آشنایی با مفهوم Segment در گوگل آنالیتیکس 4

آشنایی با مفهوم Segment در گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید:

یکی از ویژگی‌های جدید گوگل آنالیتیکس 4 امکان ایجاد segment ها است. segment ها قسمت‌هایی از داده‌های کاربران هستند که بر اساس شرایط خاصی تعریف می‌شوند.

یکی از بخش های مهم دیگر که در گوگل آنالیتیکس 4 برای دسته بندی کردن مشتریان و کاربران مختلف، می توانید از آن استفاده کنید، بخش Segment است. در واقع به بخشی از کل اطلاعات که شرایط، ویژگی ها و امکانات مختلفی را نمایش می دهد، Segment می گویند. تقسیم بندی کردن این اطلاعات کمک می کند که تحلیل و آنالیز بهتری را بتوانید برای نیازهای بازاریابی خود بتوانید انجام دهید. در ادامه این مطلب نیز به طور کامل به بررسی کامل مفهوم Segment در گوگل آنالیتیکس 4 می پردازیم.

بررسی بخش Segment در گوگل آنالیتیکس 4

همان طور که در مقاله نحوه ایجاد Explore ذکر شد، امکان بررسی کردن کاربران و مشتریان خاص با توجه به اهداف بازاریابی مورد نظر وجود دارد. پس از این که Explore مورد نظر را با توجه به گروه خاصی از مشتریان دسته بندی کردید، می توانید در بخش Segment نیز اطلاعاتی فیلتر شده و با جزئیات را مشاهده کنید.

برای بررسی کردن این بخش، ابتدا روی گزینه Explore کلیک کرده و سپس گزینه Segment را انتخاب کنید. در مرحله بعدی یک صفحه جدید مشاهده می کنید که صفحه Create a Custom Segment نام دارد. این بخش دارای سه قسمت مختلف زیر است:

بررسی بخش segment در گوگل آنالیتیکس 4

  • Session Segment
  • User Segment
  • Event Segment

برای درک بهتر این موارد می توان گفت زمانی که یک کاربر وارد سایت می شود، یک Session جدید برای او تعریف می شود. کاربر در این Session حتما اقدامات مختلفی که شامل Event تعریف شده برای سایت و بررسی بهتر آن است، انجام می دهد.

بررسی بخش segment در گوگل آنالیتیکس 4

User Segment

زمانی که بخش user segment را انتخاب کنید، می توانید کاربر را در بخش های مختلف Session و با تمام اقداماتی که در بخش Event انجام داده، بررسی می شود.

Session Segment

برای مثال در صورتی که هدف مورد نظر شما خرید یک محصول خاص و مورد نظر باشد، تنها Session را در نظر می گیرد که داخل آن خرید محصول مورد نظر شما انجام شده باشد. در واقع با انتخاب و بررسی این بخش، فقط Session مورد هدف را در نظر می گیرد و نمایش می دهد و از Session های دیگر صرف نظر می کند.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

Event Session

زمانی که Event Session را انتخاب می کنید، در Session مورد نظر صرفا همان خرید یا هدف مورد نظر را که تعیین کرده اید، در نظر می گیرد و نمایش می دهد.

بخش Suggested Segment

در این بخش نیز دسته بندی هایی که ممکن است به آن ها نیاز داشته باشید را پیشنهاد می کند. برای مثال در این بخش می توانید کلیه Session هایی که مربوط به کاربران است را انتخاب کرده و سپس هر کدام را بررسی کنید. بدین صورت که می توانید محصولاتی که باعث خرید شده و محصولاتی که خریداری نشده را به طور مجزا در بخش های Purchases و Non Purchase مشاهده کنید. علاوه بر این، در این بخش گزینه های مختلف دیگری وجود دارد برای مثال در بخش Recently Active Users می توانید فعالیت های اخیر کاربران در 7 روز گذشته را به طور کامل بررسی کنید.

قسمت دیگر این بخش با نام Predictive که با استفاده از هوش مصنوعی کار می کند، می توانید اطلاعات مختلفی را بررسی کنید. در این قسمت نیز بخش های مختلفی وجود دارد. برای مثال در بخش Likely 7 Days purchase کاربرانی که در یک هفته  اخیر خریدی داشته اند، را نمایش می دهد.

بخش suggested segment

نحوه ایجاد دسته بندی با Segment

برای شروع دسته بندی کردن کاربران مورد نظر، کافی اسن روی علامت +  در بخش Segment کلیک کرده تا یک صفحه جدید با نام Untitled Segment باز می شود. ابتدا باید برای بخش بندی مورد نظرتان یک اسم انتخاب کنید تا گروه بندی مورد نظرتان را بتوانید تشخیص دهید.

سپس در بخش Include User When، می توانید اطلاعات و فیلترهای مورد نظر را با کلیک فلش کوچک انتخاب کنید. برای مثال می توانید کاربرانی که جنسیت آن ها زن است و در شهری (شهر مورد نظر) یک Event خاص را انجام داده اند و … را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهید. پس از آن روی گزینه Apply کلیک کنید تا در همان لحظه بتوانید اطلاعات مورد نیاز را مشاهده و آنالیز کنید.

در این بخش با توجه به نیاز و استراتژی مورد نظر خود، Segment هایی با اهداف مختلف را تعیین کنید. پس از اعمال کردن و تعیین سگمنت های مورد نظر، نتایج آنالیز با چند رنگ مختلف نمایش می دهد.

تغییر نحوه نمایش segment

در صورتی که می خواهید صرفا به اطلاعات یک Segment دسترسی داشته باشید، ابتدا روی گزینه Tab Setting کلیک کرده و سپس در بخش Technique، گزینه Segment Overlap را انتخاب کنید. سپس می توانید صرفا اطلاعات و داده های مختص یک سگمنت را با رنگ مورد نظر مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهید.

افزایش بازدید سایت
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود را به صورت هدفمند افزایش داده و روی جایگاه سایت تاثیر مثبت بگذارید، ابزار افزایش بازدید سایت کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

اهمیت استفاده و بررسی بخش Segment

با وارد شدن به ابزار گوگل آنالیتیکس با دنیایی از داده های مختلف مربوط به کاربران متفاوت روبرو می شوید. بدیهی است که بدون دسته بندی کردن این اطلاعات و فیلتر کردن موارد مورد نظرتان نمی توانید تحلیل صحیح و مناسبی داشته باشید. به همین منظور استفاده و فعال کردن بخش سگمنت به کلیه کارشناسان سئو که قصد بررسی و تحلیل کسب و کار و وب سایتشان را دارند، پیشنهاد می شود. در این بخش می توانید فیلترها و شرط های مورد نظر و مختلف را بر سر داده های مورد نظرتان را قرار دهید.

در واقع زمانی که بدانید چه کاربرانی و در چه بازه زمانی چه اقداماتی انجام داده اند، با سرعت و روند بهتری می توانید سایت را تحلیل کنید. همچنین می توانید تشخیص دهید آیا اقداماتی که تاکنون روی سایت انجام داده اید، پلن و استراتژی که اجرا کرده اید، صحیح بوده یا خیر؟ علاوه بر این، با این کار در صورتی که اقداماتتان تا این لحظه اشتباه بوده، می توانید جلوی ضرر را بگیرید و سپس یک استراتژی جدید و حرفه ای تر تدوین کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06