آشنایی با ریدایرکت سایت و انواع مختلف آن

آشنایی با ریدایرکت سایت و انواع مختلف آن

در این مقاله می خوانید:

یکی از مواردی که به کمک آن می توانیم از بروز مشکلات زیادی در سئوی سایت جلوگیری کنیم، ریدایرکت سایت است. با کلیک اول همراه باشید تا ضمن معرفی انواع ریدایرکت، به دلایل استفاده از آن ها بپردازیم.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرک سایت یک روش است که با استفاده از آن می توانید بازدیدکنندگان وب سایت خود را به صفحه ای دیگر هدایت کنید. این روش می تواند برای اهداف مختلفی مانند بروز رسانی محتوا، تغییر دامنه، افزایش امنیت و بهبود سئو و بهینه سازی سایت استفاده شود.

برای ریدایرک سایت، معمولا از دو نوع کد استفاده می شود: کد 301 و کد 302. کد 301 به معنای ریدایرک دائمی است و به موتورهای جستجو می گوید که صفحه ای که قبلا در آن آدرس بوده، دیگر وجود ندارد و به آدرس جدید منتقل شده است. این کد باعث می شود که لینک ها و رتبه های سئو صفحه قدیمی به صفحه جدید منتقل شوند.

کد 302 به معنای ریدایرک موقت است و به موتورهای جستجو می گوید که صفحه قبلی هنوز وجود دارد، اما برای مدتی به آدرس دیگری منتقل شده است. این کد باعث نمی شود که لینک ها و رتبه سئو صفحه قبلی به صفحه جدید منتقل شوند.

نحوه ریدایرکت سایت

برای ریدایرک سایت، باید از فایل .htaccess استفاده کنید. این فایل یک فایل پنهان است که در ریشه وب سایت قرار دارد و تنظیمات مختلفی را برای سرور اعمال می کند. برای اضافه کردن کدهای ریدایرک، باید فایل .htaccess را باز کنید و در آخر آن، کدهای زیر را قرار دهید:

انواع ریدایرکت سایت

ریدایرک سایت یک روش است که با استفاده از آن می توانید کاربران را از یک صفحه وب به صفحه وب دیگر هدایت کنید. این روش می تواند برای بهبود سئو، حفظ کاربران، اصلاح خطاها و بروز رسانی سایت مفید باشد. ریدایرک سایت به دو دسته اصلی تقسیم می شود: ریدایرک دائمی و ریدایرک موقت.

ریدایرکت کردن و انتقال صفحات سایت به دو روش زیر انجام می شود:

  • ریدایرکت 301 (انتقال دائمی آدرس صفحه سایت): بازدید کنندگان، کاربران و ربات های موتور جستجو به صورت دائمی جستجو را به صفحه جدید منتقل می کند.
  • ریدایرکت 302 (انتقال موقت آدرس صفحه سایت): برای مدت زمانی جستجو به صفحه جدید منتقل می شود و پس از مدتی به آدرس صفحه قبلی باز گردانده می شود.

انواع ریدایرکت

ریدایرکت 301

ریدایرکت 301 یک کد وضعیت HTTP است که نشان می دهد یک منبع درخواست شده به طور دائم به آدرس جدید منتقل شده است. این کد می تواند برای انجام تغییرات در ساختار وب سایت، اصلاح خطاهای لینک شکسته، یا حفظ رتبه SEO مفید باشد. با استفاده از ریدایرکت 301، می توانید به موتورهای جستجو بگویید که صفحه قدیمی دیگر موجود نیست و آن ها باید صفحه جدید را در نظر بگیرند.

برای انجام ریدایرکت 301، باید فایل .htaccess را در ریشه وب سایت خود ویرایش کنید. این فایل حاوی قوانین و تنظیمات مربوط به سرور وب شما است. برای اضافه کردن یک ریدایرکت 301، باید خط زیر را به فایل .htaccess اضافه کنید:

ریدایرک دائمی یا 301 یک روش است که نشان می دهد صفحه مبدا برای همیشه به صفحه مقصد منتقل شده است. این روش برای حفظ اعتبار و رتبه صفحات وب قدیمی که دیگر بروز نیستند یا تغییر آدرس داده اند مناسب است. با استفاده از ریدایرک 301، شما می توانید جلوی تقسیم اعتبار بین صفحات مختلف را بگیرید و همچنین به موتورهای جستجو بفهمانید که کدام صفحه باید در نتایج نمایش داده شود.

تاثیر ریدایرکت 301

ریدایرکت 301 باعث می شود که کاربران، بازدید کنندگان سایت و ربات های موتورهای جستجو به صورت دائم آدرس جدید را مشاهده کنند و به آن آدرس منتقل شوند. اما نکته مهم این است که اصلا چرا صفحه ای را به آدرس جدید منتقل کنیم؟ سایت ها بعد از چند سال که از طراحی آن ها می گذرد، ممکن است نیاز به تغییراتی در طراحی رابط کاربری، تغییر در مدیریت محتوای سایت و حتی تغییر دامنه داشته باشد.

تغییر در این موارد باعث می شود که آدرس بعضی از صفحات سایت تغییر کند که تغییر در آدرس یک صفحه سایت باعث می شود که گوگل و ربات ها آن را به عنوان محتوای جدید شناسایی کنند.

ارتباط بین ریدایرکت 301 با خطای 404

خطای 404 زمانی در صفحه اتفاق می افتد که آدرس صفحه در گذشته در اینترنت وجود داشته و حالا به دلایلی مانند در دسترس نبودن، تغییر در آدرس صفحه، تغییر در دامنه و … از دسترس خارج شده و ممکن است با برطرف شدن این مشکلات در زمان دیگری صفحه حاوی اطلاعات نمایش داده شود و در دسترس قرار گیرد.

اگر به دلیلی مانند تغییر در آدرس صفحه خطایی در صفحه مبنی بر تغییر در آدرس صفحه مشاهده می کردید، برای دفعه بعد سراغ آدرس جدید می رفتید یا آدرس قبلی؟

برای دفعه اول دوباره سراغ آدرس قبلی می روید و اگر باز هم خطای 404 را مشاهده کردید، آدرس جدید را وارد می کنید، این یعنی ریدایرکت 302. یعنی به صورت موقت آدرس صفحه تغییر کرده و پس از برطرف شدن اختلالات اطلاعات و محتوای صفحه را در همان صفحه قبلی مشاهده خواهید کرد. این تعریف برای ریدایرکت 301 بدین صورت است که ریدایرکت 301 باعث جلوگیری از نمایش خطای 404 در صفحه می شود.

ریدایرکت 301 تاثیری بر اعتبار صفحه دارد؟

در گذشته شرایط متفاوتی در مورد ریدایرکت 301 حاکم بود اما پس از سال 2016 فعالان گوگل به صورت مستقیم تاکید داشته اند که ریدایرکت کردن باعث کاهش اعتبار صفحات سایت نمی شود، بلکه تمام اعتبار و ارزش صفحات قبلی به صفحات جدید منتقل می شود. نکته مهم در حفظ اعتبار صفحاتی که ریدایرکت می شوند این است که صفحاتی که ریدایرکت می شوند دارای محتوا و موضوع مرتبط با هم باشند.

اشتباهات رایج در ریدایرکت 301

با بررسی نکات زیر مطمئن شوید که ریدایرکت به درستی انجام شده است:

ریدایرکت HTTP به نسخه HTTPS

فعال کردن گواهی SSL یکی از مواردی است که به مدیران سایت پیشنهاد می شود، این پیشنهاد دو دلیل دارد:

  • حفظ امنیت اطلاعات کاربرانی که وارد سایت می شوند (ایجاد امنیت برای بازدید کنندگان سایت)
  • گواهی SSL روی سئو سایت تاثیر مثبت دارد.

سپس باید مطمئن شوید کاربری که با استفاده از آدرس HTTP وارد سایت می شود به صورت اتوماتیک و با استفاده از ریدایرکت 301 به نسخه HTTPS وارد شود. برای اطمینان از این کار آدرس سایت خود را به صورت HTTP وارد کنید، در صورتی که به صورت خودکار به HTTPS تبدیل شد، یعنی ریدایرکت انجام شده است در غیر این صورت مراحل ریدایرکت کردن را دوباره انجام دهید.

بیشتر بخوانید: اهمیت پروتکل https در بهینه سازی سئو سایت

به ربات های گوگل آدرس صحیح بدهید

ربات های گوگل تمامی صفحات سایت شما را بررسی می کنند، برای بررسی بهتر و سریع تر از  طریق نقشه سایت (sitemap) اقدام کنید. ربات های گوگل برای تغییراتی که در آدرس صفحه ایجاد شده از نقشه سایت استفاده می کنند. در صورتی که اطلاعات جدید نقشه سایت را وارد نکنید، ربات های گوگل برای بررسی محتوا و ساختار سایت وارد صفحات قدیمی می شوند و با هر بار مراجعه از این که اطلاعاتی در صفحه قدیمی وجود ندارد نا امید می شوند و همین اتفاق باعث می شود که crawl budget را از دست دهید.

بیشتر بخوانید: نقشه سایت چیست؟ آموزش قدم به قدم ساخت سایت مپ (sitemap)

پس نیاز است که آدرس صفحات قبلی و قدیمی را از نقشه سایت حذف کنیم، برای این کار از روش زیر اقدام کنید:

  • وارد نقشه سایت خود شوید (yoursite.com/sitemap.xml)
  • تمامی URL های قدیمی سایت را با استفاده از ابزار URL Extractor دانلود کنید. (http://convertcsv.com/url-extractor.htm)
  • لیست دانلود کرده را وارد redirect 301 checker کنید تا متوجه شوید چه آدرس هایی ریدایرکت شده اند. (https://httpstatus.io/)
  • آدرس هایی که قدیمی را از site map حذف کنید.
  • نگذارید کاربر وارد ریدایرکت های شکسته شود.

با استفاده  از ریدایرکت می توانید کاربر را به صفحات دیگر منتقل کنید، اما اگر کاربر پس از کلیک روی لینک وارد یک صفحه خالی شود، اصطلاحا گفته می شود که کاربر وارد “ریدایرکت شکسته شده” شده است. ریدایرکت های شکسته صفحاتی حاوی پیام های خطای 4xx ،5xx (مثل 501، 401، 503) هستند.

زمانی که کاربر وارد صفحه می شود و در صفحه اطلاعاتی را نمی بیند سریع خارج شده و به صفحه نتایج بر می گردد. همین اتفاق باعث افزایش نرخ خروج (یا نرخ پرش) سایت می شود که تاثیر زیادی روی سئو سایت و کاهش رتبه دارد. پس اگر به دنبال روش هایی برای افزایش ترافیک سایت خود هستید، انواع ریدایکت ها را فراموش نکنید.

 

ریدایرکت 301

ریدایرکت 302

ریدایرک موقت یا 302 یک روش است که نشان می دهد صفحه مبدا فقط به طور موقت به صفحه مقصد منتقل شده است. این روش برای زمان هایی که شما قصد دارید صفحه خود را تعمیر یا بروز رسانی کنید یا یک صفحه فصلی داشته باشید مناسب است. با استفاده از ریدایرک 302، شما می توانید کاربران خود را به صفحات جایگزین هدایت کنید و همچنین به موتورهای جستجو بفهمانید که صفحه اصلی هنوز فعال است و نباید از نتایج حذف شود.

ریدایرکت 302 یک ریدایرکت موقت است، به این معنی که آدرس اصلی هنوز قابل دسترس است و نباید تغییر کند. برخلاف ریدایرکت 301 که یک ریدایرکت دائمی است و نشان می دهد که آدرس اصلی دیگر معتبر نیست و باید به آدرس جدید جایگزین شود. بنابراین، ریدایرکت 302 برای مواردی مناسب است که فقط به صورت موقت نیاز به هدایت دارند و نه به صورت دائمی.

ریدایرکت 302 یک کد وضعیت HTTP است که نشان می دهد درخواست شما به آدرس دیگری هدایت شده است. این معمولاً زمانی اتفاق می افتد که سرور می خواهد شما را به صفحه ای منتقل کند که بروز شده یا مربوط به درخواست شما است. برای مثال، اگر شما به یک وب سایت وارد شوید، ممکن است سرور شما را به صفحه پروفایل خود ریدایرکت کند. یا اگر شما یک محصول را در یک فروشگاه آنلاین خریداری کنید، ممکن است سرور شما را به صفحه تأیید سفارش هدایت کند.

نحوه اجرای ریدایرکت 302

برای اجرای یک ریدایرکت 302، سرور باید در پاسخ خود یک سرآیند Location با آدرس جدید ارسال کند. مثلا، اگر سرور بخواهد شما را از example.com به example.net هدایت کند، پاسخ سرور ممکن است به این صورت باشد:

مرورگر شما بعد از دریافت این پاسخ، باید درخواست جدیدی را به آدرس جدید ارسال کند و صفحه مورد نظر را نمایش دهد. البته، بسته به نوع درخواست شما، ممکن است سرور قبل از هدایت شما، از شما تایید بخواهد. برای مثال، اگر شما یک درخواست POST با داده های حساس ارسال کنید، سرور ممکن است با یک پاسخ 303 See Other پاسخ دهد و شما را به یک درخواست GET تبدیل کند تا داده های شما دوباره ارسال نشوند.

به طور خلاصه، ریدایرکت 302 یک روش است که سرور می تواند شما را به صفحات مختلف هدایت کند بسته به نیاز و منطق خود. این روش برای حفظ آدرس اصلی و جلوگیری از تغییرات دائمی مناسب است. همچنین، این روش می تواند برای ایجاد تجربه کاربری بهتر و افزایش امنیت وب سایت مفید باشد.

ریدایرکت 302

یکسان بودن محتوا و تغییر آدرس صفحه تاثیری در رتبه سایت دارد؟

قطعا بله. البته گمان نکنید که یکسان بودن محتوا در رتبه سایت تغییری ایجاد نمی کند، بلکه به دلیل تغییر در لینک سازی های داخلی و لینک سازی خارجی چون محتوا به صفحه جدید منتقل نمی شود، و همین اتفاق باعث کاهش اعتبار سایت، کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو (در SERPs) می شود. برای حل این مشکل و برای جلوگیری از کاهش یافتن اعتبار و رتبه سایت روش تضمینی استفاده از روش ریدایرکت کردن آدرس قدیمی به آدرس صفحه جدید است.

4 دلیل تغییر آدرس صفحه

تغییر دادن آدرس صفحات سایت دلایل مختلفی دارد اما برای همه تغییرات آدرس باید از ریدایرکت 301 استفاده شود. بعضی از ریدایرکت ها تاثیر کمی بر صفحات سایت دارند اما برخی دیگر ممکن است باعث تغییراتی در دامنه سایت شود. دلایل عمده و مهم در تغییر آدرس صفحه موارد زیر هستند:

  • فعال سازی SSL
  • تغییر دامنه سایت
  • تغییر آدرس صفحه بدون تغییر در محتوای صفحه
  • حذف یک صفحه یا چند صفحه و انتقال آن به صفحاتی با موضوع مرتبط

روش ریدایرکت کردن صفحات به آدرس جدید

روش های متفاوتی برای استفاده از روش ریدایرکت 301 وجود دارد که هر کدام بسته به نوع سیستم مدیریت محتوا و پنل مدیریتی سایت متفاوت است. ریدایرکت به روش های زیر انجام می شود:

  • استفاده از افزونه در وردپرس: یکی از ساده ترین روش های ریدایرکت 301 استفاده از افزونه مربوط به انتقال آدرس صفحات در سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. بدون این که نیازی به کد نویسی باشد می توانید آدرس صفحات قدیمی سایت را به آدرس جدید منتقل کنید. بهترین افزونه وردپرس برای ریدایرکت 301 افزونه پرمیوم Yoast و افزونه redirection 301 است. پس از نصب افزونه Redirection 301 وارد قسمت تنظیمات این افزونه شوید و گزینه Source URL را انتخاب کنید و آدرس قدیمی را بنویسید و در قسمت Target URL آدرس جدید را وارد کنید.
  • تغییرات دستی با استفاده از فایل Htaccess: برای سایت هایی که از سرور لینوکس استفاده می کنند رایج ترین روش ایجاد تغییرات دستی در فایل htaccess است برای این کار وارد قسمت برنامه نویسی سایت شوید و مکان ریشه هاست (root) را که بارگذاری کرده اید پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: ریدایرکت لینک در وردپرس با استفاده از افزونه چطور ممکن است؟

برای هر تغییر در آدرس نیاز به کدهای اختصاصی دارید که باید برا آن کد نویسی کنید. اما نکته مهم این است که توجه داشته باشید یک خط کد باعث نشود که همه صفحات سایت ریدایرکت شود پس از اعمال هر تغییرات در کد نویسی سایت تغییرات اعمال شده را مشاهده و بررسی کنید تا ببینید فقط یک صفحه منتقل شده باشد. یکی از ابزارهای مناسبی که در آن کلیه دستورات کد نویسی وجود دارد ابزار Redirect Generator است. با استفاده از این ابزار می توانید کد نویسی مربوط به ریدایرکت کردن را پیدا کنید.

رایج ترین ریدایرکت ها در سایت

رایج ترین ریدایرکت هایی که در صفحات سایت ها ایجاد می شود به شرح زیر است:

ریدایرکت به صفحه دیگر سایت: دستور کد آن به صورت زیر است:

ریدایرکت کل صفحات دامنه سایت به دامنه جدید:

دستور کدنویسی شده این ریدایرکت به صورت زیر است:

ریدایرکت با www به نسخه بدون www

ریدایرکت نسخه HTTP به نسخه HTTPS

سخن پایانی

در این مقاله، ما به بررسی مفهوم ریدایرک سایت و کاربردهای آن از جمله ریدایرکت 301 در طراحی وب پرداختیم. ریدایرک 301 یک روش است که به وب سایت ها امکان می دهد تا آدرس های قدیمی خود را به آدرس های جدید انتقال دهند، بدون اینکه رتبه یا بازدیدکنندگان خود را از دست بدهند. ریدایرک 301 می تواند در موارد مختلفی مفید باشد، مانند تغییر دامنه، تغییر ساختار سایت، حذف صفحات منسوخ شده و اصلاح خطاهای 404.

ما نشان دادیم که چگونه می توان با استفاده از فایل .htaccess یا پلاگین های وردپرس، ریدایرک 301 را برای سایت خود اعمال کرد. همچنین، ما به برخی از مزایا و معایب ریدایرک 301 اشاره کردیم. مزایای ریدایرک 301 عبارتند از: حفظ کاربران وجود دارند، حفظ اعتبار لینک ها، حفظ رتبه در نتایج جستجو و بهبود تجربه کاربر. معایب ریدایرک 301 عبارتند از: کاهش سرعت بارگذاری صفحات، احتمال بروز خطاها و ناسازگاری ها و نیاز به بروزرسانی لینک های داخلی.

به عنوان نتیجه گیری، ما می توانیم بگوییم که ریدایرک 301 یک ابزار قدرتمند است که به وب سایت ها کمک می کند تا با تغییرات زمان سازگار شوند و بهینه سازی شوند. با استفاده صحیح و منطقی از ریدایرک 301، می توان بهبود قابل توجهی در عملکرد و جذابیت سایت ایجاد کرد. البته، باید همواره در نظر داشت که ریدایرک 301 نباید بیش از حد استفاده شود و فقط در زمان لازم و مناسب به کار گرفته شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06