مقایسه مزایای سئو و تبلیغات گوگل

مقایسه مزایای سئو و تبلیغات گوگل

در این مقاله می خوانید:

اگر تصمیم دارید که در بازه زمانی کوتاهتری، نرخ بازدید بالایی را به سایت خود جذب نمایید؛ تبلیغات گوگل برای شما راهگشا خواهد بود.

قطعا هر سایتی که بخواهد جایگاه بهتری را در فضای پررقابت گوگل کسب کند، راه های بسیار زیادی پیش روی خود می بیند. از جمله این راه ها، سئو سایت و تبلیغات گوگل است. مسئله اصلی آنجاست که تفاوت این دو و مزایایی که نسبت به یکدیگر دارند، هنوز به خوبی بیان نشده است. ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه مزایای سئو و گوگل ادز پرداخته و نقش هریک را شرح دهیم. با کلیک اول همراه باشید.

تبلیغات در گوگل
تبلیغات در گوگل
اگر قصد دارید تبلیغات خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در صفحه اول گوگل نمایش دهید، سرویس تبلیغات گوگل ادز کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

گوگل Ads چیست؟

حتی اگر تعریفی مشخص از گوگل ادز بلد نباشید، بدون شک بارها و بارها با آن برخورد کرده اید. گوگل ادز نوعی از تبلیغات کلیکی یا ppc در فضای گوگل است. گوگل امکاناتی را فراهم کرده است که مدیران سایت ها با پرداخت هزینه ای بتوانند در بخش هایی که مربوط به گوگل ادز می شوند، کسب و کار خود را معرفی نمایند.

بیشتر بخوانید: تبلیغات کلیکی چیست؟ مزایا و معایب پرداخت به ازای کلیک

در روش تبلیغات گوگل، نیاز به پرداخت هزینه های گزاف نیست و شما می توانید با انتخاب بسته های کم هزینه، کار خود را شروع کرده و نتیجه را در کوتاه مدت مشاهده کنید.

شما به عنوان صاحبان کسب وکار تعیین می کنید که به ازای هرکلیکی که روی تبلیغ شما انجام می شود، میزان هزینه آن را پرداخت نمایید.

گوگل ادز کمک می کند تا زمانی که به فکر ارتقای جایگاه سایت خودتان نسبت به رقبای همتراز خود هستید، طبق بودجه شما بازدید هایی را به سایتتان اختصاص دهد و از این طریق به افزایش نرخ بازدید از سایتتان کمک کند.

گوگل AdWords چیست - کلیک اول

سئو چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو یا به اختصار سئو، تلاشی آگاهانه است که در بخش مدیریت سایت برای سازگاری هرچه بیشتر با الگوریتم های موتور جستجو انجام می شود. هدف نهایی در سئو، ارتقا جایگاه وب سایت شما و کسب بهترین جایگاه نسبت به رقبا است.

برای اینکه بتوانید به این هدف نایل شوید، باید اصول پیچیده سئو را اجرا کرده و به آن پایبند باشید. در سئو روی پارامترهای مختلفی از جمله تولید محتوا، طراحی سایت مناسب، سرعت بارگزاری بالا، لینک سازی های داخلی و خارجی، بررسی رقبا و… متمرکز می شویم.

فرآیند سئو اگر به درستی و اصولی صورت گیرد، قطعا میتواند به کسب اعتبار بیشتر وب سایت شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: سئو (SEO) چیست؟

مقایسه مفهوم سئو و تبلیغات در گوگل ادوردز

حال که تعریفی مختصر از تبلیغات گوگل و سئو را باهم مرور کردیم، وقت آن رسیده است که مقایسه ای از مفهوم سئو و تبلیغات در گوگل ادز داشته باشیم تا با تفاوت های این دو آشنا شویم.

مقایسه مفهوم سئو و تبلیغات در گوگل ادز - کلیک اول

یکی از مهمترین و بنیادی ترین تفاوت هایی که بین مفهوم سئو و گوگل ادز وجود دارد، نوع سایت هایی است که می توانند روی آن اثر بگذارند. گوگل ادز تنها برای سایت هایی که با Google Adsense همکاری دارند، کارآمد است. این در حالی است که سئو این محدودیت را نداشته و می تواند برای هر سایتی موثر واقع شود.

تفاوت دیگری که بین مفهوم سئو و تبلیغات در گوگل ادز وجود دارد، بحث هزینه های آن است. شما به عنوان یک مدیر سایت اگر تصمیم به انجام سئو گرفته باشید، نیازی نیست که به گوگل هزینه ای را پرداخت کنید. در مقابل تبلیغات گوگل مستلزم پرداخت هزینه است.

مورد بعدی تداوم نتایج حاصل از هرکدام از آن هاست. تبلیغات در گوگل ادز تا زمانی برای شما افزایش ترافیک را به دنبال دارد که هزینه آن را پرداخت می کنید. این فرآیند به محض قطع شدن، متوقف خواهد شد. با این حال سئو یک فرایند متداوم است که نتایج حاصل از آن در بلند مدت هم ماندگاری دارد.

البته فرآیند سئو با همه مزیت هایی که دارد، پیچیده تر و زمانبر تر از تبلیغات گوگل است. شما برای اینکه با سئو به جایگاه اول گوگل برسید، باید زمان زیادی را صرف کنید. در تبلیغات گوگل ادز کافی است یکی از موقعیت های نمایش داده شده را انتخاب کنید تا تبلیغات شما در بالا و پایین صفحات نتایج، نمایش داده شود.

علاوه بر این عملکرد گوگل ادوردز بسیار سریعتر از سئو است. شما با استفاده از تبلیغات گوگل می توانید خیلی سریع کمپین تبلیغاتی خود را راه اندازی کرده و ترافیک قابل توجهی را بدست آورید. این فرایند در سئو مستلزم صرف زمان بیشتری است.

تبلیغات گوگل قادر است چندین کلمه کلیدی را همزمان مورد هدف قرار دهد، سئو برای این کار به تمرکز بیشتری احتیاج دارد.

میزان هزینه ای که برای تبلیغات گوگل صرف می کنید، به طور مشخص و آنی باز می گردد. بازدهی هزینه های صرف شده در فرآیند سئو، به زمان بیشتری نیاز دارد.

سوالی که مطرح می شود این است که بلاخره تبلیغات در گوگل ادوردز بهتر است یا سئو؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: مقایسه مزایا و معایب سئو و تبلیغات در گوگل – اینفوگرافیک

سئو یا گوگل AdWords - کلیک اول

سئو یا گوگل Ads، مسئله این است!

حتما شما هم با خواندن مطالب بالا به این فکر افتادید که بلاخره کدام یک بر دیگری برتری دارند؟ ما به عنوان مدیر سایت سئو را انتخاب کنیم یا گوگل ادز؟ خوب است بدانید که هرکدام از این دو مفهوم، مزایا و معایب خودشان را دارند. بهترین انتخاب استفاده از هر دوی آن ها در کنار هم و در بهترین موقعیت است.

سئو در مقایسه با تبلیغات گوگل ادز دیربازده تر است. با این حال راه حلی ماندگار بوده که می تواند نتایج فوق العاده ای را برای سایت شما به همراه داشته باشد. در مقابل گوگل ادز مستلزم صرف هزینه هستند و نسبت به سئو هزینه بیشتری دارند.

البته لازم به ذکر است که هدف ما از مقایسه سئو و تبلیغات در گوگل ادز، رقیب جلوه دادن این دو مفهوم نیست. هر دوی آن ها دو بال برای پرواز یک پرنده هستند. اگر نقاط قوت و ضعف هر دوی آن ها را بدانید، می توانید از آن ها استفاده بهینه تری داشته باشید. در نظر داشته باشید که از این دو ابزار می توان در موقعیت های بخصوص کمک گرفت و هر دو راهگشا هستند.

گوگل ادز برای چه کسانی مناسب است؟

سوالی که در این مبحث مطرح می شود این است که تبلیغات گوگل برای چه کسانی مناسب است و چه کسب وکارهایی می توانند از آن سود ببرند؟ جواب واضح است، تمام کسب و کارها!

این روش تبلیغاتی می تواند برای هر کسب وکاری مفید بوده و در افزایش ترافیک سایت نقش قابل قبولی داشته باشد. با اینحال کسب و کارهایی که خدمات و یا کالایی برای فروش دارند، بیش از سایرین از این روش بهره میبرند. چرا که تبلیغات گوگل قادر است جامعه هدف آن ها را شناسایی کرده و مشتریان بیشتری را به سمت سایت آن ها روانه کند. این همان چیزی است که هر مدیر سایت فروشگاهی می خواهد.

با اینحال تصور نکنید که گوگل ادز تنها برای سایت های فروشگاهی موثر است. سایر افراد که به دنبال برند سازی و افزایش ورودی سایت خود هستند نیز می توانند از این روش تبلیغاتی برای رسیدن به اهداف خود بهره بگیرند.

آیا تبلیغات گوگل و سئو روی هم اثر گذارند؟

سوالات زیادی ممکن است ذهن شما را درگیر کند از جمله اینکه: تبلیغات در گوگل روی سئو سایت اثر دارد؟ لینک هایی که تبلیغات گوگل برای ما می سازد به عنوان بک لینک های سئو شناخته می شود؟ اثر گذاری تبلیغات گوگل بر روی سئو مستقیم است؟ و…

اگر بخواهیم یک پاسخ قاطع و روشن به این دسته از سوالات بدهیم، بدون هیچ حاشیه ای باید بگوییم خیر! قطعا لینک هایی که در گوگل ادز به شما اختصاص داده می شود، به عنوان بک لینک سئو در نظر گرفته نخواهد شد و هیچکدام از ربات های گوگل این لینک های تبلیغاتی را  به حساب نمی آورند. چرا که این لینک ها اصطلاحا لینک‌ های Nofollow بوده و از دید ربات های خزنده گوگل مخفی می مانند. بنابراین تبلیغات گوگل نمی تواند رتبه سایتتان را در نتایج نهایی گوگل ارتقا دهد.

آیا تبلیغات گوگل و سئو روی هم اثرگذارند؟ - کلیک اول

سخن آخر

به صورت کلی اگر تصمیم دارید که در بازه زمانی کوتاه تری، نرخ بازدید بالایی را به سایت خود جذب نمایید، گوگل ادز برای شما راهگشا خواهد بود. همچنین اگر به نتایج بلندمدت تر با ماندگاری بیشتر میخواهید، روی سئوی سایتتان سرمایه گذاری کنید.

توصیه ما این است که کسب وکارهایی که نوپا هستند و هنوز به جایگاه محکمی در فضای وب نرسیده اند، کار خود را در ابتدا با گوگل ادز شروع کنند. البته این فرآیند مستلزم صرف هزینه است که باید این مسئله را نیز در نظر داشته باشید. به طور خلاصه میتوان گفت که تبلیغات گوگل ادوردز برای وب سایت هایی که کیخواهند در یک بازه زمانی مشخص، بالاترین ترافیک را کسب نمایند، مناسب است.

گرچه تبلیغات در گوگل به پیچیدگی سئو نیست با اینحال این فرآیند هم نیاز به کارشناسی و استفاده از یک مسیر تبلیغاتی درست دارد. در غیر این صورت هزینه های شما به هدر خواهد رفت. لازم به ذکر است که به دلیل اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران، امکان اسفارش مستقیم تبلیغات گوگل برای شما وجود ندارد و تنها با استفاده از واسطه میتوانید پرداخت های مربوطه را انجام داده و از این خدمات استفاده کنید.

در پایان امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از زمانی که صرف کردید، سپاس گزاریم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06