آمارگیر سایت چیست؟ معرفی بهترین آمارگیر های سایت

آمارگیر سایت چیست؟ معرفی بهترین آمارگیر های سایت

در این مقاله می خوانید:

آمارگیر سایت یکی از ابزارهای بسیار مهم برای وب مستران به شمار می رود که می توانند به کمک آن ، اطلاعات دقیقی از بازدیدکنندگان سایت خود به دست آورند. اگر به عنوان مدیر سایت، وب مستر یا سئو کار مشغول فعالیت هستید، آمار بازدید از سایت و بررسی رضایت یا عدم رضایت کاربران از سایت موضوعی است که باید برای شما مهم باشد.

سرویس آمارگیر یا Web Statistics، برنامه ای تحت وب است که وب سایت ها را آنالیز کرده و اطلاعات جالبی مثل میزان ترافیک دریافتی سایت، میزان دیده شدن صفحات، میزان بازدید منحصر به فرد، تعداد جلسات (Sessions) و انواع دیگری از داده ها را در اختیار مدیر سایت قرار می دهد. آمارگیر سایت فقط ترافیک سایت را نشان نمی‌ دهد. بلکه هر چقدر این سرویس پیشرفته‌ تر باشد، امکانات بیشتری برای ما فراهم می آورد. مانند ارائه ابزارهایی که برای تجزیه و تحلیل کمپین‌ های تبلیغاتی استفاده می‌ شوند. استفاده از یک آمارگیر مناسب در سایت و آنالیز درست اطلاعات کاربران، از جمله مواردی است که می تواند در موفقیت یک سایت موثر باشد.

توجه بهتر به وضعیت کاربران و تحلیل آمار بازدیدکنندگان از سایت، از جمله مواردی است که می تواند در دراز مدت باعث اتخاذ تصمیم های بهتر در زمینه افزایش ترافیک سایت به شمار برود. همچنین می دانیم که بازدید، یکی از ملاک های گوگل در بررسی و بهبود سئوی سایت است.

آمارگیر سایت، یک انتخاب ضروری

استفاده از ابزارهای آمارگیر سایت برای تمامی وب مستران و مدیران سایت ها یک امر بسیار مهم و ضروری به شمار می رود. چرا که اگر برای راه اندازی سایت خود برنامه بلند مدتی دارید، باید آمار کامل و جامعی از وضعیت کاربران سایت خود و میزان بازدید آن ها و همچنین اطلاعات کاملی از سایت های لینک دهنده به سایت خود داشته باشید. برای این مسئله نیاز به استفاده از ابزارهای آمارگیر وب سایت دارید که روی سایت شما نصب می شود و آمار جامعی از وضعیت و روند پیشرفت سایت شما را در اختیارتان قرار می دهد.

هر سایت یا بلاگ پس از راه اندازی و انتشار محتواهای متفاوت، مسلما تعدادی کاربر پیدا خواهد کرد که از آن بازدید می کنند. اما موضوع اهمیت تعداد بازدید روزانه، میزان ماندگاری کاربر در سایت، میزان ترافیک سایت به طور کلی که در واقع این موارد ارتباط مستقیم با میزان رضایت کاربران و در نتیجه افزایش فروش و کسب درآمد برای سایت دارد. یکی از روش هایی که می توانید به کمک آن بررسی دقیقی از وضعیت کاربران سایت خود داشته باشید، استفاده از یک آمارگیر سایت می باشد.

آمارگیر سایت -کلیک اول

چرا باید از آمارگیر سایت استفاده کنیم؟

مهم نیست بلاگی کوچک یا یک سایت تجاری بسیار بزرگ دارید. باید حواستان باشد که چه مقدار کاربر و مخاطب دارید و این کاربران چقدر با سایت درگیر می شوند. اینکه تقویم تولید محتوا داشته و هر روز چند پست جدید در سایت یا بلاگ منتشر کنید عالی است، اما اگر فقط پست منتشر کرده و آن ها را تجزیه و تحلیل یا آنالیز نکنید هیچوقت وب مستر خوبی نخواهید نشد! باید ذهنتان درگیر مسائلی مانند موارد زیر باشد :

  • چه مقدار ترافیک روزانه، هفتگی و ماهانه دارید؟
  • این ترافیک بدست آمده از کدام موتورهای جستجو جذب شده اند؟
  • کاربران چه کلماتی را تایپ کرده تا به وب سایت شما برسند؟
  • کاربران چه مقدار زمانی در سایت می‌ مانند؟
  • آیا وقتی کاربران وارد سایت ما شدند بین دیگر صفحات وب سایت گردش می‌ کنند؟
  • بازدید کنندگان شما بیشتر از کدام کشورها هستند؟
  • سایت ما چه مقدار  بازدید کننده قدیمی و چقدر بازدید کننده جدید دارد؟
  • نوع مرورگر کاربر چیست؟
  • سیستم عامل مورد استفاده کاربران چیست؟
  • پربازدیدترین صفحات شما کدام صفحات است؟

حالا درک می‌کنید که یک داشتن یک آنالیزور سایت چقدر ضروری است. در این پست 5 سرویس مفید و قدرتمند که مربوط به تحلیل سایت هستند را معرفی می‌کنم. تمام این ابزارها رایگان هستند.

تاثیر استفاده از آمارگیر بر سئوی سایت

می دانیم که کاربرد آمارگیر تنها در اطلاع رسانی از میزان بازدید کاربران است. ما در این قسمت قصد داریم بررسی کنیم که آیا آمارگیر می توند راهنمای مناسبی جهت سئو و بهینه سازی سایت باشد؟ یک وب سایت به هر نیتی که طراحی شده باشد، هدف نهایی آن افزایش ارتباط با مشتریان و فروش بیشتر محصول و خدمات است. اما بررسی آمار بازدیدکنندگان و آن چه کاربران در سایت شما انجام می دهند ، اهمیت ویژه ای در تجزیه و تحلیل بهتر وضعیت سایت و نقاط ضعف و قوت آن دارد.

بیشتر بخوانید: آنالیز SWOT چیست و چگونه می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند؟

استفاده از آمارگیر سایت - کلیک اول

اهمیت بررسی و آنالیز سایت

از مهمترین عواملی که می تواند در موفقیت سایت شما موثر باشد، افزایش بازدید سایت شماست که باعث تعامل هرچه بیشتر کاربران با سایت شما می شود. هنگامی که کاربران زیادی وارد سایت شما شده و بازدید سایت شما افزایش یابد، به ابزاری برای مدیریت این کاربران نیاز دارید تا بتوانید اطلاعات دقیقی از صفحات بازدید شده توسط آن ها، مدت زمان حضور هر کاربر، پلتفرم مورد استفاده توسط کاربران و همینطور سایت های منبع و لینک دهنده به سایت شما به دست آورید. دانستن این اطلاعات می تواند در تصمیم گیری و تعیین خط مشی بهتر برای شما موثر باشد.

دلیل دوم اهمیت بررسی سایت این است که پس از مدتی متوجه افت رتبه سایت و کاهش ترافیک سایت خود می شوید. بهترین راه برای عیب جویی از سایت بررسی و آمارگیری از سایت است.

در ابتدا باید بدانید که دو نوع بازدیدکننده از سایت وجود دارد:

  • بازدید کنندگان جدید: بازدید کنندگان جدیدی که برای اولین بار وارد سایت شده اند.
  • بازدید کنندگان بازگشتی: کاربرانی که روزانه و به صورت مداوم از سایت شما بازدید می کنند.

پارامترهای مورد بررسی سایت

پیش از معرفی بهترین سایت های موجود در زمینه آمارگیر سئو سایت، ابتدا لازم است پارامترهایی که باید در هنگام آنالیز سایت مورد بررسی قرار دهید را معرفی کنیم.

پارامترهای مورد بررسی سایت - کلیک اول

بازدید روزانه سایت (Page View)

بازدید از آمار روزانه سایت پارامتر مهمی برای بررسی میزان پیشرفت روزانه سایت و میزان رضایت کاربران در ساعات و زمان های متفاوت در یک روز است.

تعداد بازدید کنندگان سایت

در ابزاری مانند سرچ کنسول گوگل یا گوگل آنالیتیکس راه های مختلفی که کاربر وارد سایت شده است یا از طریق سرچ در گوگل یا وارد کردن URL وارد سایت می شود را نمایش می دهد.

در مجموع باید گفت از طریق آنالیز و بررسی سایت از طریق یک آمارگیر، می توانید پارامترهای زیر را  بررسی کنید:

  • مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت
  • آیا کاربران از صفحات دیگر سایت باز دید می کنند یا خیر؟
  • کاربران با چه مرورگری وارد سایت شده اند؟
  • صفحات پر بازدید سایت چه صفحاتی هستند؟

تعداد بازدید کنندگان سایت - کلیک اول

چهار پارامتر مهم در بررسی آمار سایت

ابزار آمارگیر سایت اطلاعات فراوانی در اختیار مدیران سایت قرار می دهد ولی باید اطلاع داشته باشیم که چه پارامترهایی در آمار سایت اهمیت فراوانی داشته و در بهینگی هر چه بهتر سایت قابل استفاده می باشند:

1- تعداد بازدید کنندگان

تعداد بازدیدکننده های منحصر به فرد و میزان بازدید صفحات، از جمله موارد مهم در آمار سایت بوده و بررسی تغییرات آن، دید مناسبی از عملکرد سایت در اختیار شما قرار می دهد. اینکه بانس ریت یا نرخ پرش سایت شما چند درصد بوده و یا میانگین زمان حضور کاربران در سایت چقدر است، همه این ها نشان دهنده میزان موفقیت شما در بهبود تجربه کاربری (UX) بازدیدکنندگان و جلب رضایت آن هاست.

2- سایت های ارجاع دهنده (رفرال)

درصد ورودی سایت شما از گوگل یا دیگر سایت ها در آمارگیر ، مشخص کننده وضعیت سئو سایت یا میزان موفقیت کمپین های تبلیغاتی ساخته شده برای سایت می باشد. تخمین میزان هزینه ای که برای جذب هر بازدیدکننده خرج می کنید ، ارزش واقعی آنها را به شما نشان خواهد داد. باید کانال های اصلی ورود ترافیک به سایت خود را شناسایی کرده و برای بهبود و تقویت آن برنامه ریزی نمایید.

بیشتر بخوانید: چگونه متوجه شویم چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

چهار پارامتر مهم در بررسی آمار سایت - کلیک اول

3- صفحات خروجی

ورود بازدیدکنندگان به سایت شما، قدم اول برای کسب درآمد می باشد. شما باید بتوانید نقاط ضعف سایت و صفحاتی که موجب خروج بازدیدکنندگان از سایت شما می شوند را به خوبی شناسایی کرده که این امر خود نیازمند بررسی دقیق آمار سایت و برخورداری از آمارگیر قوی است. یکی از تکنیک های کاربردی در صفحات خروجی اصلی سایت، استفاده از CTA یا فرم دعوت کننده برای دانلود کتاب الکترونیکی یا چیزی مشابه آن است، با این کار شما قبل از خروج بازدیدکننده ایمیل او را دریافت کرده و در آینده می توانید او را با استفاده از ایمیل مارکتینگ دوباره به سایت خود برگردانید که این مسئله از حیاتی ترین نکات در مبحث دیجیتال مارکتینگ می باشد.

بیشتر بخوانید: CTA چیست؟ روش های ایجاد call to action

4- انتخاب کلمات کلیدی مناسب

انتخاب عبارات و کلمات کلیدی مناسب، قدم بزرگی در رسیدن به موفقیت است. ولی بررسی آمار سایت برای تعیین نقش کلمات کلیدی، میزان ورودی روزانه از هر کلمه کلیدی و رتبه شما در نتایج گوگل برای هر کدام از آن ها، تضمین کننده تداوم موفقیت شما خواهد بود و این مهم تنها با بهره گیری از یک سیستم آمارگیر وب سایت قوی و کارآمد قابل دستیابی است.

بیشتر بخوانید: آموزش تحقیق کلمه کلیدی با ابزارها و روش های مختلف

همه ۴ فاکتور فوق برای تعیین هزینه جذب هر بازدید کننده از سایت و میزان درآمد شما به ازای هرکدام تعیین کننده است.

تغییر استراتژی و دور شدن از عباراتی که بازدید بالایی برای شما به مراه دارند ممکن است اشتباه بنظر برسد ولی اگر هدف نهایی خود یعنی جذب مشتری واقعی و کسب درآمد بیشتر را بشناسید، به اهمیت بالای تحلیل آمار سایت پی خواهید برد. کاهش بازدید سایت در مقابل افزایش نرخ بازدهی معامله بسیار سودمند خواهد بود. حال آن که با مدیریت مناسب می توان به هر دو دست یافت.

بیشتر بخوانید: نکات و استراتژی بازاریابی

برای بررسی آمار سایت چه کاری باید انجام دهیم؟

در مرحله اول نصب آمارگیر قوی برای سایت با امکاناتی مناسب را در دستور کار قرار دهید، نیازی نیست که هر لحظه آمار سایت خود را بررسی کنید ولی گزارش های روزانه و هفتگی در مورد نحوه ورود بازدید کنندگان به سایت شما و کلمات کلیدی تاثیر گذار بر آن اهمیت بالایی خواهد داشت. اگر دسترسی به پنل های قوی تر و قدرت آنالیز اطلاعات را دارید ، به راحتی می توانید تجارت خود را گسترش دهید. سه برابر شدن درآمد ماهانه شما تنها یک آرزو نیست بلکه کاملا دست یافتنی خواهد بود.

بررسی آمار سایت - کلیک اول

معرفی چند آمارگیر سایت حرفه ای

ابزارهای رایگان و مختلفی برای نمایش آمار سایت وجود دارد که هر کدام از آن ها امکانات متنوع و مختلفی در اختیار کاربران قرار می دهد. در ادامه چند مورد از بهترین ابزارهای رایگان آمارگیر سئو سایت را معرفی و بررسی می کنیم که از برترین ابزارهای موجود هستند. فقط باید دقت داشته باشید که استفاده از چندین ابزار آمارگیر به صورت همزمان بر روی سایت باعث کندی سایت و کاهش سرعت میشود پس بهتر است بعد از مطالعه امکانات کلی این ابزارهای در نهایت یک مورد از آنها را برای استفاده در سایت خود انتخاب کنید.

1- گوگل آنالیتیکس Google Analytics

در میان اکثر وب مستران ، ابزار گوگل آنالیتیکس به عنوان بهترین و پرطرفدارترین آمارگیر سایت به شمار می رود که امکانات بسیار زیادی را در اختیار مدیران سایت و متخصصان سئو قرار می دهد. همچنین گوگل آنالیتیکس پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت سایت را ارائه می کند که می تواند برای مدیران سایت ها کمک بسیار بزرگی باشد. همچنین در آنالیتیکس امکان مشاهده زنده کاربران حاضر در سایت نیز وجود دارد.

گوگل آنالیتیکس یک ابزار آنلاین است که برای بررسی فاکتورهایی مانند Bounce Rate، CLV، Time On Site ،CPA ،CTR و … می توان از آن استفاده کرد. ابتدا به معرفی اصطلاحات مخفف بالا می پردازیم:

آمارگیر سایت گوگل آنالیتیکس -کلیک اول

نرخ کلیک سایت (CTR)

به زبان ساده، این عبارت به معنی میزان نرخ کلیک سایت (Click Through Rate) است. وقتی که کاربر در موتور جستجو یک کلمه یا عبارت را جستجو می کند، پس از چند ثانیه مشاهده لیست نتایج جستجو شده در صفحه اول تصمیم می گیرد بر روی یکی از لینک ها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران و بازدید کنندگان هستند که روی لینک سایت شما کلیک می کنند.

تعریف دیگری که برای نرخ کلیک وجود دارد این است:

وقتی از طریق گوگل یک عبارت یا کلمه را جستجو می کنید، لینک سایت شما در صفحه اول گوگل دیده می شود و اصطلاحا گفته می شود که سایت impression یا دیده شده است.

رابطه بین نرخ کلیک و دیده شدن سایت به صورت زیر است:

CTR = impression/click *100

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

ارزش طول عمر مشتری یا ارزش کل مشتری (CLV)

این عبارت با اصطلاح ارزش طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value) شناخته می شود. یعنی در یک بازه زمانی مشخص یک مشتری چندین بار به سایت مراجعه کرده یا خرید کرده یا مطلبی را دانلود کرده است. (بازه های زمانی برای هر کسب و کار باید متفاوت در نظر گرفته شود، چون بازدهی حوزه های متختلف کسب و کار متفاوت است.)

عدد به دست آمده از این اصطلاح در واقع میانگین ارزشی است که هر مشتری در طول عمر ارتباطش با یک شرکت یا موسسه ایجاد کرده است. مسلم است که هر چه این عدد بالاتر باشد، نشان دهنده عملکرد صحیح سایت در کسب و کار بوده است.

بیشتر بخوانید: چگونه ارزش طول عمر مشتری را اندازه گیری کنیم؟

آمارگیر سایت گوگل آنالیتیکس -کلیک اول

نرخ پرش (Bounce Rate)

این اصطلاح به معنی نرخ پرش مشتریان و کاربرانی است که وارد سایت شده اند و سریعا از سایت خارج شده اند و خرید یا دانلود از سایت نداشته اند. هر چه میزان نرخ پرش سایت کمتر باشد، نشانه عملکرد صحیح سایت و رضایت کاربران و بازدید کنندگان سایت است.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

Time On Site

کاربرانی که وارد سایت شده اند، چه مدت در سایت مانده اند، مطالب را خوانده اند و صفحه را اسکرول کرده اند. واحد این معیار، زمان بر حسب دقیقه است. هر چه این زمان بیشتر و بالاتر باشد، بهتر است.

روش کار با گوگل آنالیتیکس

ابتدا باید وارد analytics.google.com شوید. لاگین کرده و آدرس سایت مورد نظر را وارد کنید. (فراموش نکنید که برای استفاده از گوگل آنالیتیکس باید فیلترشکن را فعال کنید.) پس از آن یک کد از طریق این نرم افزار برای شما ارسال می شود که کد را باید در سایت خود قرار دهید. آمارگیر گوگل آنالیتیکس موارد زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

  • Direct: این گزینه نشان می دهد کاربر با وارد کردن آدرس سایت به صورت مستقیم وارد شده است.
  • Content: نشان دهنده محتوا و مطالبی است که کاربر خوانده است.
  • Audience: نشان دهنده خصوصیات مختلف افرادی است که وارد سایت شده اند اعم از سن، جنسیت، کشور کاربر، علاقه مندی های کاربر و …
  • New Session: این پارامتر نشان دهنده میانگین در صد بازدید هایی است که برای اولین بار توسط کاربر جدید اتفاق افتاده است.
  • Goal: این گزینه این امکان را می دهد تا بفهمید کاربران چه اقداماتی را در سایت انجام داده اند.
  • Average session Duration: میانگین زمانی که افراد وارد سایت شده اند و در سایت مانده اند.

آمارگیر سایت گوگل آنالیتیکس -کلیک اول

به صورت خلاصه، می توانید موارد زیر را به کمک گوگل آنالیتیکس بررسی کنید:

  • کنترل وضعیت و تعداد کاربر ورودی
  • کنترل منابع ارسال کاربر به سایت (سایت های لینک دهنده)
  • بررسی وضعیت رفتار کاربر در سایت و تعداد صفحات بازدید کرده
  • بررسی زمان حضور کاربر در سایت Time on Page
  • میزان نرخ پرش کاربران یا به اصطلاح Bounce rate
  • بیشترین صفحات بازدید شده توسط کاربران
  • تقسیم بندی کاربرها بر اساس کشور، نوع سیستم عامل، نوع مرورگر، پلتفرم دستگاه استفاده شده

همچنین گوگل آنالیتیکس پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت سایت از جمله راه های افزایش سرعت سایت , راه های افزایش ماندگاری کاربر در سایت و …. را ارائه می کند که می تواند برای مدیران سایت ها کمک بسیار بزرگی باشد. همچنین در آنالیتیکس امکان مشاهده زنده کاربران حاضر در سایت نیز وجود دارد.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

2- GoingUP

یکی از بهترین آمارگیرهای وضعیت عملکرد سایت goingup.com می باشد که با استفاده از آن می توانید هم آمار کاملی از سایت خود داشته باشید و هم تک تک صفحات سایت را از نظر محتوی و مشکلات احتمالی بررسی کرده و ایرادات موجود احتمالی را برطرف کنید.

همچنین می توانید سایت های منبع و لینک دهنده به سایت خود را مشاهده کرده و بررسی کنید که کاربران در سایت شما چه صفحاتی را بازدید کرده و در نهایت در کدام صفحه از سایت شما خارج شده اند.

علاوه بر این، اطلاعات کاملی از کلمات کلیدی که کاربران از طریق آن ها وارد سایت شده اند را هم در اختیار شما قرار می دهد. برای استفاده از تمامی امکانات این سایت میتوانید به نسخه premium ارتقا دهید تا تمامی امکانات سایت برای شما قابل دسترس باشد.

3- StatCounter

ابزار statcounter.com آمارگیر وب سایت که سابقه بسیار طولانی در ارائه خدمات دارد به مدیرسایت اجازه می دهد تا 250 هزار بازدید در ماه را به صورت رایگان آنالیز کنند. این تعداد برای سایت های کوچک تا متوسط مناسب است.

این ابزار بیشتر برای مرور تعداد بازدید صفحات سایت کاربرد دارد و امکانات کنترل دقیق وضعیت کاربران در سایت را ندارد. شما می توانید این آمارگیر را به صورتی تنظیم کنید که به صورت هفتگی گزارش وضعیت بازدید سایت را برای شما ارسال کند.

یکی از قابلیت های مهم و کاربردی این ابزار این است که میتواند یک Heat Map یا نقشه گرمایی از سایت شما ایجاد کند و با کمک آن دقیقا ببینید که کدام صفحات سایت شما بیشترین و کمترین بازدید را داشته اند.

طریقه استفاده از آمارگیر StatCounter

ابتدا باید یک حساب کابری برای سایت خودتان بسازید. سایت یک Project ID و Security Code به شما می دهد که باید آن را کپی کنید. در صورتی که سایت شما وردپرسی است باید افزونه Statcounter را نصب کنید.

بعد از نصب افزونه و فعال کردن آن، کد و پسوردی که در بالا از سایت گرفته اید را کپی کنید. سپس وارد اکانتی که ساخته اید شوید و اطلاعات و آمار سایت خودتان را ببینید.

آمارگیر سایت StatCounter - کلیک اول

4- Semrush

پس از وارد شدن در سایت Semrush.com آدرس سایت خود و سپس آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا اطلاعات دقیق و بیشتری در مورد ترافیک سایت، رتبه سایت در موتورهای جستجوی متفاوت، بک لینک ها و تبلیغات پولی را مشاهده نمایید.

5- Similarweb

ابزار Similarweb.com بیشتر در مورد ترافیک سایت و ورودی سایت ها به شما اطلاعاتی را به صورت یک نمودار خطی در اختیار شما قرار می دهد که شامل موارد زیر است:

  • تعداد بازدید کنندگان سایت به صورت روزانه
  • کشور و مناطق جغرافیایی افرادی که وارد سایت شده اند
  • تبلیغات
  • سایت های برتر مقصد که از سایت بازدید داشته اند
  • تعداد 10 کلمه کلیدی را به صورت رایگان برای رفع عیوب احتمالی سایت

بیشتر بخوانید: Similar web چیست؟

آمارگیر سایت Similarweb - کلیک اول

6- Ahrefs

سایت Ahrefs.com یکی از برترین ابزارهای آنلاین برای بررسی و آنالیز سایت است که اطلاعات دقیق تری نسبت به نرم افزارهای بالا در مورد آنالیز ترافیک سایت در اختیار قرار می دهد. مواردی که توسط این ابزار آمارگیر سایت مشاهده و آنالیز می شود به شرح زیر است:

  • بک لینک های جدید سایت
  • بک لینک های شکسته و از دست رفته
  • دامنه سایت هایی که بیشترین ترافیک را به سایت ارسال کرده اند.
  • رتبه سایت در موتور های جستجو
  • صفحاتی از سایت که بیشترین ترافیک را داشته است.

آمارگیر سایت ahrefs

7- Authority Labs

عملکرد این آمارگیر سایت همانند سایت SEMRush است و از طریق آن می توانید رتبه سایت خود را در مقایسه با سایت رقبا مشاهده کنید. بعضی از کاربران عبارات یا واژه خاصی را جستجو کرده و پس از نتایج وارد سایت شما شده اند. این آمارگیر کلمات و عباراتی که کاربران از طریق آن ها وارد سایت شما شده اند را هم نشان می دهد.

دلیل اهمیت نشان دادن و آنالیز این کلمات این است که بتوانید از این کلمات در جهت بهینه سازی و رشد رتبه سایت خود از آن ها استفاده کنید.

8- QuantCast

این آمارگیرسایت به شما امکان بررسی این که چه کسانی از طریق تلفن همراه و چه کسانی با سیستم لپ تاب وارد سایت شما شده اند را می دهد. QuantCast در واقع یک تگ است که آمار دقیق از تعداد بازدید کنندگان ایرانی و مناطق جغرافیای آن ها و همچنین میزان استفاده از طریق تلفن همراه یا دستکتاپ را نمایش می دهد.

9- AWStats

این ابزار به صورت رایگان و متن باز (Open Source) ارائه شده و به صورت سمت سرور (Server Side) فعال است. به همین منظور نیازی نیست برای استفاده از آن تغییری در سایت خود بدهید یا کدی را به سایت خود اضافه نمایید. در واقع اکثر کنترل پنل های سرویس میزبانی وب مانند Cpanel ، Plesk و یا DirectAdmin این ابزار را در خود جای داده اند.

این ابزار می تواند آماری از میزان بازدید صفحات سایت شما در بازه های زمانی مختلف به همراه مدت زمان حضور کاربر در سایت و حتی پهنای باند استفاده شده را نمایش دهد.

10- Piwik

سایت Piwik.pro ابزار بسیار قدرمندی برای آمارگیری از سایت است که به صورت متن باز ارائه شده و میتوان از امکانات آن به صورت Self Hosted استفاده کرد. یعنی به صورت یک نرم افزار روی هاست خودتان نصب میشود و تمامی آمار سایت را در اختیار شما قرار می دهد و نیازی نیست از سرویس های دیگری استفاده نمایید.

Piwik تقریبا تمامی امکانات گوگل آنالیتیکس را دارد و برای افرادی مناسب است که علاقه مندند اطلاعات آماری سایت فقط در اختیار خودشان بوده و افراد دیگری امکان دسترسی به این آمار را نداشته باشند.

آمارگیر piwik

11- iPerceptions

این سایت در واقع یک نوع ابزار نظرسنجی از کاربران سایت است که به صورت کامل با گوگل آنالیتیکس هماهنگ می شود. در واقع وقتی از این ابزار استفاده می کنید با ورود کاربر به سایت شما با الگوریتم های خاصی سوالات زیر از او پرسیده می شود که می توان به تعدادی از آن ها اشاره نمود:

  • او کیست ؟
  • چرا به سایت شما مراجعه کرده ؟
  • نظرش در مورد عملکرد سایت شما چیست ؟
  • چه پیشنهاد هایی برای بهتر شدن وضعیت سایت شما دارد ؟

این سایت با استفاده از استراتژی های مختلفی سوالات را از کاربر ها می پرسد و در پنل مدیریت نتیجه آن را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید با تجزیه و تحلیل آن به دید روشنی از وضعیت کاربران سایت خود برسید و ایرادات احتمالی را رفع کنید.

آمارگیر سایت iPerceptions - کلیک اول

12- Open Web Analytics

این ابزار هم مانند نمونه های معرفی شده در بالا به صورت متن باز ارائه شده و امکانات زیادی در اختیار شما قرار میدهد و از طریق API یا نصب افزونه مخصوص آن در سیستم مدیریت محتوی وردپرس میتوانید از آن استفاده کنید. از امکانات این سایت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل ترافیک ورودی
  • کنترل چند سایت مختلف در یک پنل
  • کنترل رفتار کاربر در سایت و صفحات بازدید شده توسط او
  • کنترل کلیک های کاربر
  • ایجاد نقشه گرمایی
  • کنترل کاربرهایی که چندین بار به سایت مراجعه میکنند و ….

با آن که مدت زیادی است که در امکانات این سایت بروزرسانی خاصی انجام نشده ولی هنوز برای بسیاری از کاربران قوی و قابل اطمینان است و امکانات آن خصوصا برای سایت های وردپرس بسیار خوب است.

13- JetPack for WordPress

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای راه اندازی و مدیریت سایت خود استفاده می کنید، حتما با نام افزونه جت پک آشنا هستید. این افزونه که توسط کمپانی WordPress.org ارائه شده ، امکانات بسیار زیادی به سایت شما اضافه می کند. یکی از قابلیت های این افزونه نمایش جزئی آمار سایت است که می تواند بیشترین صفحات بازدید شده ، میزان بازدید کلی سایت، موقعیت جغرافیایی کاربران، وضعیت کلیک ها و رفتار کاربر در سایت را مشاهده کنید.

متاسفانه تنها مشکل افزونه جت پک این است که باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت های ایرانی می شود و متاسفانه از داخل ایران نمی توانید از امکانات فوق العاده آن استفاده نمود.

آمارگیر سایت JetPack for WordPress - کلیک اول

سخن پایانی

اگر قصد پیشرفت دائم و موفقیت هر روزه سایت خود را دارید، استفاده از یکی از آمارگیرهای بالا و بررسی و آنالیز روزانه رفتار بازدیدکنندگان سایت ضروری است. بررسی وضعیت دقیق کاربران از طریق یک آمارگیر سایت حرفه ای، به شما در تصمیم گیری های مربوط به رشد سایت کمک شایانی خواهد کرد.

حالا که با تاثیر استفاده از آمارگیر بر سئوی سایت بهتر آشنا شدید، بهتر است هرچه سریع تر و در صورت عدم قرار دادن آمارگیر بر روی سایت، نسبت به استفاده از آن اقدام نمایید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

4 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06