اهمیت پروتکل https در بهینه سازی سئو سایت

اهمیت پروتکل https در بهینه سازی سئو سایت

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله به کاربرد پروتکل https در بهینه سازی سئو سایت و اثر آن در افزایش امنیت میپردازیم. با کلیک اول همراه شوید.

فرآیند انتقال اطلاعات برای وب سایت ها، از طریق کاربرد پروتکل https و http انجام میگیرد. تفاوت هایی که در این دو پروتکل وجود دارد در این است که https اطلاعات را از طریق رمزگذاری توسط Web Server certificate بین کاربر و سایت منتقل میکند.

یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی در امر سئو و بهینه سازی سایت، تامین امنیت بالای سایت است. در این مقاله به اهمیت پروتکل https در بهینه سازی سئو سایت و اثر آن در افزایش امنیت می پردازیم. با کلیک اول همراه شوید.

SSL چیست؟

SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer بوده و یک پروتکل امن برای انتقال اطلاعات در اینترنت محسوب می شود. به بیانی دیگر SSL را می توان یک استاندارد وب برای رمزگذاری اطلاعات بین کاربر و سایت دانست.

مبادله اطلاعات توسط SSL، به صورت رمزگذاری ارسال می شوند. به همین دلیل امنیت بسیار بالایی داشته و از خطر سرقت محافظت می شوند. SSL یک اطمینان خاطر برای شرکت ها و مشتریانی است که قصد دارند اطلاعات خصوصی خود مثلا شماره کارت اعتباری خود را به صورت محرمانه برای سایت مقصد ارسال نمایند. برای برقراری یک اتصال SSL به Web Server Certificate ها نیاز است.

اهمیت پروتکل https در بهینه سازی سئو - کلیک اول

تاثیر ssl در سئو سایت چیست؟

مرورگر ها ترجیح می دهند تا با نشان دادن not secure سایت های فاقد SSL، مدیران سایت را به استفاده از کاربرد پروتکل https ترغیب نمایند. موتور های جستجو به علت امنیت بسیار بالایی که HTTPS برای تبادل اطلاعات کاربران فراهم می کند؛ سایت های دارای SSL را ترجیح می دهند. در ادامه این مبحث به مزیت هایی که استفاده از SSL روی سئوی سایت و بهینه سازی آن دارد؛ می پردازیم.

1- سرعت بالاتر نسبت به HTTP

برای امکان استفاده از HTTPS، لازم است گواهینامه امنیتی SSL، روی مرورگر کاربر و سایت نصب و فعال شده باشد. بعد از رعایت این دو مورد، امکان دسترسی و دریافت داده‌های سایت از طریق پروتکل امن HTTPS ایجاد خواهد شد.

چند ماه قبل موزیلا و شرکت Load Impact آماری را منتشر کردند که در آن عنوان ذکر کردند؛ سایت هایی که از SSL بهره می گیرند؛ نسبت به سایر سایت ها بین  50 تا70 درصد سرعت و عملکرد بهتری را تجربه خواهند کرد. این مسئله به این جهت است که اگر بخواهید سایتی را با استفاده از پروتکل های HTTP بازکنید؛ ملزم به گذراندن 9 مرحله کلی برای شکل گیری ارتباط با سایت، پردازش و در نهایت دریافت اطلاعات خواهید بود. در مقابل اگر از کاربرد پروتکل https بهره گرفته شود؛ به دلیل انجام همزمان دو مرحله از مجموعه این مراحل 9 گانه، شاهد تاثیری به سزایی در افزایش سرعت بارگزاری سایت و داده ها هستید.

2- افزایش سئو وب سایت و بهبود رتبه بندی

یکی از مهم ترین و اصلی‌ترین مزیت هایی که استفاده از HTTPS روی سایت دارد؛ افزایش سئو وب سایت و بهبود رتبه بندی است.

یکی از مدیران بخش گوگل بنام مت کاتز در سال 2014 اعلام کرد که به صورت قطعی استفاده از کاربرد پروتکل https یک معیار سبک و البته تاثیر گذار در رتبه بندی وب سایت‌ها توسط گوگل است. پس با استناد به این جمله می توانیم بگوییم که استفاده از SSL در وب سایت‌ها برای گوگل اهمیت زیادی دارد. البته باتوجه به اینکه زمان زیادی از این بیانیه گذشته است و درحال حاضر استفاده از  HTTPS  نسبت به گذشته فراگیرتر است؛ احتمالا میزان تاثیر این موضوع روی سئوی سایت نسبت به گذشته متفاوت تر است. با این حال هنوز هم یکی از فاکتورهای گوگل به شمار می آید.

3- تامین امنیت بیشتر در پروتکل های HTTPS

اصلی ترین مزیتی که استفاده از SSL برای سایت ها دارد و مدیران سایت را به استفاده از آن ترغیب می کند؛ نقشی است که SSL در تامین امنیت بیشتر سایت ایفا می کند. روزانه اطلاعات مهمی از جمله یک فرم ساده ورود به سایت تا اطلاعات پرداخت های اعتباری در فضای اینترنت انجام می گیرد. سرقت این اطلاعات حساس، یک نگرانی دائمی برای کاربرانی ست که از HTTP استفاده می کنند؛ چرا که HTTP نواقصی دارد که امکان شنود اطلاعات را برای سواستفاده کنندگان فراهم می کند. این موضوع در مورد سایت های HTTPS مشاهده نمی شود. استفاده از HTTPS خیال کاربران و مدیران سایت را از بابت امنیت بالا راحت می کند. بعد از استفاده  از HTTPS مشکلی بابت سرقت اطلاعات نخواهید داشت.

بهره گیری از کاربرد پروتکل https حتی برای ساده ترین سایت هایی که اطلاعات چندان مهمی هم ندارند؛ بسیار پراهمیت است. هر سایتی هرچند کم محتوا برای در امان ماندن از خطر هک وردپرس باید HTTPS را جدی بگیرد.

4- ارجاع ساده‌ تر داده‌ ها

احتمالا هنگام نصب SSL متوجه این مسئله شده باشید زمانی که صفحه‌ ای از سایت شما از یک آدرس HTTP برخوردار باشد؛ آیکون قفل سبز رنگ مربوط به HTTPS در آن صفحه، نمایش داده نخواهد شد. این موضوع نمایانگر عدم تامین امنیت کامل برای صفحه شماست. فرقی نمی کند که یک لینک متعلق به سایت شما بوده و یا اینکه از سایت دیگری گرفته شده باشد. در هر صورت توصیه می شود که برای تامین امنیت بالا و انتقال صحیح داده ها، از لینک های HTTPS در داخل صفحات استفاده نماییم.

به عنوان مثال اگر شما از آمارگیر گوگل آنالیتیکس در سایتتان استفاده ‌کنید و کد مربوط به آمارگیر با HTTP بارگزاری شود؛ با مشکل عدم تامین امنیت سراسری مواجه خواهید شد. برای حل این مشکل، کافی است این لینک را تبدیل به HTTPS کنیم. علت این امر، ارجاع داده‌ها بین دو سایت از طریق یک پروتکل است. که اگر هر دو سایت از HTTPS استفاده کنند؛ کیفیت و سرعت تبادل داده ها بهبود چشمگیری خواهد داشت.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

5- اطلاعات بیشتر در ابزارهایی مانند Google Analytics

ابزارهای مختلفی از جمله Google Analytics با استفاده از  HTTPS بسیار کارآمد تر هستند. به عنوان مثال در HTTPS برخلاف HTTP، اطلاعات امنیتی وبسایت شما ذخیره می شود.

این مورد یکی از مزیت هایی ست که به بهبود سئوی سایت می انجامد. چرا که در این صورت اطلاعات نمایش داده شده تنها نمایشگر ترافیک مستقیم نخواهد بود.

6- افزایش اعتماد کاربران

آخرین مورد از مزیت های استفاده از SSL در یک سایت، مربوط به بحث اعتمادسازی بین کاربران است. از آنجایی که امروزه کاربران از فضای اینترنت برای امور بیشتر و حساس تری نسبت به گذشته استفاده می کنند؛ نسبت به سرقت اطلاعات خود نگرانی های بیشتری دارند. این امر منجر به دوری کاربران از سایت هایی با امنیت کمتر می شود.

طبق آمار منتشر شده 75 درصد از کاربران فعال در فضای اینترنت، به امنیت سایت ها اهمیت داده و از سایت هایی که امنیت قابل قبولی ندارند؛ دوری می کنند. انتخاب این کاربران سایت هایی با زمینه مشابه و امنیت کاربری بسیار بیشتر است.

چالش‌هایی که هنگام استفاده از https، ممکن است با آن مواجه شوید!

در این بخش با چالش های https آشنا می شویم.

احتمال اشتباه وجود دارد

انتقال کل وب‌ سایت از http به https به معنای انتقال موارد بسیار فراوانی هست که احتمال جا ماندن بسیاری از جزییات و داده هایی که برای شما مهم است در آن وجود دارد. در اینجا به برخی موارد رایج که احتمالا با آن مواجه می شوید؛ اشاره می‌کنیم:

  • URL های مهم را در فایل robots.txt بلاک کنید!
  • تگ‌های Canonical خود را به URLهای اشتباهی بزنید.
  • وب‌ سایت شما منجر به ارسال هشدار برنامه‌های مرورگر برای کاربران می شود و آن ها را از سایت شما دور می کند.
  • و…

تمام این مشکلات هرچند نادر، باز هم ممکن است اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از این امر لازم است از همان ابتدا فرآیند انتقال را به درستی انجام دهید.

مشکلات مربوط به سرعت

کاربرد پروتکل https یک سکه دورو است که هم می تواند سرعت سایت را افزایش دهد و هم می تواند به دلیل نیاز به ارتباطات اضافه تر بین سرورها، سرعت وب سایت را کاهش دهد. از آن جایی که فاکتور سرعت بارگزاری در سئو و رتبه بندی سایت بسیار اثرگذار است؛ لازم است به هیچ عنوان این گزینه را نادیده نگیرید. شما میتوانید از تکنولوژی‌ های جدید هماهنگ با https مثل SPDY برای افزایش سرعت سایت خود بهره بگیرید.

هزینه‌ ها

هزینه سالیانه وبمستر ها برای گواهینامه های SSL، بین 200 تا 800 هزارتومان است. این مبلغ در مورد مدیریت وبسایت های بزرگ، مبلغ چشمگیری نیست اما می تواند برای وب سایت های کوچک، هزینه ای اضافی تلقی شود.

هزینه‌ های مربوط به SSLهای مختلف، در اینترنت قابل مشاهده و جستجو است.

هنوز همه چیز برای https آماده نیست

هنوز همه شرایط برای کار با https آماده نیست. این احتمال وجود دارد که اپلیکیشن‌ های آنلاین قدیمی، با https مشکل داشته باشند.

البته در حال حاضر تمام وب سایت های دنیا، به سمت رمزگذاری از نوع SSL در حال حرکت است، با این حال در این مسیر هنوز هم موانعی وجود دارد. برای مثال اگر در وب‌سایت خود از گوگل ادسنس استفاده می‌کنید، این امکان وجود دارد که آگهی‌ های شما و در نتیجه درآمدتان با مشکل مواجه شوند.

نتیجه گیری

احتمالا طی سالیان آینده شاهد حرکت وب به سمت استفاده از کد گذاری های SSL به صورت پیش فرض باشیم. اهمیت استفاده از این کدگذاری ها و اثری که در تامین امنیت وبسایت دارد؛ موضوعی ست که کارشناسان سئو، مشاوران فعال در این حوزه و طراحان سایت به خوبی از آن آگاه هستند. بنابراین در سالهای آینده شاهد افزایش محبوبیت و استفاده گسترده تر از کاربرد پروتکل https خواهیم بود.

اخیرا گوگل اعلام کرده است که نرم افزار گوگل کروم از این به بعد در کنار آدرس وبسایت هایی که از پروتکل https استفاده نمی کنند؛ عبارت نا امن یا همان Not Secure را نمایش خواهد داد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06