مفهوم پرفورمنس مارکتینگ (Performance Marketing) یا بازاریابی عملکرد

مفهوم پرفورمنس مارکتینگ (Performance Marketing) یا بازاریابی عملکرد

در این مقاله می خوانید:

یکی از شاخه های نوین بازاریابی که کمک می کند بازخورد مناسبی از فعالیت های کاربران به دست آورید، Performance Marketing یا بازاریابی عملکرد است. در این مطلب قصد داریم با مفهوم این عبارت بیشتر آشنا شویم.

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

شاید عبارت پرفورمنس مارکتینگ (Performance Marketing) به گوشتان آشنا نباشد، اما توجه داشته باشید که این نوع بازاریابی یکی از بهترین و موثرترین روش های تبلیغاتی است که هدفمند و به صرفه تر از انواع روش های دیگر از آن یاد می شود. با ما همراه باشید تا با بازاریابی عملکرد بیشتر آشنا شویم.

از آن جهت گفته می شود بازاریابی عملکرد، به صرفه است که “در این روش، شما با بر اساس عدد و ارقام های معین و مشخصی که به عنوان معیار سنجش و عملکرد صحیح شناخته می شود، سر و کار دارید.”

در روش های دیگر بازاریابی، تعاریف دقیق و مشخصی از معیارها وجود دارد، اما معیارها به صورت نسبی مقایسه و سنجش می شود. در صورتی که در بازاریابی عملکرد (Performance Marketing) فقط بر اساس عدد و ارقام مشخص می شود که نتیجه مورد قبول و عملکرد صحیح بوده است. در گذشته نتایج کمپین ها و هزینه هایی که برای آن صرف می شد، قابل پیش بینی نبود اما در حال حاضر پیش بینی و بررسی هزینه ها از طریق پرفورمنس مارکتینگ امکان پذیر است.

به کمک بازاریابی عملکرد می توانید تاثیر فوق العاده ای بر روی بازخورد از مشتریان خود بگذارید و باعث افزایش بازدید و افزایش فروش سایت و اپلیکیشن خود شوید.

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

تعریف بازاریابی عملکرد

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد یک تعریف جامع و کاملی از روند و فعالیت های بازاریابی و تبلیغات آنلاین است که می تواند به برنامه ریزی و پیشروی طبق یک بودجه، برنامه و هدف مشخص بهتر و سریع تر کمک کند. یکی از شروط لازم در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبلیغات آنلاین است که متخصصان بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ با تکیه بر این اصول و با استفاده از انواع روش های بازاریابی و به کمک آژانس های دیجیتال مارکتینگ که در ادامه به آن پرداخته می شود، انجام می شود.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

زیرمجموعه های پرفورمنس مارکتینگ

پرفورمنس مارکتینگ به طور کلی دارای زیر مجموعه های زیر است:

  • همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  • رسانه های نمایشی (Display Media)
  • شبکه های اجتماعی (Social Media)
  • ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
  • بهینه سازی سایت (SEO: Search Engine Optimization)
  • تبلیغات همسان (Native Marketing)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEA: Search Engine Advertising)

در پرفورمنس مارکتینگ برعکس روش های بازاریابی کلیکی که بر اساس تعداد کلیک یا Impression هزینه پرداخت می شد، است. در پرفورمنس مارکتینگ زمانی که تبلیغ دهنده فقط به نتیجه اصلی کار و عملکردی که منتظر آن بود برسد، هزینه را پرداخت می کند. منظور از رسیدن به نتیجه این است که کاربران روی لینک مشخص شده کلیک کنند، یا در سایت ثبت نام کرده یا خرید کنند. درست به همین دلیل است که که به این نوع بازاریابی، بازاریابی عملکردی گفته می شود، چون هزینه بازاریابی به عملکرد بستگی دارد.

زیرمجموعه های بازاریابی عملکرد

همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

پرفورمنس مارکتینگ یکی از زیر مجموعه های همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ است. همکاری در فروش شامل بازاریابی ایمیلی، اینلوئنسر مارکتینگ، و بازاریابی جستجو است. از این جهت این نوع بازاریابی ها زیر مجموعه افیلیت مارکتینگ هستند چون در آن یک طرف در ازای تبلیغاتی که برای تبلیغ دهنده یا مشتری انجام می دهند و مشتری به هدف یا نتیجه مورد نظرش می رسد، کمیسیون یا هزینه توافق شده را دریافت می کند. افیلیت مارکتینگ یکی از روش های مطمئن در افزایش فروش، افزایش نرخ جذب، افزایش نرخ کلیک و گسترش بازار است و به صورت گسترده در وب سایت هایی مانند آمازون مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چیست و چطور کار می کند؟

هزینه های بازاریابی عملکرد

هزینه ای که برای پرفورمنس مارکتینگ در نظر گرفته می شود به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سایتی که در آن تبلیغ می شود.
  • تعداد کلیک ها
  • فواصل زمانی که روی لینک کلیک می شود.

آگاهی از برند با پرفورمنس مارکتینگ

همان طور که در مقاله بازاریابی درون گرا گفته شد، یکی از اصطلاحات مهم در دیجیتال مارکتینگ سفر مشتری یا به عبارت دیگر قیف فروش است؛ در پرفورمنس مارکتینگ به صاحبان کسب و کار کمک می شود تا در مرحله اول قیف فروش که آگاهی از برند است بتوانند در زمان کمتر و سریع تر کاربران را از وجود کسب و کار و خدمات و محصولاتشان آگاه کنند.

بیشتر بخوانید: بازاریابی درون گرا یا Inbound Marketing چیست؟

فعالیت پرفورمنس مارکتینگ ها چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی محتوا ها به 4 دسته کلی تقسیم می شوند:

تاجران یا خرده فروشی ها

تاجران و خرده فروشان در مرحله اول به منظور معرفی کردن محصولاتشان و در مرحله دوم فروش محصولات و در نتیجه رسیدن به درآمد و سود نیاز به تبلیغات به صورت محدود یا گسترده دارند و به همین دلیل با نام تبلیغ کنندگان شناخته و نامیده می شوند. هر کدام از تاجران یا خرده فروشان به منظور تبلیغ کار و محصولاتشان می توانند از بازاریابان کمک بگیرند.

خرده فروشی های زیادی که حوزه کار آن ها مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، و … بوده است توانسته اند از طریق پرفورمنس مارکتینگ ها و از آن مهم تر تبلیغ کردن توسط اینفلوئنسر مارکتینگ ها موفق باشند. دلیل پرداختن به این موضوع از این جهت مهم است که بسیاری از خریداران از طریق شبکه های اجتماعی ترجیح می دهند که از طریق اینفلوئنسرها محصولات را بشناسند، مزایا و معایب آن را بدانند و حتی از تخفیفات با خبر شوند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

همکاران فروش

این دسته از افراد با هدف سود مشترک داشتن با صاحبان کسب و کار همکاری را آغاز می کنند. همکارای با همکاران فروش می تواند از طریق سایت های نقد و بررسی، بلاگ ها، بلاگرها، مجلات آنلاین و سایت های کوپنی باشد. این افراد به تبلیغ و معرفی محصولات و در درجه های بالاتر مقایسه محصولات و حتی تخفیف گرفتن می توانند به همکاری با حوزه های مختلف بپردازند.

روش های پر طرفدار و البته ساده تر استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ های فعال در شبکه های اجتماعی، سایت های محتوا محور برای بررسی محصولات از تغییر ویدئو است که یک نوع بازاریابی وابسته شناخته می شود و تاجران و حتی خرده فروشان زیادی از این روش استفاده می کنند.

شبکه های افیلیت

این دسته از افراد یا گروه ها، تعدادی فرد متخصص و حرفه ای در زمینه بنرهای تبلیغاتی، لینک های متنی، بازخورد و مقایسه محصولات، لینک های قابل کلیک هستند که به تاجران و خرده فروشان امکان سرمایه گذاری برای افزایش بازدید، افزایش نرخ کلیک و افزایش خرید و دریافت سود را می دهد.

در واقع شبکه های افیلیت دارای پلتفرم های مخصوص و منحصر به فردی هستند که به کاربرانشان که تجار و خرده فروشان هستند امکان انتخاب خدمات مورد نظر را می دهد. هر پلتفرم براساس پرسونای مخاطبان و در یک چارچوب مشخص و مناسب تبلیغات را به کاربران مورد نظر نمایش می دهد.

مدیران افیلیت یا OPMs

مدیران افیلیت یک واسطه بین ناشرانی هستند که می خواهند برای کسب و کارها تبلیغات انجام دهند و بین تبلیغ کنندگان. این گروه از افراد زیر مجموعه های آژانس های همکاری در فروش هستند و برای اجرای صفر تا صد یک پروژه تیم های متخصص و افراد متبحری را به کار گرفته اند.

مدیران افیلیت یا OPMs

هزینه های پرفورمنس مارکتینگ

همان طور که گفته شد پرفورمنس مارکتینگ یک فعالیت دو طرفه است که اصطلاحا به آن برد – برد گفته می شود. نکته مهم این است که پرداخت هزینه های تبلیغات در پرفورمنس مارکتینگ به چه صورت است.

انواع پرداخت ها به صورت زیر است :

  1. پرداخت به ازای کلیک (Cost Per Click): در این روش زمانی که کاربر روی لینک مورد نظر که در سایت یا شبکه اجتماعی قرار داده شده است، کلیک کند و وارد Landing Page (صفحه فرود) شود، به ازای هر کلیک باید هزینه پرداخت شود.
  2. پرداخت به ازای فروش: از این گونه پرداخت در مقایسه با روش های دیگر بیشتر استفاده می شود. فقط در صورتی که تبلیغ دهنده محصول خودش را بفروشد هزینه را پرداخت می کند.

بیشتر بخوانید: تبلیغات کلیکی چیست؟ مزایا و معایب پرداخت به ازای کلیک

مزایای استفاده از استراتژی پرفورمنس مارکتینگ

  1. قابلیت اندازه گیری دقیق: به لطف وجود داشتن پلتفرم های مشخص و دقیق میزان عملکرد معیارهای بازاریابی عملکردی مشخص و قابل اندازه گیری است.
  2. بازاریابی مبتنی بر داده و ریسک کمتر: در روش بازاریابی پرفورمنس مارکتینگ یک اصطلاح ویژه به نام بازگشت نرخ سرمایه وجود دارد که همین امر موجب می شود که ریسک سرمایه گذاری در این بازاریابی کاهش یابد.

مزایای استفاده از استراتژی پرفورمنس مارکتینگ

چه بخش هایی از پرفورمنس مارکتینگ استفاده می کنند؟

زمانی که صحبت از پرفورمنس مارکتینگ می شود، بخش های مهمی از دیجیتال مارکتینگ هستند که می توانید در بازاریابی محتوا از آن بهره ببریم. در کسب و کارها و حوزه های مختلف از بخش های متفاوت دیجیتال مارکتینگ استفاده می شود. بخش های زیر می توانند از پرفورمنس مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده کنند.

  1. تبلیغات بومی: این گونه تبلیغات همانند یک مدل تبلیغات رسانه ای است که در آن تبلیغات و بنرهای طراحی شده در سایت هایی که با یکدیگر محتوا و موضوع مشابه دارند، قرار می گیرد.
  2. همکاری در فروش: همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یک نوع از بازاریابی است که یک نفر مانند مدیر سایت تبلیغ کسب و کار شما را در سایت خود یا سایر کانال های تبلیغاتی منتشر می کند و در صورتی که فرد تقاضا دهنده به هدف مورد نظر برسد به مدیر یا تبلیغ کننده کمیسیون پرداخت می کند.
  3. بازاریابی شبکه های اجتماعی: یکی از موارد و اصطلاحات مهم در بازاریابی دیجیتال سفر مشتری است که با استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانید به مرحله اول سفر مشتری که آگاهی برند و در نتیجه افزایش ترافیک در سایت و افزایش بازدید از شبکه های اجتماعی،گرفتن لایک، کامنت، و ایجاد تعامل با کاربران است، برسید.
  4. استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ و محتوای اسپانسر شده: در این روش از بازاریابی توسط اینفلوئنسر مارکتینگ و سایت هایی است که محتوا محور هستند. بدین صورت که اینفلوئنسرها در سایت یا شبکه های اجتماعی محتوای مورد نظر را منتشر می کنند و در ازای آن هزینه دریافت می کنند. اینفلوئنسرها در قبال این فعالیت محصول یا خدمات یا آموزش رایگان دریافت می کنند.

سخن پایانی

پرفورمنس مارکتینگ یک روش اندازه گیری و بهینه سازی بازاریابی است که بر اساس نتایج قابل اندازه گیری و قابل پیگیری از کمپین های تبلیغاتی انجام می شود. این روش به بازاریابان امکان می دهد که برای هر تبلیغ یا کمپین، هزینه، بازده و سود را به طور دقیق محاسبه کنند و بر اساس آن ها تصمیمات خود را بگیرند.

پرفورمنس مارکتینگ نه تنها به شما کمک می کند که بودجه بازاریابی خود را به صورت هوشمندانه و کارآمد مصرف کنید، بلکه به شما اطلاعات ارزشمندی در مورد مشتریان، بازار و رقبای خود می دهد. با استفاده از پرفورمنس مارکتینگ، شما می توانید بازاریابی خود را به یک فرآیند علمی و قابل اعتماد تبدیل کنید و نتایج مطلوب را برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06