نقشه سایت چیست؟ آموزش قدم به قدم ساخت سایت مپ (Sitemap)

نقشه سایت چیست؟ آموزش قدم به قدم ساخت سایت مپ (Sitemap)

در این مقاله می خوانید:

یکی از مهم ترین گام هایی که باید برای بهینه سازی محتوا و بهبود سئو سایت و همچنین در بررسی سایت برداشت، ثبت نقشه سایت در گوگل است. گوگل با مشاهده سایت مپ یک سایت به شکل بهتری می تواند موضوع اصلی سایت را درک کند و همین امر به سئو سایت کمک زیادی می کند. در این مقاله به اهمیت نقشه سایت خواهیم پرداخت و نکات کلیدی را در این مورد بیان خواهیم نمود.

ساخت نقشه سایت در گوگل یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید برای سئو و بهینه سازی سایت و توسط متخصصان سئو انجام شود. ساخت سایت مپ (sitemap) به گوگل کمک می کند تا درک بهتری از موضوع سایت و محتوای آن داشته باشد و این موضوع باعث کمک ویژه ای به سئو سایت می کند. در این مقاله به طور کامل و قدم به قدم ساخت نقشه سایت را در جوملا، وردپرس، سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی مثل (ASP ،PHP) آموزش می دهیم. همراه ما باشید.

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

اگر بخواهیم از ابتدا سایت مپ را معرفی کنیم، باید گفت نقشه سایت اولین بار در سال 2005 میلادی توسط شرکت گوگل به وب مستران معرفی شد. سایت مپ (sitemap) یک فایل متنی با فرمت  یا پسوند XML است. این فایل متنی یک برگه از سایت است که هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک بهتری از سایت داشته باشد. در واقع هدف از ایجاد و ساخت سایت مپ ایندکس صفحات سایت توسط ربات های موتورهای جستجو (Crawler) و بهبود بازدید از سایت است.

بیشتر بخوانید: ربات گوگل (Google Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

با ایجاد سایت مپ یک لیست از تمامی صفحات URL های سایت ایجاد می شود و ربات های موتورهای جستجو برای شناسایی سایت به این فایل سر می زنند. ربات ها با رجوع کردن به این فایل یک لیست به صورت فهرست از URL های سایت به دست می آورند و زمانی که کاربر موضوعی را جستجو می کند، از آن استفاده می کنند. فایل متنی XML یا همان نقشه سایت جزئیات بیشتری از جمله اهمیت هر صفحه، ارتباط صفحات سایت با یکدیگر، توضیحات متای هر صفحه و به روز رسانی هایی که در سایت انجام می شود را بهتر می فهمد.

در ابتدای سطر گفته شد که پسوند سایت مپ XML است، اما برخی از سایت های فروشگاهی بزرگ برای این که قسمت های مختلف سایت را آسان و سریع تر به مخاطبان معرفی کنند و نشان دهند، از نقشه سایت با پسوند HTML استفاده می کنند. استفاده از پسوند HTML کمک می کند که کاربران بدون گیج شدن و به دور از ظاهرهای گرافیکی محتوا را به طور مستقیم ببینند.

بیشتر بخوانید: هر آن چیزی که باید در مورد زبان XML بدانید

به طور پیش فرض سایت های وردپرسی بعد از طراحی شدن با استفاده از افزونه Yoast در آدرس زیر ساخته و ایجاد می شود:

برخی از وب مستران نمی خواهند که آدرس سایت مپ این گونه به صورت پیش فرض و در این آدرس ساخته شود، برای این کار بعد از ساخته شدن صفحه مورد نظر باید به گوگل معرفی شود.

تاثیر نقشه سایت در سئو سایت - کلیک اول

نقشه سایت در سئو سایت تاثیری دارد؟

استفاده از نقشه سایت و ایجاد آن باعث بهبود وضعیت سئو سایت و کمک به روند فعالیت های سایت خواهد کرد، اما استفاده نکردن از روش ایجاد سایت مپ و معرفی آن به سئو باعث کاهش رتبه سایت یا جریمه از طرف گوگل یا بقیه موتورهای جستجو نمی شود. پس چرا از سایت مپ استفاده کنیم؟

یکی از مواردی که همیشه در مورد اهمیت آن گفته شده، تولید محتوا است به ویژه تولید محتوا و انتشار مقاله در زمان های منظم. موتور جستجوی گوگل به سایت هایی که مقاله های منظم منتشر می کنند، اعتبار می دهد. اگر جزء سایت هایی هستید که مرتبا مقالات و محتوای جدید منتشر می کنید، قطعا انتظار دارید که سایت شما هم اعتبار داشته باشد و مقالات دیده شود. مشکل این است زمانی که ربات ها نتوانند مقالات و صفحات شما را ببینند و به آن ها رتبه بدهند، تلاش شما عملا بی فایده است. در برخی موارد حتی ممکن است استفاده نکردن از نقشه سایت باعث می شود که برخی از صفحات سایت در گوگل فهرست بندی نشود.

بیشتر بخوانید: نکات ضروری و مهم در تولید محتوا

در واقع استفاده از نقشه سایت کمک می کند که هر قسمت جدیدی که به سایت اضافه می کنید سریع تر به گوگل اطلاع داده شود. این نکته یکی از عواملی است که در افزایش ورودی سایت از گوگل بسیار موثر بوده و نقش موثر و چشمگیری ایفا می کند.

به طور کلی ایجاد و ساخت نقشه سایت به سایت هایی زیر پیشنهاد می شود:

  • سایت تازه تاسیس دارید و هنوز فرصت نکرده اید لینک سازی داخلی یا لینک سازی خارجی داشته باشید.
  • اگر سایت فروشگاهی دارید و در سایت از صفحات دسته بندی (category) و تگ استفاده می کنید اما هنوز برای این دسته بندی ها لینک سازی نکرده اید.
  • اگر سایت بزرگ دارید و تعداد صفحات آن خیلی زیاد است.
  • اگر صفحاتی در سایت دارید که یا ساختار لینک سازی آن ها مناسب نیست یا هنوز صفحات لینک سازی نشده اند.
  • اگر URL های سایت داینامیک است.
  • اگر به صورت منظم و مداوم مقاله و محتوای جدید منتشر می کنید و می خواهید سریعا گوگل از این موضوع با خبر شود.
  • اگر صفحاتی دارید که در آن از کدهای ajax استفاده شده است. (صفحاتی که این کدها را دارند به سختی در موتورهای جستجو ایندکس می شوند.)

چند نوع نقشه سایت داریم؟

نقشه سایت با چندین فرمت ساخته می شود:

  • نقشه سایت XML
  • نقشه سایت HTML
  • نقشه سایت TXT
  • سایت RSS

یکی از بهترین فرمت ها که معمولا اکثر سئوکارها از آن برای بهبود سئو و سریع تر ایندکس شدن صفحات استفاده می کنند، فرمت XML است که توسط خود کمپانی گوگل هم تایید و پیشنهاد می شود.

بیشتر بخوانید: 11 تکنیک مطمئن برای افزایش سرعت ایندکس شدن سایت

سایت مپ ها از نظر محتوا هم به چندین دسته تقسیم می شوند:

  • سایت مپ خبری (سایت های خبری برای افزایش سرعت ایندکس شدن صفحاتی که محتوای خبری جدید دارند، از سایت مپ استفاده می کنند. این راه کار توسط شرکت گوگل هم پیشنهاد شده است.)
  • سایت مپ تصاویر
  • سایت مپ صفحات سایت
  • سایت مپ ویدیو

نقشه سایت با فرمت XML یک فرمت پیش فرض نقشه سایت است که اکثر سایت ها از این فرمت استفاده می کنند. در برخی موارد سایت ها از نقشه سایت یا همان sitemap جداگانه برای تصاویر و ویدئوها و حتی صفحات خبری استفاده می کنند.

ثبت تصاویر و ویدیوها با فرمت XML دارای مزایای زیر است:

  • محتوای تصاویر سایت بهتر و سریع تر ایندکس می شود.
  • امکان دارد که با احتمال بیشتری در قسمت Google Image و Google Video قرار بگیرد و مخاطبان بیشتری جذب سایت شوند و در نهایت نرخ کلیک بیشتر شده و باعث افزایش بازدید سایت شود.
  • احتمال قرار گرفتن ویدئوها در ریچ اسنیپت (Rich Snippet) یعنی در قسمت هایی که اطلاعات بیشتری در مورد ویدئوهای سایت در صفحات گوگل قرار دارد افزایش می یابد. حتی می توانید در این صورت با ستاره های امتیاز دهی به محتوای ویدئویی سایت امتیاز دهید.

بیشتر بخوانید: ریچ اسنیپت چیست و در کجا استفاده می شود؟

ساخت سایت مپ قوانین مشخصی دارد؟

همان طور که گفته شد کمپانی گوگل به مدیر سایت ساخت sitemap را پیشنهاد کرده و به همین دلیل قوانین مشخصی هم برای ایجاد سایت مپ ذکر کرده است. اگر برای ایجاد نقشه سایت از افزونه های تخصصی این کار استفاده می کنید، این قوانین توسط افزونه ها حفظ شده است، اما در برخی موارد وب مستران به صورت دستی سایت مپ ایجاد می کنند و باید قوانین گوگل را رعایت کنند و از آن غافل نشوند. باید و نبایدهای ایجاد نقشه سایت از این قرار است:

  • تمام آدرس هایی که در سایت مپ ایجاد می شود باید قوانین یکسان و مشخصی داشته باشد. برای مثال نباید بعضی آدرس سایت ها www داشته باشد و برخی آدرس های دیگر بدون پروتکل www ثبت شود.
  • سایت مپ نباید در ساب دامین ساخته شود. ایجاد سایت مپ در subdomain باعث می شود که ساختار آن توسط گوگل خوانده نشود.
  • اگر برای تعدادی از صفحات سایت اقدام به ایجاد نقشه سایت کنید، حجم هر سایت مپ افزایش پیدا می کند؛ به همین دلیل طبق قوانین گوگل حجم هر سایت مپ نباید بیشتر از 50 مگابایت شود و در هر سایت مپ نباید بیشتر از 50 هزار آدرس اینترنتی قرار بگیرد.
  • اگر در سایت مپ لینک سازی کرده اید، این لینک ها باید دارای کمترین درصد خطا باشد. وجود لینک های شکسته و 404 باعث کم اعتبار شدن یا بی اعتبار شدن نقشه سایت می شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر زیردامنه یا سابدامین (subdomain) بر سئوی سایت چیست؟

چرا از فایل ایندکس نقشه سایت باید استفاده کنیم؟

همان طور که قوانین گوگل معین کرده است، حجم سایت مپ نباید بیشتر از 50 مگابایت شود، در غیر این صورت سایت بی اعتبار شناخته می شود؛ راهکار حل این مشکل استفاده از فایل ایندکس نقشه سایت است. هر لینکی که در این فایل ایندکس نقشه سایت قرار دارد، آدرس یک نقشه سایت است. شما با استفاده از این فایل می توانید سایت مپ های دیگر هم بسازید و همه را در این فایل کنار هم قرار دهید تا گوگل راحت و سریع تر آن ها را ایندکس کند.

در مواقعی که حجم سایت مپ های ایجاد شده بیشتر از 50 مگابایت شود ولی تعداد آدرس های ایجاد شده بیشتر از 50 هزار آدرس نشده باشد، با استفاده از G-ZIP می توانید حجم فایل را کاهش دهید.

در ادامه به طور کامل و قدم به قدم ساخت سایت مپ را آموزش می دهیم.

آموزش ساخت نقشه سایت یا سایت مپ - کلیک اول

آموزش ساخت سایت مپ

یکی از راه های ساخت و ایجاد سایت مپ استفاده از ابزارهای آنلاین است. این ابزارهای آنلاین که در سطح وب وجود دارند و البته تعداد آن ها زیاد است، با گرفتن آدرس سایت شما در زمان کوتاهی نقشه سایت شما را ایجاد می کنند. در صورتی که وب سایت شما وردپرسی است با استفاده از ابزارهای آنلاین می توانید از افزونه های خاص سایت های ورپردسی یا جوملا استفاده کنید. این افزونه ها کمک می کند که پس از نصب شدن به صورت خودکار نقشه سایت ساخته شود. این افزونه ها ممکن است در برخی موارد که تعداد صفحات سایت بیشتر از 50000 هزار صفحه است به خوبی عمل نکند یا دچار مشکل شود.

در صورتی که تعداد صفحات سایت شما کمتر از 50000 هزار صفحه است، بهتر است که به سایت xml-sitemap مراجعه کرده، آدرس سایتتان را وارد کنید. در صورتی که از این ابزار استفاده کنید در مدت زمان کوتاهی سایت مپ ایجاد و توسط گوگل بررسی می شود. این گونه فایل هایی که با فرمت XML ساخته می شود، برای همه سایت های وردپرسی (سیستم مدیریت محتوا CMS) می تواند مورد استفاده قرار گیرد. البته فراموش نکنید اگر با این ابزار سایت مپ ایجاد کردید، هر تغییراتی که در سایت اعمال کردید مثلا محتوای جدید منتشر کردید، به روز رسانی انجام دادید و … ، باید با این ابزار مجددا یک سایت مپ جدید ایجاد و سایت مپ جدید را جایگزین قبلی کنید.

ساخت نقشه سایت در سایت های غیر وردپرسی (جوملا)

ساختار لینک در سایت های سیستم مدیریت محتوای جوملا یک ساختار پیچیده است و به همین دلیل اغلب وب مستران برای ایجاد نقشه سایت دچار مشکل می شوند. این مشکل برای وب مستران از طریق XML Sitemap Generator for Joomla برای سایت های جوملایی حل می شود. این ابزار به وب مستران کمک می کند تا به صورت اختصاصی ابتدا نقشه سایت را ایجاد و سپس دانلود کنند.

ساخت نقشه سایت در سایت های دروپال

یکی از سیستم های مدیریت محتوایی که قبلا طرفداران زیادی داشت ولی با روی کار آمدن سایت های وردپرسی و جوملا از محبوبیت آن کاسته شده، هنوز هم برخی افراد با سیستم مدیریت محتوای دروپال سایت طراحی می کنند. برای ایجاد و ساخت نقشه سایت برای سایت های دروپال افزونه ای به نام xml sitemap وجود دارد که به وب مستران کمک می کند نقشه سایت به طور داینامیک و خودکار ایجاد و حتی به روز رسانی شود. این افزونه را می توانید از طریق سایت دروپال دانلود کنید.

ساخت نقشه برای سایت های ASP و PHP

تفاوت سیستم مدیریت محتوای ASP و PHP یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی است که توسط برنامه نویسان نوشته و اجرا می شود. این سیستم مدیریت محتوا توانایی اتصال و استفاده از افزونه ها را برای ایجاد نقشه سایت به صورت خودکار ندارد. وب مستران برای ایجاد نقشه سایت و به روز رسانی آن به صورت دستی عمل کنند. یعنی حتی باید برای جایگزین کردن نقشه جدید با نقشه قبلی باید این کار به صورت دستی انجام دهند. برای ساخت سایت مپ برای سایت های ASP وارد سایت xml-sitemap شوید و آدرس سایتتان را وارد کنید.

ساخت نقشه برای سایت های وردپرسی

سیستم مدیریت محتوای وردپرس یکی از بهترین و پر طرفدارترین سایت ها در ایران و جهان است که طراحان سایت از آن استفاده می کنند. طراحان سایت ترجیح می دهند از ابزارهای رایگان و غیر رایگان برای ساخت نقشه سایت استفاده کنند. یکی از روش های آسان و سریع که از طریق آن می توانید نقشه سایت را ایجاد و به روز رسانی کنید، استفاده از افزونه ساخت سایت مپ است.

سایت سایت مپ با Yoast - کلیک اول

آموزش ساخت نقشه سایت برای سایت وردپرسی با استفاده از افزونه YOAST

یکی از محبوب ترین افزونه های برای سایت های وردپرسی افزونه YOAST است که علاوه بر اهمیت آن در سئو محتوا قابلیت های دیگری برای ریدایرکت، ساخت سایت مپ و ابزار کنونیکال نیز دارد. این افزونه بعد از نصب شدن همه صفحات سایت را به صورت خودکار بررسی می کند و به اصطلاح می بیند و بعد از این که سایت مپ را ساختید آن را در یکی از صفحات سایتتان بارگذاری می کند. بعد از این که سایت مپ در صفحه سایت بارگذاری شد باید آدرس صفحه نقشه سایت را به گوگل معرفی کنید. این افزونه به طور خودکار محتوای جدید سایت، به روز رسانی هایی که در سایت اعمال می شود، نقشه سایت را نیز به روز رسانی می کند.

آموزش سایت سایت مپ HTML

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد سایت مپ HTML یک نوع نقشه سایت است که هم برای راهنمای بهتر و هم ایندکس شدن سریع تر مطالب به گوگل وب مستران و سئوکاران از آن استفاده می کنند. البته ایجاد سایت مپ HTML باید توسط یک برنامه نویس نوشته شود، چون این فایل قرار است توسط کاربر دیده شود و باید از نظر جلوه های بصری و زیبایی بسیار به آن توجه شود. اگر ترجیح می دهید نقشه سایت را خودتان ایجاد کنید، می توانید از ابزار google xml sitemap استفاده کنید. برای این کار باید وارد سایت زیر شوید.

آدرس سایتتان را وارد کنید، سپس نقشه سایت به شما نشان داده می شود، این فایل XML را به شما نشان می دهد، آن را دانلود کرده و سپس فایل HTML نقشه سایت را هم دانلود کنید.

برای ایجاد نقشه سایت در سایت های وردپرسی افزونه های دیگری وجود دارد که از طریق آن ها می توانید سایت مپ html را برای ساخت html sitemap انتخاب و از آن استفاده کنید. در این صفحه لیستی از افزونه های مناسب برای ساخت سایت مپ وجود دارد.

لینکی که برای نقشه سایت ساخته می شود، در قسمت فوتر سایت قرار می گیرد، از این طریق کاربران سریع تر می توانند به نقشه سایت دسترسی داشته باشند. قرار گرفتن نقشه سایت در فوتر به دلیل این که دارای لینک های داخلی به تمامی صفحات سایت است باعث می شود که وضعیت سئو سایت و سرعت ایندکس صفحات سایت در گوگل بهبود یابد.

نرم افزار A1 Sitemap Generator ساخت سایت مپ

یکی از نرم افزارهای ساخت سایت مپ که به دو صورت پولی و رایگان به مدیران سایت و وب مستران عرضه می شود، نرم افزار  A1 sitemap Generator است.

بررسی اعتبار نقشه سایت

پس از این که نقشه سایت را ساختید، باید آن را به گوگل  یا سایر موتورهای جستجو معرفی کنید. برای این کار بهتر است که نقشه سایت با فرمت xml را در یکی از صفحات سایت بارگذاری کنید. پس از آن به نرم افزار search console سایت خود مراجعه کنید. (در این مورد اگر از افزونه yoast استفاده کرده اید، این افزونه نقشه سایت شما را بارگذاری می کند.)

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

البته قبل از این مراحل باید مطمئن شوید که نقشه سایت شما اعتبار کافی دارد یا نه؟

برای اطمینان از اعتبار سایت می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

یکی از روش های مفید برای بررسی نقشه سایت استفاده از پرکاربرد ترین آمارگیر سایت، استفاده از سرچ کنسول سایت است. پس از مراجعه به سرچ کنسول سپس از طریق قسمت sitemap گزینه ADD/TEST را انتخاب کنید. سپس در این قسمت آدرس نقشه سایتتان را وارد کرده و گزینه TEST را انتخاب کنید.

قرار دادن sitemap در گوگل - کلیک اول

قرار دادن sitemap در گوگل

پس از این که با ابزارهای بالا اعتبار نقشه سایت را بررسی کردید، باید آن را به گوگل معرفی کنید. برای این کار از طریق صفحه ذکر شده در سرچ کنسول گزینه Resubmit را انتخاب کنید تا نقشه سایت به گوگل معرفی شده و ربات های گوگل آن را بررسی کنند.

یکی دیگر از روش های معرفی نقشه سایت به گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر این است که کد زیر را در فایل robot.txt وارد کنید.

استفاده از این روش نیز باعث می شود که ربات های گوگل سریع تر صفحات سایت را crawl (بررسی) و ایندکس کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با فایل robots.txt و تاثیر آن در سئو

جمع بندی

در این مقاله از کلیک اول سعی کردیم نقشه سایت و نقش آن در موفقیت یک سایت را مورد بررسی قرار دهیم. با داشتن یک سایت مپ خوب می توان ترافیک سئوی سایت به صورت هدفمند را بهبود بخشید و همچنین سرعت ایندکس شدن صفحات را افزایش داد.

به همین دلیل باید روی ایجاد و معرفی یک sitemap خوب دقت کافی را داشت. افزونه های متعددی برای ساخت سایت مپ طراحی شده اند که چند مورد از آن ها را برای شما توضیح دادیم. به کمک افزونه yoast یا Google XML Sitemaps می توانید برای درست کردن نقشه سایت خود اقدام کنید. دقت داشته باشید نصب همزمان این دو افزونه به علت کارکرد مشابه باعث تداخل خواهد شد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

2 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06