راه های کاهش رتبه الکسا در سال 2021

راه های کاهش رتبه الکسا در سال 2021

در این مقاله می خوانید:

کاهش دادن رتبه الکسا برای سایت هایی که تازه تاسیس شده اند، یا فعالیت کمی دارند، کاری دشوار است. بسیاری از وب مسترها و سئوکاران حرفه ای در از ابتدای طراحی سایت فعالیت خود را به گونه ای سر و سامان می دهند که رتبه الکسای خوبی داشته باشد. در این صورت می توانید در مقایسه با سایت های رقیب سریع تر رتبه الکسای سایتتان را کاهش دهید.

در واقع منظور از کاهش رتبه الکسا سایت، متمایل کردن رتبه الکسا به سمت اعداد پایین تر است. برای آشنایی کامل با راه های کاهش رتبه الکسا و نحوه پیاده سازی آن ها، ابتدا لازم است که از اهمیت رتبه الکسا مطلع شوید. در این مقاله روش های مطمئن و اصولی برای کاهش رتبه الکسا سایت در سال 2021 را به طور کامل شرح می دهیم.

رتبه الکسا چیست؟

طبق مقاله ای منتشر شده در بلاگ سایت الکسا، رتبه الکسا نشان دهنده میزان شهرت وب سایت شما و ارتباط آن با وب سایت های مشابه دیگر است.

در واقع سایت الکسا یک شرکت اطلاعاتی وب است که برای وب سایت های مختلف براساس فاکتورهای مختلفی مانند ترافیک سایت، رتبه ای را به آن سایت اختصاص می دهد. بر اساس آمارهایی که در این رابطه وجود دارد، اگر میزان Rank سایت، یک میلیون باشد، وب سایت الکسا به ندرت داده ها و اطلاعات وب سایت شما را بررسی و بروز رسانی می کند.

اما در صورتی که رتبه سایت زیر یک میلیون باشد، الکسا سعی می کند در بازه های زمانی مختلف اطلاعات وب سایت را آنالیز کند و در صورتی که وضعیت کلی سایت بهبود داشته باشد، رتبه الکسا سایت شما را کاهش می دهد.

رتبه الکسا چیست؟

عملکرد وب سایت Alexa چگونه است؟

وب سایت الکسا (Alexa.com) فعالیت حرفه ای اش ار از سال 1996 میلادی آغاز کرده است. این شرکت داده های مختلفی که مربوط به رتبه بندی سایت ها بود را از طریق ابزاری به نام Toolbar به دست آورد. در این رابطه افراد زیادی عقیده دارند که رتبه بندی الکسا دقت زیادی ندارد و نمی تواند ارزش واقعی سایت را به صورت صحیح نشان دهد. باید در این رابطه گفت که الکسا در واقع یک ابزار برای بررسی میزان عملکرد دو سایت در مقایسه با یکدیگر است.

سایت الکسا هر روز میزان بازدید کنندگان از سایت و بازدید از هر صفحه سایت در طول 3 ماه گذشته را بر اساس معیارهای خود تخمین می زند. سایتی که بالاترین میزان بازدید را در بین سایت های مشابه داشته در رتبه یک و سایتی که کمترین بازدید را داشته، رتبه الکسای آن 30 میلیون خواهد بود. در صورتی که در عرض 3 ماه سایت هیچ بازدیدی نداشته باشد، رتبه الکسا به آن اختصاص داده نمی شود.

تاثیر رتبه الکسا در وضعیت سئو سایت

همه اقداماتی که در سایت از جمله سئو داخلی و سئو خارجی انجام می دهیم، در جهت بهبود وضعیت سئو سایت است. اما در این مورد برخی از سئوکاران و وب مستران عقیده دارند که زمان پیاده سازی اقدامات لازم برای سئو سایت به رتبه الکسای سایت توجه نکنید.

اما در صورت توجه بیشتر متوجه می شوید زمانی که تکنیک های سئو را انجام می دهید، متوجه می شوید که رتبه الکسا سایت هم کاهش یافته و این یعنی کارتان را درست انجام داده اید. با این تفاسیر یعنی رتبه الکسا سایت نشان دهنده عملکرد صحیح شما در پیاده سازی روش های بهینه سازی سایت است.

چون با پیاده سازی روش های بهینه سازی ترافیک سایت شما به مرور افزایش پیدا می کند و وب سایت الکسا متوجه افزایش ترافیک سایت می شود و بالاخره رتبه شما در الکسا کاهش می یابد.

یکی از سوال های رایجی که در مورد الکسا پرسیده می شود، این است که با وجود معیارهای  مهم موتور جستجو مثل Rank Brain و Domain Authority چرا رتبه الکسا تا این حد مهم است که باید اقدامات لازم برای کاهش رتبه الکسا انجام شود؟

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

برای پاسخ به این سوال باید گفت: حتما شما هم با این موضوع برخورد کرده اید که افرادی که می خواهند از شما و کسب و کارتان آنلاینتان تبلیغ کنند، در قدم اول از شما می پرسند که رتبه الکسا سایت شما چند است؟ در واقع افراد با مشاهده و مطمئن شدن از رتبه الکسای سایتتان تصمیم می گیرند که کار تبلیغات را به عهده بگیرند یا نه.  بنابراین بهبود و کاهش رتبه سایت یکی از معیارهایی است که تاثیر زیادی در افزایش مشتریان و مخاطبان دارد.

برای اطلاع رتبه الکسای سایت می توانید به سایت اصلی الکسا (Alexa.com) مراجعه و رتبه الکسا را چک کنید. اما به دلیل این که رتبه الکسا یک رتبه همیشه ثابت نیست، باید چندین بار برای اطلاع از رتبه الکسا به این سایت مراجعه کنید.

راه بهتر برای اطلاع رتبه الکسا این است که ابزار الکسا تولبار (Alexa Toolbar) را روی مرورگرتان را نصب کنید. پس از نصب این ابزار، آیکون آن را در سمت راست مرورگر قرار می گیرد که با کلیک روی آیکون می توانید رتبه الکسا سایت را در همان لحظه و حتی میزان سرعت سایت را ببینید.

تاثیر رتبه الکسا در وضعیت سئو سایت

آموزش نصب ابزار Tool Bar روی مرورگر

ابتدا آدرس سایتتان را در وب سایت الکسا ثبت نام و سپس آن را تایید کنید. پس از آن روی گزینه نصب تول بار کلیک و آن را دانلود کنید. بعد از کلیک کردن روی گزینه آبی یعنی گزینه Install وارد یک صفحه جدید می شوید. در صورتی که مرورگر شما Chrome است، روی گزینه Add to Chrome کلیک کنید. پس از آن آیکون الکسا در قسمت سمت راست مرورگر اضافه می شود.

اهمیت رتبه الکسا

رتبه الکسا یک معیار برای نشان دادن میزان بازدید از سایت است و یکی از مهم ترین معیارهایی است که برای سنجش میزان اعتبار و کیفیت سایت به آن توجه می شود. رتبه الکسا بر اساس اطلاعات ترافیکی کاربرانی که در سایت شما حضور داشته اند، محاسبه می شود.

این اطلاعات شامل اطلاعاتی مانند بازدید کنندگان صفحه سایت، میزان بازدید کلی از سایت، و میزان کاربران منحصر به فرد سایت (منظور کاربرانی است که به صورت مکرر به سایت شما سر می زنند و جزء مخاطبان وفادار شما هستند.) در واقع برای دریافت رتبه الکسا، سایت الکسا به مجموعه ای از این اطلاعات توجه می کند.

معیارهایی که باعث افزایش میزان بازدید از سایت می شوند، عبارتند از:

  • سرعت بارگذاری صفحات سایت برای کاربران
  • میزان تبادل لینک هاس مختلف سایت
  • مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت (Dwell Time) و رفتارهایی که در حین بازدید از سایت انجام می دهند (مثل اسکرول کردن، کلیک کردن روی لینک های مختلف، بازدید کردن از صفحات مختلف سایت و …).
  • تعداد بازدیدهای مختلف از صفحات سایت
  • تبلیغات سایت در شبکه های اجتماعی

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

آموزش راه های کاهش رتبه الکسا سایت

پس از این که رتبه الکسا سایت را مشاهده کردید و متوجه نقاط ضعف سایت شدید، باید راه های کاهش رتبه الکسا سایت را به صورت اصولی اجرا کنید. انواع روش های کاهش رتبه الکسا به شرح زیر است:

افزایش ترافیک ورودی سایت از طریق موتورهای جستجو

ترافیک هایی که وارد سایت می شود چندین نوع مختلف دارد که برای اطلاع از انواع ورودی ها می توانید از ابزار گوگل آنالیتکس (Google Analytics) استفاده کنید. برای جذب ترافیک سایت روش های مختلفی وجود دارد، که به شرح زیر است:

  • ترافیک مستقیم: یعنی کاربرانی که بدون واسطه و معرفی افراد دیگر و بدون کلیک کردن روی لینک، کاربران از طریق جستجو در موتورهای جستجو وارد سایت می شوند.
  • جذب کاربران از طریق شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک و تلگرام و … . برای این کار می توانید از کاربران شبکه های اجتماعی یا اینفلوئنسرها و بلاگر ها بخواهید که در مورد کسب و کار شما، محصولات و خدماتتان صحبت کنند و آن را به دیگران معرفی کنند تا وارد سایتتان شوند.
  • جذب کاربران از طریق ایمیل مارکتینگ: در این روش حجم انبوهی ایمیل با استفاده از بازاریابی ایمیلی برای کاربران مختلف ارسال می شود و کاربران با کلیک روی لینک موجود در ایمیل وارد سایت می شوند. در این روش از طریق طراحی یک پوستر و تهیه یک شعار تبلیغاتی، محصول یا خدمات را طی جملات کوتاه به کاربران معرفی می کنید و از آن ها می خواهید که برای دریافت اطلاعات بیشتر روی لینک سایت کلیک کنند.
  • افزایش ورودی سایت از طریق تبلیغات گوگل (Google Ads): در این روش مدیر سایت به کمپانی گوگل برای تبلیغات در گوگل و نشان دادن سایت به کاربران هزینه پرداخت می کند.

بیشتر بخوانید: افزایش ورودی گوگل از طریق تبلیغات در گوگل

تولید محتوای سئو شده و منحصر به فرد

یکی از اساسی ترین موضوعاتی که همیشه در مورد آن در سایت کلیک اول صحبت شده، تولید محتوای مستمر و مفید است. در این صورت است که کاربران شما را به عنوان یک منبع و مرجع مهم و معتبر می شناسند و برای دفعات بعدی به شما مراجعه می کنند.

در واقع از طریق تولید محتوای منحصر به فرد می توانید کاربران را به خود جذب و آن ها را در سایت نگه دارید. سایت های فروشگاهی از این قاعده مستثنا نیستند و در صورتی که محصولات زیادی هم دارید باید برای همه آن ها توضیحات کامل بنویسید و مقاله منتشر کنید. البته تولید محتوا به سادگی راه حل مشکل نیست.

برای این کار باید تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید، مطالب و مقالات تکراری منتشر نکنید، از کلمات کلیدی صحیح و مفید و عناوین جذاب برای جذب کاربران، متا تگ های صحیح و  جذاب برای کاربران بنویسید و آن ها را متقاعد کنید که روی لینک سایتتان کلیک کنند.

تولید محتوای سئو شده و منحصر به فرد

تاثیر استفاده از روش های دیجیتال مارکتینگ را دست کم نگیرید

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف هرگونه فعالیت بازاریابی استفاده می شود که از طریق کانال های دیجیتال انجام می شود. دیجیتال مارکتینگ شامل استفاده از رسانه های اجتماعی، وب سایت ها، ایمیل، تلفن همراه و دیگر فناوری های دیجیتال برای جذب، تبادل و تبدیل مخاطبان به مشتریان است.

دیجیتال مارکتینگ مزایای بسیاری نسبت به بازاریابی سنتی دارد، از جمله قابل اندازه گیری بودن، هدفمند بودن، هزینه پایین تر و تعامل بالاتر.

هنوز هم استفاده از تبلیغات و در معرض دید کاربران و مخاطبان قرار گرفتن تاثیر زیادی در جذب کاربران دارد. به همین منظور می توانید بنرهای تبلیغاتی را برای سایت طراحی و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. این کار باعث افزایش بازدید کاربران جدید از سایت و بهبود رتبه الکسا می شود.

بیشتر بخوانید: Domain Authority و Page Authority چیست و چه اثری بر سئو می گذارد؟

بروز رسانی محتوای سایت

علاوه بر این که تولید محتوای جدید و بروز تاثیر زیادی در جلب رضایت کاربران و افزایش ماندگاری کاربر در سایت دارد، همچنین شما می توانید با بروز کردن محتواهای قدیمی سایت مخاطبان را ترغیب به مطالعه و بازدید از سایت کنید. برای این کار می توانید ابتدا مطالب را به روز رسانی و سپس به صفحات قبلی لینک دهید تا محتوا را بخوانند.

مدت زمان ماندن کاربر در سایت

برای کاهش رتبه الکسای سایت علاوه بر افزایش بازدید و افزایش ورودی سایت، مدت زمانی که کاربر در سایت می ماند هم اهمیت زیادی دارد. برای افزایش مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت جلوه های بصری زیبا و چشم نواز طراحی کنید، محتوای با کیفیت و مستمر در زمان های مشخص و ثابت منتشر کنید تا کاربر ترغیب شود مدت زمان زیادی در سایت بماند.

مدت زمان ماندن کاربر در سایت

تاثیر بک لینک در افزایش بازدید

سایت هایی که بازدید بالایی دارند و کاربرانشان مدت زمان زیادی را در سایت آن ها سپری می کنند، احتمال افزایش بازدید از سایت شما هم به واسطه بک لینک و تبادل لینک افزایش می یاید. برای این کار با سایت هایی که قدمت و بازدید زیادی دارند تبادل لینک کنید تا کاربران جدیدی از سایتتان بازدید کنند.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی خارجی (Backlinks) در سئوی سایت

تاثیر بهبود اعتبار دامنه سایت

همیشه در مورد فرایند بهتر سایت هایی که قدمت بالاتری دارند، صحبت شده است. سایت های تازه تاسیس از چند ماه تا چندین سال فرصت دارند که لینک سازی کنند، محتوای مفید و مستمر تولید کنند، و به طور کلی سایر اقدامات لازم برای بهبود وضعیت سئو سایت را انجام دهند. به طور کلی چندین فاکتور در بهبود اعتبار دامنه موثر است، از جمله:

  • عمر دامنه سایت
  • مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت
  • چگونگی رفتار کاربران مختلف در سایت و چگونگی آنالیز رفتار کاربران توسط الگوریتم های موتور جستجو

داشتن یک سایت واکنش گرا

با مطالعاتی که انجام شده، 60 درصد کاربران اعلام کرده اند که جستجو و وب گردی را با استفاده از تلفن همراه انجام می دهند. بنابراین چگونگی نمایش سایت در پلتفرم های مختلف از جمله موبایل و تبلت و … اهمیت زیادی دارد.

لازم است پس از طراحی سایت یا همزمان با طراحی سایت کلیه اقداماتی که باعث واکنش گرا بودن (Responsive) بودن سایت می شود را پیاده سازی کنید تا کاربران زمان ورود به سایت به تمام قسمت ها و دکمه ها دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تاثیر طراحی سایت واکنش گرا (ریسپانسیو) بر روی سئوی سایت

استفاده از سیستم بهبود رتبه الکسا کلیک اول

یکی از موثرترین و سریع ترین راه های کاهش رتبه الکسا سایت، استفاده از سیستم هوشمند کلیک اول است که با ارائه پکیج های کاملا اختصاصی و پیشرفته، تمامی پارامترهای سایت شما را در الکسا بهبود می دهد. شما با پرداخت ماهیانه مبلغ سفارش، می توانید با خیال آسوده به رتبه های برتر دست یابید.

استفاده از سیستم بهبود رتبه الکسا کلیک اول

سخن پایانی

کلیه راه های کاهش رتبه الکسا که در این مقاله به آن پرداخته شد، جزء موارد تخصصی  و اصولی هستند که در قدم اول باعث بهبود وضعیت سئو سایت و در قدم دوم باعث بهبود رتبه الکسا سایت می شود. در واقع زمانی که سایت شما در جایگاه های برتر نتایج جستجو دیده شود، کاربران زیادی وارد سایت خواهند شد و همین امر موجب بهبود رنک الکسا خواهد شد.

این اقدامات باید توسط یک سئو کار حرفه ای و به کمک کارشناس تولید محتوا به صورت تخصصی انجام شود؛ اگر نیاز به بهبود رتبه الکسا سایت دارید، روی تیم کلیک اول حساب کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06