از ابزار و نرم افزارهای پایش شبکه های اجتماعی است. با استفاده از این ابزار می توانید به صورت تخصصی و کاملا دقیق نظرات مثبت و منفی را از یک دیگر جدا کرده و دسته بندی کنید.

مانیتورینگ کردن شبکه های اجتماعی

مراحل اجرای سوشال مانیتورینگ

  1. شروع کار ابتدا کلمات کلیدی مرتبطی که در حوزه کاری شما استفاده می شود، دسته بندی کنید.
  2. سپس این کلمات را بسته به اولویت یا علاقه خودتان در نرم افزارهای تخصصی که در ادامه معرفی می شود، جستجو کنید.
  3. در موارد پیشرفته تر و برای به دست آوردن اطلاعات دقیق تر می توانید خدماتی که ارائه می کنید یا محصولاتی که می فروشید را نیز جستجو و بررسی کنید. بدیهی است زمان تولید محتوا و انتشار آن در شبکه های اجتماعی از این کلمات استفاده کرده اید. به همین دلیل نتایجی که به دست می آورید کاملا دقیق و مرتبط با نیاز شما خواهد بود.
  4. یکی از روش های بهتری که در این زمینه می توانید اجرا کنید این است که زمان گذاشته و کلماتی که رقبا استفاده می کنند را پیدا کنید. سپس این کلمات را با عنوان کلمات کلیدی رقبا با استفاده از این ابزار جستجو کنید. با این کار متوجه می شوید که کاربران در مورد برند رقیب، محصولات و خدماتی که عرضه می کند، چه نظراتی دارند. یکی از مزایای این کار این است که می توانید نظرات مثبت و منفی که در مورد رقیب گفته می شود را ببینید. سپس روش هایی که رقبا از آن استفاده کرده اند را اجرا نکنید. همچنین اگر می بینید که کاربران از رقبا تعریف و تمجید کرده و کار آن ها را تایید کرده اند، می توانید ایده بگیرید.

ادامه مراحل سوشال مانیتورینگ

با دسته بندی کردن کلمات و وارد کردن آن به نرم افزار یا ابزار مورد نظرِ، می توانید به صورت دقیق تر نتایج را مشاهده کنید. همچنین نرم افزار نیز به صورت اتوماتیک کار جستجو را آغاز می کند. سپس تمام مطالب و محتوایی که پیرامون برند یا محصولات شما نوشته شده را لیست شده، نمایش می دهد. برخی از ابزار امکان پاسخگویی سریع به مخاطب را فراهم کرده است.

علاوه بر این، می توانید در صورت لزوم از پاسخ های آماده برای پاسخگویی به مخاطبین استفاده کنید. اما این روش صحیح نیست و ممکن است احساس خوبی به مخاطب القا نکند. برای این کار بهتر است از ادبیات جداگانه و متناسب با هر کاربر استفاده کنید. با این کار مخاطب احساس صمیمت و نزدیکی بیشتری می کند. بنابراین حتی اگر نسبت به شما و برندتان احساس بد یا نظر منفی داشته، این احساس تغییر می کند. سپس باعث افزایش اعتماد و احساس خوب می شود.

ادامه مراحل سوشال مانیتورینگ

بهترین ابزار تخصصی سوشال مانیتورینگ

برخی افراد تصور می کنند ابزار سوشال مانیتورینگ صرفا برای وب سایت ها قابل استفاده است. در صورتی که خوشبختانه ابزار تخصصی دیگری برای بررسی رفتار کاربر در فضای وب سایت با نام Hotjar و … وجود دارد. اما با استفاده از ابزار تخصصی سوشال مانیتورینگ می توانید کاملا تخصصی و حرفه ای در مورد نام برند، نام محصولات، و کلمات کلیدی مورد استفاده در برند و کسب و کار خود جستجو کنید. بهترین ابزار تخصصی سوشال مانیتورینگ به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید: کلمه کلیدی (Keyword) چیست؟

ابزار KEYHOLE

با استفاده از این ابزار می توانید هشتگ و ترندهای مشخص در یک بازه زمانی که در اینستاگرام و توئیتر استفاده می شود را پیدا و بررسی کنید. همچنین می توانید با استفاده از این ابزار پر طرفدارترین و پر تکرار ترین هشتگ هایی که در شبکه های اجتماعی وجود دارد را پیدا کنید. سپس برای بیشتر و بهتر دیده شدن پست های خود از این هشتگ ها استفاده کنید. با وارد کردن هشتگ مورد نظر در این ابزار می توانید اطلاعات کامل و دقیقی پیرامون این کلمات به دست آورید.

ابزار KEYHOLE سوشال مانیتورینگ

ابزار digimind

یکی از بهترین ابزاری که هم برای سوشال لیسنینگ و هم برای social Monitoring قابل استفاده است، ابزار digimind می باشد. این ابزار هم دارای نسخه رایگان و هم نسخه دمو است که در صورت لزوم می توانید خریداری کنید. با این وجود نسخه رایگان آن هم اطلاعات جامع و کاملی در اختیار شما قرار می دهد. به گونه ای که می توانید با پیدا کردن کلمات کلیدی پر بازدید تا حد قابل توجهی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را بهبود بخشید.

ابزار digimind

ابزار GOOGLE ALERT

در این مقاله بیشتر به بررسی کلمات کلیدی که در شبکه های اجتماعی استفاده می شود، پرداخته شد. اما به طور کلی بررسی و آنالیز کردن کلمات کلیدی مورد استفاده در وب نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال لازم است فعالیت خود و رقبا را با استفاده از کلمات کلیدی مشترک یا مشابه در فضای وب تحلیل کنید. برای استفاده از این ابزار باید وارد حساب کاربری Gmail خود شده یا برای ساخت اکانت اقدام کنید. سپس با وارد کردن کلمات کلیدی روند کار استفاده از کلمات کلیدی خود و رقبا را چک کنید.

ابزار CROWD ANALYZER

CROWD ANALYZER جزء اولین پلتفرم های مورد استفاده برای پایش شبکه های اجتماعی و سوشال مانیتورینگ محسوب می شود. این ابزار ابتدا به صورت عربی طراحی شد. اما با افزایش استقبال برندهای مختلف، امکان استفاده از آن برای سایر کاربران با زبان های مختلف نیز فراهم شده است. این ابزار نیز اطلاعات دقیقی در مورد کسب و کار و شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار می دهد. همچنین می توانید از استراتژی صحیح و مناسبی که برای بهبود شبکه های اجتماعی معرفی می کند، برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

ابزار  CROWD ANALYZER

ابزار HOOTSUITE

ابزار HOOTSUITE قدرتمند امکان آنالیز و مدیریت کردن شبکه های اجتماعی مختلف از جمله لینکدین، اینستاگرام، فیس بوک، توئیتر، یوتیوب، حتی سایت های وردپرسی را به شما می دهد. با استفاده از این ابزار می توانید به صورت دقیق و طبق استراتژی های کسب و کار خود، برای انتشار پست، تجزیه و تحلیل داده ها، مدیریت نمایه چند گانه، پیام رسانی هدفمند و … زمان بندی مشخص تعیین کنید.

ابزار HOOTSUITE

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل با سوشال مانیتورینگ چیست، اهمیت آن برای کسب و کارهای بزرگ کوچک، تفاوت آن با سوشال لیسنینگ، و حتی بهترین ابزار سوشال مانیتورینگ آشنا شدید. با استفاده از ابزار معرفی شده می توانید کاملا هدفمند و دقیق به بررسی شبکه های اجتماعی پرداخته و استراتژی های لازم را تدوین و سپس اجرا کنید. همچنین می توانید از بهترین سیگنال شبکه های اجتماعی نیز استفاده کنید. در صورتی که پس از مطالعه مقاله نقطه نظرات، انتقاد و پیشنهاداتی داشتید، با ما مطرح کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سیگنال شبکه های اجتماعی چیست؟

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06