تکنیک A/B Test چیست و چه کاربردی دارد؟

تکنیک A/B Test چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله می خوانید:

اگر شما نیز به دنبال یک روش کم هزینه هستید که در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات جامع و کاملی در مورد مخاطبین و همچنین نیازها و سلایق آن ها در اختیار شما قرار دهد، ما به شما استفاده از تکنیک تست A/B را پیشنهاد می دهیم.

تکنیک A/B Test چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا با تکنیک A/B Test در سایت آشنا هستید؟ در این مقاله از کلیک اول به بررسی و معرفی این تکنیک خواهیم پرداخت.

تکنیک A/B Test به شما کمک می کند تا به خوبی رفتار کاربران سایت خویش را مورد بررسی قرار داده و بر مبنای نیازها و سلیقه مشتریان خویش اولویت های کسب و کار خود را تعیین کنید.

یکی از مهم ترین علل موفقیت در هر کسب و کار شناسایی نیاز های مخاطب و برآورده کردن آن هاست. هر برند موفقی که این روزها نام آن بر سر زبان هاست و به موفقیت های بی شماری دست یافته است. برند موفق مسلما نیاز های مخاطب خویش را به خوبی شناسایی کرده و با برآورده نمودن آن ها، کاربران را تبدیل به مشتریان وفادار و بالقوه خود نموده است.

در صورتی که قصد محاسبه A/B در کسب و کار خود را دارید، کلیک اول ابزار محاسبه تست A/B را در اختیار شما قرار داده است.

بررسی سلیقه و رفتار مشتری با تکنیک A/B Test

یکی از مهم ترین استراترژی های برند های مطرح دنیا این است که همواره با مشتریان خویش در تعامل هستند و به شیوه های مختلف از نظر و سلیقه آن ها مطلع می شوند. در واقع برند ها بسیاری از برنامه ریزی های کاری و اساسی خود را با توجه به نظر و سلیقه مشتریان خویش تنظیم می نمایند. بنابراین یکی از مهم ترین فواید شناخت مخاطب و نیاز های او، افزایش فروش محصول و ارائه خدمات گسترده به مشتریان و در نهایت موفقیت در کسب و کار است.

این روزها شیوه های مختلفی برای بررسی سلیقه و رفتار مخاطبان وجود دارد که یکی از متداول ترین آن ها تکنیک A/B Test است. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا در مورد جزئیات این تکنیک مطالب ارزشمندی را به شما ارائه دهیم.

A/B Test

تکنیک A/B Test چیست؟

این روزها فروش اینترنتی و بازاریابی دیجیتال در سراسر جهان گسترش فراوانی پیدا کرده است. بسیاری از مخاطبان کالا های ضروری و غیر ضروری و همچنین خدمات مورد نیاز خویش را از طریق سایت ها و اپلیکیشن های مختلف سفارش داده و آن را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت می نمایند.

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در این بازار گسترده، رضایت مخاطب از کالا و خدماتی است که از شما دریافت می نماید. به همین سبب این روزها بسیاری از کسب و کار ها و برند های موفق در پی برقراری تعامل با مخاطبین خویش و شناسایی نیاز های آن ها هستند. تجربه نشان دهنده آن است که برای شناخت هر چه بهترین رفتار کاربر هدف، باید میزان تعامل او با سایت یا اپلیکیشن خود را با دقت بررسی کنید.

تکنیک A/B Test در این مسیر به شما کمک می کند تا رفتار مخاطب خویش را به خوبی سنجیده و عملکرد موثری از خود بروز دهید. در چنین شرایطی، مخاطب تبدیل به یکی از مشتریان همیشگی و وفادار شما می گردد. تست A/B در واقع مخفف دو عبارت Splitting Testing و Bucket Listing است.

این شیوه یکی از تکنیک های موثر امروزی است که به شما کمک می کند دو نسخه کاملا متفاوت از وب سایت و یا اپلیکیشن خود را از نگاه مخاطبان بررسی نموده و به مفید بودن یکی از آن ها پی ببرید.

این موضوع به صاحبان کسب و کار ها کمک می کند تا به عالی ترین شکل ممکن استراتژی فروش و بازاریابی آنلاین خود را تعیین نمایند و در مدت زمان کوتاه ترین به موفقیت در این زمینه دست پیدا کنند.

مهم ترین مزایای استفاده از تکنیک A/B Test

بهره گیری از تکنیک A/B Test مزایای فراوانی به همراه داشته و نقش بسیار مهمی در رونق کسب و کار های آنلاین ایفا می کند. در این قسمت به برخی از مهم ترین مزایای تکنیک A/B Test اشاره می کنیم:

  • به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین، گاهی نمی توان رفتار مخاطب را پیش بینی کرد: به عنوان مثال ممکن است یک کلمه یا واژه از نظر ما بسیار بی اهمیت به نظر برسد، اما برای کاربران از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. با بهره گیری از تکنیک A/B می توانیم به راحتی رفتار مخاطبان خویش را ارزیابی نموده و به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا کنیم.
  • نتیجه تست A/B کاملا قابل اعتماد است و تا مدت ها می توان از آن استفاده کرد: این تست داده های ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید توسط آن تصمیمات جدیدی اتخاذ نموده و از بروز اشتباهات متعدد برای بهینه سازی سایت جلوگیری می کند.
  • تست A/B به مدیریت و کنترل ترافیک سایت کمک می کند: اگر شما با دقت هر چه تمام تر از تکنیک تست A/B استفاده نمایید، پس از گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی می توانید کاربران را به مشتری هدف خود تبدیل کنید.

فرایند تکنیک A/B Test

استفاده از تکنیک A/B Test کار سخت و پیچیده ای نیست و این روزها هزاران کسب و کار اینترنتی در سراسر جهان از آن برای پیدا کردن فرصت های جدید بهره می برند و هر روز بیش از پیش با رفتار مخاطبان خویش آشنا می شوند. برای آشنایی هر چه بیشتر شما با فرایند این تکنیک به برخی از مهم ترین مراحل آن اشاره می کنیم.

فرایند تکنیک A/B Test

مرحله اول: جمع آوری داده ها

قبل از این که شروع به انجام تکنیک A/B Test نماییم ابتدا لازم است بررسی کاملی در زمینه عملکرد سایت خویش انجام دهیم. داده هایی مهمی که در این مرحله باید جمع آوری شوند شامل تعداد کاربرانی که در طول روز از سایت ما بازدید می کنند، صفحاتی که بیشترین میزان بازدید را دارند، اهداف تبدیل صفحات و… هستند. این داده ها را می توان با استفاده از ابزار های تجزیه و تحلیل سایت مانند Google Analytics ،Omnitur و Mixpanel به دست آورد.

این ابزار ها علاوه بر تجزیه و تحلیل سایت، اطلاعات مؤثری مانند صفحات پر بازدید، مدت زمان صرف شده توسط کاربر در هر کدام از صفحات سایت و صفحاتی با بیشتری نرخ پرش را به خوبی نمایش می دهند. یکی دیگر از شیوه هایی که بسیاری از سایت ها برای جمع آوری داده ها از آن استفاده می کنند نظرسنجی از مخاطبان سایت خویش است.

مرحله دوم: ایجاد یک فرضیه

در این مرحله باید تمامی مشاهدات و اطلاعاتی که بر مبنای داده های خویش به دست آورده اید را به صورت یک فرضیه درآورده و مورد بررسی قرار دهید. در این مرحله فرضیه ها بر مبنای داده ها، تجزیه و تحلیل نهایی و پیاده سازی نتایج تحقیق بر روی سایت و مخاطبان تایید یا رد می شوند.

مرحله سوم: به وجود آوردن تغییرات

در این مرحله می توان بر مبنای مشاهدات و بررسی هایی که در مراحل قبل انجام شد شروع به آزمون و خطا نمود. این موضوع به شما کمک می کند تا بهترین شیوه را پیدا کنید. به عنوان مثال اگر در تحقیقات خود متوجه شدید که کاربران فرم هایی که در سایت قرار داده اید را پر نمی کنند، باید ابتدا اشکالات موجود در فرم ها را پیدا کرده و سپس در ساختار اصلی آن تغییرات محسوسی ایجاد نمایید و سپس دوباره عملکرد کاربران را مورد ارزیابی قرار دهید.

تست A/B

مرحله چهارم: انجام تست A/B

زمانی که مراحل قبلی را به خوبی سپری کردیم تا حدود زیادی متوجه خواهیم شد که باید چه تغییراتی را در سایت یا اپلیکیشن خود ایجاد کنیم تا مخاطبان خویش را تبدیل به مشتریان وفادار خویش نماییم. در این مرحله باید تغییرات جدید را پیاده سازی کرد و با استفاده از ابزار هایی مانند تکنیک A/B Test دوباره عملکرد سایت را مورد بررسی قرار داد.

مرحله پنجم: تجزیه و تحلیل نتایج

این تست تا وقتی که طراحان به صورت کامل بر روی نتایج سایت کار می کنند ادامه خواهد یافت. تمام داده ها و معیار های مربوط به دو نسخه جمع آوری و مقایسه می شوند. سپس طراحان براساس نتایج تصمیم می گیرند کدام گزینه عملکرد بهتری ارائه داده و قادر به دستیابی به اهدافی است که در ابتدا تعیین شده اند.

معمولا در این مرحله موارد مهمی مانند سطح اطمینان، اثرات مستقیم و غیر مستقیم بر سایر فاکتورها، رفتار مشتریان و بسیاری دیگر از عوامل مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرند.

مراحل اصلی انجام تکنیک تست A/B

برای این که به عالی ترین نتایج در زمینه انجام تکنیک تست A/B دست پیدا کنید، باید مراحل مهمی را پشت سر بگذارید که در این قسمت به صورت مختصر به آن اشاره می کنیم:

  1. ابتدا عناصری که قصد آزمایش آن را دارید به خوبی مشخص نمایید. پس آن ها را دسته بندی نموده و تست را از مواردی که برای شما اولویت بالایی دارند آغاز کنید.
  2. زمانی که به خوبی تصمیم گرفتید که کدام عناصر را تست کنید، حالا دو نوع از آن را انتخاب و یا ایجاد نمایید. به عنوان مثال می توانید دو بنر تبلیغاتی طراحی کنید که یکی از آن ها دارای تصویر و دیگری بدون تصویر باشد و سپس بر مبنای تکنیک تست A/B تعامل مخاطبان با آن را به خوبی بسنجید.
  3. سعی کنید مدت زمان آزمایش شما برای مدت زمان ترجیحاً طولانی ادامه پیدا کند. زیرا در طول این مدت شما می توانید بازدید فراوانی را از سوی مخاطبان سایت خود دریافت کرده و از طریق این تکنیک تفاوت میان رفتار کاربران را به خوبی بررسی نمایید.
  4. یک استراتژی مخصوص برای ردیابی نتایج خود تعیین نموده و به خوبی مشخص کنید که قصد اندازه گیری چه شاخص هایی را دارید و در نهایت تمام تمرکز خود را بر روی این شاخص ها قرار دهید.
  5. به خوبی مشخص کنید که چه میزان تغییر از نظر آماری برای نتیجه گیری نهایی شما الزامی است.

تست A/B

نتیجه گیری نهایی در مورد تکنیک تست A/B

اگر شما نیز به دنبال یک روش کم هزینه هستید که در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات جامع و کاملی در مورد مخاطبین و همچنین نیاز ها و سلایق آن ها در اختیار شما قرار دهد، ما به شما استفاده از تکنیک تست A/B را پیشنهاد می دهیم. تکنیک A/B Test به شما کمک می کند تا به خوبی رفتار کاربران سایت خویش را مورد بررسی قرار داده و بر مبنای نیاز ها و سلیقه مشتریان خویش اولویت های کسب و کار خود را تعیین کنید.

هرگز فراموش نکنید کسب و کاری که هنوز ابتدای راه است، باید مدت زمان زیادی را صرف شناسایی نیاز های مخاطبین خویش نماید و اگر از ابزار ها و روش های مدرن امروزه استفاده نکنید، مسلما برای پیدا کردن این ویژگی ها باید زمان، انرژی و هزینه زیادی صرف کنید. اما روش هایی مانند تکنیک تست A/B به نوعی یک روش میان بر است که شما را با سرعتی بالا به موفقیت چشمگیری رهنمون می سازد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06