آموزش کار با سرچ کنسول (وبمستر جدید) گوگل

آموزش کار با سرچ کنسول (وبمستر جدید) گوگل

در این مقاله می خوانید:

اطلاع و بررسی و تحلیل جایگاه سایت در موتور جستجوی گوگل به مدیر سایت و سئوکاران می­ تواند جهت برطرف نمودن مشکلات و خطاهای احتمالی و افزایش رتبه و افزایش ترافیک سایت کمک ویژه­ای نماید.

در جدیدترین اخبارهای گوگل به این نکته اشاره شده است که الگوریتم ­های موتور جستجوی گوگل مرتبا بروز رسانی می­ شود که این امر سایت­ ها جدیدی که راه اندازی شده اند و حتی سایت­ هایی با قدمت بیشتر را سریعا تحت تاثیر قرار می ­دهد، چرا که ربات خزنده گوگل که به اصطلاح بین وب مستران و سئوکاران به نام Crawl شناخته می­ شود، سایت­ ها را بررسی کرده و بر اساس آخرین بروز رسانی الگوریتم گوگل، رتبه دهی می­ کند. لذا اهمیت کار با گوگل وبمستر تولز که جدیدا تحت عنوان گوگل سرچ کنسول شناخته و نامیده است، نمایان می ­گردد. هنوز هم برخی از افراد به دلیل اطلاعات ناکافی درمورد این ابزار، توانایی بهره­ مندی از آن را ندارند. در این مقاله با آموزش و اطلاعات لازم درباره کار با Google Search Console در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

تفاوت گوگل سرچ کنسول با وبمستر قدیمی

از آن جا که یکی از ابزار مطرح در زمینه بررسی و تحلیل سایت ابزار وب مستر است، در گذشته نیز وب مستران از این ابزار استفاده می­ کردند، اما طبق به روز رسانی جدید این ابزار تفاوت­ های میان دو نسخه نمایان شده است. از جمله:

  1. افزایش بازه زمانی بررسی ترافیک جستجوی سایت: در نسخه قدیمی وب مستر تا بازه زمانی 3 ماهه قادر به بررسی سایت بودیم، که این بازه به زمان 16 ماه افزایش یافته است.
  2. نمایش آمار کامل صفحاتی که در موتور جستجوی گوگل ایندکس شده اند. (قابلیت ایندکس شدن صفحات شود. Crawl در گوگل این امکان را می­ دهد تا صفحات سایت و محتوای آن­ ها توسط ربات زنده گوگل
  3. امکان بررسی Tag Canonical و آدرس­ صفحات استفاده از این تگ (در ادامه به تفضیل در مورد این تگ توضیح خواهیم داد.)
  4. بررسی Mobile Responsive بودن یا نبودن سایت
  5. امکان بررسی و دنبال کردن صفحاتی از سایت که توسط ربات خزنده گوگل Crawl نشده اند و رفع عیوب صفحات و درخواست Crawl شدن مجدد توسط ربات خزنده گوگل
  6. قابلیت استفاده از این ابزار از طریق تلفن همراه

گوگل سرچ کنسول

Tag Canonical چیست؟

این تگ که به کمک متخصصان سئو آمده است تا از امکان انتشار محتوای تکراری که الگوریتم پاندا گوگل به شدت با آن مبارزه کرده و از این طریق سایت را پنالتی یا به عبارتی جریمه می­ کند، جلوگیری نماید. هیچ کدام از تولید کنندگان محتوا قصد ندارند تا به طور عمد، محتوای تکراری یا کپی شده را در سایت خود منتشر کند، اما این اتفاق غیر اجتناب است که مطالبی مشابه با یکدیگر در سایت قرار گیرد و موتور جستجو را به این اشتباه اندازد که محتوا تکراری است.

این تگ یکی از قطعه کدهای زبان HTML است. تگ کنونیکال با نام لینک کنونیکال نیز شناخته می­ شود.

از طریق این کد می­ توانید لینک های مشابهی که در سایت وجود دارد و محتوای صفحات مختلف سایت و با لینک­ های متفاوت و جداگانه در سایت وجود دارد. تگ کنونیکال که با آدرسی تحت عنوان Canonical URL، لینکی از محتوای سایت است که از طریق این کد می­ خواهید همان صفحه را مخاطبان در نتایج موتور جستجوی گوگل مشاهده کنند.

Google Search Console چیست؟

در گذشته این سرویس با نام وب مستر شناخته می ­شد اما از سال 2018 تا کنون به دلیل اضافه شدن مدیریت گوگل به نام سرچ کنسول گوگل تغییر نام پیدا کرد. تا اینجا فکر می­ کنم یک دیدگاه کلی نسبت به اهمیت استفاده از ابزار رایگان سرچ کنسول به دست آورده باشید. این سرویس از طرف شرکت گوگل معرفی شده که یاد گرفتن این ابزار برای مدیریت بهتر سایت ضروری هست. برای این­که به صورت مستمر و در بازه ­های زمانی مختلف عملکرد و جایگاه سایت خود را بررسی کنید ؛بهتر هست که سایت را در گوگل وب مستر ثبت کنید و از تغییرات عملکرد سایت مطلع باشید. اهمیت استفاده از سرویس زمانی مشخص می­شود که رتبه سایت به طور ناگهانی دچار افت شده یا سایت حذف شود.

روش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

برای ورود به هر جمع جدیدی که نا آشنا هستیم معرفی کردن امر ضروری هست. پس وقتی هم که اقدام به طراحی و راه اندازی سایت می­ کنید قدم اول این هست که سایت را به گوگل معرفی کنید، اهمیت معرفی شدن در سایت این است که تمام صفحات سایت در گوگل ایندکس شود، چون زمان ایندکس شدن صفحات در سایت به طور طبیعی نیازمند گذشت زمان است. در ادامه به آموزش ثبت سایت در گوگل می­ پردازیم:

  1. در مرحله اول وارد سایت search.google.com شوید.
  2. پس از وارد سایت شدن رو دو روش معرفی می شود.

روش اول: یک فایل از طریق گوگل به شما ارسال می­شود که باید آن را در هاست سایت خود آپلود کنید.

روش دوم: یک قطعه کد HTML برای شما ارسال می­ کند که باید آن را در تگ <head> قرار دهید. در این­جا پیشنهاد می­شود که آدرس سایت را به دو روش با WWW و بدون WWW ثبت کنید، همچنین آدرس را هم به صورت HTTPS و هم به صورت HTTP ذخیره کنید.

ذکر این نکته در اینجا خالی از لطف نیست که اگر در سایت سرج کنسول با استفاده از Gmail وارد شوید، تمامی سایت­ هایی را که با استفاده از اکانت خود راه اندازی کرده اید نمایش می­ دهد و می­ توانید با روش مرتب­ سازی به صورت حروف الفبا یا براساس وضعیت سلامتی سایت­ ها را این­ کار را انجام دهید. در ادامه می­ توانید نحوه مشاهده سایت­ ها را هم به صورت فشرده و هم همراه با جزئیات مشاهده نمایید.

ثبت نام در گوگل وبمستر

اضافه کردن سایت جدید با استفاده از اکانت گوگل

برای اضافه کردن سایت جدید، گزینه Add a Property را انتخاب کنید، یک گزینه برای اضافه کردن سایت و گزینه دیگر برای اضافه کردن اپلیکیشن است. پس از اتخاب ثبت سایت چند گزینه برای تایید هویت سایت نمایش داده می­ شود

روش اول: با استفاده از Domain Property

برای مدیریت زیر دامنه­ ها، آدرس­ ها و فولدرهای دامنه سایتی که برای شما ثبت شده است، باید DNSRecord وارد و ذخیره نمایید.اهمیت انجام این­کار این است که DNS که در اختیار شما قرار می­ گیرد در تنظیمات دامنه، گوگل دسترسی شما به دامنه و کدها را تشخیص می­ دهد و شما را به عنوان صاحب و مالک سایت خواهد شناخت.

روش دوم: با استفاده از آپلود فایل HTML در هاست

این روش که از طرف خود گوگل پیشنهاد می ­شود بدین صورت است که یک فایل HTML که به اکانت Gmail شما ارسال می­ شود، دانلود کرده و در هاست اصلی دامنه سایت خود آپلود کنید و در ادامه بر روی دکمه verify کلیک کنید. دلیل به کارگیری این روش این است که با در دست داشتن این فایل، درصورت اضافه یا حذف شدن یک افزونه یا تغییر در قالب سایت، مشکلی از نظر تایید هویت و شناسایی سایت از طرف گوگل مشکلی پیش نیاید، چون که این فایل روی سرور اصلی ذخیره شده است.

برای ثبت سایت در گوگل روش­ های دیگری قابل انجام است که در مقالات بعدی مفصل درمورد آن توضیح خواهم داد.

مدیریت سایت پس از ثبت در سرچ کنسول

مهم­ترین قدم بعد از ثبت سایت در گوگل این است که سایت را بتوانید مدیریت کنید که از طریق ابزار وب مستر این امکان برای بهبود وضعیت سئو و بهینه سازی سایت شما فراهم می­ گردد و در افزایش ورودی سایت از طریق گوگل نیز موثر است. با ابزاری در که در قسمت URL  Inspection این امکان وجود دارد که مهمترین صفحات سایت را به گوگل معرفی کنید که این­کار در نهایت باعث افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات می­ شود.

Search Performance

در بین ابزاری که برای بررسی و تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد، گوگل سرچ کنسول یکی از بهترین ابزار است. این ابزار نشان می ­دهد که در بازه­ های زمانی متفاوت ماهانه یا روزانه چه کلمات کلیدی توسط کاربران است که طی search Analytics نسخه بروز رسانی شده Search performance جستجو شده است.

مدیریت سایت ها در وبمستر

ایجاد تفاوت­ های ظاهری، دارای عملکرد و کارایی بهتری شده است. در این قسمت می­ توانید آمار جستجوهایی که در بازه ­های زمانی طولانی مانند گزارش 6 ماهه و حتی یکساله داشته باشید.

مدریت گوگل وبمستر تولز

همچنین می ­توانید اطلاعات زیر را دریافت و آنالیز کنید:

  • کلماتی که کاربران سرچ کرده اند، لینک­ هایی که بر روی آن کلیک کرده اند، لینک­ هایی که کلیک نکرده اند.
  • نمایش کلماتی که کاربران در گوگل جستجو کرده اند و روی سایت شما کلیک کرده اند.
  • نمایش لیست کلماتی که با استفاده از گوگل سرج شده و لینک سایت شما نمایش داده شده است اما کاربر روی آن کلیک نکرده است.
  • افزودن و مدیریت سایت مپ سایت

افزودن سایت مپ در گوگل وبمستر

Search Type

همانگونه که می­ دانید در نتایج جستجوی گوگل، نتایج به صورت نمایش لینک سایت ­ها، تصاویر و ویدیوها به کاربر نمایش داده می­ شود، در قسمت Search Performance می­توانید میزان کلیک بر روی آیتم ­ها را مشاهده کنید که بدانید بر روی چه آیتمی بیشترین کلیک شده است.

TIME

این پارامتر به شما امکان می­ دهد تا از طریق انتخاب گزینه مقایسه و مشخص کردن بازه زمانی آمار و نتایج جستجو را برای مثال در یک ماه گذشته را با آمار یک ماه گذشته در سال گذشته را با یکدیگر مقایسه و آنالیز کنید. این روش برای سایت­ های فروشگاهی که به ارائه محصولات با تخفیف در بازه زمانی خاصی می ­پردازند یا کمپین برگزار می­ کنند، مورد استفاده است.

Index Coverage بررسی ایندکس شدن صفحات توسط

در این مقاله به اهمیت ایندکس شدن صفحات توسط موتور جستجوی گوگل پرداخته شد، این ابزار این امکان را به شما می­ دهد که ببینید چه صفحاتی از سایت توسط ربات خزنده گوگل بررسی شده اما ایندکس نشده اند، و چه صفحاتی ایندکس شده اند.در این قسمت لینک صفحاتی که ایندکس نشده اند و علت آن را می ­توانید  شدن Redirect مشاهده کنید. برای مثال خطاهایی مانند 301 و 404 که عدم نمایش صفحه و به دلیل آدرس صفحه است، به شما نشان می­ دهد.

لینک صفحات ایندکس نشده

زمانی که ربات خزنده موتور جستجوی گوگل در صفحات سایت شما مشکلی را مشاهده کند، لینک صفحه ای که دچار مشکل است را نمایش می­ دهد با کلیک بر روی لینک URL وارد Page Detail صفحه می­ شوید. با کلیک بر روی دکمه های میان بر در این صفحه می­ توانید ایراد و مشکلات صفحه مربوط را برطرف نمایید.

بررسی AMP و Posting Job از طریق Search Enhancement Job

AMP چیست؟ AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Page به معنای سرعت لود شدن صفحات در تلفن همراه است. این فریمورک به برنامه­ نویسان کمک می­ کند که صفحاتی را با حجم پایین در HTML طراحی کنند تا به راحتی محتوای سایت در صفحه موبایل هم لود شود.

هدف از استفاده از فریم ورک AMP افزایش خوانایی صفحات و بهبود استفاده کاربران است. چرا که سرعت لود شدن صفحات سایت رابطه مستقیمی با میزان رضایت کاربران و ماندن آن­ ها در سایت دارد.

Job Posting چیست؟

این قابلیت که جدیدا به سرویس آپدیت شده گوگل وبمستر اضافه شده است، هنوز برای همه کشورها قابل دسترس نیست (این سرویس برای ایران فعال نشده است.) این سرویس به شما این امکان را می ­دهد تا فرصت­ های شغلی را با ظاهری متفاوت توسط Schema نشانه گذاری کنید.

دسترسی به وب مستر برای چه کسانی باید انجام شود؟

در ابزار سرویس وب مستر دو نوع دسترسی وجود دارد:

  1. Administrator: در این روش که همان دسترسی برای مدیر سایت است، می­ تواند هر تغییری را در تنظیمات سایت ایجاد کند، مانند حذف سایت از گوگل، حذف نقشه سایت شما، تغییر یا حذف محتویات فایل Robots.txt که اعمال هر کدام از این تغییرات می ­تواند نتایج جبران ناپذیری را بری سایت به همراه داشته باشد.
  2. Limited Access: این نوع دسترسی، یک دسترسی محدود شده را به فرد می­ دهد، بدین صورت که فرد امکان تغییر در ساختار و تنظیمات سایت را در وب مستر گوگل را ندارد و فقط می ­تواند نتایج آمار، خطاها و عملکرد سایت و نقشه سایت را مشاهده و آنالیز کند و از این طریق تغییرات لازم را جهت برطرف نمودن مشکلات تعیین کرده و مدیر سایت را راهنمایی نماید.

افزودن دسترسی در گوگل وبمستر

افزودن کاربر جدید برای دسترسی به سرچ کنسول

در زمانی که لازم است تا نیروهای متفاوتی محتوا، عملکرد نقشه سایت، UX/UI، تحقیق کلمات کلیدی و … را توسط سرویس سرچ کنسول گوگل بررسی و آنالیز نمایند، لازم است تا دسترسی لازم برای فرد جدیدی در این سرویس اضافه شود. برای این کار مراحل زیر را دنبال و اجرا کنید:

  1. ورود به بخش مدیریت وب مستر سایت خود
  2. کلیک بر روی گزینه موجود در سمت راست و بالای صفحه که با آیکن چرخ دنده نشان داده شده است.
  3. انتخاب گزینه Users & Site Owners
  4.  پس از باز شدن گزینه فوق یک لیست از کاربران وب مستر و میزان دسترسی آن­ ها که براساس Gmail آن­ ها مشخص شده است، برای اضافه کردن کاربر جدید روی گزینه Add New User کلیک کرده و آدرس Gmail کاربر جدید را وارد نمایید و میزان دسترسی لازم را برای او فراهم نمایید.

حذف دسترسی کاربر از سرویس سرچ کنسول گوگل

زمانی که به هر دلیلی بخواهید دسترسی کاربر به وب مستر را لغو کنید، مراحل زیر را اجرا کنید

  1. وارد بخش مدیریت وب مستر سایت شوید.
  2. بر روی گزینه Manage Site Owners کلیک کنید، در ادامه لیستی از کاربران که به وب مستر دسترسی دارند، نمایش داده می­ شود.
  3. گزینه Un verify را انتخاب و کلیک کنید؛ پس از این دسترسی کاربرانی که انتخاب کرده اید، حذف خواهد شد.

سخن پایانی

چه کسانی به سرویس Google Webmaster Tools نیاز دارند؟ از اونجایی که می­ دونیم وقت طلاست، اگر برای خواندن تمام مقاله بالا وقت لازم و کافی را ندارید، پیشنهاد می کنم توضیحات مختصر در سخن پایانی را دنبال کنید:

کار در حوزه فناوری و دیجیتال مستلزم بروز بودن و اطلاع داشتن از اطلاعات روز و همچنین مقایسه کسب و کار و سایت شما با سایت و صنعت رقبا است. در هر حوزه اطلاع داشتن و آنالیز کلمات کلیدی آن حوزه، میزان عملکرد صحیح و موفقیت یا شکست رقیبان، عملکرد سایت رقبا و … نکاتی است که باید بر روی آن توجه کرد. همچنین جدیدا با نام گوگل سرچ کنسول ­Google Webmaster Tools تمرکز کرد. بنابراین استفاده از سرویس شناخته می­ شود، ضروری و لازم است. لذا استفاده و یادگیری این سرویس به توسعه دهندگان سایت، تولید کننده محتوا، مدیر سایت و فروشندگان آنلاین توصیه و پیشنهاد می­ شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

2 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06