نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای گوگل ادز

نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای گوگل ادز

در این مقاله می خوانید:

اساس کار گوگل ادز که اصطلاحا تبلیغات در گوگل نامیده می شود بر پایه کلمات کلیدی است. در واقع روال کار بدین صورت است که بازدید کنندگان با جستجوی کلمات کلیدی تبلیغات سایت شما را پیدا می کنند و سپس وارد سایتتان می شوند.

این موضوع مستلزم آن است که به صورت صحیح از کلمات کلیدی برای گوگل ادز استفاده کنید. نکته مهم این است که انتخاب کلمات کلیدی برای گوگل ادز چگونه است؟ با چه روشی باید بدانیم که مشتریان بالقوه چه کلماتی را جستجو می کنند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای گوگل ادز بیشتر آشنا شویم و تکنیک هایی را در این زمینه بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: تبلیغات در گوگل (Google Ads) چیست؟

تحقیق کلمه کلیدی به چه معناست؟

تحقیق کلمه کلیدی یعنی بررسی و تحلیل تعداد کلمات یا عباراتی که در گوگل جستجو می شود. تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند که در حوزه کاری تان دقیقا از چه کلماتی باید استفاده کنید؟ چه کلماتی به رشد بیشتر و بهتر کسب و کارتان کمک می کند؟ چه کلماتی ارزش بیشتری برایتان خواهد داشت؟ و در نتیجه تا حدودی بتوانید بازار هدف تان را بررسی کنید.

تحقیق کلمه کلیدی به چه معناست؟

روش انتخاب کلمات کلیدی صحیح برای تبلیغات گوگل

به روشی که با استفاده از آن کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغات گوگل را پیدا می کنیم، تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) گفته می شود، اما سوال مهم این است که از کجا و با چه روشی کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟

منظور از تحقیق کلمات کلیدی این است که بدانیم مشتریان بالقوه یعنی کسانی که ابتدا به عنوان بازدید کننده وارد سایت می شوند و سپس به مشتری تبدیل می شوند، برای پیدا کردن سایت ما و محصولات و خدماتمان از چه کلماتی استفاده کرده اند؟ به کمک انتخاب کلمات مناسب می توانیم باعث افزایش بازدید از سایت خود شویم.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با ابزار تحقیق کلمه کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی مهم ترین قدم در تبلیغات گوگل

قبل از پرداختن به تبلیغات در گوگل، قدم مهم تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط و مناسب برای کسب و کار است. این کار نه تنها باعث می شود که یک طرح و برنامه کلی برای برنامه ریزی و فروش داشته باشید و بررسی کنید که آیا این کلمات باعث فروش می شود یا نه؟

همچنین انتخاب کلمات کلیدی صحیح به شما در تبلیغات گوگل کمک می کند، در واقع پیدا کردن کلمات کلیدی حیاتی ترین اقدام در تبلیغات گوگل است.

تحقیق کلمات کلیدی مهم ترین قدم در تبلیغات گوگل

بررسی ابزارهای تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی

در همین راستا ابزارهای دقیق و کاربردی برای تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی برای گوگل ادز وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

ابزار Keyword Planner

ابزار Keyword Planner توسط کمپانی گوگل طراحی و ارائه شده و یکی از اصلی ترین ابزاری است که در تحقیق کلمات کلیدی در Google Ads به شما کمک می کند. با استفاده از این ابزار می توانید بررسی کنید که:

  • کلمات کلیدی در ماه چند بار جستجو شده اند.
  • چه میزان رقابت بر سر این کلمات کلیدی وجود دارد.
  • کلمات کلیدی مشابه را پیشنهاد می دهد.
  • میزان متوسط هزینه ای که برای تبلیغات برای کلمات کلیدی باید بپردازید چقدر است. (عددی که در این قسمت نشان می دهد به صورت تخمینی است و احتمال خطا در آن وجود دارد.)

روش استفاده از ابزار Keyword Planner برای Google Ads

برای استفاده از ابزار Keyword Planner ابتدا باید یک کاربری در گوگل ادز (در تنظیمات تبلیغات گوگل ایجاد کنید.) برای این کار می توانید هم خودتان یک حساب کاربری ایجاد کنید و هم از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. در تنظیمات گوگل ادر وارد قسمت Google Ads شوید و عبارت مورد نظرتان که کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کارتان است را وارد کنید.

در صورتی که جزء کسب و کارهای نوپا و جدید هستید، گوگل اطلاعات دقیقی از کلمات کلیدی به شما نمی دهد و فقط نشان می دهد که تعداد جستجوی کلمات کلیدی مد نظر شما در چه بازه ای از 0 تا 100 قرار می گیرد. پس از مدتی که از کار کردن سایت و کسب و کارتان گذشت آمار دقیق تری را می توانید مشاهده کنید.

ابزار Keyword Planner

ابزار KWFinder

تمایز استفاده از ابزار KWFinder نسبت به ابزار Keyword Planner این است این ابزار به شما کمک می کند که 2 بار در روز می توانید کلمات کلیدی مرتبط را جستجو کنید. برای تعداد بیشتر جستجو در روز باید حساب کاربری در KWFinder را خریداری کنید.

البته خریداری حساب کاربری در این ابزار زمانی لازم است که می خواهید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید، اما زمانی که می خواهید از کلمات کلیدی برای تبلیغات گوگل استفاده کنید نیازی به خریداری اکانت نیست و ابزار گوگل به شما در این باره کمک می کند. با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعات زیر را به دست آورید:

  • لیستی از کلمات کلیدی مشابه و کلمات مرتبط با کلمه جستجوی شما
  • میزان رقابت یک کلمه کلیدی تبلیغات گوگل
  • تعداد جستجوی کلمات کلیدی در بازه زمانی ماهیانه

بیشتر بخوانید: چه اشتباهاتی باعث هدر رفتن بودجه تبلیغات گوگل ادز می شود؟

3 معیار مهم در انتخاب کلمات کلیدی برای گوگل ادز

مجموعه ای از کلمات کلیدی برای هر حوزه کسب و کار و هر سایتی وجود دارد که می توانید زمان تولید محتوا برای سایت از آن استفاده کنید، اما نکته مهم این است که همه کلماتی که برای تولید محتوا در سایت از آن استفاده می کنید کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغات در گوگل نیست و باید تحقیق کنید که چه کلماتی برای گوگل ادز مناسب، صحیح و کاربردی است؟ با دانستن 3 معیار مهم زیر می توانید کلمات کلیدی مناسب را از کلمات کلیدی غیر کاربردی و نا مناسب جدا کنید.

3 معیار مهم در انتخاب کلمات کلیدی برای گوگل ادز

هدفمندی کلمات کلیدی (Keyword Intention)

کلماتی که برای تبلیغات گوگل از آن استفاده می کنید میزان هدفمندی متفاوتی دارند. برای مثال حوزه کاری خود را به صورت محدود در نظر بگیرید که می خواهید برای مدتی کوتاه برای مثال ایام عید برای آن تبلیغات انجام دهید. کلماتی که از آن می توانید استفاده کنید عباراتی مثل مدل مانتو، مدل مانتو بهاره، خرید اینترنتی مانتو بهاره.

در عبارت مدل مانتو فقط می دانید که کاربر به دنبال دیدن مدل مانتو و قیمت آن است نه خرید مانتو. عبارت مدل مانتو بهاره در مقایسه با عبارت اولی محدودتر است و می دانید که منظور از مدل مانتو “بهاره” و مخصوص بهار است اما مشخص نیست که می خواهد مانتو را بخرد یا نه. در عبارت خرید اینترنتی مانتو بهاره یا خرید مانتو برای فصل بهار، کاربر هدفش از جستجو را مشخص کرده و می دانید که قصد و هدف او از جستجو و ورود به سایت خرید مانتو است.

به نظر شما کدام یک از 3 عبارت زیر برای تبلیغات گوگل مناسب تر است؟ همان طور که توضیح دادیم عبارت “خرید مانتو بهار” هدفمندتر و برای جستجو محدودتر است. در این جستجو کاربر مشخص کرده که دقیقا به دنبال چیست، پس این کلمه میزان هدفمندی بالاتری دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش تحقیق کلمه کلیدی با ابزارها و روش های مختلف

تعداد جستجوی کلمات در ماه (Search Volume)

کلمات هدفمندی که برای استفاده در تبلیغات گوگل از آن استفاده می کنید در هر ماه توسط کاربران و مشتریان جستجو می شود که باید میزان و تعداد جستجوی کلمات در ماه را بررسی و تحلیل کنید تا بدانید که چه بازار هدفی دارید؟

برای مثال عبارت مدل مانتو حدود 6000 بار در ماه جستجو می شود، یعنی 6000 هزار کاربر این عبارت را جستجو می کنند، و این یعنی کلمه مشاهده مدل مانتو متقاضی و کاربران زیادی دارد و با حجم زیادی از کاربران که وارد سایت می شوند سر و کار خواهید داشت. با استفاده از دو ابزاری که در بالا معرفی شد می توانید میزان جستجوی کلمات کلیدی انتخاب را مشاهده و بررسی کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که میزان جستجویی که این ابزار نشان می دهد، 5 یا 10 برابر بیشتر به صورت واقعی جستجو می شود.

تعداد جستجوی کلمات در ماه (Search Volume)

میزان رقابت هر کلمات کلیدی (Keyword Competition)

هرچه رقابت روی کلمه کلیدی بیشتر باشد، هزینه ای که برای تبلیغات در گوگل باید پرداخت کنید نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. منظور این است که چند نفر روی آن کلمه چقدر تبلیغ دارند. همچنی هر چه میزان رقابت بر سر یک کلمه کمتر باشد یعنی تعداد کمتری افراد روی آن تبلیغ دارند و هم هزینه کمتر است و هم نتایج بهتری برای سایت خواهد داشت و کار راحت تر خواهد بود. در واقع قیمت کلمات در تبلیغات گوگل را شما و رقبایتان تعیین می کنید و در این باره گوگل دخالتی ندارد.

تعداد ورودی مهم تر است یا کیفیت بازدید کنندگانی که وارد سایت می شوند؟

با ابزار شناخت و تحقیق کلمات کلیدی آشنا شدید، اما نکته مهم این است که آیا تعداد کسانی که وارد سایت می شوند مهم تر است یا کیفیت افراد؟ منظور از کیفیت این است که چه تعداد افرادی که وارد سایت می شوند محصولی را سفارش می دهند؟ یا کامنت می گذارند.

هزینه هایی که برای تبلیغات در گوگل ادز انجام می شود باید هدفمند باشد و از کلمات کلیدی صحیح و هدفمند استفاده شود. بنابراین گمان نکنید کلماتی که در تبلیغات از آن استفاده می کنید حتی اگر رقابت کمی داشته باشد و تعداد کمی کاربر وارد سایت شود اما این کاربران هدفمند باشند شانس شما برای فروش بیشتر و بهتر خواهد بود.

افزایش فروش یا افزایش ترافیک؟

بسیاری از سایت ها از تبلیغات گوگل صرفا برای افزایش ترافیک سایت و برندینگ و به اصطلاح افزایش آگاهی از برند استفاده می کنند، به همین دلیل این گونه سایت ها از کلمات کلیدی عمومی تر و پر تکرارتر استفاده می کنند که ممکن است کاربران عادی هم این کلمات را جستجو کنند و مستقیم وارد سایت شوند.

زمانی که هدف شما از تبلیغات فقط افزایش فروش است بهترین اقدام استفاده از کلمات کلیدی هدفمند است که ممکن است میزان رقابت و جستجوی آن ها کم باشد اما در نهایت باعث افزایش فروش محصولات و خدمات برای کسب و کار می شود. در صورتی که کلمات کلیدی در Google Ads هدفمندتر باشد، هزینه پرداختی کمتر و نرخ تبدیل کاربر به مشتری بیشتر خواهد شد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06